beantwoord

Verkeerde datum e-ticket

• 27 augustus 2018
  • 12 reacties
  • 337 Bekeken

Ik zie in de e-mail dat de treinkaartjes op de verkeerde datum staan, de datum van vandaag. Maar we willen morgen reizen. Ik had dat wel ingevuld, maar toch is er ergens iets fout gegaan. Ik heb ze wel al betaald met de intentie dat ze op 28 augustus staan. Kan ik het veranderen? Of geld terug krijgen?
icon

Beste antwoord door Tochjo 28 augustus 2018, 11:30

Het is niet mogelijk om de datum van een e-ticket te wijzigen of geld terug te krijgen voor een e-ticket dat al is gedownload. NS kan namelijk (nog) niet controleren of u niet toch het ticket hebt afgedrukt en ermee bent gaan reizen. Zou u de datum nog kunnen wijzigen, dan zou u twee dagen kunnen reizen voor de prijs van één. Zou u uw geld terug kunnen krijgen, dan zou u gratis kunnen reizen.

U zou hoogstens nog rechtstreeks contact kunnen opnemen met de klantenservice om te zien of men uit coulance bereid is u tegemoet te komen, maar ik zou daar niet te veel van verwachten. Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3
Het is niet mogelijk om de datum van een e-ticket te wijzigen of geld terug te krijgen voor een e-ticket dat al is gedownload. NS kan namelijk (nog) niet controleren of u niet toch het ticket hebt afgedrukt en ermee bent gaan reizen. Zou u de datum nog kunnen wijzigen, dan zou u twee dagen kunnen reizen voor de prijs van één. Zou u uw geld terug kunnen krijgen, dan zou u gratis kunnen reizen.

U zou hoogstens nog rechtstreeks contact kunnen opnemen met de klantenservice om te zien of men uit coulance bereid is u tegemoet te komen, maar ik zou daar niet te veel van verwachten. Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Reputatie 6
Waarom biedt NS eigenlijk E-tickets aan? Het levert alleen maar problemen en frustraties op, omdat je nooit kan annuleren of geld terug krijgen bij een foutje (zie voorwaarden bij aankoop). En ook al vul je wel de juiste beoogde reisdatum in, als er plotseling iets tussenkomt door omstandigheden ben je je geld kwijt. Het is al de zoveelste vraag op dit forum over het wijzigen van een E-ticket. Kan NS niet beter gewoon stoppen met E-Tickets en verwijzen naar automaat, chipkaart of loket?
Badge +3
Die vraag heb ik ook al meerdere malen gesteld. Ik zou mijn ergste vijand nog niet aanraden een e-ticket te kopen. Wel spaar je de automaattoeslag uit.

De e-tickets in de huidige vorm zijn zo ongeveer het product met de allerslechtste consumentenvoorwaarden van Nederland. Alleen vergelijkbaar met andere e-tickets als concertkaartjes die je ook niet kunt annuleren of wijzigen. Maar voor dat soort kaartjes is vaak geen alternatief verkoopkanaal. NS heeft dat wel: op ieder station staat een automaat.

Het enige mogelijke voordeel van een e-ticket is dat je het voor iemand anders kunt kopen en afrekenen of dat je je niet hoeft te haasten voordat de trein vertrekt.
Reputatie 7
Badge +3
Concertkaartjes kun je (meestal) in elk geval nog doorverkopen.
Reputatie 1
Met de E-tickets is niks mis mee. De reden dat NS gekozen heeft voor een niet-annuleerbare versie binnen het e-Ticket-assortiment, is omdat er dan geen extra laag in hun software ingebouwd hoeft te worden, die alle geannuleerde tickets bijhoudt, opslaat en verwerkt. De software inbouw ervoor, onderhoud, continue nacheck en back-ups maken (waarbij de railpockets van alle servicemedewerkers ook dagelijks een of meerdere lijsten moeten), kost tienduizenden Euro - zo niet een of meerdere tonnen - per jaar extra. Zou die optie er zijn geweest, dan waren de meerkosten ervan weer gelijk in de prijsverhogingen doorberekend, (of zal er ergens anders op bezuinigd zijn) en ga je daar weer klaagzangen over krijgen. Deutsche Bahn heeft de mogelijkheid tot omwisselen of annuleren wel, maar daar ben je doorgaans (veel) meer kwijt voor een ticket en wil je in sommige gevallen omwisselen, of annuleren (voor zover de voorwaarden van bijbehorend ticket dat toelaten!), wordt er meestal 10 of 19 Euro (per kaartje, dus 2 personen op 1 kaartje, dan is er ook sprake van maar één keer annuleringskosten!) op het terug te betalen bedrag (of tegoedbon!) ingehouden.

Hert is dus of het een, of het ander. Wil je zo goedkoop mogelijk, dan mag er van jou als klant verwacht worden dat je evt. bijbehorende ongemakken erbij voor lief neemt, waaronder het niet meer kunnen omwisselen, of annuleren. Je moet dus zelf verantwoordelijkheid nemen door tijdens het aanmaken even je kop erbij te houden en opletten dat je de gegevens (NAAM, GEBOORTEDATUM EN REISDAG) correct invult, deze even naloopt en pas dan bevestigt en bij een beetje twijfel alles nogmaals naloopt, of even gewoon opnieuw begint.

Wat je sommige snuggere types ook weleens zien doen, is dat ze bijv. twee of drie weken van te voren een code verzilveren, maar dan 1, 2 dagen vooraf (of op de reisdag zelf) moeten afzien van de reis (ziekte, andere plannen). Komaan, het is geen Sparpreis van de Deutsche Bahn, waarbij je meer korting krijgt als je eerder boekt dan iemand anders. Daar het qua kostprijs bij NS niks uitmaakt of je nou een maand vooraf, of op de reisdag zelf verzilvert is er geen enkele reden om dat zo ver van te voren te doen. Om die reden verzilver ik een NS-code pas, zodra ik ook voor de volle 100% zeker weet, dat ik op pad ga. Aangezien je E-tickets nu ook op de App mag zetten, kun je zoiets ook doen als je in de bus naar het station zit, bijv. en anders als je op het station nog even de tijd (10-15 min) daarvoor hebt.

Positieve kant van het E-ticket is dat je bij het in- of uitstappen op een halte of station zonder poortjes of bij het wisselen van vervoerder niet hoeft in-, uit-, of om te checken. Het is dus zeker niet enkel kommer en kwel. Gewoon opletten en pas online-tickets maken, zodra je voor 99-100% zeker weet ook daadwerkelijk op die dag te gaan reizen. MZ: makkelijk-zat!
Badge +3
Om de zwarte handel tegen te gaan worden er steeds vaker beperkingen gesteld aan de mogelijkheid om een concertkaartje door te verkopen. Zie bijvoorbeeld de website van Mojo: https://www.mojo.nl/kaartverkoop-op-naam/

Het enige waar ze niet moeilijk over doen is een kleine spelfout in een naam.

Ander voorbeeld. Bij het Concertgebouw in Amsterdam kun je wel tickets annuleren. Je krijgt dan geen geld terug maar een tegoed op je account.

Het zou prettig zijn voor de consumenten wanneer er een wettelijke regeling zou zijn waarin de rechten van de consumenten eenduidig geregeld zijn en je tickets kunt annuleren.
@Spoordaafje Dat is niet helemaal waar want er zijn veel e-ticketaanbiedingen waarbij juist wel en maand van te voren moet worden geboekt.

Ik hoor tegenstanders altijd maar praten over de kosten, die kunnen makkelijk betaald worden van de extra inkomsten die NS haalt uit vergeten uitchecks en het verplicht omchecken bij Sloterdijk en andere stations.
Reputatie 1
Concertkaartjes kun je (meestal) in elk geval nog doorverkopen.
Ja, maar die worden gescand bij de ingang. Een iemand al binnen en wie dan met dezelfde code (gekopieerd oid) komt aanzetten, komt er gewoon niet in. Terwijl iemand in Utrecht kan instappen, maar iemand anders(met een doorgegeven code in Groningen en weer een andere grapjas met een klooncode in bijv. Enkhuizen, waar bovendien lang niet overal in de trein gecontroleerd wordt (en dus zo 3 mensen op dezelfde kaart aan het reizen zijn.. Je bent nu appels met peren aan het vergelijken.
E-tickets bij NS is een alternatief voor een duurder kaartje bij de automaat, die laatste kan je wel beperkt annuleren en geld terugvragen (en dat heeft verder niets te maken met het feit dat ze duurder zijn)
Reputatie 7
Badge +3

Concertkaartjes kun je (meestal) in elk geval nog doorverkopen.Ja, maar die worden gescand bij de ingang. Een iemand al binnen en wie dan met dezelfde code komt aanzetten, komt er gewoon niet binnen. Je bent nu appels met peren aan het vergelijken.

Nee, ik reageerde op de vergelijking tussen de voorwaarden van NS e-tickets en concertkaartjes. En daarom wordt er ook al zo lang gepleit voor een vergelijkbaar systeem voor e-tickets.

En ja, het is waar dat er steeds meer beperkingen worden gesteld, maar dit is nog steeds maar een heel klein deel. Ik ga zeer regelmatig naar concerten en festivals en heb het nog maar één keer meegemaakt.
Reputatie 1
@Spoordaafje Dat is niet helemaal waar want er zijn veel e-ticketaanbiedingen waarbij juist wel en maand van te voren moet worden geboekt.

Je vergist je nu. Boeken is wat anders dan verzilveren. In de topic gaat het juist over verzilveren.

Ik hoor tegenstanders altijd maar praten over de kosten, die kunnen makkelijk betaald worden van de extra inkomsten die NS haalt uit vergeten uitchecks en het verplicht omchecken bij Sloterdijk en andere stations.

Zo kun je wel het ene gat met een ander gat proberen te dichten. Ook daarbij is het vergeten uit te checken iets wat verantwoording van de reiziger is (of als NS niet in staat is de uitcheck correct door te voeren dan moet de reiziger daar zelf melding van maken zodat e.e.a. rechtgezet kan worden). Je gaat op reis en sluit daarbij een overeenkomst met de vervoerder(s) af. NS (of ARRIVA, Connexxion, etc. vervoert de reiziger, hij/zij heeft op zijn/haar beurt te zorgen voor een geldig kaartje: dat kan zijn een E-ticket, of een kaartje of voldoende opgeladen chipkaart met daarbij een geldige in- en uitcheck (precies zoals in de voorwaarden staat omschreven). Bovendien kun je de verhoogde reiskosten door omchecken (zoals op stations als Sloterdijk en Hilversum) of bij onverhoopte fouten in het systeem bij NS (of de andere vervoerder) terugvragen.
De praktijk leert dat de meeste reizigers daar geen erg in hebben, het vergeten of simpelweg niet weten (zoals bij Sloterdijk)

Lijkt me zinvol om die extra opbrengsten te gebruiken ten behoeve van de reizigers

Reageer