verkeerde datum e-kaartjes

Afgelopen donderdag heb ik vast e-tickets gekocht om met moederdag met mijn dochtertje van Amsterdam naar Limburg te reizen om mijn moeder te bezoeken.
Doordat ik een dalurenkortingkaart heb kon ik bij de actie van de NS mijn kaartje kopen voor 13 euro.
Voor mijn dochtertje heb ik een railrunner gekocht.
Gisterenavond kwam ik erachter dat ik de foute datum heb ingevuld, het is op moederdag de 11de en ik
heb de 12de ingevuld.
Ik heb een minimuminkomen en kan me niet zomaar nog een keer opnieuw kaartjes veroorloven, bovendien
is duidelijk omdat het de 11 de is en ik dus nog niet van de kaartjes gebruik kan hebben gemaakt, en het
ook niet mijn bedoeling kan zijn om morgen ermee te te reizen want dan is het een gewone schooldag.
Ik heb besloten op goed geluk naar het station te gaan en netjes voor het instappen aan de conducteur te
vragen of we met deze kaarten, waarvan duidelijk is dat ze nog niet gebruikt kunnen zijn, konden reizen.
Maar uw medwerker was onverbiddelijk, het is vandaag de 11de en daarmee uit.
Ik ben terug naar huis en heb maar voor mijn vriend, die aanvankelijk thuis zou blijven,
een nieuw ticket uitgeprint zodat hij alsnog met mijn dochter
naar haar oma kon. Mij was de lust inmiddels vergaan, wantoestanden in de treinen wat schoonmaak betreft
en dan nog geen begrip van een onvriendelijke conducteur voor iets dat zo klaar is als een klontje.
Ik vraag u bij deze nogmaals vriendelijk om restitutie. Ik ben een klant en ik heb een vergissing gemaakt die
werkelijk iedereen kan overkomen. En het is duidelijk dat de kaarten niet gebruikt zijn of zullen worden gebruikt.
Ik heb scans gemaakt van de tickets maar de attachments mogen niet groter zijn dan 2MB.
Ik heb in mijn email nagekeken naar de bevestiging van de online bestelling en daarvan is het ordernummer
5219855318. Ik neem aan dat dit in uw systeem eenvoudig na te kijken is.
Ik vraag u nogmaals vriendelijk om restitutie, het mag duidelijk zijn dat het een eenvoudige vergissing is die
ik gemaakt heb.

Met vriendelijke groet en in afwachting van uw reactie,

Suzanne Reijans

11 reacties

Hallo Suzanne,

Hoe vervelend de situatie ook is, eenmaal door NS afgeleverde e-tickets kunnen niet worden gewijzigd of ter restitutie worden teruggenomen.
U kunt dat ook zelf op de e-tickets lezen. Maar ook in de voorwaarden voor e-tickets

Dit heeft onder meer te maken met de fraudegevoeligheid van e-tickets.
Waarmee ik niet wil beweren dat u van plan zou zijn om fraude te plegen.
Als u een kaartje uit de automaat koopt, wordt dat in die machine zelf eenmalig afgedrukt.
Een e-ticket krijgt u als PDF bestand toegestuurd en moet u zelf afdrukken.
U heeft zelf de reis datum aangegeven en bij controle van alle gegeven voor het uitprinten daar ook nog eens akkoord voor gegeven.
Dan hebt u een vervoersbewijs voor - in dit geval - de 12e.
Stel dat uw uitgeprinte e-ticket teruggenomen zou kunnen worden, dan zou u dat PDF bestand gewoon weer opnieuw kunnen uitprinten en alsnog daarmee op reis kunnen gaan, terwijl u de kosten van het e-ticket gerestitueerd zou krijgen.
Nogmaals, ik zeg niet dat u zoiets zou doen, maar door die voorwaarden zo te stellen wil NS elke mogelijkheid daartoe uitsluiten.

En daarmee heeft dus ook de conducteut (wellicht met spijt in het hart) u moeten vertellen dat uw e-ticket voor vandaag niet geldig was.

Hoewel ik nog niet heb meegemaakt dat NS in dergelijke gevallen alsnog restitutie heeft verleend, zou u eventueel nog een poging kunnen wagen bij de Klantenservice

Vr.gr.
Hans
Beste Hans,

Hartelijk bedankt dat je de moeite hebt genomen om me te antwoorden.
Ik weet wat de voorwaarden zijn bij de e-tickets.
Maar ik vind dat de NS ook zou kunnen kijken naar hoe plausibel iets is.
Ik heb zelf jaren achter het loket gezeten en ik weet dat veel afhing van
onze good will als medewerkers.
Ik weet ook dat hier een coulante medewerker het verschil kan maken.
Daarom heb ik mijn uitleg en vraag toch maar bij de klantenservice neergelegd.

Groetjes, Suzanne
Reputatie 3
Badge
Om te beginnen ben ik het wel met Hans eens dat er voor NS goede redenen zijn om in dit soort gevallen in zijn algemeenheid streng te zijn. Het scenario dat hij schetst is bepaald niet ondenkbaar. En ook wat mij betreft: zeer waarschijnlijk niet in het geval van Suzanne, maar in zijn algemeenheid. Dat wordt voor haar dus hopen op coulance.

Een andere vraag is of het niet anders zou kunnen. Als je kaartjes voor concerten koopt via internet, krijg je dat kaartje toegestuurd als PDF met een streepjescode of QR-code erop. Zodra je bij het concert binnenkomt, wordt je kaartje gescand en is daarmee elk volgend kaartje met dezelfde code ongeldig. Dan hoeft dat kaartje in beginsel ook helemaal niet op naam te staan: degene die als eerste met een kaartje met een bepaalde code binnenkomt, is de 'gelukkige'. Het is je eigen verantwoordelijkheid dat niet iemand anders jouw PDF-bestanden in handen krijgt. En mocht je ontdekken dat dit toch gebeurd is, dan kun je met de kaartjesboer bellen en die stuurt je dan nieuwe kaartjes met andere codes en maakt de oude ongeldig.

Lijkt me een nagenoeg waterdicht systeem. En bij dat systeem kan het personeel ook coulant zijn. Immers: als Suzanne dan haar kaartje op de 11e gebruikt had, was de betreffende code automatisch voor de 12e ongeldig geworden, al had ze dat kaartje honderd keer afgedrukt. Misschien iets voor NS om aan te gaan werken als de operatie OV-chip eenmaal is afgerond.

Maar goed: daar heeft Suzanne nu niets aan, en de regels zijn helder, en in dit geval met goede redenen.
Goed plan, dan hoeven de mensen die niet aan fraude zouden denken niet te lijden onder de mensen die dingen met kwade opzet doen.
Reputatie 3
Badge
Nu ik het zo nog eens nalees, vraag ik me af of ik eigenlijk niet een onzinnige suggestie heb gedaan. Ik neem aan dat, als de OV-chip eenmaal voor alle kaartsoorten is ingevoerd, de e-tickets ophouden te bestaan. Dan gaan immers in principe ook de poortjes dicht, en ik zie me nog niet met een afgedrukt e-ticket een poortje open maken . . .

Aan de andere kant kan zich dan ook een probleem zoals dat van Suzanne niet meer voordoen. Zou er dan überhaupt nog een reden zijn om kaartjes op datum te (ver)kopen?
Reputatie 6
Badge +2
Een deel van de brede poortjes wordt uitgerust met een scanner voor QR-codes op papieren tickets (ook internationale tickets) en eventueel QR-codes op mobiele apparatuur van reizigers, zie https://forum.ns.nl/op-station-17/e-ticket-448.
Nu ik het zo nog eens nalees, vraag ik me af of ik eigenlijk niet een onzinnige suggestie heb gedaan. Ik neem aan dat, als de OV-chip eenmaal voor alle kaartsoorten is ingevoerd, de e-tickets ophouden te bestaan. Dan gaan immers in principe ook de poortjes dicht, en ik zie me nog niet met een afgedrukt e-ticket een poortje open maken . . .

Aan de andere kant kan zich dan ook een probleem zoals dat van Suzanne niet meer voordoen. Zou er dan überhaupt nog een reden zijn om kaartjes op datum te (ver)kopen?

In de topic waar Dennis naar verwijst wordt al aangegeven dat er op de 82 stations met poortjes altijd minimaal één poortje (in principe het brede - invaliden - poortje) geschikt gemaakt wordt voor het lezen van de QR code op het E-ticket.
Dat moet ook wel i.v.m. bijv. papieren internationale vervoersbewijzen.
Over enige tijd zijn er ook geen papieren kaartjes meer uit de kaartautomaten te koop, maar slechts een beperkt assortiment wegwerp OV-chipkaarten.
Dan blijft er altijd nog een groep mensen over die willens en weten niet op een OV-chipkaart wensen te reizen maar bijv. wel met iemand willen meereizen met korting. Zo'n kaartje is dan niet meer uit de automaat te toveren. Slechts opladen als meereisprodukt op een OV-chipkaart of via de webshop als E-ticket.
En wat te denken van de aanbiedingen in de Spoordeelwinkel. Wordt nu eenvoudig als e-ticket toegemaild. Hoe los je dat dan op? Alles per post gaan toesturen? Zit iedereen weer met het probleem dat ze nu bestellen om straks op stap te gaan.
En zo zijn er misschien nog wel meer redenen te bedenken.
Ik zie dat e-ticket voorlopig dus nog niet verdwijnen.

En met deze nieuwe ontwikkelingen zal de apparatuur van de conducteurs - waar nodig - ook zodanig aangepast kan worden dat straks alle conducteurs (nu nog een beperkte groep als proef) het e-ticket kunnen scannen. En in die stap is een online-check met een centrale database dan nog een fluitje van een cent.
Reputatie 3
Badge
Tja, dat zijn allemaal goede redenen om het e-ticket te handhaven. Goed om te lezen dat daar ook voorzieningen voor komen.

Nu nog die oplossing van de evenementen-organisatoren implementeren voor het scannen van de barcodes of QR's. Bij mijn weten loopt dat al jaren goed, en ik heb het idee dat zij vele malen meer concert- en evenementenkaarten verkopen dan dat er e-tickets verkocht worden; want die zie ik eigenlijk niet zo heel vaak.
Reputatie 6
Badge +2
Ik denk dat de controle in de trein trager wordt als er daarvoor verbinding moet zijn met een centrale database.
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat de controle in de trein trager wordt als er daarvoor verbinding moet zijn met een centrale database.

Als het via de huidige Wifi-verbindingen moet, heb je daar wel kans op. Maar ik neem aan dat ze daarvoor toch een snellere verbinding kunnen gebruiken. En als je kijkt naar de gang van zaken bij die grote evenementen: daar gaan vaak enkele tienduizenden tickets in korte tijd er doorheen. Dus aan de database en de computercapaciteit hoeft het niet te liggen. Het zal dan toch vooral gaan om de verbindingssnelheid in rijdende treinen.
Momenteel kunnen wij de QR-codes van bepaalde internationale tickets wel uitlezen en dat zorgt niet voor extra tijd voor de controle die ik normaal al op zicht kwijt ben. Een ander voordeel is, dat ik direct op mijn scherm zie of men op de juiste datum reist, scheelt een hoop vergissingen.
Het E-ticket uitlezen via de QR-code zou inderdaad binnenkort ook moeten kunnen, een groep is dat inderdaad aan het testen en daar behoor ik niet bij momenteel.

Reageer