Skip to main content
Antwoord

vertraging mis daardoor daluren

• May 19, 2025
  • 8 reacties
  • 191 Bekeken

Ik heb een jaarkaart om 6 maal in de daluren gratis te reizen .komende maandag zou ik daarom van Oss naar Harlingen-haven reizen . Nu blijkt er tussen Deventer en Zwolle geen trein te rijden maar een snelbus waardoor ik eerder moet vertrekken om de boot in de haven te halen . Nu moet ik voor 9.00u vertrekken . Dit kost me dus tot Arnhem een extra kaart of staat de NS dit toe dat ik eerder vertrek met de kaart ?

Beste antwoord door MoDe

Een dalurenkaart is alleen geldig tijdens de daluren. Wil je in de spits vertrekken dan zul je een ander vervoersbewijs nodig hebben tot het eerste station na 9 uur. Werkzaamheden veranderen daar niets aan.

8 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • Antwoord
  • May 19, 2025

Een dalurenkaart is alleen geldig tijdens de daluren. Wil je in de spits vertrekken dan zul je een ander vervoersbewijs nodig hebben tot het eerste station na 9 uur. Werkzaamheden veranderen daar niets aan.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • May 19, 2025

Jammer dat je zo’n kaart voor €106,00 koopt in het begin van het jaar en een aantal reizen vooraf inplant en dan de dupe wordt van een plotselinge onderbreking van werkzaamheden . De NS zou dat toch iets flexibelere moeten zijn . Dank voor je antwoord.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 19, 2025

Hoe laat wil je vanaf Oss vertrekken? Ik zie vanaf Oss tijdens de werkzaamheden twee mogelijkheden: Via 's-Hertogenbosch of via Deventer.

De rit via ‘s-Hertogenbosch is een kwartier sneller en daarmee ontloop je de werkzaamheden. Dat geeft in het geval van een te halen boot wel meer zekerheid. De bussen rijden niet altijd via een vaste dienstregeling, waardoor er vertraging kan oplopen.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • May 20, 2025

Het maakt me niet uit of het over Den Bosch of Deventer gaat . Wel dat ik waarschijnlijk voor 9.00u moet vertrekken om geen risico te lopen om de vaart van 13.05 u in Harlingen te halen .Over Deventer lijkt me een risico. Als ik dus voor 9.00u ga moet in inchecken en dan ergens weer uitchecken na 9.00u om gebruik te maken van mijn 60+ kaart. ( daluren) Dat lukt alleen als er een langere overstap overstaptijd is. 
Het probleem vind ik dat deze situatie door de werkzaamheden ontstaat die ik in januari bij het bestellen van de 60+ kaart niet heb kunnen inschatten en dat je ook weer extra op de kosten wordt gejaagd omdat een gedeelte buiten het daluur zal moeten worden gereisd.

geadviseerd wordt om een uur voor afvaart aanwezig te zijn en ik zie die mogelijkheid nu niet.na 9.00u vertrek.

optie zal zijn 8.25u over Den Bosch -Utrecht ,dan kan ik daarna na 9.15u gebruikmaken van de60+ kaart richting Leeuwarden-Harlingen haven. Dus extra kosten tot Utrecht. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 20, 2025

Als je ervoor kiest om tot Utrecht te betalen, dan is het belangrijk dat je dat stuk NIET met de ov-chipkaart incheckt waar de keuzedagen op staan. Anders betaal je het hele stuk tot Harlingen vol tarief.

Advies is om tussen Oss en Utrecht met de bankpas in- en uit te checken. En vervolgens in Utrecht in te checken met de ov-chipkaart.

Een alternatief is, om voor 6.35 de reis in Oss te starten, dan kan er wel in de daluren gereisd worden en dus met de keuzedag, maar dat betekent vroeg opstaan.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • May 20, 2025

Voor voetgangers geldt bij rederij Doeksen het advies om 30 minuten voor vertrek aanwezig te zijn.
https://www.rederij-doeksen.nl/reisinformatie/voetgangers

Je zou om 08:55 uit Oss kunnen vertrekken. Helaas kun je dan nog niet inchecken in de daluren. 
Je reist dan vol tarief tussen Oss en ‘s-Hertogenbosch. Dat kun je bijvoorbeeld doen door in te checken met je bankpas en in ‘s-Hertogenbosch uit te checken. Of je koopt een e-ticket. De extra reiskosten zijn €5,20. In ‘s-Hertogenbosch heb je dan 17 minuten overstap om in te checken met je keuzedag.

Vervolgens reis je via Utrecht Centraal, Zwolle en Leeuwarden naar Harlingen Haven, aankomst 12:17 uur. Dat is ruim op tijd.

Je kunt dezelfde reis ook 30 minuten later maken maar dan ben je pas om 12:48 uur in Harlingen Haven. Dat is wat krap. Maar wel zonder extra kosten.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 20, 2025

Een Keuzedag kan je on 8:55 activeren, dus in Oss met paaltjes op het perron zou het lukken.

Anders inderdaad voltarief naar Den Bosch en daar even activeren (uitchecken en direct weer inchecken, dat mag met een Keuzedag).

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • May 20, 2025

Dat gaat niet lukken in Oss. Je kunt pas vanaf 08:55:00 de keuzedag activeren. Dan zijn de deuren van de trein die om 08:55 uur vertrekt al gesloten.