veilig instappen met fiets wordt door NS onmogelijk gemaakt.

• 29 juli 2019
  • 50 reacties
  • 1771 Bekeken

Reputatie 1
Station Breda, sta te wachten met partner en beide met fiets op de trein, voor een dagje uit. Trein arriveert en blijkt dat er maar 1 wagon is voor fietsen, helemaal vooraan. Wij beginnen ons met spoed naar voren te bewegen. Ik besluit te steppen. Word vervolgens zeer luidkeels door jonge conductrice een commando tot afstappen naar mij geschreeuwd. Ik stap af en ga lopen. Iedereen ingestapt, maar wij zijn nog niet bij de fietsenwagon. Ik besluit weer te steppen over inmiddels lege perron. Conducteur fluit af. Ik kan nog net instappen, mijn vrouw komt klem tussen de deur. Op de trein worden wij door de conducteurs aangesproken en krijg ik een boete voor steppen en mijn vrouw een boete voor instappen na affluiten. Uitleg: u begon te steppen dat is onveilig, dus hebben we besloten te vertrekken. Mijn verweer: zeer onrespectvol om commando’s over een vol station te schreeuwen en niet mij erbij vertellen dat ik alle gelegenheid krijg veilig in te stappen, (waarbij zonder steppen mijnerzijds de trein inderdaad te laat zou moeten vertrekken).

50 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Beide boetes zijn terecht.
U mag niet fietsen of steppen op een station, maar besloot nadat er iets van gezegd was het toch te blijven doen.
Er mag na een fluitsignaal niet meer ingestapt worden, maar uw vrouw besloot dat toch te doen.De reden dat het niet mag heeft uw vrouw zelf ondervonden, zij kwam klem.
U kunt bezwaar gaan aantekenen tegen de boete. Houdt de boete bij de hand en neem contact met de NS klantenservice.
@MoDe

Deze boetes lopen niet via NS, maar via het CJIB. Ik zou eerst afwachten wanneer de boetes binnenkomen en dan kan u in bezwaar gaan. Ik zou u adviseren absoluut al uw verhaal gedetailleerd op papier te zetten. Er kunnen wat weken voorbijgaan voor de boetes daadwerkelijk binnen zijn.
Beide boetes zijn terecht.
U mag niet fietsen of steppen op een station, maar besloot nadat er iets van gezegd was het toch te blijven doen.
Er mag na een fluitsignaal niet meer ingestapt worden, maar uw vrouw besloot dat toch te doen.De reden dat het niet mag heeft uw vrouw zelf ondervonden, zij kwam klem.
U kunt bezwaar gaan aantekenen tegen de boete. Houdt de boete bij de hand en neem contact met de NS klantenservice.

Ja dit is het typische NS antwoord op de vraag. NS heeft zich door het afsluiten een service level agreement met de Nederlandse staat verplicht om het reizen met de fiets te verbeteren. De fietskaartjes zijn hierdoor vorig jaar extra in prijs verhoogd. Probleem voor de reiziger met fiets is dat het een complete gok is waar de fietscoupe is bij een trein. Dat reizigers dan gaan steppen om de trein te halen is dan ook volkomen logisch m.i.
De conducteur heeft in deze feitelijk gelijk, maar toont m.i. weinig gevoel in deze.
Reputatie 6
Allez zeg... twee reizigers die vinden, dat de conducteur gelijk heeft.

1. De fiets moet in de fietscoupé.
  2. De trein moet op tijd weg.
  3. Je mag niet meer instappen als er wordt gefloten.
  4. Je mag niet steppen en fietsen op het perron.
  5. De fietscoupé is aan het einde van de trein.
Dat is een onoplosbare vergelijking !

Tenzij je natuurlijk als oplossing hebt: dan gaan JaapM en zijn fiets en vrouw maar niet mee.

Het leven voor de NS zou perfect zijn als er geen passagiers waren...
Ik heb een vermoeden dat TS ofwel richting Rotterdam CS ging of richting Eindhoven. Die treinen hebben maar 1 fietsbalkon en het is verre van ideaal te noemen.
Reputatie 7
Badge
Als ik conducteur zou zijn zou ik toch maar even wachten, terwijl je ziet dat mensen werkelijk alle moeite doen om in de trein te komen met hun fiets de deuren gauw dichtdoen kan echt niet !
In mijn ogen is @MoDe niet echt geschikt als conducteur........
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb een vermoeden dat TS ofwel richting Rotterdam CS ging of richting Eindhoven. Die treinen hebben maar 1 fietsbalkon en het is verre van ideaal te noemen.
Als het inderdaad de IC Den Haag - Eindhoven is dat in de meeste gevallen een trein met 9 delen en dan is het best een heel eind van de ene kant van de trein naar de andere kant en ik kan me voorstellen dat dat meer tijd in beslag kan nemen dan de trein normaal stilstaat. ICM treinstellen hebben ook maar aan 1 kant een fietsbalkon maar die zijn een stuk korter.
Hebben de ICNG treinen die in de toekomst over de HSL gaan rijden wel meerdere fietsbalkons?

Bij een trein met maar aan 1 kant een fietsbalkon kun je denk ik het beste op zo'n plek op het perron gaan staan dat je staat halverwege de plek waar de trein stopt en bij binnenkomst van de trein goed opletten of er bij de eerste deur wel of geen fietssymbool aanwezig is. Op basis daarvan kun je dan terwijl de trein nog aan het binnen rijden is al gaan lopen naar de kant waar het fietsbalkon is.
Ik hoop dat de ICNG op zijn minst in het midden het fietsbalkon heeft, maar ik heb nog geen plattegrond ervan gezien. Ik sta ook vaak voor de keuze. Accepteer ik de ene overtreding, zodat ik toch tijdig wegkan, accepteer ik de overtreding niet, blijf ik dan toch wachten of ga ik ervan tussen? Het is een keuze tussen 2 kwaden helaas.
Ik hoop echt dat het in de ICNG beter geregeld is.
Reputatie 7
Badge +3
Het was natuurlijk al een hele verbetering dat in dit soort HSL treinen fietsen mee mochten, want in de ICD mocht dat tot enkele jaren geleden niet.
Toen deze Traxx-ICR treinen gingen rijden tussen Den Haag en Eindhoven was er al een fietsbalkon in deze treinen gemaakt, later was dat ook in alle ICD treinen.
Reputatie 6
Hoewel strikt formeel gezien de boetes terecht zijn, is dit geen prettige start van een dagje uit, en geen reclame voor NS. Want dit zeer negatieve verhaal wordt ook buiten deze community verteld. Dan liever 30 sec. later vertrek toch? Had een extra tevreden klant opgeleverd. Heel even wachten en behulpzaam zijn doet wonderen. Die 30 sec of zo doen het hem meestal niet. Vaak genoeg treinen die een halve minuut later vertrekken en toch op tijd op het volgende station aankomen. Terwijl ik dit typ (op station Breda) zie ik hier 3 mensen met fietsen staan wachten op de trein naar Eindhoven en iets verder nog iemand met een vouwfiets. Er is best vraag naar fietsvervoer maar buitengewoon weinig plaats en dat in een land met veel meer fietsen dan mensen 😁
Ik hoop dat de ICNG op zijn minst in het midden het fietsbalkon heeft, maar ik heb nog geen plattegrond ervan gezien. Ik sta ook vaak voor de keuze. Accepteer ik de ene overtreding, zodat ik toch tijdig wegkan, accepteer ik de overtreding niet, blijf ik dan toch wachten of ga ik ervan tussen? Het is een keuze tussen 2 kwaden helaas.
Ik hoop echt dat het in de ICNG beter geregeld is.

Er zal sowieso veel meer ruimte zijn voor fietsen. Ik meen* dat er alleen al in de 5-delige ICNG 3 plekken zijn voor fietsen, met in totaal dus plek voor 12 fietsen. Locaties moet ik nakijken, maar ik meende dat die voor, achter en enigszins in het midden zouden komen, dus dat is een stuk eenvoudiger.

*onder voorbehoud dat ik het goed heb onthouden. Het kan ook zijn dat bij de 5-delige treinen 'slechts' twee plekken zijn en dat de drie plekken voor de 8-delige treinen was.
Reputatie 7
Badge +3
Ook al zouden het 'slechts' 2 plekken in een 5-delige ICNG zijn dan is dit al beter dan nu en vergelijkbaar met een VIRM-4. Net als dan 3 plekken in een 8-delige trein, zeker wanneer ze zo verdeeld over de trein zijn. Je hoeft dan niet de afstand van de hele trein te lopen mocht je aan de verkeerde kant staan.
Reputatie 7
Badge +3
Als ik conducteur zou zijn zou ik toch maar even wachten, terwijl je ziet dat mensen werkelijk alle moeite doen om in de trein te komen met hun fiets de deuren gauw dichtdoen kan echt niet !
In mijn ogen is @MoDe niet echt geschikt als conducteur........

Juist wel, want ik ben van de regeltjes. In de 1e klas zouden zomaar alleen reizigers met een 1e klaskaartje zitten 😉
Reputatie 7
Badge
Juist wel, want ik ben van de regeltjes. In de 1e klas zouden zomaar alleen reizigers met een 1e klaskaartje zitten 😉

Met je laatste zin ben ik het zeker eens, de eerste zin uitvoeren, dan rijdt er geen trein meer.......
Regels zijn leuk, hou er persoonlijk erg van, maar je moet er met gepaste wijze mee om gaan
Reputatie 5
Allez zeg... twee reizigers die vinden, dat de conducteur gelijk heeft.

1. De fiets moet in de fietscoupé.
  2. De trein moet op tijd weg.
  3. Je mag niet meer instappen als er wordt gefloten.
  4. Je mag niet steppen en fietsen op het perron.
  5. De fietscoupé is aan het einde van de trein.
Dat is een onoplosbare vergelijking !

Tenzij je natuurlijk als oplossing hebt: dan gaan JaapM en zijn fiets en vrouw maar niet mee.

Het leven voor de NS zou perfect zijn als er geen passagiers waren...

Ik zie wel degelijk een oplossing en zelfs een die bij internationale treinen al gehanteerd wordt: de treinsamenstelling aangeven op het perron, zodat reizigers met een fiets vooraf weten waar het fietsbalkon is/de fietsbalkons zijn. Daar kun je dan natuurlijk ook meteen meer reizigers mee helpen als je bijvoorbeeld ook aangeeft waar de eerste en tweede klasse zijn, waar de toiletten zijn, (als de proef hiermee in de app slaagt) waar het druk is in de trein etc.
Reputatie 7
Badge +3
NS geeft prioriteit aan reizigersvervoer niet aan fietsvervoer. Fietsen mogen mee als er ruimte voor is en ter beoordeling van de dienstdoende conducteur. In dit geval wilde de conducteur niet de trein laten vertragen.
TS geeft niet aan op welk station hij was, 1 minuut kan wel ingelopen, maar op een druk station/traject ook andere treinen vertragen.
Let wel, het is niet fijn als je met je fiets het hele perron over moet omdat de fiets ingang aan de andere kant van de trein is, steppen en na de fluit instappen mag niet.
Probleem is ook dat TS na de waarschuwing toch weer besloot te steppen.

edit: TS vertrok vanaf station Breda
NS geeft prioriteit aan reizigersvervoer niet aan fietsvervoer. Fietsen mogen mee als er ruimte voor is en ter beoordeling van de dienstdoende conducteur. In dit geval wilde de conducteur niet de trein laten vertragen.
TS geeft niet aan op welk station hij was, 1 minuut kan wel ingelopen, maar op een druk station/traject ook andere treinen vertragen.
Let wel, het is niet fijn als je met je fiets het hele perron over moet omdat de fiets ingang aan de andere kant van de trein is, steppen en na de fluit instappen mag niet.

Eerste 2 woorden van TS: Station Breda.
Reputatie 4

De conducteur had natuurlijk ook kunnen roepen "doe maar rustig aan we wachten tot u bent ingestapt"
Dat was stukken vriendelijker geweest en was niemand gedwongen geweest de regels te overtreden om de trein te halen. Had de conducteur ook niet zoveel papierwerk hoeven doen en rustig kunnen gaan zitten.
Reputatie 1
Was inderdaad op station Breda richting Eindhoven. Waarom me niet gezegd werd dat ze op me zouden wachten zodat ik niet hoefde te steppen, blijft me een raadsel. Lijkt me logisch waarom ik stepte, en iedere conducteur snapt dat toch.... Heel verhaal gehad over veiligheid en steppen op een ( leeg ) perron. Leeg omdat iedereen ingestapt was. Snap niet waar de logica zit dat er als straf gefloten wordt dat ik niet mee kan, lekker veilig om af te fluiten als je ziet dat ik de trein in ksn springen en mijn vrouw niet, dus dat argument wordt alleen aangehaald uit zelfverdediging voor een foute correctieve aktie. Trouwens de conducteur begon met de openingszin om uitleg aan mij te geven dat ik onveilig bezig was, anders zou hij mij wel een boete geven. Ik heb uit boosheid gezegd dat ik liever de boete heb dan zijn preek. De conducteur kon zich prima verdedigen, een slim mens dus, dus wist hij precies wat het probleem was, en juist dat maakte een uiterst gemene indruk. Wat ook een rol speelde is dat de jonge conductrice de commando’s naar mij brulde en de mannelijke collega haar waarschijnlijk wou laten zien hoe hij dit varkentje wel zou wassen. Ben nog steeds zeer verbolgen over de onrespectvolle uitingen naar mij zonder enig menselijk compassie dat ik gewoon veilig, zonder steppen of rennen de trein in wil stappen.
Reputatie 7
Badge
Tsja, het blijft in deze een wikken en wegen tussen verschillende kwaden.
Het steppen op een fiets is niet letterlijk verboden, dat zul je nergens in de wet vinden. Wat wel verboden is, is je zodanig gedragen dat andere hier hinder van (kunnen) ondervinden, wat betreft de orde, rust, veiligheid of goede bedrijfsgang. Daar valt dit wel onder.
Regel technisch gezien is het dus niet altijd een overtreding (leeg perron), echter in de praktijk is het bijna altijd een overtreding en dus verboden.

Er is veel aandacht, @JaapM voor het niet instappen na het fluitsignaal. Het fluiten begin ongeveer 40 seconden voor vertrektijd. Na fluiten is het niet meer toegestaan in te stappen. Wel instappen is onveilig en geeft vertragingen.

Blijft over jou kant van het verhaal. Inderdaad is het zeer onhandig dat je als reiziger niet weet waar de fietsen is in de trein. Feit is ook dat de conducteurs zeer duidelijk zien dat jullie meewillen, even wachten lijkt mij dan logisch in dit geval, er van uit gaande dat jullie ruim op tyd op het perron waren.
Daar moet een conducteur gewoon op anticiperen, anders ben je niet goed bezig.
Straks komt de volgende trein met de fietsenplan precies aan de andere kant, dan kom je dus nooit mee...... ..
Reputatie 6
Ondertussen zit JaapM maar mooi met de brokken.
Twee PV's aan hun broek.

Herinner mij er nog eens aan, mensen. Eindigen dit soort zaken na een hoop post van het CJIB en de Officier van Justitie uiteindelijk automatisch bij de politierechter (of hoe dat tegenwoordig dan ook heet) ?

Dan zou ik, als ik JaapM was, het lekker zo laten eindigen. Dan kan hij dat zelf aan de rechter uitleggen.
EN een PV vanwege 'steppen op het lege perron' EN een PV vanwege 'instappen na het fluiten'.

Jawel... die twee PV's bevestigen dan zelf JaapM's verhaal.
De NS-vertegenwoordiger deed er echt alles aan om de betalende klant niet aan boord te krijgen !
In mijn ervaring kunnen rechters om dat soort verhalen niet lachen en dan krijgt de OvJ een veeg uit de pan.
Herinner mij er nog eens aan, mensen. Eindigen dit soort zaken na een hoop post van het CJIB en de Officier van Justitie uiteindelijk automatisch bij de politierechter (of hoe dat tegenwoordig dan ook heet) ?
Ligt aan het type brief. In geval van een strafbeschikking/Ontbieding verhoor moet je zelf binnen 14 dagen verzet aantekenen zodra de daadwerkelijke strafbeschikking er is, anders is hij definitief. Bij een Transactievoorstel is niet betalen afdoende. Rechts bovenaan de brief staat een vetgedrukte O of T. Ik durf zo snel niet te zeggen in welke van deze twee vormen de "NS-boetes" komen.

Het wordt vaak bezwaar genoemd, ik betrap me er ook wel eens op, maar dat is het eigenlijk niet. Bezwaar en beroep is een bestuursrechtelijk iets en geldt alleen voor bepaalde Wahv/Mulder zaken (verkeers-gerelateerd dus).
Badge +3
Het is natuurlijk een nogal elementaire denkfout van de kant van NS om bij een stam van 9 rijtuigen de rijtuigen met de fietsafdelingen niet in het midden te plaatsen. Dan maakt het niet uit in welke richting de stam staat en zouden reizigers en treinpersoneel niet opgescheept worden met een onmogelijk situatie.
Volgens Wikipedia rijden de treinen in de samenstelling Bf-Bf-B-A-B-B-A-B-BDs. Dat kan veel slimmer.
.
In de Beneluxtreinen van voor de HSL zat het BKD-rijtuig altijd in het midden van de trein en werd dat zelfs op de CTA's aangegeven. Je stond altijd goed met je fiets wanneer je wachtte op het punt waar het midden van de trein zou stoppen.
Reputatie 4
Lijkt me logisch waarom ik stepte, en iedere conducteur snapt dat toch.... Heel verhaal gehad over veiligheid en steppen op een ( leeg ) perron. Leeg omdat iedereen ingestapt was. Snap niet waar de logica zit dat er als straf gefloten wordt dat ik niet mee kan, lekker veilig om af te fluiten als je ziet dat ik de trein in ksn springen en mijn vrouw niet, dus dat argument wordt alleen aangehaald uit zelfverdediging voor een foute correctieve aktie.

De onveiligheid zit hem niet in de andere reizigers in jouw geval, maar in het feit dat jij onder de trein ligt als je struikelt.

Het steppen op een fiets is niet letterlijk verboden, dat zul je nergens in de wet vinden. Wat wel verboden is, is je zodanig gedragen dat andere hier hinder van (kunnen) ondervinden, wat betreft de orde, rust, veiligheid of goede bedrijfsgang. Daar valt dit wel onder.
Regel technisch gezien is het dus niet altijd een overtreding (leeg perron), echter in de praktijk is het bijna altijd een overtreding en dus verboden.

Het is altijd een overtreding. Het perron (en station) is een voetgangersgebied en mag je dus niet fietsen, daar valt steppen ook onder. Sowieso staat het gewoon in de huisregels van het station.
Het is altijd een overtreding. Het perron (en station) is een voetgangersgebied en mag je dus niet fietsen, daar valt steppen ook onder. Sowieso staat het gewoon in de huisregels van het station.

De wetgever benoemt niet hoe een fiets voortbewogen wordt om aangemerkt te worden als fietser, je bent een bestuurder van een fiets. Er wordt een uitzondering gemaakt bij het te voet aan de hand meevoeren van een fiets, alleen dan volg je de regels van een voetganger.

Hoewel in geval van TS inderdaad gewoon geschreven mocht worden komt het in het verhaal zoals het nu (eenzijdig) beschreven is op mij wel over als pennenlikkerij.

Reageer