beantwoord

Vinkje nieuwsbrief bij check-out E-ticket

Aangezien er geen duidelijke plaats voor is hierbij het volgende:

Ik reis dagelijks, en koop derhalve dagelijks e-tickets. Vervelende bijwerking in het checkout-proces: de volgende vinkjes (3x) of ik op een mailinglijst wil komen staan standaard aangevinkt. Die wil je nog wel eens vergeten, dus zo'n twee keer per week kan ik mij weer af gaan melden van allerlei onzinnige mailinglijsten. Kunnen die vinkjes niet gewoon standaard uit? Of sla, net als mijn mailadres, die instelling ook op in een cookie. Het is bijzonder irritant.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 29 juli 2015, 16:21

Hoi allemaal,

Van de juriste en de coördinator van het privacybeleid heb ik begrepen dat deze werkwijze toegestaan is, omdat het e-mailadres is verkregen in een verkooptransactie. Je mag als bedrijf dus het permissiehokje aanvinken. De reiziger kan dit dan zelf weer uitvinken.
Bekijk origineel

13 reacties

Ik heb je klacht doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. Mochten hier meer klachten over binnenkomen, dan zal er zeker worden bekeken of dit kan worden aangepast.

Het topic heb ik voor het overzicht verplaatst naar 'overige producten'.
Bij deze steun ik deze 'klacht'. Dat zijn er alvast 2, ben benieuwd hoeveel individuele klachten er nodig zijn.
...
Acties tegen spam steun ik van harte, dus ook namens mij een +1.
Of sla, net als mijn mailadres, die instelling ook op in een cookie.
Blijkbaar sta ik niet alleen, en dit lijkt mij een enorm eenvoudig te implementeren wijziging. Hop, doorvoeren die hap Herman 😉!
*kuch*
Je klacht is destijds doorgezet door Herman, maar we de vinkjes zullen niet standaard uit worden gezet. We willen reizigers op deze manier automatisch van informatie voorzien dat van belang kan zijn. Voor nu kun je dus het beste de vinkjes uitzetten als je deze mails niet wilt ontvangen.
Ah, oke.
Je klacht is destijds doorgezet door Herman, maar we de vinkjes zullen niet standaard uit worden gezet. We willen reizigers op deze manier automatisch van informatie voorzien dat van belang kan zijn. Voor nu kun je dus het beste de vinkjes uitzetten als je deze mails niet wilt ontvangen.

Dat tweede vinkje (aanbiedingen) staat toch uitsluitend om commerciële redenen aangevinkt en niet om informatieve zoals jij nu lijkt te beweren?
Reputatie 1
Badge
Is dat niet een soort EU-regel dat NOOIT vinkjes ''alvast voor het gemak'' maar aangezet mogen worden? In ieder geval bij de DB=Deutsche bahn is dat zeer zeker niet zo en moet ik zelfs elke keer weer AANvinken dat ik de punten wil sparen op mijn BahnBonuskarte.
Overigens, al is het 3 mnd terug, snap ik niet goed waarom iemand echt ''elke dag'' een e-ticket zou moeten regelen-dan heb je toch een of ander ABO?
Overigens, al is het 3 mnd terug, snap ik niet goed waarom iemand echt ''elke dag'' een e-ticket zou moeten regelen-dan heb je toch een of ander ABO?
Omdat ik al vele maanden bezig ben om een nieuwe businesscard te pakken te krijgen, en dat is een van de weinige NS-afdelingen die het gepresteerd krijgen om me volledig te negeren, hoe ik het ook aanpak. En helaas blijft het ook vanuit Stephan stil, zelfs als ik ze taart aanbied, wat normaal prima werkt.
Klopt het automatisch aanzetten van vinkjes voor commerciële e-mails is niet toegestaan.

Zie ook de code email hierover op: https://ddma.nl/wp-content/uploads/2012/08/Checklist-Code-E-mail.pdf
Ik kon zo gauw niet de wettekst vinden, maar deze code email lijkt wel overal op internet genoemd te worden met dezelfde inhoud.

De uitzondering die daar ook genoemd wordt is dat je het wel mag bij 'huidige klanten'. Echter is daar ook aangeven dat de huidige klant relatie alleen geldt gedurende het gebruik van het product. In het geval van een E-Ticket mag dit dus alleen op de dag van de E-ticket.

Dus het automatisch aanvinken van de optie 'Ik wil graag aanbiedingen van de NS ontvangen' zou wettelijk gezien niet aan mogen staan.
Hoi allemaal,

Van de juriste en de coördinator van het privacybeleid heb ik begrepen dat deze werkwijze toegestaan is, omdat het e-mailadres is verkregen in een verkooptransactie. Je mag als bedrijf dus het permissiehokje aanvinken. De reiziger kan dit dan zelf weer uitvinken.

Reageer