beantwoord

verlopen ID bij e ticket

• 23 februari 2017
  • 6 reacties
  • 242 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Zag op het forum al verouderde berichten over verlopen ID bij e ticket. Weet niet precies wat nu huidige situatie is. Wat zijn gevolgen; boete, ongeldig ticket?
icon

Beste antwoord door Thom 23 februari 2017, 16:20

Ik denk dat het wel los zal lopen. Als de gegevens op de e-ticket kloppen, kunt u zeer waarschijnlijk gewoon mee. Heel formeel zit u fout maar het zal u niet worden aangerekend. Ik verwacht niet dat de conducteur u een boete zal geven als de ID verlopen zou zijn, zeker als dat niet al te lang het geval is. Formeel kunt u een boete krijgen van vijftig euro, vermeerderd met de reiskosten vol tarief. Als de conducteur het al ziet, wat ik niet verwacht, denk ik dat hij u er alleen op zal wijzen nadat hij heeft vastgesteld dat het verder klopt. Een uitzondering zou zijn als u op de foto niet duidelijk herkenbaar blijkt te zijn. Dan zou ik het niet proberen. Het moet helder zijn dat u het bent.

Een eerste boete kunt u terugvragen en dat zou onder deze omstandigheden best kunnen lukken. Ik zou trouwens wel mijn ID vernieuwen als ik u was. U bent dat verplicht, u moet in het bezit zijn van een geldig ID in Nederland.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat het wel los zal lopen. Als de gegevens op de e-ticket kloppen, kunt u zeer waarschijnlijk gewoon mee. Heel formeel zit u fout maar het zal u niet worden aangerekend. Ik verwacht niet dat de conducteur u een boete zal geven als de ID verlopen zou zijn, zeker als dat niet al te lang het geval is. Formeel kunt u een boete krijgen van vijftig euro, vermeerderd met de reiskosten vol tarief. Als de conducteur het al ziet, wat ik niet verwacht, denk ik dat hij u er alleen op zal wijzen nadat hij heeft vastgesteld dat het verder klopt. Een uitzondering zou zijn als u op de foto niet duidelijk herkenbaar blijkt te zijn. Dan zou ik het niet proberen. Het moet helder zijn dat u het bent.

Een eerste boete kunt u terugvragen en dat zou onder deze omstandigheden best kunnen lukken. Ik zou trouwens wel mijn ID vernieuwen als ik u was. U bent dat verplicht, u moet in het bezit zijn van een geldig ID in Nederland.
Reputatie 7
Badge +3
Ik neem aan een boete want een verlopen ID is geen geldig ID en dat is vereist.
Reputatie 7
Heel theoretisch gezien moet je een geldig ID bewijs hebben. Die is niet meer geldig na de verloop datum. Theortisch gezien heb je geen geldig vervoersbewijs en krijg je een uitstel van betaling. Hiervoor hebben we een identiteitsbewijs nodig en die mogen we in dit geval, ook na verlopen, weer wel gebruiken...

In de praktijk zal het zeker wel loslopen hoor 😉
Tip (Geldig in sommige gemeenten):

Is uw huidige ID-kaart korter dan 6 maanden geldig, of beschikt u over een paspoort dat korter dan 6 maanden geldig is, dan betaalt u enkel de rijkskosten:
Nederlandse identiteitskaart volwassenen: € 27,35 (Rijksleges)
Nederlandse identiteitskaart tot 18 jaar: € 5,30 (Rijksleges)

Anders komen daar de gemeentelijke leges van maximaal €23,31 bovenop.

In Amsterdam kun je met een Stadspas zelfs een gratis ID-kaart aanvragen
Reputatie 7
Hallo zwiers en welkom op het NS Serviceforum.

Begrijpelijk dat je hier een vraag over stelt. Wat Tamzin aangeeft is correct, er is een geldig vervoerbewijs nodig, een verlopen IDkaart volstaat (volgens de regels) niet. Er is natuurlijk wel de mogelijkheid om voorafgaande aan jouw reis op de dienstdoende conducteur te stappen en dit probleem met diegene te overleggen. Dat raad ik je in dit geval ook ten zeerste aan. Wel snel je ID-kaart vernieuwen!
Reputatie 7
Badge +3
Heel theoretisch gezien moet je een geldig ID bewijs hebben.
Dat is niet zo theoretisch omdat zeker bij jongeren een ID al snel niet meer lijkt en je daardoor dus snel fraude krijgt.

Reageer