veilig instappen met fiets wordt door NS onmogelijk gemaakt.

• 29 juli 2019
  • 50 reacties
  • 1736 Bekeken

Toon eerste bericht

50 reacties

Reputatie 4

Tsja, het blijft in deze een wikken en wegen tussen verschillende kwaden.
Het steppen op een fiets is niet letterlijk verboden, dat zul je nergens in de wet vinden. Wat wel verboden is, is je zodanig gedragen dat andere hier hinder van (kunnen) ondervinden, wat betreft de orde, rust, veiligheid of goede bedrijfsgang. Daar valt dit wel onder.
Regel technisch gezien is het dus niet altijd een overtreding (leeg perron), echter in de praktijk is het bijna altijd een overtreding en dus verboden.
Het is altijd een overtreding. Het perron (en station) is een voetgangersgebied en mag je dus niet fietsen, daar valt steppen ook onder. Sowieso staat het gewoon in de huisregels van het station.
De wetgever benoemt niet hoe een fiets voortbewogen wordt om aangemerkt te worden als fietser, je bent een bestuurder van een fiets. Er wordt een uitzondering gemaakt bij het te voet aan de hand meevoeren van een fiets, alleen dan volg je de regels van een voetganger.

Hoewel in geval van TS inderdaad gewoon geschreven mocht worden komt het in het verhaal zoals het nu (eenzijdig) beschreven is op mij wel over als pennenlikkerij.

Het lijkt wel of het ene of het andere uiterste. Of bonnen schrijven of niet controleren. De afgelopen tijd een paar ritjes met de trein gemaakt op 2 verschillende trajecten... Nooit conducteur gezien terwijl het buiten de spits was.
Reputatie 1
Hier ben ik weer: de discussie over wel of niet boete is niet relevant. Op basis van de regels zijn beide overtredingen beboetbaar. Maar in mijn specifieke geval ( ja ik stond aan de ene kant van het perron waar geen fietswagon was) was het onmogelijk om zonder boete de trein te halen. Ik was meer dan 10 minuten voor vertrektijd op het perron en had alle tijd naar de juiste plek te gaan, maar die wordt alleen bekend nadat de trein ingereden is, en dan is de instaptijd simpelweg te kort.
Men kan geluk hebben en een coulante conducteur treffen, maar waarom zou men moeten hopen op geluk met een vriendelijke conducteur als men een reiziger is die het volle pond voor zichzelf en de fiets betaalt. Dat geluk had ik niet. Er werd naar mij geschreeuwd alsof ik een klein kind was en alsof ik samen men mijn vrouw (net als ik 60 plus) graag step over het perron voor mijn plezier. Het blijft mensenwerk. De trein halen zonder beboetbaar de regels te overtreden is onmogelijk, dat is een feit en er is daar geen tweede interpretatie over mogelijk. De vraag die over blijft is dan aan de conducteur en hoe die ermee omgaat. Dan ontstaat de dynamiek. De conducteur wil graag mij wijzen op mijn fouten. Ik ben boos op de situatie waar ik ongewild in verzeild ben geraakt en in mijn realiteit een pesterij om maar snel af te fluiten waardoor ik dan de trein niet haal. Het onbegrip van de conducteur voor de positie van de reiziger en het onbegrip dat een verbod met verheven stem over het perron brullen, zonder te vermelden dat men zorgt dat ik veilig in kan stappen averechts werkt is stuitend. Ik ben boos voor zijn onbegrip en zeg dat ik liever de boete heb dan zijn preek. Daar blijf ik bij. Ik ga de boete niet aanvechten. Hopeloze zaak en negatieve energie. Voor mij is het helder: onmogelijk zonder beboetbaar met de fiets de trein van Breda naar Eindhoven te nemen. Jammer dat juist de conducteurs van de NS die met de klant in kontakt komen dit blijven ontkennen en vervallen in boetes zonder de grondoorzaak van het probleem bij hun werkgever aan te slingeren. Dat is een cultuurprobleem van een organisatie die zich machtig en goed voelen en bewust het probleem ontkennen en dan de veiligheidskaart spelen als afleidings tactiek. Jammer, waar, want met een oplossing van dit probleem zouden all reizigers geholpen zijn.
Reputatie 7
Badge +3
De oplossing voor dit probleem komt er wel, al is het nog even wachten er op. De huidige treinen die nu gebruikt worden op dit traject zullen vanaf 2021 vervangen worden door nieuwe treinen, de ICNG. Deze hebben zoals Julian hierboven al aangaf meer fietsbalkons per treinstel.

Bovendien zijn de ICNG treinstellen korter dan een complete trein nu.
Nu is een trein met 2 loc's + 9 rijtuigen 275,4 meter lang en dat is best een eind lopen. Een 5-delige ICNG is 110 meter en een 8-delige is 165.5 meter. Wordt een 5-delige aan een 8-delige gekoppeld dan heb je dus ook 275,5 meter, maar dan heb je in ieder geval verdeeld over de trein 5 fietsbalkons (misschien wel 6 als een 5-delige er ook 3 heeft).
Reputatie 1
Trouwens jammer van al die NS trollen die onder rare namen hun mening op dit forum geven alsof het reizigers zijn. Maar wel duidelijk wie de NS trollen zijn, want die praten allemaal over de regeltjes en zijn kennelijk op het NS opvoedingskamp getraind. Misschien moet ik ook op heropvoedingscursus om die mentaliteit te begrijpen.
Reputatie 7
Badge +3
Oh, en wie zijn dan volgens u NS trollen?
De trein halen zonder beboetbaar de regels te overtreden is onmogelijk, dat is een feit en er is daar geen tweede interpretatie over mogelijk.
...
Voor mij is het helder: onmogelijk zonder beboetbaar met de fiets de trein van Breda naar Eindhoven te nemen.

JaapM,
Heeft u de sprinter al eens overwogen?

De sprinter naar Arnhem staat volgens mij een aantal minuten stil in Breda. In Tilburg moet u dan wel overstappen op de sprinter naar Weert. Maar je krijgt voldoende tijd om in- of uit te stappen.

De Flirt-treinen zijn ook kleiner, waardoor je sneller bij het fietsgedeelte bent. De rit duurt wel iets langer.

In de sprinters schat ik de kans op een boete kleiner in.
Dit topic is inmiddels al 3 dagen oud en ik zie nog geen enkele reactie vanuit NS kant. Wat @JaapM hier verkondigd is gewoon dagelijkse praktijk bij trein en fiets en ook ik heb mij meerdere keren schuldig gemaakt aan het steppen omdat geen enkele trein anders haalbaar is met je fiets.

NS rijdt bijvoorbeeld op de Veluwe (Amersfoort-Deventer). heel vaak met ICM, waar alleen aan één van de kanten van de trein een zeer beperkte ruimte voor fietsen is. Ik heb bij topdagen wel eens 10 of meer fietsen zien staan wachten op de trein in Apeldoorn. Deze konden allemaal blijven wachten tot Sint Jutetmis want de fietsplekken waren al gevuld vanaf Enschede.

Ik zou het bijzonder treurig vinden als JaapM zijn boete zou moeten betalen.
Reputatie 5
Badge
Dit topic is inmiddels al 3 dagen oud en ik zie nog geen enkele reactie vanuit NS kant. Wat @JaapM hier verkondigd is gewoon dagelijkse praktijk bij trein en fiets en ook ik heb mij meerdere keren schuldig gemaakt aan het steppen omdat geen enkele trein anders haalbaar is met je fiets.

NS rijdt bijvoorbeeld op de Veluwe (Amersfoort-Deventer). heel vaak met ICM, waar alleen aan één van de kanten van de trein een zeer beperkte ruimte voor fietsen is. Ik heb bij topdagen wel eens 10 of meer fietsen zien staan wachten op de trein in Apeldoorn. Deze konden allemaal blijven wachten tot Sint Jutetmis want de fietsplekken waren al gevuld vanaf Enschede.

Het valt mij op dat vanuit NS zijde dit topic ook niet wordt opgepakt. Lijkt mij hoog tijd te worden. Ik zou het bijzonder treurig vinden als JaapM zijn boete zou moeten betalen.

Ik zou het ook treurig vinden. Op deze manier zou je of de trein moeten missen of meerdere boetes krijgen, andere opties zijn er vaak niet. Een (fatsoenlijke) reactie van NS is helaas ook in geen velden of wegen te bekennen.

Ik vind de ICM's op het traject Amersfoort-Deventer voor alle soorten reizigers vaak echt een ramp. Richting Schiphol/Den Haag is de trein vaak al overvol voor Apeldoorn en daar staan dan ook nog flink wat fietsers.
Reputatie 6
Trouwens jammer van al die NS trollen die onder rare namen hun mening op dit forum geven alsof het reizigers zijn. Maar wel duidelijk wie de NS trollen zijn, want die praten allemaal over de regeltjes en zijn kennelijk op het NS opvoedingskamp getraind. Misschien moet ik ook op heropvoedingscursus om die mentaliteit te begrijpen.

Echt jammer dit, alle positieve credits in één keer verspeeld.
Reputatie 7
Badge +3

Ik vind de ICM's op het traject Amersfoort-Deventer voor alle soorten reizigers vaak echt een ramp. Richting Schiphol/Den Haag is de trein vaak al overvol voor Apeldoorn en daar staan dan ook nog flink wat fietsers.

ICM, zeker wanneer het maar 1 stel is, is voor reizigers met fietsen ook niet altijd fijn. Maar dat betreft dan vooral het aantal fietsplekken, niet dat je zoals in dit topic geen tijd hebt om van de ene kant van de trein naar de andere kant met fietsbalkon te lopen.

Zelf eens (2 jaar geleden) met fiets van De Vink naar Oldenzaal gegaan. Ik wilde eigenlijk via Den Haag Centraal en daar de IC naar Enschede nemen (Den Haag beginpunt dus meer kans op plek), maar die reed vanwege werkzaamheden niet tussen Den Haag en Woerden. Reisplanner gaf als advies via Schiphol, maar overstappen op Schiphol met fiets zag ik niet zo zitten, of via Zwolle waar ik ook geen zin in had. Uiteindelijk gegaan vanaf Leiden met IC naar Utrecht en dan in Woerden eruit en daar de IC naar Enschede. Al op Leiden was de fietsplek van de losse ICM-3 vol, de reiziger met fiets die er op Lammenschans nog bij kwam had hem overdwars voor de deur naar de coupe gezet. Op Woerden was ik wel de enige met een fiets, maar vanaf Utrecht was het de fietsplek wel bijna constant vol. Geen idee of er toen nog fietsers niet meekonden.
Reactie vanuit NS-zijde blijft nog steeds uit. Ik vraag mij af waarom??
Dat geen enkele trein haalbaar is zonder te steppen, dat is absoluut niet waar. De IC die voornamelijk rijdt tussen Eindhoven en Den Haag Centraal (1100) en in veel gevallen de Intercity Direct, daar zit je met een lange trein, met 1 fietsbalkon voor of achter en ik zie dit niet snel verdwijnen, ivm de komst in 2021 van de ICNG als ik het goed heb. 2x ICM4, waar je de pech kan hebben min. 4 rijtuigen te moeten lopen, maar ik neem geregeld fietsers mee, die op een normale wijze de trein kunnen halen, maar de 1100 blijft gewoon een verhaal apart en ik had laatst ook woorden met een collega, die vond dat ik niet op de fietser moest wachten. Ik was de chef trein, dus ik heb gewacht.
Ok niet altijd maar wel vaak, zeker op lange perrons waarbij je geen idee hebt waar de trein gaat stilstaan.

Ik mis echter nog steeds een reactie vanuit NS zijde en ja Loes ik weet dat je daar werkt. Ik waardeer jouw reactie ook en zeker dat je aangeeft dat jij waarschijnlijk wel had gewacht. TS zit echter nu met een aantal bekeuringen en ik vind dat eigenlijk niet terecht.

Daarbij zou ik graag ook een reactie willen over de één stels icms 3 of 4 die ook in de zomermaanden in het weekend over de Veluwe rijdt. Dat is volgens mij vragen om moeilijkheden met fietsvervoer.

In een ander topic staat hierover dit te lezen.

NS heeft in haar adviesaanvraag aan het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) aangegeven waarom de Dagkaart Fiets relatief meer in prijs is gestegen dan andere vervoerbewijzen:

Het aantal fietsen dat meegenomen wordt in de trein groeit hard, ondanks forse investeringen in fietsenstallingen en de onstuimige groei van de OV-Fiets. NS speelt hier op in door met name in de zomermaanden veel treinen te verlengen. Deze verleningen zijn niet nodig om de benodigde reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen te kunnen meenemen. Om de kosten van verlenging ten behoeve van de fietsplaatsen voor een deel op te vangen, ziet NS zich genoodzaakt de prijs van deze dagkaart te verhogen.

Zou NS kunnen aangeven of welke trajecten de treinen daadwerkelijk zijn verlengd t.b.v. het fietsvervoer?
Badge

Zou NS kunnen aangeven of welke trajecten de treinen daadwerkelijk zijn verlengd t.b.v. het fietsvervoer?

In ieder geval de treinen vanaf Zwolle naar Groningen en Leeuwarden.

Probleem met fietsen is dat het seizoens gebonden is dat het daarmee druk is, op zomerse dagen trekt iedereen er op uit en zie je heel veel fietsen en op de slechtere en winterse dagen juist nagenoeg niet.

Om zomaar hele lange treinen in te zetten voor amper reizigers en veel fietsen is kosten technisch gewoon niet haalbaar, dan zouden de fietskaartjes qua prijs flink duurder moeten zijn. Treinen zijn nu eenmaal in 1e instantie gebouwd om mensen te vervoeren en voor de reizigers hebben we in de spits al onvoldoende zitplaatsen dus om dan zitplaatsen te verwijderen voor fietsplekken geeft weer dat er een ander groep is die gaat klagen.

In dit soort dingen zal er nooit een keus van de NS zijn die iedereen tevreden stelt.
Reputatie 7
Ik mis echter nog steeds een reactie vanuit NS zijde en ja Loes ik weet dat je daar werkt. Ik waardeer jouw reactie ook en zeker dat je aangeeft dat jij waarschijnlijk wel had gewacht. TS zit echter nu met een aantal bekeuringen en ik vind dat eigenlijk niet terecht.

Dit gaat NS ook op geen enkele manier kunnen veranderen. NS kan en mag niet aan proces-verbalen zitten. Dit gaat via justitie, in tegenstelling tot een uitstel van betaling voor het niet hebben van een vervoersbewijs. Als de boete daadwerkelijk op de mat valt, is de enige optie, het advies van @Henk_NL op te volgen:

In geval van een strafbeschikking/Ontbieding verhoor moet je zelf binnen 14 dagen verzet aantekenen zodra de daadwerkelijke strafbeschikking er is, anders is hij definitief. Bij een Transactievoorstel is niet betalen afdoende. Rechts bovenaan de brief staat een vetgedrukte O of T.

In ieder geval de treinen vanaf Zwolle naar Groningen en Leeuwarden.

Probleem met fietsen is dat het seizoens gebonden is dat het daarmee druk is, op zomerse dagen trekt iedereen er op uit en zie je heel veel fietsen en op de slechtere en winterse dagen juist nagenoeg niet.

Om zomaar hele lange treinen in te zetten voor amper reizigers en veel fietsen is kosten technisch gewoon niet haalbaar, dan zouden de fietskaartjes qua prijs flink duurder moeten zijn. Treinen zijn nu eenmaal in 1e instantie gebouwd om mensen te vervoeren en voor de reizigers hebben we in de spits al onvoldoende zitplaatsen dus om dan zitplaatsen te verwijderen voor fietsplekken geeft weer dat er een ander groep is die gaat klagen.

In dit soort dingen zal er nooit een keus van de NS zijn die iedereen tevreden stelt.

Op zich ben ik het wel met je eens. Je kan nooit iedereen tevreden stellen.

Ik denk alleen dat in het weekend verlengen van de trein tussen Amersfoort en Enschede meer in aanmerking komt. Misschien dat er hier ook eens kritisch naar het soort trein dat hier in het weekend rijdt.
ICM 3 of 4 is eigenlijk überhaupt. niet geschikt voor fietsvervoer.

Ondertussen dwalen we af van TS JaapM: Ik wil bij deze aangeven dat bij een eventuele bekeuring wel bereid ben om € 20,00 bij te dragen. @JaapM kan mij hiervoor een pb sturen.
Hoi allemaal! Excuus dat de reactie even uitbleef. Ik ga al jullie feedback bundelen en intern doorzetten, zodat hiernaar kan worden gekeken. Als de nood inderdaad zo hoog is, dan kunnen ze kijken naar de mogelijkheden, zowel op korte- als lange termijn. Aan de boetes kan ik inderdaad helaas niks doen.
Badge +3
Misschien kan eerst eens de vraag beantwoord worden waarom in de stammen die worden ingezet tussen Den Haag en Eindhoven de rijtuigen met fietsplaatsen aan een van de uiteinden zijn geplaatst en niet in het midden van de trein.

Als daar een goede reden voor is dan hoor ik het graag. Als er geen goede reden is dan is er sprake van een denk- en ontwerpfout bij NS.
Ik wil daar wel een gok op wagen. De balkons die nu fietsbalkon zijn, zijn de rijtuigen met de niet meer ingebruik zijnde cabine. Daar kon men makkelijk de fietsplaatsen maken en zo min mogelijk zitplaatsverlies. Ik kan me even niet meer voor de geest halen wat er exact is weggehaald, maar het HC hok is niet verplaatst. Wat wij dan weer niet snappen bij die 9-bakken, dat het oude fietsbalkon ook niet als fietsbalkon gemaakt is. Er zouden dan 6 klapstoelen sneuvelen, 2 afscheidingen en een verdubbeling van fietsplekken.
De stammen die geen bediende cabine hebben, geen idee hoe die er ooit uit hebben gezien. Ook hier verwacht ik dat het HC hok niet verplaatst is en het minste verlies van zitplaatsen is geweest.
Reputatie 7
Badge +3
Kan het ook te maken hebben met veiligheidseisen voor rijden over de HSL? Door de manier waarop de fietsplek nu gemaakt is, kunnen fietsen niet echt omvallen, zeker niet wanneer er 2 of 3 fietsen staan.

In de ICD was het voorheen niet toegestaan om fietsen mee te nemen vanwege de veiligheid. Was de oude fietsplek (geen idee hoe die er uitzag) misschien niet veilig voor de HSL? Of dat er teveel aan moest worden aangepast om te voldoen aan de veiligheidseisen?

Badge +3
Dat zou een hoop verklaren. Maar ik was in de veronderstelling dat de stammen met 9 rijtuigen de samenstelling Bf-Bf-B-A-B-B-A-B-BDs hebben. Bf is toch een rijtuig met fietsplaatsen? En de BDs is toch een voormalige stuurstand? Dan zou het veel logischer zijn om de twee B's uit het midden van de trein om te wisselen met de twee Bf-rijtuigen. Dan heb je altijd twee keer een Bf in het midden van de trein.
In het BDS rijtuig zit nu de fietsplek:

B-B-A-B-Bf-B-A-B-BDS zoals de 1100 eruit ziet.

B-A-B-B-B-A-BDS, waar BDS staat kan ook BD zijn, D geeft HC hok weer, zoals de ICD, waarvan 3 stammen in het midden een BD hebben ipv B. Een extra fietsbalkon dus met HC hok. De wanden kunnen simpel in de Bf rijtuigen gemaakt worden, zoals dat nu ook gedaan is.
Reputatie 1
Daar ben ik weer, over dit onderwerp. Ik ben blij met de reacties. Niemand hoeft voor mij de boete te betalen. De overtreding is mijnerzijds en niet ter discussie. Het gaat mij hierom: ik betaal vooruit - in goed vertrouwen - aan de automaat voor een dienst, door een fietskaart te kopen. De dienst is om mijn fiets samen met mij te vervoeren naar mijn plaats van bestemming. Er wordt mij niet verteld dat deze dienst niet geleverd kan worden op de IC van Breda naar Eindhoven zonder in overtreding te zijn. Er wordt ook niet verteld dat er beperkingen zijn en de dienst alleen geleverd kan worden als men zich op plek x van het perron bevindt. Uit oogpunt van de klant mag logischerwijze verwacht worden dat als een gerenomeerd dienstverlener een dienst verkoopt deze ook gewoon geleverd kan worden. De dienst kon niet geleverd worden binnen de regels die de dienstverlener zelf opgesteld heeft. Dit is een fout van de dienstverlener. De dienstverlener zou excuses kunnen aanbieden en de kosten vergoeden. Dat doet dienstverlener niet, sterker nog, de dienstverlener schreeuwt met verheven stem over het perron commando’s om de klant te wijzen op zijn overtredingen, die een noodsprong van de klant zijn om de rimpels in het aanbod van de dienstverlener glad te strijken. Vervolgens besluit de dienstverlener tot de ultieme strafmaatregel om de verkochte dienst volledig te ontzeggen door af te fluiten, waardoor nog een overtreding nodig is om van de dienst gebruik te kunnen maken. Ik denk dat elke ombudsman of advocaat voor ieder normaal commercieel bedrijf hier wel gehakt van kan maken. Ik ga er maar van uit dat er ook conducteurs zijn die zich in de schoenen van de reiziger kunnen verplaatsen. Ik had dat geluk niet, anders was er misschien een redelijk gesprek met de conducteur geweest.
Reputatie 7
Badge +2
@JaapM feit blijft dat er rekening gehouden moet worden dat de fiets niet mee kan met de trein van keuze. Je koopt met een fietskaartje het recht om de fiets mee te nemen in een trein, dat kan als er vrije fietsplaatsen zijn. Een conducteur heeft echter het recht om fietsen te weigeren.

Ben toch wel benieuwd wie jij trollen vindt?
Reputatie 6
........ Ik denk dat elke ombudsman of advocaat voor ieder normaal commercieel bedrijf hier wel gehakt van kan maken.......

Dan zou ik het voor laten komen. Kijken wat de rechter over deze boete te zeggen heeft.

Reageer