verdubbeling van ritprijs door defect spoor | NS Community
beantwoord

verdubbeling van ritprijs door defect spoor


afgelopen donderdag reisde ik van groningen naar maastricht. De Ns app gaf aan dat ik via Nijmegen moest reizen in verband met een defect spoor tussen den bosch en eindhoven. Ik check in in groningen om  15:55 en check uit in maastricht om 20:45. Tussen Nijmegen en roermond moest ik met arriva reizen, de total kosten van deze reis bedroeg: Groningen - nijmegen 17,64, de reis met arrriva kostte me 19,52, en de reis roermond -maastricht kostte 6,12, alles bij elkaar dus: 43,48

De normale ritprijs, zonder defect spoor (via utrecht -eindhoven) kost, met 40% korting: 17,64 (zelfs met vol tarief ‘slechts’ 29,40)

NS weigert mij een vergoeding te geven voor deze ritprijs verdubbeling, dit kan toch niet? dwz ns heeft een probleem, je reist met een fikse vertraging en je betaalt ook nog meer dan t dubbele, waanzzin!!!

waar kan ik verhaal halen??

icon

Beste antwoord door Robert B 28 March 2023, 00:09

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +1

U stelt dat u tussen Nijmegen en Roermond met Arriva moest reizen, maar dat hoefde natuurlijk helemaal niet. U had ook via Tilburg kunnen reizen en dan had u dit probleem niet gehad.

 

Ik vrees dan ook dat u geen verhaal kunt halen, alhoewel ik met dit soort extra reistijden er wel begrip voor kan hebben.

 

 

Reputatie 7
Badge +2

U stelt dat u tussen Nijmegen en Roermond met Arriva moest reizen, maar dat hoefde natuurlijk helemaal niet. U had ook via Tilburg kunnen reizen en dan had u dit probleem niet gehad.

Dat moet je als reiziger ook maar net weten natuurlijk. De NS-app geeft voor Groningen - Maastricht uitsluitend adviezen via Nijmegen - Roermond of via Rotterdam.

Die laatste is overigens maar tot 16.18 uur mogelijk en duurt een half uur langer dan via Nijmegen (wat al +30 oplevert)

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp dat er met Dal voordeel op saldo werd gereisd? Bij flex blijf 1e incheck gelden bij overstap naar andere vervoerder, bij op saldo krijg je bij omchecken naar andere vervoerder tijdens de spits vol tarief.

Reputatie 7
Badge +1

U stelt dat u tussen Nijmegen en Roermond met Arriva moest reizen, maar dat hoefde natuurlijk helemaal niet. U had ook via Tilburg kunnen reizen en dan had u dit probleem niet gehad.

Dat moet je als reiziger ook maar net weten natuurlijk. De NS-app geeft voor Groningen - Maastricht uitsluitend adviezen via Nijmegen - Roermond of via Rotterdam.

Die laatste is overigens maar tot 16.18 uur mogelijk en duurt een half uur langer dan via Nijmegen (wat al +30 oplevert)

Er staan wel andere reizen in maar dan met Overstap niet mogelijk. Zoals ik al in een ander topic heb aangegeven vind ik deze kreet bijzondere onhandig. Groningen Maastricht via Rotterdam klinkt in ieder geval ook ook wel heel bijzonder.

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Er staan wel andere reizen in maar dan met Overstap niet mogelijk. Zoals ik al in een ander topic heb aangegeven vind ik deze kreet bijzondere onhandig. Groningen Maastricht via Rotterdam klinkt in ieder geval ook ook wel heel bijzonder.

Hmm, apart. Die adviezen krijg ik in de app met een uitroeptekentje en “storing”. Dat is ook meer op z'n plaats, want die adviezen in 4 uur en 12 minuten zijn respectievelijk via Utrecht (14.18 in jouw screenshot) en via Zwolle en 's-Hertogenbosch (14.48 in jouw screenshot).

Oftewel, dat zijn de reismogelijkheden die momenteel juist niet bestaan door de stremming tussen Den Bosch en Boxtel.

Badge +3

Welkom bij de NS Community @angel50 

Ben erg benieuwd wat de NS met een claim gaat doen (en hoe je die zou kunnen indienen anders dan door te bellen/chatten) omdat de Reisplanner je met Arriva van Nijmegen naar Roermond stuurde.

De prijzen kloppen ook niet, want als je op daltarief (15.55) incheckt in Groningen kost het inderdaad € 17,64 naar Nijmegen, maar een overstap naar Arriva voor naar Roermond zou je buiten de spits € 0,96 kosten (in de spits € 1,59) en dan is Roermond - Maastricht met NS verder gratis want je zit dan al boven de 200 TE (het maximum) bij NS. Zie de Reisplanner.

Wat hier nu gebeurd is, is dat je vóór 18:25 in Nijmegen was, en bent overgestapt op (waarschijnlijk deze trein want 18:38 reed niet donderdag) https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-03-24/32265) en dat was in de spits, en dan betaal je ineens voltarief bij reizen op saldo (en begint er een nieuwe reis, dus poef weg je langeafstandskorting!)

Dat kost dan zomaar € 19,52 (want zo rekent Arriva nou eenmaal bij een dal-spits overstap!) dus voltarief voor Nijmegen - Roermond, ongeacht of je uit Groningen of waar dan ook kwam.

Of dat mag… het zal best, maar ik vind van niet. Lees: dat mag niet, bij vervolg van een reis na een overstap tegen een ander tarief dient gewoon rekening gehouden te worden met je reeds gereisde tatriefeenheden! (dat waren er dus 201 voor Groningen - Nijmegen. Arriva mag doortellen tot 250 (de NS tot 200).

En nu wordt het ‘leuk’ (alhoewel 😣) Nijmegen - Maastricht is 131 TE (tariefeenheden), waarvan 85 voor Nijmegen - Roermond.

NS mag vervolgens… voor Roermond - Maastricht (want je kwam toch uit Nijmegen? Nietes!)

Het verschil rekenen tussen 131 en 85 TE en dat is € 23,80 - € 17,70 dus € 6,10 (opnieuw voltarief dus, al was je overstap in Roermond echt wel buiten de spits als je om 20:45 in Maastricht aankwam!).

Hier klopt dus bijzonder weinig van (afgezien van de praktijken van Arriva bij overstappen).

Bij NS Flex zou het sowieso niet moeten uitmaken (gewoon € 17,64 voor die reis met incheck vóór 16:05) dus geld terug.

Bij reizen op saldo Arriva op de vingers tikken (langeafstandskorting laten vervallen), en sowieso coulance van NS voor Roermond - Maastricht (want je kwam uit Groningen dus zou (via Utrecht of Den Bosch) nooit iets hoeven te betalen vanaf Nijmegen wegens de 200+ TE die je al gereisd had).

Met NS zit je vlak na Utrecht (193 TE) al aan het maximum, en bij reizen via Nijmegen/Den Bosch/Eindhoven (200 TE tot Nijmegen) dus ook!

Check voor vertrek even wat uw reis zou kunnen kosten… je verstand staat erbij stil maar dit is te bizar voor woorden 😴

Het was een NS Reisplanner advies, dus graag 25,64 terug!

Badge +3

Het zou nog kunnen dat de NS denkt dat deze trein wél reed (nietes dus, https://treinposities.nl/ritinfo/20230324/32267)

Maar dan nog, je reist buiten de spits (hoewel de tijd van overstappen naar Arriva telt bij reizen op saldo en de overstap in Nijmegen).

Coulance 2.0 het is helder! @angel50 heeft simpelweg veel te veel betaald voor die reis (met abonnement en Groningen - Maastricht ‘gewoon’ op daltarief zou kunnen reizen, maar dus met Arriva gestuurd werd) 😣

Uitcheck om 20:45 in Maastricht maakt het niet makkelijker, maar dan juist nog meer coulance (eventueel via GTbV, als dat sneller kon).

 

Super dat jullie dit zo uitgezocht hebben, hiermee kan ik NS weer gaan ‘lastigvallen’ :), hopelijk zijn ze nu wel bereid het teveel betaalde geld terug te storten.

 

Badge +3

Super dat jullie dit zo uitgezocht hebben, hiermee kan ik NS weer gaan ‘lastigvallen’ :), hopelijk zijn ze nu wel bereid het teveel betaalde geld terug te storten.

Ik hoop het, maar vrees het ergste dus dat ze het balletje naar Arriva gooien omdat die totaal belachelijk omgaan met een dal/spits overstap (bij reizen op saldo dus).

Je zult het dan wat harder moeten spelen, bijv. via Geschillencommissie of OV-ombudsman.

Als je NS Flex hebt zou het geen enkel probleem moeten zijn, bij reizen op saldo in ieder geval die € 6,12 terug voor Roermond - Maastricht, want je kwam aantoonbaar niet uit Nijmegen maar uit Groningen.

Belangrijk is natuurlijk dat de overstappen in Nijmegen en Roermond binnen 35 minuten gemaakt zijn. Let ook even op de tijden, eerder inchecken bij Arriva dan uithecken bij NS (Nijmegen) kan dit soort dingen veroorzaken… 

Badge +3

vrees het ergste dus dat ze het balletje naar Arriva gooien omdat die totaal belachelijk omgaan met een dal/spits overstap (bij reizen op saldo dus).

Of je het ermee eens bent of niet, de wijze waarop Arriva de ritprijs berekent, is wel hoe het altijd heeft gewerkt. Ik weet niet beter of bij een reis op saldo begin je bij een wisseling van vervoerder in een andere tariefperiode altijd weer op 0 tariefeenheden.

Badge +3

Dank, maar dan nog is het zuur omdat je normaal die extra kosten kunt vermijden door via Eindhoven om te reizen of overstappen in de spits te vermijden. Dat eerste was tot vandaag niet echt een optie, al kon het wel.

wat dat idee ‘overstappen NS flex abo’ betreft, als je gebruik wilt maken van NS keuzedagen, dan, helaas pindakaas, ben je voorlopig gebonden aan je dalvoordeel abo, NS zegt hierover: “ Keuzedagen: je kunt beter even wachten met overstappen naar NS Flex. We ontwikkelen nog een alternatief voor Keuzedagen bij NS Flex “

Slotwoord:), iedereen dank voor alle tips en tricks, veel van geleerd, m.n. dat je 110% moet opletten bij 2 verschillende vervoerders

Inmiddels heb ik van Arriva geld teruggekregen, dito van de NS (eenmaal omdat ik vlgs hun inderdaad boven het aantal kilometers was uitgekomen -laatste traject deel-, en een keer als ‘coulance’, hoewel ik er vlgs hen geen recht op had), alles bij elkaar minstens het teveel betaalde teruggekregen

Badge +3

Slotwoord:), iedereen dank voor alle tips en tricks, veel van geleerd, m.n. dat je 110% moet opletten bij 2 verschillende vervoerders

Inmiddels heb ik van Arriva geld teruggekregen, dito van de NS (eenmaal omdat ik vlgs hun inderdaad boven het aantal kilometers was uitgekomen -laatste traject deel-, en een keer als ‘coulance’, hoewel ik er vlgs hen geen recht op had), alles bij elkaar minstens het teveel betaalde teruggekregen

Keurig, was het de tijd toch waard om het even uit te pluizen (en jouw moeite voor geld terug).

En volgende keer toch maar via Utrecht/Eindhoven of Nijmegen/Den Bosch! 😂

Reageer