beantwoord

Verkeerde datum

• 3 januari 2019
  • 17 reacties
  • 330 Bekeken

Ik heb gisteravond via de ns app een dagretourkaartje gekocht voor vandaag. Dit was om half 12 in de avond en bedoeld voor vandaag.
Toen ik naar de tijden scrolde voor het huidige tijdstip, veranderde de datum ook van 2 naar 3 januari. Echter nadat ik het kaartje had afgerekend, stond er alsnog 2 januari op mijn nieuwe kaartje.

Hoe ga ik dit oplossen, want ik heb niet om half 12 in de avond voor retourkaartje lopen betalen waar ik nog maar een half uurtje gebruik van kon maken.

Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 3 januari 2019, 12:18

Hallo Marcbeekers, welkom op onze Community!

Vervelend om te lezen dat dit niet helemaal goed is gegaan. Ik raad je aan om even contact op te nemen met onze Klantenservice. Je kunt dit telefonisch doen via 030 - 751 51 55, maar ook via Facebook of Twitter. Mijn collega's kunnen dan aan de hand van je gegevens even naar de mogelijkheden voor restitutie of een code voor een ander ticket. Laat je even weten als het is opgelost?
Bekijk origineel

17 reacties

Hallo Marcbeekers, welkom op onze Community!

Vervelend om te lezen dat dit niet helemaal goed is gegaan. Ik raad je aan om even contact op te nemen met onze Klantenservice. Je kunt dit telefonisch doen via 030 - 751 51 55, maar ook via Facebook of Twitter. Mijn collega's kunnen dan aan de hand van je gegevens even naar de mogelijkheden voor restitutie of een code voor een ander ticket. Laat je even weten als het is opgelost?
Ik heb in mijn pauzes 2x geprobeerd te bellen, maar dat duurde te lang ( pauze voorbij )

Vanmorgen heb ik de conducteur mijn app laten zien waarin duidelijk te zien was dat ik op 1 januari (+/-23u) een retourticket had gekocht voor 2 januari ... en 2 januari (+/-23.30) ook een retourticket had gekocht. Dat die ook op 2 januari stond was niet de bedoeling, maar de conducteur begreep waar het fout is gegaan en maakte er geen probleem van.

Nu nog de terugweg 🤓
Wat ontzettend fijn dat de conducteur er geen probleem van heeft gemaakt! Hopelijk gaat de terugweg ook zonder problemen. Mocht je wel een boete krijgen laat het ons dan even weten!
Nou, ik sta nu op station tilburg en er gaat tot minstends 21.30 geen trein meer door een wisselstoring ...

Ik ga nu regelen dat iemand me op komt halen met de auto, maar ik mag toch aannemen dat dit niet de gewoonste zaak van de wereld is bij de NS ... en dat dit ook vergoed gaat worden.
Correctie, station 's hertogenbosch ... blijkbaar heb ik maar 1 minuscule halte meegereden alvorens deze ellende is begonnen 😑
Wat een pech 😞. Je kan geld terugvragen middels onze Geld Terug bij Vertraging regeling. Daarvoor kan je dit formulier gebruiken.
Badge +3
Let op dat bij GTbV je eigenlijk een complete reis (incl. de vertraging natuurlijk) moet kunnen aantonen.

Geef dus op het formulier duidelijk aan dat je een e-ticket kaartje had naar X (ordernummer erbij) en dat je gestrand bent wegens die wisselstoring.

Voordeel van een e-ticket t.o.v. een ov-chipkaart is in dit geval dat je anders (bij op eigen vervoer verder) zou moeten uitchecken in Den Bosch, en je dus niet aantoonbaar verder wilde/ging reizen. Bij niet uitchecken wordt het nog lastiger, want dan is helemaal niet duidelijk waar je was, en wanneer.

Uiteraard gaan je e-tickets van gisteren (2 januari) je sowieso niet helpen met geld terug voor een vertraging op 3 januari, en loop je ook tegen gesloten poortjes aan.

Al met al een lastig verhaal dus, want je reist op een in feite ongeldig ticket, op een tijdstip dat niet geregistreerd is door een incheck (dat kan namelijk niet met e-tickets en mobiele tickets) en wilt dan ook nog geld terug?

Ik denk dat zelfs een goed verhaal bij de klantenservice je daar niet bij gaat helpen, en ook @Denice NS zal bijzonder weinig voor je kunnen doen.
Mocht de claim om wat voor reden afgekeurd worden kan Marcbeekers reageren op de mail die hij dan krijgt. In de mail kan je de situatie verder toelichten en zal de claim opnieuw bekeken worden 🙂.
Badge +3
Ik heb mijn reactie nog wat aangevuld. Dit is een onmogelijke situatie, dus zou ik er vooral geen moeite voor doen om daar ook maar iets voor vergoed te krijgen!

Stel ik had hetzelfde ticket voor 2 januari, en die reis (laat op de avond, ticket is geldig tot 4:00 immers) gewoon gemaakt? Dat is nergens te controleren, want e-ticket...

En dan lees ik vandaag dat er wisselstoring is Den Bosch - Eindhoven, en dan gewoon zeg dat ik niet verder kon dan Den Bosch, en moest wachten op een trein van rond 21:30?

Zou zomaar kunnen, maar is ook nergens te controleren dus. En eigen vervoer (iemand komt me halen)? Dat wordt sowieso niet vergoed.

Je kunt dan wel zeggen "ik was pas om 22:00 in Eindhoven met een trein (wegens die wisselstoring)" maar je bent opgehaald, dus dan lieg je. Bovendien reisde je op een ongeldig ticket, ook al vond een conducteur dat verder prima... 🤔

Nog de vraag hoe je dan door poortjes komt, of zijn ze bij de SOS/Info zuil zo vergeeflijk dat ze wegens een e-ticket van gisteren gewoon voor je open doen? Oké, je kunt ook met een ov-chipkaart door poortjes, en dan meteen weer uitchecken, maar hoe doe je dat dan in bijv. Eindhoven, als je naar buiten wilt?

Ik snap (en geloof) het verhaal verder wel, maar de kans op restitutie is miniem. Overigens gaan de treinen nu (19:50) alweer rijden. Beperkingen zijn voorbij.

...maar ik mag toch aannemen dat dit niet de gewoonste zaak van de wereld is bij de NS ... en dat dit ook vergoed gaat worden.
Als het je lukt dan krijg je een bioscoopbon van me. Dat risico durf ik wel aan... 😛
Ik ben uiteindelijk opgehaald met de auto, en het is niet dat ik van ns daar vergoeding voor verwacht.

maar het hele gelazer op station 's hertogenbosch waar ze lange tijd aangaven dat de storing tot 21.30 zou duren is toch wel een situatie waar ns verantwoording voor dient te dragen.

Ik moet de komende weken nog op en neer tussen breda-prinsenbeek en 's hertogenbosch oost, dus zou het wel zo netjes vinden als ik 1 dag daarvan vergoed zou krijgen
Ik raad je aan om in dit geval de claim in te dienen zoals mijn collega Denice ook aangeeft.
Reputatie 6
Badge +1
Ik ben uiteindelijk opgehaald met de auto, en het is niet dat ik van ns daar vergoeding voor verwacht.

maar het hele gelazer op station 's hertogenbosch waar ze lange tijd aangaven dat de storing tot 21.30 zou duren is toch wel een situatie waar ns verantwoording voor dient te dragen.

Ik moet de komende weken nog op en neer tussen breda-prinsenbeek en 's hertogenbosch oost, dus zou het wel zo netjes vinden als ik 1 dag daarvan vergoed zou krijgen

Ik begrijp het niet, je hebt toch gereisd met het kaartje met de verkeerde datum en je zou als je niet opgehaald was een stuk minder dan aangekondigd en toch wil je een vergoeding? En dat terwijl in de voorwaarden staat dat er geen restitutie mogelijk is op e-tickets? Je mag blij zijn dat je een conducteur trof die je geen boete gaf, want in feite had je geen geldig vervoersbewijs.
En je vindt dat je recht hebt op een vergoeding omdat je in de toekomst nog meer reizen gaat maken?
Je kunt inderdaad de bewuste keuze maken om heel zwart wit te kijken en te constateren dat mijn officiele reisbewijs niet rechtsgeldig was geweest. Echter dit probleem probeerde ik al op te lossen vanaf de seconde dat de eticket was aangeschaft.

Via de ns app had ik de reis van 8.16 's ochtends gekozen, dus de datum veranderde daarmee al van 2 naar 3 januari, alleen toen ik het kaartje had afgerekend bleek hij vreemd genoeg alsnog op 2 januari te staan. Er is na aanschaf geen enkele manier om iets te wijzigen of corrigeren. Dus ik had de keuze om nog een kaartje te kopen en alle moeite moeten doen om mijn geld terug te krijgen voor het verkeerde kaartje ... of ik zou gewoon in de ochtend naar een conducteur lopen en uitleggen wat er is misgegaan ...

De conducteur kon in mijn app 2x de betaalde aanschaf zien voor een kaartje van 2 januari ... waarvan de laatste om half 12 savonds was gekocht ... dus hij begreep het misverstand.

Dit staat verder helemaal los van het feit dat ik vandaag op 's hertogenbosch om half 18.30 doodleuk de melding krijg ... "iedereen uitstappen en de eerstvolgende trein richting breda is om 21.30

Iedere reiziger die hiermee te maken krijgt zou daarvoor een restitutie moeten krijgen, ongeacht of je nou een fout hebt gemaakt bij de aanschaf van je treinkaartje.
Badge +3
Nogmaals, ik ben het met je eens want zo'n verhaal verzin je immers niet zomaar!

Maar als het een gevalletje 'computer says no!' wordt (en dit is zo'n geval) dan wordt het dus erg lastig.

Omgekeerde bewijslast, want het zal niet jouw schuld zijn maar je hebt geen enkel bewijs behalve een ongeldig ticket en het feit dat er treinuitval was... tot 19:50 op Den Bosch.

Iedere reiziger die hiermee te maken krijgt zou daarvoor een restitutie moeten krijgen
Gaat niet gebeuren, geloof me! Ook niet met de beste advocaat voor een rechtbank.

Hooguit zou iemand van webcare of een moderator die hier mee leest nog iets voor je kunnen doen.

Dat heet dan coulance en da's geen recht en zeker niet voor iedereen geldig (ook voor jouzelf niet, een volgende keer...)
Ik begrijp inderdaad dat een eticket ervoor zorgt dat bewijsvoering kwa tijdstippen en locaties de situatie onmogelijk maken. Dus ik laat het maar voor wat het is. Ik heb er gewoon mee kunnen reizen vandaag zonder opnieuw te moeten betalen. Want als ik dag wel had gedaan, had ik mijn geld voor de verkeerde ticket alsnog niet teruggekregen ... ( want e ticket ) Dat neemt niet weg dat een onervaren treinreiziger ( 2de dag sinds +/-10 jaar ) ontzettend baalt van zo'n ervaring.

O, en die vraag omtrent de paaltjes? Gewoon netjes meeglopen met een andere reiziger die niet de moeilijkste was, vervolgens de conducteur aangesproken van desbetreffende trein. Als je vriendelijke mensen op een vriendelijke manier benaderd zul je zien dat er toch nog goed zit in de mens 😏
Reputatie 6
Badge +1

O, en die vraag omtrent de paaltjes? Gewoon netjes meeglopen met een andere reiziger die niet de moeilijkste was, vervolgens de conducteur aangesproken van desbetreffende trein. Als je vriendelijke mensen op een vriendelijke manier benaderd zul je zien dat er toch nog goed zit in de mens 😏

Paaltjes passeren is geen probleem, het passeren van poortjes zonder geldig vervoersbewijs kan je een fikse boete opleveren. Je hebt geluk gehad vandaag, maar een tip: mocht je in de toekomst weer een e-ticket kopen, kopen hem op de dag zelf of via een computer waar je iets makkelijker de datum kunt controleren dan in de app.
Geluk? Juist. Ik heb gewoon voor 2 dagen treinen netjes 19.80 betaald per dag, dus schilder de situatie niet af alsof ik zonder te betalen gebruik heb gemaakt van de NS z'n diensten.

En als betalende klant heb ik het niet als fijn ervaren om gedwongen te moeten uitstappen en 3u temoeten wachten tot een storing verholpen is.

Dat dit uiteindelijk minder lang heeft geduurd is fijn voor de reizigers die echt perse met de trein moesten, maar ik had na een kwartier onduidelijkheid wel de noodzaak ingezien om maar gewoon iemand op te bellen om me te komen halen.

Reageer