beantwoord

Verkeerde datum e-ticket

• 7 juli 2018
  • 24 reacties
  • 458 Bekeken

Ik hem mij eticket op een verkeerde datum gezet hij staat om 7-07-18 en dan reis ik niet. Zou ik de ticket kunnen aanpassen?
icon

Beste antwoord door Tamzin 7 juli 2018, 09:50

@RSD
Volgens mij staat er duidelijk "eticket".

@richelle
E-tickets kunnen niet meer veranderd worden vanwege het risico op fraude. Dat staat ook vermeld in de aankoopvoorwaarden.
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 5
Ik hem mij eticket op een verkeerde datum gezet hij staat om 7-07-18 en dan reis ik niet. Zou ik de ticket kunnen aanpassen?
Heb je een E-ticket of een ticket uit het ticketapparaat van het station?
Reputatie 7
Badge +3
@RSD
Volgens mij staat er duidelijk "eticket".

@richelle
E-tickets kunnen niet meer veranderd worden vanwege het risico op fraude. Dat staat ook vermeld in de aankoopvoorwaarden.
Ik heb hetzelfde probleem gehad, vorige week vrijdag.
Tot mijn verbazing lees ik een zelfde soort topic van een jaar geleden met kaartjes uit de automaat en dan kan het ineens wel. Zie hier onder antwoord NS.

Welkom op het NS Serviceforum AZeevaarder. Als ik het goed begrijp heb je een éénmalige chipkaart aangeschaft bij een kaartautomaat met de verkeerde datum. Ik neem aan dat je ondertussen ook een kaartje hebt voor de goede datum. Bewaar beide tickets goed. Je kan dan contact met ons opnemen, bijvoorbeeld via telefoon (030 751 51 55). De nummers die op het kaartje staan (beginnend met een aantal nullen) kun je dan doorgeven zodat we kunnen controleren of er met de kaartjes in- en uitgecheckt zijn. Dan is er wellicht een oplossing mogelijk. Laat je even weten of het gelukt is?

Een volgende keer is het misschien een optie voor je om een eticket of mobile ticket aan te schaffen.

Ik snap dat er veel gefraudeerd wordt maar het is wel handig als er toch door NS gecheckt kan worden of er met een eticket gereisd is of niet. Heel vreemd dat deze meneer ook nog eens geadviseerd wordt om volgende keer eticket te kopen?????
Reputatie 7
Badge +3
Een etiket is niets meer dan een stukje papier en daarom kan NS niet checken of er mee gereisd is. Bij kaartjes uit de automaat kan dat wel omdat daar een chip in zit waar het in/uitchecken in het geheugen wordt opgeslagen.
Reputatie 3
Het zal in deze moderne tijden zo zoetjes aan toch wel mogelijk zijn dat een klant een eticket met een foutieve datum tot een paar dagen voor vertrek kan wijzigen, waarbij automatisch het unieke oude ordernummer wordt omgezet naar een nieuwe?
Reputatie 7
Badge +3
Dat zou kunnen maar dan moet iedere conducteur tijdens de controle het kaartje met een directe verbinding met de centrale computer kunnen checken op geldigheid. Immers je kunt een ongeldig gemaakt kaartje nog steeds gewoon uitprinten en er mee in de trein gaan zitten. Dat zou het systeem veel duurder maken en die investering zijn NS en vooral ook de andere treinvervoerders niet bereid te doen. Niet alles wat technisch mogelijk is is ook financieel verantwoord, te meer daar het eticket gezien de alternatieven van loketten en automaten sowiese een redelijk overbodig product is.
Reputatie 3
Dat zou kunnen maar dan moet iedere conducteur tijdens de controle het kaartje met een directe verbinding met de centrale computer kunnen checken op geldigheid. Immers je kunt een ongeldig gemaakt kaartje nog steeds gewoon uitprinten en er mee in de trein gaan zitten.
Daarom stel ik ook dat wijziging van reisdatum tot voor enkele dagen van de reis gewoon mogelijk moet zijn. Dan heeft het systeem ruim de tijd de mutaties van oud en nieuw ordernummer te verwerken in de controlekastjes van de conducteurs.

Overigens, hoe gaat een conducteur om met een eticket die 10 minuten vantevoren is aangeschaft en geprint, of gedownload via de app. Die moet hij toch ook kunnen controleren. Dus die verbinding is er toch al.

te meer daar het eticket gezien de alternatieven van loketten en automaten sowiese een redelijk overbodig product is.
Dat ben ik niet met je eens, ik denk juist dat etickets de komende jaren meer gemeengoed gaan worden dan kaartjes bij loketten en automaten.
Met een ongeldig gemaakt kaartje kun je in de trein gaan zitten? Ik kwam niet eens door het poortje met de eticket op de foutieve datum.
Heel vreemd dit. Waarom zit die QR code dan op dit "papiertje" ( kosten €20,-) als er toch niets mee gedaan wordt? En ik ben het met de vorige reactie eens. Ik ben er van overtuigd dat het aantal etickets juist gaat toenemen . En een slechte service van NS zeker als er zelfs wordt geadviseerd om deze etickets aan te schaffen , zie vorige reactie.
Unieke code, wat lokale opslag en met enige regelmaat een koppeling met de back-end. 🤔
Reputatie 6
Werd/Wordt er nu werkelijk zoveel mee gefraudeerd? Ik begrijp ook niet echt waarom zoveel mensen E-tickets kopen voor een binnenlands reisje. Je legt je vast, je moet het zelf printen. Misschien ook handig om direct bij aankoop ook in vette letters ernaast aan te geven dat de datum niet gewijzigd kan worden (en dit niet slechts in de algemene voowaarden te benoemen). Want deze wijzigingsvraag komt zo vaak terug op dit forum, het is blijkbaar toch niet duidelijk, mensen lezen slecht of lezen ze niet.
Reputatie 4
Het kan zijn dat het om kaartjes gaat die alleen als E-ticket worden verkocht zoals bijvoorbeeld seizoensretoer. En er staat altijd duidelijk dat E-tickets niet meer gewijzigd kunnen worden.
Reputatie 5
Een vergissing met e-tickets is misschien wel het meest-voorkomende onderwerp binnen deze community. Natuurlijk lezen reizigers slecht en is alles keurig afgedekt in De Voorwaarden, maar waar er zoveel mis gaat, past een product duidelijk niet bij de markt waarvoor het bedoeld is.

Het wordt tijd dat NS het product zodanig verandert dat wijziging vóór de ingangsdatum mogelijk wordt, door het uitgeven van een nieuw e-ticket en het "blacklisten" van het vervallen ticket. Deze gegevens kunnen - samen met de overige blacklist-gegevens - "in batch" naar de conducteursterminals worden verzonden. Een continue, directe verbinding met het back-office is niet nodig en de terminals hebben voldoende tijd om de blacklist-tabel te controleren. Deutsche Bahn kent een dergelijk systeem al.

De verkoopmarketeers bij NS creëren een voortdurend ingewikkelder systeem van vervoerbewijzen met - zeker voor de incidentele reiziger - tal van valkuilen (zie dit forum). Dat zo'n product goed dichtgetimmerde regels heeft is geen garantie voor succes. Hanteerbaarheid door de gebruiker is dat wel.
Reputatie 3
Helemaal eens met Rudi. Het zal heus geen miljoeneninvestering vereisen om wijziging vooraf van gekochte etickets mogelijk te maken, dus dat zou geen bezwaar mogen zijn voor de vervoerders.

Trouwens heb ik ook genoeg topics gezien waarin klanten vragen om datumaanpassing omdat de opgegeven datum niet uitkomt door bijv. ziekte of andere redenen. Dan moet daar toch een mouw aan te passen zijn.
Reputatie 4
Of als men geen zin heeft of als het veel te warm is. Zo blijven we aan de gang.
Reputatie 7
Badge +3
@Rudi
ik denk dat je de etickets beter kunt afschaffen dan nog meer ICT-kosten maken. Er zijn genoeg alternatieven met chipkaarten, automaten en loketten. Het etiket is gewoon overbodige diversiteit en daarmee weggegooid geld.

@Pluckie
De datum niet kunnen veranderen is ook omdat deze tickets vaak tegen afbraakprijzen worden verkocht en daarom beperkingen hebben.
Reputatie 3
@ Vareo.
Dat is waar, overigens vind ik op pad gaan bij 36 graden Celsius wel echt een reden om het eticket om te zetten naar later datum of te annuleren.

Maar in principe moet de reden eigenlijk niks uitmaken. Zolang reizigers de noodzaak zien hun ticket daags tevoren om te zetten om welke reden dan ook, moet dat gewoon mogelijk zijn.
Reputatie 3
@ Tamzin, zoals ik eerder aangaf zal het aantal etickets juist toenemen als gevolg van o.a. het gebruik van de app. Tel daarbij op dat kaartjes via automaat of loket duurder zijn, en dan is een rekensom al snel gemaakt.

En het klopt dat bijv. de Kruidvat-kaartjes hun beperking hebben, logisch ook wel, maar ik heb het specifiek over de reguliere enkele reizen en retours zoals die via ns.nl kunnen worden besteld.
Reputatie 5
@Tamzin
Daar waar "alle" bedrijven die traditioneel kaartjes verkopen (van bioscopen tot musea en pretparken) inmiddels met e-tickets werken, geprint of via de smartphone, denk ik niet dat NS daar nu van af wil of moet zien. Geen van die ondernemingen geeft overigens geld terug als je niet gaat. Ik signaleer slechts dat het bij NS kennelijk onredelijk wordt gevonden als je een fout niet kunt herstellen. En omdat de markt/de gebruiker bepaalt welk product een succes is - en hoe dat afstraalt op het imago van een bedrijf - blijft er voor NS weinig anders over dan zich aan te passen aan de markt. En daar heeft NS het vaak moeilijk mee.
De actiekaartjes zijn meestal juist chipkaarten waarbij de datum niet uitmaakt (alleen een bepaalde periode) en die ook nog overdraagbaar zijn.

Volgens Tamzin dus argumenten waarom je e-tickets niet kan veranderen. Onzin dus.

En inderdaad heb je dan ook nog de gewone e-tickets die juist duurder zijn dan de actiekaartjes (en desondanks veel minder flexibel zijn, terwijl duurdere kaartjes per definitie meer flexibel zijn)
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin

Daar waar "alle" bedrijven die traditioneel kaartjes verkopen (van bioscopen tot musea en pretparken) inmiddels met e-tickets werken, geprint of via de smartphone, denk ik niet dat NS daar nu van af wil of moet zien. Geen van die ondernemingen geeft overigens geld terug als je niet gaat. Ik signaleer slechts dat het bij NS kennelijk onredelijk wordt gevonden als je een fout niet kunt herstellen. En omdat de markt/de gebruiker bepaalt welk product een succes is - en hoe dat afstraalt op het imago van een bedrijf - blijft er voor NS weinig anders over dan zich aan te passen aan de markt. En daar heeft NS het vaak moeilijk mee.

Wat anderen doen moeten zij weten, NS is niet verplicht daar aan mee te doen als ze andere alternatieven wil gebruiken. Overigens verkoopt de bioscoop bij mij om de hoek ook etickets en die kunnen na betaling ook niet meer veranderd of geannuleerd worden. En ook vliegtickets kun je eenmaal gekocht vaak niet meer annuleren, en als het wel kan alleen tegen torenhoge kosten.
Slechte vergelijking want voor gewone tickets geldt bij jouw bioscoop en vliegtuig precies hetzelfde.

Bij tickets uit de automaat kan je wel je geld terug krijgen bij NS bij een fout.
Reputatie 5
@MvanGelder
Deze reactie begrijp ik niet. Zowel ikzelf als Tamzin zeggen ook al dat andere e-ticket uitgevers geen geld teruggeven. Daar gaat het ook niet om. Een dienstverlenend bedrijf is afhankelijk van zijn klanten. Als die iets niet goed vinden, lijdt het imago van het bedrijf daaronder en uiteindelijk hun omzet - hoewel NS (nog) beschermd wordt door hun exclusieve concessie op het hoofdnet.

Waar een bioscoop kennelijk mee wegkomt, hoeft niet te gelden voor NS. Als er op dit forum inmiddels tientallen reizigers vragen hoe ze een fout kunnen herstellen na het bestellen van een e-ticket, dan is er iets aan de hand en kun je niet volstaan met verwijzen naar "de voorwaarden" of "mogelijke fraude". Dan moet je een creatieve oplossing verzinnen, want kennelijk voldoet je product niet aan de eisen van jouw markt. Er zijn geen regels die je daartoe dwingen, maar commercieel verstandig is het wel.
Ik vind de vergelijking niet eerlijk van Tamzin.

Het e-ticket van NS is gewoon een slecht product en je zou jet inderdaad mogelijk moeten maken om vooraf nog wijzigingen aan te brengen.
En de volgende https://community.ns.nl/de-ns-community-61/incorrect-birthdate-on-day-return-ticket-50598

Reageer