beantwoord

verkeerde kaartje gekocht

• 13 juli 2021
  • 14 reacties
  • 212 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Goedemiddag,

Ik heb net een heen en terug ticket online gekocht van almere naar amsterdam en perongeluk  op het knopje met korting geklikt nou neem ik contact op met ns omdat ik hier natuurlijk niet mee kan reizen en wordt mij verteld omdat ik een barcode heb deze niet terug gestort kan worden. Ik vind het maar vreemd dat ns de barcode niet ongeldig kan maken en niet kan inzien of een barcode wel of niet is gebruikt. Maar goed dat ter zijde ik heb nu opnieuw een hele nieuwe heen en terug ticket moeten kopen en ben dus 2x zoveel kwijt ik zou dan graag willen weten of jullie de ticket met de barcode die ik heb ontvangen daar de datum van kunnen veranderd veranderen.. Zodat ik er een andere keer gebruik van kan maken want op deze manier voel ik me eigelijk bestolen.

icon

Beste antwoord door Thom 13 juli 2021, 17:22

Ik kan medat wel voorstellen, maar ook het veranderen van uw andere e-ticket zal niet gebeuren. U bent natuurlijk eigenlijk bestolen door de mensen die fraudeerden en NS hiertoe deed besluiten. Teruggave is er bijna nooit, eigenlijk alleen als frauderen onmogelijk is.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik kan medat wel voorstellen, maar ook het veranderen van uw andere e-ticket zal niet gebeuren. U bent natuurlijk eigenlijk bestolen door de mensen die fraudeerden en NS hiertoe deed besluiten. Teruggave is er bijna nooit, eigenlijk alleen als frauderen onmogelijk is.

Reputatie 5

Ik kan mer dat wel voorstellen, maar ook het veranderen van uw andere e-ticket zal niet gebeuren. U bent natuurlijk eigenlijk bestolen door de mensen die fraudeerden en NS hiertoe deed besluiten. Teruggave is er bijna nooit, eigenlijk alleen als frauderen onmogelijk is.

Ik vraag mij even af hoe er een e-ticket met korting besteld kan zijn. Volgens mij bestaan dergelijke tickets toch niet meer?? 

Reputatie 7
Badge +3

Het zal denk ik gaan om Samenreistickets. 

Badge +3

Bij reguliere tickets die je koopt vanuit de reisplanner staat ook de optie voor 40% korting als je in de daluren meereist met een abonnementhouder. Samenreiskorting inderdaad dus.

Als je twee dezelfde tickets op jouw naam gekocht hebt kan je vast wel de foutieve (goedkoopste) vergoed krijgen.

@Thom  De technologie van deze tijd zou je toch moeten kunnen inzien of een barcode überhaupt gebruikt is wat jullie niet kunnen wat mij verteld is en je zou een barcode ongeldig kunnen maken eventueel.. als dat nu nog niet zo is dan is dat misschien voor in de toekomst wel handig want het ov is al duur genoeg en als mensen dan niet de optie krijgen om het terug te krijgen maar wel een ander kaartje moeten kopen dat wordt het fraude gevoelig want dan loop ik nog liever achter iemand aan maar goed ik vind het niet echt klantvriendelijk. Iedereen kan een fout maken en het zou makkelijker opgelost kunnen worden. Ik ben dus nu mijn geld kwijt top! 

Reputatie 7
Badge +4

Het zal mijn Noordelijke nuchterheid wel zijn, maar we hebben te maken met de realiteit zoals die werkt. Bedenk dat er ook stations zijn zaonder poortjes en waar je met een e-ticket zo naar de trein loopt

want dan loop ik nog liever achter iemand aan 

Dan reist u bewust zonder geldig kaartje. U bent er altijd zelf verantwoordelijk voor dat u dat heeft. We leven in een maatschappij van volwassenen. Die verantwoordelijkheid is niet af te schuiven met een verhaal  en dat u het ergens mee oneens bent en daarom niet betaalt, is buiten de orde. U kunt met een verhaal uw reis niet betalen. De boete is dan voor het reizen zonder kaartje en tailgaten is ook niet gratis. 95 euro plus administratiekosten als het inmiddels niet verhoogd is plus de bekende vijftig euro. Een beperkte pakkans betekent niet dat het ineens wel mag.

maar goed ik vind het niet echt klantvriendelijk. 

Overigens vind ik het persoonlijk zeer klantvriendelijk als iedereen voor de reis betaalt. Als betalende klant besteed ik liever geen geld aan mensen die dat niet doen, de exploitatie moet nu eenmaal worden opgebracht door mensen die wel hun bijdrage leveren en zo het openbaar vervoer in stand houden. Als er iets gebeurt wat u als klant niet aanstaat, is het daarmee nog niet klantonvriendelijk.

Reputatie 7

@Mhrdy Bij Deutsche Bahn kan je bijvoorbeeld wel E-tickets kopen, uitprinten, dan storneren en een tegoedcode krijgen. Wel betaal je dan10 euro administratiekosten, dat gaat van het bedrag van de tegoedcode af. Alleen bij de goedkoopste ticketopties kan je niet storneren. Heb dit zelf wel eens gedaan toen ik helaas alsnog niet kon reizen op de geboekte datum. 

Kortom, het is maar net waar een bedrijf voor kiest in beleid. En blijkbaar rijst de fraude in Nederland anders de pan uit, mocht de NS dit ook gaan doen en kiest men er daarom voor het zo aan te pakken in Nederland.

Reputatie 7
Badge +3

@Thom  De technologie van deze tijd zou je toch moeten kunnen inzien of een barcode überhaupt gebruikt is wat jullie niet kunnen wat mij verteld is en je zou een barcode ongeldig kunnen maken eventueel..

Je kunt dan hooguit zien of een barcode door een poortje of een conducteur gescand is. Maar omdat läng niet alle stations poortjes hebben en de meeste conducteurs niet controleren weet je dan dus nog niet of een kaartje wel/niet is gebruikt.

Hooguit zou je tickets de dag van te voren nog ongeldig kunnen maken maar dan moet een poortje of conducteur toegang hebben tot een online database met geblokkeerde codes on te kunnen controleren of een kaartje niet geblokkeerd is. 

Het systeem van etickets is zo lek als een zeef tenzij je na aankoop nooit restitutie geeft. 

Reputatie 7
Badge +3

@Mhrdy Bij Deutsche Bahn kan je bijvoorbeeld wel E-tickets kopen, uitprinten, dan storneren en een tegoedcode krijgen. Wel betaal je dan10 euro administratiekosten, dat gaat van het bedrag van de tegoedcode af. Alleen bij de goedkoopste ticketopties kan je niet storneren. Heb dit zelf wel eens gedaan toen ik helaas alsnog niet kon reizen op de geboekte datum. 

Kortom, het is maar net waar een bedrijf voor kiest in beleid. En blijkbaar rijst de fraude in Nederland anders de pan uit, mocht de NS dit ook gaan doen en kiest men er daarom voor het zo aan te pakken in Nederland.

Iedere conducteur moet dan een online verbinding hebben met een database met geblokkeerde kaartjes. Daarnaast werkt zoiets alleen voor kaartjes die vóór de eerste dag van geldigheid worden geblokkeerd anders kun je eerst gaan reizen en bij geen controle achteraf laten blokkeren.  

Maar zo'n systeem is er bij NS helemaal niet en dat is ook duur in verhouding tot de lage gemiddelde prijs van een kaartje in Nederland. Het blijft mij een raadsel waarom NS daarom niet gewoon kaartjes via de automaat verkoopt, die automaten staan er toch voor jan joker.  

Reputatie 7

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom je in Nederland een E-ticket zou kopen. Je kan immers net zo goed naar de kaartautomaat. Je betaalt daar alleen die euro extra. Zouden daarom veel mensen maar E-tickets kopen? Of denken ze dat ze anders lang moeten wachten bij de automaat en dan de trein missen? Het is nooit druk bij automaten.

Reputatie 7
Badge +4

@Tamzin: Een conducteur kan een Azteccode op een kaartje scannen en kan dan zien of er die dag een eerder controle is geweest en wanneer dezelfde Azteccode is gescand. Dat systeem bestaat wel. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin: Een conducteur kan een Azteccode op een kaartje scannen en kan dan zien of er die dag een eerder controle is geweest en wanneer dezelfde Azteccode is gescand. Dat systeem bestaat wel. 

Ja, en als er geen eerdere scan is geweest weet je nog niets. Want is er dan niet gereisd of is de reiziger niet gecontroleerd? Wat jij wil werkt alleen als iedere reiziger altijd via een poortje moet of altijd wordt gecontroleerd in de trein.

Reputatie 7
Badge +4

Ik beschrijf iets, dat is wat anders dan willen. ;-)

Reputatie 6
Badge

Met die door velen zo verguisde chipkaart zou je dat soort problems niet hebben. Verder biedt de BUS momenteel een voordelig retour vanaf elke plek in die reuzenfloraliastad naar AMS voor maar 6 euries. gewoon te koop (enkel met bankpas betalen) bij de sjofeur.

Reageer