beantwoord

VDU (twee maandelijkse vrij reizen) dagen synchroniseren

• 23 juli 2018
  • 7 reacties
  • 223 Bekeken

Reputatie 1
Beste lezers,

Ter informatie: VDU dagen is een pakket van 6 vrij reizen dagen die elk in een periode van 2 maanden geactiveerd kunnen worden en 1 vrij reizen dag die op elke dag in een jaar geactiveerd kan worden. Het pakket is alleen beschikbaar in combinatie met een (korting-)abonnement en voor personen vanaf 60 jaar. Bij gebruik op een werkdag is het alleen geldig buiten de spits. Niet tijdig geactiveerde VDU dagen vervallen zonder compensatie.

Ikzelf en mijn vrouw kopen jaarlijks een pakket VDU dagen. Die 6 van mij zijn geldig vanaf de eerste van elke oneven maand. Die van mijn vrouw vanaf een andere dag (de tiende of zo), ook in elke oneven maand. We lopen dus ongelijk.

Dat is nogal onhandig als we eens een meerdaagse reis willen maken waarbij we zowel de heen- als de terugreis op een VDU dag willen reizen. Als de startdatums van de 2 maanden bruikbare VDU gelijk lagen zou dat voor ons meer mogelijkheden voor meerdaagse reizen geven.

Is er een mogelijkheid om, eenmalig, de ingangsdag van onze VDU dagen gelijk te trekken?
--
Peter Knoppers
icon

Beste antwoord door buttonius 24 juli 2018, 09:28

Ik ga in eerste instantie met Chiel NS in zee. Als dat lukt is dat natuurlijk de beste oplossing.
Mocht dat niet lukken, dan gaan wij kiezen tussen overgaan op papieren VDU kaartjes (ik wist niet dat die nog bestonden - dank je Thom) en doorgaan met onze huidige niet-synchroon lopende VDU dagen.

Wordt vervolgd...
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Nee, de VDU kan uitsluitend nog verlengd worden zonder er iets aan te veranderen. De kaart is voor NS commercieel zeer onaantrekkelijk en NS wil er daarom liefst zo snel mogelijk van af.

U kunt wel overschakelen op Dal Voordeel en door een gelijke ingangsdatum te kiezen kunt U dan wel synchroniseren.
Goedemiddag buttonius, welkom bij de NS Community!

Er is helaas geen makkelijke oplossing voor dit probleem. Het abonnement moet opengebroken worden om de ingangsdatum te laten wijzigen, en daarmee de start van de dagkaarten.

Als je mij een privébericht stuurt door op mijn naam te klikken kijk ik graag even wat er mogelijk is. Stuur dan gelijk je NAW-gegevens, geboortedatum en OV-chipkaartnummer toe van beide abonnementen.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt zowel voor u als voor uw vrouw met een VDU ook papieren keuzedagen aanvragen. Die hebben de tweemaandelijkse beperking niet, en zijn alle zeven het hele jaar in te zetten. U moet wel echt een oud VDU bezitten dat u in 2011 al had, steeds heeft verlengd en ongeveer 64 euro per jaar betaalt.

Het is geen complete oplossing, maar wel een workaround. Een set papieren keuzedagen kost per jaar €11,50 meer. Als Chiel een andere oplossing heeft, is dat ook prima natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +4
Wat ik even als bekend veronderstelde, maar wat het mogelijk niet is, is het gegeven dat papieren keuzedagtickets een einddatum hebben van 31 december van een kalenderjaar en dat kan dus ook 2019 zijn. Daardoor is er de facto sprake van synchronisatie.
Badge +3
Wat ik even als bekend veronderstelde, maar wat het mogelijk niet is, is het gegeven dat papieren keuzedagtickets een einddatum hebben van 31 december van een kalenderjaar en dat kan dus ook 2019 zijn. Daardoor is er de facto sprake van synchronisatie.
Volgens mij hebben ze een einddatum 18 maanden na aanmaakdatum (per kwartaal) dus als je ze nu zou kopen zijn ze waarschijnlijk geldig t/m 31 september 2019 (batch Q2-2018, aangemaakt op 1 apr 2018) of 31 december 2019 (batch Q3-2018 van 1 juni 2018).

Dit werd namelijk in een ander topic gemeld waar de vrouw kaartjes kreeg met 31 sep 2019 en de man 31 dec 2019, terwijl die juist twee identieke (zelfde ingangsdatum VDU abonnementen hadden).

Op zich maakt het niet uit want je krijgt sowieso kaartjes die tussen de 15-18 maanden geldig zijn, terwijl dat strikt genomen natuurlijk maar 12 maanden zou moeten zijn. En wie ze gebruikt maakt ook niet uit in dit geval, dus kan je samen eerst die het kortst geldig zijn opmaken en de rest later.

Dus de geldigheidsdatum kan ook 31 maart of 30 juni zijn, afhankelijk waar gedurende het jaar je ze bestelt. Let ook op dat papieren keuzedagen altijd pas na 9:00 geldig zijn (doordeweeks) dus ook in de maanden juli en augustus en tussen kerst en nieuwjaar.
Reputatie 7
Badge +4
31 september komt me niet waarschijnlijk voor 😇 verder zou het goed kunnen kloppen, lol. Maar met deze truc moet het synchroniseren in ieder geval nagenoeg kunnen.
Reputatie 1
Ik ga in eerste instantie met Chiel NS in zee. Als dat lukt is dat natuurlijk de beste oplossing.
Mocht dat niet lukken, dan gaan wij kiezen tussen overgaan op papieren VDU kaartjes (ik wist niet dat die nog bestonden - dank je Thom) en doorgaan met onze huidige niet-synchroon lopende VDU dagen.

Wordt vervolgd...

Reageer