beantwoord

verlopen daluren pas

  • 24 September 2022
  • 12 reacties
  • 258 Bekeken

Tot mijn verbazing werkte mijn daluren pas niet meer. Bij inchecken gaf het poortje aan dat de pas was verlopen, terwijl op mijn ns wordt aangegeven dat dat pas in 2023 is.

ik heb een tijdelijke pas moeten aanschaffen.

graag mijn ns pas weer activeren!!!!

icon

Beste antwoord door Thom 24 September 2022, 14:40

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U zult uw pas zelf moeten vervangen als die verlopen is. Als u een abonnement heeft, is u dat normaal gesproken een week of zes voor het vervallen meegedeeld, maar dit gaat ook wel regelmatig mis. U kunt het beste contact opnemen met Klantenservice wat voor u het beste is. Het kan zijn dat u er eerst eentje moet kopen maar daarna de € 7,50 terugkrijgt.

Als uw tijdelijke pas een anonieme is, heeft u er niets aan als vervanging, want op een anonieme kaart kan geen abonnement worden geplaatst. Als uw pas verlopen is, kan NS die niet activeren.

Reputatie 7
Badge +1

U zult uw pas zelf moeten vervangen als die verlopen is. Als u een abonnement heeft, is u dat normaal gesproken een week of zes voor het vervallen meegedeeld, maar dit gaat ook wel regelmatig mis. U kunt het beste contact opnemen met Klantenservice wat voor u het beste is. Het kan zijn dat u er eerst eentje moet kopen maar daarna de € 7,50 terugkrijgt.

Als uw tijdelijke pas een anonieme is, heeft u er niets aan als vervanging, want op een anonieme kaart kan geen abonnement worden geplaatst. Als uw pas verlopen is, kan NS die niet activeren.

 

Maar als ik dit zo lees

 

 Bij inchecken gaf het poortje aan dat de pas was verlopen, terwijl op mijn ns wordt aangegeven dat dat pas in 2023 is.

 

Lijkt mij toch wel dat er hier meer aan de hand is.

Reputatie 7
Badge +3

Op MijnNS staat geen verloopdatum van een OV-chipkaart. Daar staat wel bij een doorlopend jaarabonement op saldo de eindatum van het abonnement. Dat zijn 2 aparte dingen. Als het abonnement eerder dit jaar verlengd is, is de einddatum van het abonnement nu dus inderdaad 2023.

Reputatie 7
Badge +1

Ok duidelijk Momo dan is TS de zoveelste waarbij e.e.a. niet tijdig verlengd is.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad de zoveelste. Als je een NS abonnement hebt hoort NS de kaartvernieuwing in gang te zetten. Daarvoor zal NS zo'n 8 a 9 weken voor de verloopdatum een verzoek sturen om een nieuwe foto te uploaden. Met die foto zet NS bij TLS de kaartvernieuwing in gang. Wanneer TLS niet van een NS dit verzoek tot kaartvernieuwing krijgt zal TLS zelf 6 weken voor verlopen ren mail sturen naar de kaarthouder dat de kaart bijna verloopt, maar niet iedereen heeft zijn kaart gekoppeld in een OV-chipkaart.nl account. Dan zal daarvanuit dan ook geen mail komen en moet je maar net zelf zien dat de kaart bijna verloopt. Check je dat niet, dan sta je voor dit soort onaangename verrassingen. 

Het gaat nu regelamtig mis omdat abonnementhouders geen verzoek tot uploaden van een nieuwe foto krijgen. Soms gaat het ook mis als ze dit wel hebben gekregen en die foto hebben geupload, dan gebeurt er alsnog niets. 

Zelf wil ik als tip geven, je kaart altijd te koppelen in je account bij OV-chipkaart.nl zodat je in ieder geval daaruit een mail krijg dat je kaart bijna verloopt mocht NS de boel verzaken. Dan kun je tenminste nog op tijd zelf je kaart vernieuwen. En dit is ook handig mocht je je kaart kwijt raken, om je kaart te blokkeren heb je de verloopdatum nodig en die heb je niet meer als je kaart kwijt is. Die datum staat dan wel bij de gegevens bij OV-chipkaart en vandaaruit kun je gelijk je kaart blokkeren. 

Reputatie 7
Badge +4

Dit laatste gaf u niet aan, maar zoals ik al aangaf, het gaat regelmatig mis. Niettemin zitten we hier voor de oplossing en die geven we. We zijn over het algemeen wel van mening hier dat het niet goed gaat, maar ik ben van de noordelijke nuchterheid en zoek in eerste instantie een werkwijze om weer aan een kaart te komen, zodat u weer kunt reizen. 

 

Contact met Klantenservice is het enige wat u kunt doen.

Reputatie 7
Badge +3

Als een kaart verlopen is kan de NS klantenservice er niets aan doen, die kan dan alleen zien dat NS geen verzoek tot kaartvernieuwing heeft gestuurd naar TLS/OV-chipkaart.nl, maar zover ben je zelf dan ook al want je hebt geen nieuwe kaart gekregen. Je kunt dan alleen zelf een nieuwe kaart aanvragen en de kosten daarvan terug vragen bij de klantenservice van NS. 

Reputatie 7
Badge +1

Wat is nou toch het problem? Die VERVALdatum=uiterste datum van nog te gebruiken, staat toch gewoon heel duidelijk op de kaart zelf? Wie gaat dan mijnNS opzetten om dat daar dan te zien?

Dat kaarten die aan vervallen na 5 jr toezijn nou niet bepaald altijd netjes worden vervangen is hier al vaak gemeld. Al wordt daar dan nooit bij vermeld of ook de klant er mogelijk niet debet aan heeft.

Badge +3

In de oude Mijn NS omgeving kon je gewoon de verloopdatum van een kaart zien, al zat die wat verstopt (bij Tonen op te halen producten).

Erg handig voor als die verloren/gestolen was en je hem wilde blokkeren of vervangen. Wanneer komt dat weer terug?

Van OV-chipkaart krijg je keurig bericht per e-mail (of zelfs per brief!) als een kaart binnenkort verloopt. Waarom doet de NS dat niet voor alle bekende kaarten, ook al is er geen recht op gratis vernieuwing (Flex Basis/Weekend Voordeel, Kids Vrij, OV-fiets etc.)? Service van de zaak, want lang niet iedereen heeft een Mijn OV-chip account.

Uit een ander topic blijkt dat de Klantenservice helemaal niet kan inzien of er een kaartvernieuwing is aangevraagd.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, de verloopdatum staat op de kaart, maar NS geeft zelf dat zij automatisch ervoor zorgen dat je een nieuwe kaart ontvangen als je een NS abonnement hebt. Als NS zoiets aangeeft ga je er als abonnementhouder ook vanuit dat dat gebeurt. Helaas gebeurt dat niet altijd. 

 

Verlopen OV-chipkaart

Een OV-chipkaart is 5 jaar geldig. De vervaldatum van je OV-chipkaart vind je op de kaart. Met een verlopen kaart kun je niet meer reizen. Heb je een NS-abonnement? Dan zorgt NS ervoor dat je automatisch een nieuwe kaart ontvangt voordat je huidige verlopen is.

OV-chipkaart met NS-abonnement

Als je OV-chipkaart verlopen is en je bent in het bezit bent van een NS-abonnement, zorgt NS er automatisch voor dat je een nieuwe chipkaart krijgt. Eventueel vragen we je voor afloop van je huidige kaart om een digitale pasfoto te uploaden. Doe dit wel op tijd, anders verloopt je OV-chipkaart alsnog. Je bestelt dan via OV-chipkaart.nl een nieuwe OV-chipkaart.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html

Badge +3

In dat andere topic zei oud-moderator Sascha op 23 september 2020:

Zoals reeds aangegeven hebben wij (NSKS, Community Moderators, etc) niet de mogelijkheid om een vervangende OV-chipkaart voor je te regelen. Ik ben druk bezig met het aanstippen van de problemen binnen het kaartvernieuwingsproces, maar dat zal niet spoedig veranderen.

Dat blijkt. Kan iemand anders dit oppikken, want we zijn twee jaar verder en het lijkt alleen maar erger te worden?

Bovendien kost dit de NS geld, want afgezien van de (zinloze, wij kunnen niets!) kosten voor de Klantenservice krijg je de € 7,50 voor een kaartvernieuwing die je zelf regelt gewoon vergoed, en ik geloof echt niet dat de NS dat bedrag aan OV-chipkaart betaalt bij een automatische kaartvernieuwing.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, de verloopdatum staat op de kaart, maar NS geeft zelf dat zij automatisch ervoor zorgen dat je een nieuwe kaart ontvangen als je een NS abonnement hebt. Als NS zoiets aangeeft ga je er als abonnementhouder ook vanuit dat dat gebeurt. Helaas gebeurt dat niet altijd. 

 

Verlopen OV-chipkaart

Een OV-chipkaart is 5 jaar geldig. De vervaldatum van je OV-chipkaart vind je op de kaart. Met een verlopen kaart kun je niet meer reizen. Heb je een NS-abonnement? Dan zorgt NS ervoor dat je automatisch een nieuwe kaart ontvangt voordat je huidige verlopen is.

OV-chipkaart met NS-abonnement

Als je OV-chipkaart verlopen is en je bent in het bezit bent van een NS-abonnement, zorgt NS er automatisch voor dat je een nieuwe chipkaart krijgt. Eventueel vragen we je voor afloop van je huidige kaart om een digitale pasfoto te uploaden. Doe dit wel op tijd, anders verloopt je OV-chipkaart alsnog. Je bestelt dan via OV-chipkaart.nl een nieuwe OV-chipkaart.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html

Het probleem is dat bij Flex de check op abonnement voor kaartvernieuwing net kan gebeuren als abonnement naar basisis gezet. Er is dan op dat moment geen abonnement en er wordt dan geen kaartvernieuwing ingezet. 

Reageer