verkeerd kaartje | NS Community
beantwoord

verkeerd kaartje

  • 6 October 2021
  • 16 reacties
  • 977 Bekeken

Hele vreemde reactie dit. Had net Klantenservice aan de lijn. Ik heb een fout gemaakt bij het kopen van mijn kaartje via de app voor komend weekend. In plaats van een 1e klas met korting omdat ik een dalurenabonnement heb, heb ik blijkbaar een 2e klas vol tarief gekocht. Klachtenservice gebeld maar restitutie is blijkbaar niet mogelijk. Het kaartje is nog niet gebruikt. Ik kan nu dus nogmaals een kaartje kopen voor komende zaterdag 1e klas met korting maar het kaartje wat ik niet ga gebruiken wordt niet terugbetaald omdat het online is gekocht en geopend is. Duh...als ik het niet had geopend had ik niet geweten dat het een verkeerd kaartje was. Het is vandaag woensdag en het gaat om een kaartje voor a.s. zaterdag en ik ga het dus niet gebruiken. Als het aan een automaat was gekocht dan zou het blijkbaar wel terugbetaald kunnen worden. Dat is toch van de zotten! Echt weer zo'n typische NS-(re)actie.
 
icon

Beste antwoord door MoDe 7 October 2021, 09:20

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Nee hoor, e-tickets kunnen als ze eenmaal zijn gedownload altijd worden gebruikt voor een reis, ook als u geld terug zou krijgen. Dan zou u ‘gratis’ kunnen reizen, want het kaartje werkt nog gewoon. Niemand kan zien of u er nog mee reist. Er zijn mensen die daar misbruik van maken. Dat doet lang niet iedereen, maar er zijn er wel veel te veel. Die vinden dat zelfs ‘slim’.

Daarom geeft NS nooit geld terug als de e-ticket eenmaal is geopend. Ze zullen wel gek zijn ook. U kunt het beste op de dag van geldigheid er gewoon gebruik van maken, anders is het geen reis en geld weg.

 

Het staat overigens vermeld tijdens de bestelling.

Reputatie 7
Badge +3

Daarnaast, als u een dalurenabonnement heeft waarmee u korting krijgt, dient u te reizen met uw OV-chipkaart waarop dat abonnement staat, u kunt dan niet met een los vervoerbewijs met korting reizen. De e-tickets met korting die te koop zijn, zijn Samenreiskorting tickets waarmee iemand kan meereizen met een persoon die een abonnement heeft. 

Reputatie 7
Badge +3

Klantenservice heeft gehandeld volgens de voorwaarden. E-tickets kunnen na aankoop niet gewijzigd worden of geld terug. Er kan niet gecontroleerd worden of er met een e-ticket gereisd is/wordt. In een kaartje uit de automaat zit een chip, waardoor wel gezien kan worden of er mee ingecheckt is.

Het kaartje met korting wat je wilt kopen is geen geldig kaartje in combinatie met jouw abonnement. Wil je met korting reizen dan zul je met de kaart waarop het abonnement staat moeten inxhecken. Heb je flex dan kun je voor 1e klas een upgrade doen via de app of website

Badge +3

Voor in het weekend en geen Flex kan je met een Dalurenabonnement voor €5 een klassewissel kopen bij een kaartautomaat en vervolgens de hele dag 1e klas reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Merkwaardig dat blijkbaar na zo’n 10 jaar nog steeds niet duidelijk is dat vervoerbewijzen met korting niet meer verkocht worden. 

Wanneer je een dag 1e klas wilt reizen dan moet je langs de kaartautomaat voor de klassewissel. Prima tip van @Robert B.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien komt die onduidelijk omdat er eerst niet en sinds een aantal jaar wel e-tickets met 40% korting verkocht worden, namelijk de Samenreistickets. Daar staat dan wel bij dat die zijn om met iemand met een NS abonnement mee te reizen, maar wellicht zien sommigen alleen die 40% korting en negeren dan de rest, of denken dat ze omdat ze een abonnement hebben dit ook voor zichzelf kunnen kopen. Met een daluren kortingsabonnement heb je inderdaad recht op die 40% korting in de daluren, maar dan wel dmv reizen op dat abonnement, dus inchecken daarmee (en saldo genoeg hebben of reizen op rekening).

Ik heb een verkeerd kaartje gekocht, een samenreis IPV een ander ticket. Kan ik dat omzetten?

Reputatie 7
Badge +4

Als het een e-ticket is, dan kan dat niet. U kunt het bij Klantenservice proberen, maar ik heb er een hard hoofd in en denk niet dat er sprake zal zijn van coulance. Als beide kaartjes op dezelfde naam staan en voor dezelfde tijd gelden, kunt u het proberen.

Duh...als ik het niet had geopend had ik niet geweten dat het een verkeerd kaartje was. Het is vandaag woensdag en het gaat om een kaartje voor a.s. zaterdag en ik ga het dus niet gebruiken. Als het aan een automaat was gekocht dan zou het blijkbaar wel terugbetaald kunnen worden. Dat is toch van de zotten! Echt weer zo'n typische NS-(re)actie.

In de voorwaarden staat duidelijk vermeld dat etickets niet geannuleerd en niet gewijzigd kunnen worden. Helaas zijn er nog steeds mensen die een ticket kopen zonder de voorwaarden te lezen.

Reputatie 7

@Tamzin 

Verdiep je eens in het consumentenrecht i.p.v. dit soort kolder te blijven verkondigen. Zo moeilijk  en ontoegankelijk is dat niet. Zie bijvoorbeeld:

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/informatieplicht#:~:text=Informatie%20over%20bijvoorbeeld%20het%20product,belang%20is%20bij%20uw%20keuze.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin

Verdiep je eens in het consumentenrecht i.p.v. dit soort kolder te blijven verkondigen. Zo moeilijk  en ontoegankelijk is dat niet. Zie bijvoorbeeld:

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/informatieplicht#:~:text=Informatie%20over%20bijvoorbeeld%20het%20product,belang%20is%20bij%20uw%20keuze.

Je kunt pas voor een e-ticket betalen als je de voorwaarden voor gelezen hebt aangevinkt. Dat mensen dit aanvinken zonder te lezen, kun je NS niet aanrekenen. De voorwaarden staan voor de aankoop aangegeven.

Reputatie 7
Badge +1

Je kunt pas voor een e-ticket betalen als je de voorwaarden voor gelezen hebt aangevinkt. Dat mensen dit aanvinken zonder te lezen, kun je NS niet aanrekenen. De voorwaarden staan voor de aankoop aangegeven.

"De informatie moet juist, volledig en begrijpelijk zijn. En de informatie moet goed te zien zijn. Dus niet verstopt op de website of in de algemene voorwaarden. Want dat kan u misleiden.”

Zoals we allemaal weten, laat NS nog steeds niet bij alle online verkoopwijzen duidelijk zien dat je een treinkaartje niet kunt teruggeven. Zo zie ik dat in de app nog steeds niet.

Badge +3

Ook interessant, de doorverwijzingen naar TLS bij vernieuwing van ov-chipkaarten.

https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-gekocht-bij-wie-kan-ik-terecht-met-problemen

Dat mag dus ook niet, tenzij vóór aankoop duidelijk gemaakt is dat je bij problemen bij een derde partij moet zijn.

Reputatie 7

@Tamzin

Verdiep je eens in het consumentenrecht i.p.v. dit soort kolder te blijven verkondigen. Zo moeilijk  en ontoegankelijk is dat niet. Zie bijvoorbeeld:

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/informatieplicht#:~:text=Informatie%20over%20bijvoorbeeld%20het%20product,belang%20is%20bij%20uw%20keuze.

Je kunt pas voor een e-ticket betalen als je de voorwaarden voor gelezen hebt aangevinkt. Dat mensen dit aanvinken zonder te lezen, kun je NS niet aanrekenen. De voorwaarden staan voor de aankoop aangegeven.

 

Parblue @MoDe, klaarblijkelijk de gelinkte tekst niet (goed) gelezen.

Het gaat er niet om dat een voorwaarde ergens te vinden valt maar dat de betreffende voorwaarde niet te missen valt.  Anders spreekt men van misleiding (i.c. vanwege weglaten of verbergen van informatie).

Verder heeft de OV ombudsman niet voor niets in zijn meest recente kwartaalrapportage  wederom aandacht gevraagd voor deze nalatigheid:

“Het is belangrijk dat de informatievoorziening bij de aankoop van een e-ticket zorgvuldig en volledig is. We vragen alle vervoerders om desnoods tot vervelens toe te vermelden, dat een e-ticket na de bestelling definitief is en niet meer gewijzigd kan worden. Ook het feit dat het niet mogelijk is om geld terug te krijgen, moet op zoveel mogelijk plaatsen in het bestelproces zichtbaar zijn.”

Met het (laten) plaatsen van vinkjes los je helaas het probleem niet op @MoDe. Dat mag ondertussen voldoende duidelijk zijn.

@BrunoEst 

Wat de OV ombudsman vindt is niet zo relevant, hij heeft geen enkele juridische bevoegdheid.

De rest van je verhaal is jouw persoonlijke uitleg van de regels. 

Reputatie 7

@Tamzin 

Van ons beiden ben ik niet degene met een persoonlijke uitleg van regels. Heb slechts verwezen naar de beschrijving zoals gepubliceerd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Ben zelf niet bijster geinteresseerd in die regels. Ga er namelijk vanuit dat (nagenoeg) iedereen het sowieso volstrekt normaal vindt dat (on)mogelijkheden van een product open en duidelijk worden gecommuniceerd.

Interessanter is de vraag waarom NS al jaren weigert zelfs maar een eenvoudige waarschuwing te plaatsen bij hun dure kaartjes.

Reageer