beantwoord

Verkeerde datum op eticket

• 29 november 2018
  • 11 reacties
  • 465 Bekeken

Ik heb dus zo’n e-ticket gekocht en ik verzilverde hem maar heb de datum van vetrek verkeerd kan ik dat nog veranderen of ander manier oplossen?
icon

Beste antwoord door Robert B 29 november 2018, 22:43

Welkom bij de NS Community!

Een eenmaal verzilverd e-ticket kan eigenlijk niet meer gewijzigd worden (je hebt een geldig ticket voor die dag/reis en poortjes/paaltjes zijn dom).

Maar ik zie steeds vaker (via Twitter) dat de klantenservice je toch nieuwe codes kan aanbieden voor tickets die op de verkeerde datum besteld zijn.

Je (zojuist maar dus onjuiste) bestelde/verzilverde ticket gaat dan op een blacklist voor reizen op die dag (dus poortjes gaan niet open, en zonder poortjes bij controle in de trein ook ongeldig dus)

Bel 030 751 5155 en leg het uit. Nee heb je, en ja kan je dus (uit coulance) soms krijgen. Hou je oorspronkelijke bestel/ordernummer bij de hand.

Edit n.a.v. de reactie van @Stijn NS,

Ik zie ook geen trend maar losse situaties (zoals aantoonbaar een vliegticket voor de juiste dag, en dan per ongeluk dat e-ticket voor vandaag besteld i.p.v. morgen of overmorgen) dus in ieder geval iets aantoonbaars waarom de datum niet zou kloppen en de NS die zou moeten gaan veranderen (want jijzelf maakt een fout en iemand anders moet dat maar oplossen)?

Op zich snap ik het wel, want iedereen kan gewoon online schoenen of een jurkje bestellen, een avondje dragen en daarna binnen 14 dagen zeggen dat het niet bevalt of toch niet lekker past. Retourzending is gratis, wettelijk geregeld. Dan ben je een spijtoptant en daarmee klaar. Niet goed, geld terug dus.

Uiteraard zegt de wet iets anders over ov producten en diensten...
Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3
Persoonlijk mis ik gewoon de HC die tussen Eindhoven en Amsterdam (10-minuten dienstregeling maar de trein doet er toch echt langer over) een paar keer langs komt, en controleert (kaartjes knippen, oh nee scannen)!

En dan bij een volgende ronde zegt "Doe geen moeite, want jou heb ik al tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch gehad en het maakt me helemaal niets uit waar je heen gaat want dat weet niemand! (want je hebt een geldige incheck)".

Wél even uitchecken op je bestemming graag! Zie bijvoorbeeld dit vage verhaal.

Reclame van NS "waar ga jij heen vandaag?" is dan wel tekenend.. voor wat meer controle!

"Geen idee, even naar Hoorn en weer terug of zo.. "
Badge +3
Het is simpel genoeg.. (rest vewijderd wegens te veel aannames)
Het is vrij simpel. Een beetje koppeling met de back-end is voldoende. Deze hoeft zeker niet altijd beschikbaar te zijn. Dat een hc op basis van de huidige kenmerken kan controleren is ook op een andere manier te ondervangen.

(Mijn avg data nog niet ontvangen. 😨 Verwacht er veel van. 😁🌞😍 )
Badge +3
Ik spreek voor mezelf, maar poortjes en controle-apparatatuur (mcl) hebben gewoon een -weliswaar beperkte- geheugenruimte voor geblokkeerde e-tickets (ordernummer ongeldig verklaard of al eerder gezien op de reisdatum) en weten daar wel raad mee.. (oftewel redelijk simpel, bij wat meer controle in de trein bijvoorbeeld)

En ook voor ov-chipkaarten (deze kaart mag niet meer gebruikt worden, wegens eerder gebruikt (actiekaartjes) of betalingsachterstand of te vaak niet in/uitgeckecht of zo)...

Zoiets dus 🤔Maar dat laatste werkt volgens mij al prima!
Het is inderdaad nu (nog) niet mogelijk. We zijn op verzoek van KlanteNService gestart met een onderzoek of wij e-tickets ongeldig kunnen maken waardoor aanpassing wel mogelijk wordt. Geen idee of dit ooit gaat lukken.
Gaat zeker lukken. 😀

De theorie en techniek zijn niet de beperkingen. Tijd misschien wel, maar als een vervoerder iets echt wil zie ik weinig beperkingen. Het is nu natuurlijk een product met wat haakjes en oogjes. 😎🙈
Reputatie 4

Het is inderdaad nu (nog) niet mogelijk. We zijn op verzoek van KlanteNService gestart met een onderzoek
En wie is "we" ?

Goede vraag 🙂 We zijn in dit geval de developers van het e-ticketing systeem van NS
Het is inderdaad nu (nog) niet mogelijk. We zijn op verzoek van KlanteNService gestart met een onderzoek

En wie is "we" ?
Reputatie 4
Het is inderdaad nu (nog) niet mogelijk. We zijn op verzoek van KlanteNService gestart met een onderzoek of wij e-tickets ongeldig kunnen maken waardoor aanpassing wel mogelijk wordt. Geen idee of dit ooit gaat lukken.
Per definitie is een restitutie bij een E-ticket niet mogelijk, voornamelijk door de manier waarop het ticket geldig is en gebruikt wordt. Zoals al vaker gemeld op de Community is er echter meestal wel iets mogelijk wanneer het ticket nog niet is geopend.

Los daarvan zijn er veel situaties waarbij er puur aan de hand van de gegeven informatie voldoende bewijs is dat het niet gaat om fraude. Bijvoorbeeld wanneer iemand een geboortedatum heeft ingevuld van iemand jonger dan 4 jaar. Dat is overduidelijk een fout geweest, waarom zou je een betaald vervoerbewijs aanschaffen voor iemand die gratis reist. Zo zijn er vele situaties waarbij er duidelijk geen sprake is van fraude waarin we alsnog een uitzondering kunnen maken.

Ik moet alleen wel zeggen dat ik niet per se een trend merk waarbij we het vaker wel doen. Onze instructies en mogelijkheden zijn daarin ook ongewijzigd.
Een nieuwe ontwikkeling @Robert B ?
Die mogelijkheid had ik hier nog niet eerder gelezen, cq was aangeboden bij reeds geopende e-tickets.
Tot nu toe was het duidelijk, e-tickets worden nooit geruild, teruggenomen enz.
Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Een eenmaal verzilverd e-ticket kan eigenlijk niet meer gewijzigd worden (je hebt een geldig ticket voor die dag/reis en poortjes/paaltjes zijn dom).

Maar ik zie steeds vaker (via Twitter) dat de klantenservice je toch nieuwe codes kan aanbieden voor tickets die op de verkeerde datum besteld zijn.

Je (zojuist maar dus onjuiste) bestelde/verzilverde ticket gaat dan op een blacklist voor reizen op die dag (dus poortjes gaan niet open, en zonder poortjes bij controle in de trein ook ongeldig dus)

Bel 030 751 5155 en leg het uit. Nee heb je, en ja kan je dus (uit coulance) soms krijgen. Hou je oorspronkelijke bestel/ordernummer bij de hand.

Edit n.a.v. de reactie van @Stijn NS,

Ik zie ook geen trend maar losse situaties (zoals aantoonbaar een vliegticket voor de juiste dag, en dan per ongeluk dat e-ticket voor vandaag besteld i.p.v. morgen of overmorgen) dus in ieder geval iets aantoonbaars waarom de datum niet zou kloppen en de NS die zou moeten gaan veranderen (want jijzelf maakt een fout en iemand anders moet dat maar oplossen)?

Op zich snap ik het wel, want iedereen kan gewoon online schoenen of een jurkje bestellen, een avondje dragen en daarna binnen 14 dagen zeggen dat het niet bevalt of toch niet lekker past. Retourzending is gratis, wettelijk geregeld. Dan ben je een spijtoptant en daarmee klaar. Niet goed, geld terug dus.

Uiteraard zegt de wet iets anders over ov producten en diensten...

Reageer