beantwoord

verkeerde geboortedatum op e-ticket

• 10 juli 2015
  • 9 reacties
  • 825 Bekeken

nadat ik dacht dat ik bij het verzilveren (het kaartje is dus gewoon betaald) goed gecontroleerd had bleek bij het afdrukken dat er toch verkeerde geboortedatum op de e-ticket terecht is gekomen (ipv 05 is er toch 07 (huidige maand) op komen te staan.
hoe ongeldig is nu de e-ticket? wordt hier streng op gecontroleerd? en hoe groot is de kans op een boete in de trein?

bvd
icon

Beste antwoord door Thom 10 juli 2015, 10:51

Formeel is uw kaart ongeldig. De conducteur moet iedereen een geldig vervoersbewijs verstrekken en kan inderdaad een boete uitschrijven.

Advies van mijn kant: Breng de conducteur voorafgaand aan de reis op de hoogte. Als u ID verder klopt, zal het wel meevallen denk ik, maar laat het er niet op aan komen en meldt het van te voren. Het gaat om de kans op fraude en die is in uw geval wel heel gering.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Formeel is uw kaart ongeldig. De conducteur moet iedereen een geldig vervoersbewijs verstrekken en kan inderdaad een boete uitschrijven.

Advies van mijn kant: Breng de conducteur voorafgaand aan de reis op de hoogte. Als u ID verder klopt, zal het wel meevallen denk ik, maar laat het er niet op aan komen en meldt het van te voren. Het gaat om de kans op fraude en die is in uw geval wel heel gering.

Hoi Thom, bedankt voor je reactie.
Het komt er dus een beetje op neer dat we overgeleverd zijn aan de welwillendheid van de begripvolle conducteur(s)
(We moeten onderweg ook nog overstappen dus dan kan er natuurlijk wéér een controle ..
plaatsvinden)
ik hoop dat het motto "meer begrip" voor de welwillende reiziger ook daadwerkelijk toegepast wordt.
Hoe stom het natuurlijk ook van mezelf is dat ik de verkeerde datum niet opgemerkt had, bespeur ik hier zo op het forum een tamelijke starre, begriploze houding van de NS)
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat u onderschat hoe makkelijk mensen frauderen en misbruik proberen te maken van e-tickets. U bent naar ik zie welwillend en maakt een foutje. De conducteur zal u gewoon laten reizen. En het is niet onredelijk op te merken dat u zelf een fout maakte bij het invullen, al zal die zeker niet intentioneel geweest zijn.

De houding van heel veel begrip heeft in het verleden tot veel discussie en oprekking maar helaas ook tot leugenachtigheid geleid. Het beleid is nu: als je kaartje niet klopt moet je een geldig vervoersbewijs kopen met verhoging en die kan je na betaling en achteraf worden kwijtgescholden als je bezwaar maakt.

Hoewel ik niet denk dat u een bekeuring krijgt. In het onverhoopte geval dat dit wel zo is, is het commentaar van de conducteur van groot belang voor het al of niet kwijtschelden. Het is handig u zo op te stellen dat de conducteur een beetje welwillend over u schrijft. Een volgende keer goed opletten bij het invullen ;-)

Ik ben overigens NS niet en ga niet verder dan het verstrekken van relevante informatie.
Als je gewoon rustig en eerlijk voor vertrek het verhaal uitlegt is het vaak geen probleem. 😉
Thom, Sebastiaan, bedankt voor jullie reactie.

We zullen gewoon vooraf melden bij de de conducteur en voorlopig ga ik er dus gewoon van uit dat we ook geen problemen zullen krijgen :-)
Ik besef ook heus wel dat hier op het forum met name geklaagd wordt, al die andere honderduizenden tevreden reizigers zul je hier niet gauw zien, waardoor algauw een negatieve sfeer op het forum ontstaat, waardoor je wel wat angstig wordt..
(Ik had gisteren ook al gebeld naar de klantenservice maar daar werd ik vond ik toch wel afgesnauwd dat het mijn eigen schuld is en dat ik zelf verantwoordelijk ben voor de juiste gegevens, dat het ticket dus ongeldig is en dat ik er zelfs een bekeuring voor kon krijgen als ik er toch mee ga reizen was dus nogal negatief gestemd (Ik merkte in ieder geval maar weinig "meer begrip"))
Ik ben nu in ieder geval wel iets meer optimistisch gestemd dat hoogstwaarschijnlijk overleg met de conducteur tot een bevredigende oplossing zal leiden :-)
(De klantenservice van NS had mij ook gewoon het advies kunnen geven dat het waarschijnlijk wel gewoon met de conducteur te overleggen valt (in plaats van mij af te snauwen met iets wat ik zelf al geconstateerd had)
Vandaag tijdens mijn dienst ongeveer 3 e-tickets gezien met fouten. Denk aan geboortejaar, net een verkeerde letter bij de achternaam. Door middel van het id bewijs kunnen achterhalen dat het echt een foutje was. Vooraf melden is het slimste en komt u het verst mee.
ter info,
de reis is voorspoedig gelopen, zoals geadviseerd hebben we bij instappen het probleem voorgelegd, dit was op zowel de heenweg als op de terugweg geen probleem
jammer van mijn slechte ervaring met de klantenservice, maar mijn vertrouwen in de NS is in ieder geval wel weer terug 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Mooi dat het verlopen is zoals we hier verwachtten. Het forum heeft nut 😉 Overigens ben ik een redelijke veelreiziger en ik heb eigenlijk nooit problemen met NS, dus mijn vertrouwen is wel aanwezig. Het spoor wordt behoorlijk intensief bereden en er gaat echt zeer veel goed.
Idd fijn dat het zo gelopen is. Bedankt voor de terugkoppeling 🙂

Reageer