Skip to main content

Geachte heer/mevrouw, 

Ik heb net 3 groepstickets besteld. De tickets op mijn mailadres maar de gene die ik als hoofdboeker heb ingeschreven komt pas later in de trein... Is dit erg? 

En hoe zou ik dit kunnen oplossen? 

Met vriendelijke groet, 

Daniëlle 

Ja dat is erg, want de hoofdboeker moet er altijd bij zijn. De oplossing is er voor te zorgen dat de hoofdboeker er wel altijd en vanaf het begin bij is. Dat is de kern van de maatregel om te voorkomen dat mensen met een groepskaartje toch illegaal als losse reiziger op stap gaan.

Zonder de hoofdboeker reist u gewoon zwart en de conducteur is echt niet gek. Het kan een boete van vijftig euro opleveren en dan heeft u ook nog een geldig kaartje nodig. De maatregel is bepaald niet voor niks genomen en zelfs juist om dit ‘goedkope’ reizen te voorkomen.

Beste Thom, 

Dat is niet haalbaar.. Zij stapt een half uur later op in de trein. Kan ik niet aantonen dat ik hoofdboeker ben omdat ik de tickets op mijn mail heb?

Met vriendelijke groet,

Daniëlle 

Nee, dat kan echt niet, u bent domweg de hoofdboeker niet, en ik kan het niet mooier maken. E-tickets zijn achteraf niet te wijzigen, juist vanwege de fraudegevoeligheid. Er is geen truc. Illegaal reizen tot de hoofdboeker zich een half uur later aansluit is nogal een risico. De boetes zijn hoog, zeker als het ook nog eens om drie mensen gaat. Of u de gok neemt dat de conducteur hierin meegaat of niet controleert, bepaalt u zelf.  U kunt ook geluk hebben als er niet wordt gecontroleerd. 

Als de conducteur u drieën bekeurt, dan is dat rechtmatig. U heeft de pech dat in het verleden veel en zelfs georganiseerde ellende met deze goedkope kaartjes was, vandaar deze maatregel met de hoofdboeker.

Let in het vervolg altijd drommels goed op als u een e-ticket boekt en zorg dat u de voorwaarden goed begrijpt. U ziet nu waarom.

De enige oplossing is dat de hoofdboeker een los kaartje bij koopt en naar het beginpunt toe reist waar de anderen opstappen 

Zijn de tickets al geopend, geladen in de app, gedownload en/of geprint? Als dat niet het geval is, zou de de klantenservice ze mogelijk nog kunnen laten vervallen. Anders heeft u pecht, er is dan niet te controlen of er niet alsnog mee gereisd wordt

Reageer