beantwoord

voordelige dagkaart

• 26 januari 2020
  • 19 reacties
  • 632 Bekeken

Hallo, eerder ging ik een treinspot reis doen met een vriend. Met een dagkaart heel nederland rond. Ik kocht dan zo'n dagkaart bij treinreiziger. Nl. Ze zijn nergens meer verkrijgbaar. En (ik geloof) 53 euro normaal is best duur. Weet iemand iets?

icon

Beste antwoord door Robert B 26 januari 2020, 17:26

Als er helemaal geen Spoordeelwinkel / Vakantieveilingen / Actie van de Dag kaartjes zijn die voldoen, dan kom je voor doordeweeks al gauw uit op https://www.ns.nl/producten/en/onbeperkt-reizen/p/holland-travel-ticket

Kosten €42 en dan geldig bij incheck in de voordeeluren (dus voor 6:30 of na 9:00 de hele dag) en óók geldig in bus/tram/metro.

Het is een chipkaartje dus verkrijgbaar bij kaartautomaten. Als je het online koopt krijg je een voucher die je kunt inwisselen bij een servicebalie en o.a. AKO winkels.

Voor de rest wat Thom hieronder zegt. Voor €31 kan je 5 weekenden vrij reizen met trein.

Bekijk origineel

19 reacties

Badge +3

Als er helemaal geen Spoordeelwinkel / Vakantieveilingen / Actie van de Dag kaartjes zijn die voldoen, dan kom je voor doordeweeks al gauw uit op https://www.ns.nl/producten/en/onbeperkt-reizen/p/holland-travel-ticket

Kosten €42 en dan geldig bij incheck in de voordeeluren (dus voor 6:30 of na 9:00 de hele dag) en óók geldig in bus/tram/metro.

Het is een chipkaartje dus verkrijgbaar bij kaartautomaten. Als je het online koopt krijg je een voucher die je kunt inwisselen bij een servicebalie en o.a. AKO winkels.

Voor de rest wat Thom hieronder zegt. Voor €31 kan je 5 weekenden vrij reizen met trein.

Reputatie 7
Badge +4

Dagkaarten zijn bij acties inmiddels nagenoeg overal vervangen door dagretours. U heeft dan een enkele reis heen en een enkele reis terug, maar van en naar dezelfde bestemming. U mag wel onderweg uitstappen maar niet van de voorgeschreven route van de reisplanner afwijken. Verder mag u zich meestal in de spits niet meer in de trein bevinden, dus voor de spits uitstappen. Het ziet er naar uit dat dagkaarten er nog hooguit mondjesmaat zullen zijn.

Weekendvrij Flex voor een maand kan, althans voor uw doel, een goed alternatief vormen. Het laatste is natuurlijk wel veel meer gedoe en wellicht ook wat oneigenlijk.  Het mag echter wel.

‘n Vraag is nog of ook de dagkaart 40% goedkoper is wanneer hij op de voordeelurenkaart geladen wordt.
Kan daar zo gauw geen uitsluitsel over vinden op de desbetreffende pagina’s.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt geen dagkaart met korting op een Voordeelurenkaart laden. Wel een dagkaart tegen vol tarief voor 54 euro. Een dagkaart voor een hele dag geldig en met 40 procent korting bestaat zelfs niet. Ook als u een VDU heeft, is dat niet mogelijk.

Reputatie 5
Badge

Als je pas na 9.00 vertrekt-door deweeks is er in elke automaat volgens mij nog steeds het eigenlijk op buitenlandse tourists gerichte OV-dagkaart/off-peak voor rond de 40 en zonder chipkaart of kortingsABo of wat dan ook. geldt dus ook in elke bustrammetro die de chipkaart accepteert. Volle mepprijs is meen ik nu 62 eur (was 59), dan geldt het de hele dag.

Zal straks zelf voor de zekerheid nog eens bekijken of die er nog steeds inzit-je weet maar nooit in deze coronatijden.

Dit ticket is enkele jaren terug afgedwongen voor de 2e kamer om die voor buitenlanders onbegrijpelijk idiote tariefjungle wat simpeler te maken. Werd in de praktijk voorla benut door Chinezen die naar Giethoorn wilden.

Badge +3

Dat is het https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/holland-travel-ticket ook geldig in bus/tram/metro.

Gewoon te koop bij een kaartautomaat. Liever niet als e-ticket doen want dan krijg je een voucher die je dan bij een servicebalie moet inleveren voor een kaartje.

Wie weet komt ‘t er nog ‘ns van dat de prijs van ‘n dagkaart varieert naar gelang van het moment van aankoop.

In principe is hij geldig van 24 u. tot 4 u. de dag erna. (Behalve tijdens de spits). Dat zijn dus heel wat uren en dat is de volle mep dan ook waard.

Trouwens ook wanneer men rond ‘n uur of 9 ‘s-morgens vertrekt is dat nog het geval.

Maar wanneer men pas in de namiddag op pad gaat, dan zou ‘t terecht kunnen zijn om ‘n aangepaste prijs te tellen.

Bijvoorbeeld bij aankoop na 12 u. nog maar 2/3 van de prijs.
En bij aankoop na 18 u nog maar 1/3.

Of eenvoudigweg vanaf 12 u nog maar de helft.

Reputatie 7
Badge +3

Wie weet komt ‘t er nog ‘ns van dat de prijs van ‘n dagkaart varieert naar gelang van het moment van aankoop.

In principe is hij geldig van 24 u. tot 4 u. de dag erna. (Behalve tijdens de spits). Dat zijn dus heel wat uren en dat is de volle mep dan ook waard.

Trouwens ook wanneer men rond ‘n uur of 9 ‘s-morgens vertrekt is dat nog het geval.

Maar wanneer men pas in de namiddag op pad gaat, dan zou ‘t terecht kunnen zijn om ‘n aangepaste prijs te tellen.

Bijvoorbeeld bij aankoop na 12 u. nog maar 2/3 van de prijs.
En bij aankoop na 18 u nog maar 1/3.

Of eenvoudigweg vanaf 12 u nog maar de helft.

Droom maar lekker verder. Aktie-dagkaarten waren al een stuk goedkoper dan een enkeltje met korting tussen Amsterdam en Maastricht. Dagkaarten voor de normale prijs worden gekocht als een retour met OV chipkaart duurder is, maar met komst van Flex zijn langere reizen of reizen in het weekend met abonnement goedkoper te doen. Dus waarom geld stoppen in ict-aanpassingen om dagkaarten goedkoper te verkopen? 

Technisch zal ‘t ‘n kleine moeite zijn.

En ‘n groot voordeel is dat dit door z’n betrekkelijke eenvoud heel gebruikersvriendelijk zou zijn voor met name ook degenen die niet vaak treinreizen maken en dus noch ‘n abonnement hebben, noch iets van flex of wat voor speciale regelingen dan ook afweten.

Bovendien zou ‘t lange reizen in de avonduren financieel erg aantrekkelijk maken, waardoor de bezetting en dus het rendement dan al gauw noemenswaardig zouden toenemen, terwijl de drukte overdag evenredig minder zou worden..

Reputatie 6

Ik zou zeggen: stel het voor aan NS. Leg ze het idee voor.

Reputatie 7
Badge +3

En ‘n groot voordeel is dat dit door z’n betrekkelijke eenvoud heel gebruikersvriendelijk zou zijn voor met name ook degenen die niet vaak treinreizen maken en dus noch ‘n abonnement hebben, noch iets van flex of wat voor speciale regelingen dan ook afweten.

Waarom zouden mensen die niet vaak met de trein reizen überhaupt korting moeten krijgen? Kortingen geef je als verstandig bedrijf aan je vaste klanten want daar moet je als bedrijf van bestaan. 

Badge +3

Waarom zouden mensen die niet vaak met de trein reizen überhaupt korting moeten krijgen? Kortingen geef je als verstandig bedrijf aan je vaste klanten want daar moet je als bedrijf van bestaan. 

Al die acties zijn/waren natuurlijk lokkertjes om juist de mensen die niet zo vaak met de trein reizen te interesseren om dat vaker te doen (eventueel met een passend abonnement zoals Dal of Weekend Voordeel). Zelfde als 4 weken een krant voor €4 via krant.nl

Maar ja, omdat er in het verleden altijd wel actiekaartjes waren -met inderdaad ook superdal kortingen soms, voor reizen na 11:00 of zo- lijkt het mij dat er weining mensen waren (in ieder geval ik niet!) die in plaats daarvan een abonnement namen.

Voor mijzelf was Dal Voordeel (klassiek jaarabonnement) zelfs net iets duurder dan de actiekaartjes (waar dan soms ook nog een voucher voor iets bij zat).

Voordeel van een abonnement is natuurlijk wel dat je op vrijdagmiddag vóór 16:00 een trein ergens heen kunt nemen met korting in de spits, dat is met actiekaartjes inmiddels einde verhaal want het zijn (op wat uitzonderingen na) allemaal e-tickets daluren, en retourtjes i.p.v. dagkaart.

Reputatie 7
Badge +4

Tijdens corona zou je niet moeten lokken. De actiekaartjes zijn er in normale omstandigheden om geld binnen te krijgen tijdens de daluren, maar wel erg oneerlijk tegenover de abonnementhouders die nu vaak notabene duurder uit zijn. Zoals geïllustreerd door het voorbeeld van Robert. Gratis naar de eerste klas updaten is overigens helemaal te gek voor woorden. Waarom kopen abonnementhouders een eerste klas abonnement? Om niet meer te kunnen zitten vanwege studenten? Marketing moet beter binnen de touwen worden gehouden. Wat dat betreft is het goed dat reizigers met goedkope kaartjes tijdens de spits niet in de trein mogen zitten. De forenzen brengen het meeste geld binnen.

De jongerenkaart vind ik geen gek idee maar hij zou nu niet moeten gelden. Het is een onnodig extra risico.

Badge +3

Met Flex i.p.v. (e-ticket) actiekaartjes ben ik in ieder geval dik tevreden (met mijn huidige reisgedrag, ook vóór corona).

Studenten lokken met €50 korting of een jaar gratis Dal Voordeel na einde studie is ook zoiets, maar daar vind ik nog wel wat voor te zeggen.

Reputatie 7
Badge +4

Studenten lokken met €50 korting of een jaar gratis Dal Voordeel na einde studie is ook zoiets, maar daar vind ik nog wel wat voor te zeggen.

Vind ik zeker. NS houdt dan de studenten voor een deel vast en omdat veel studenten zich wezenloos schrikken van de normale tarieven, raken ze daar dan ook een beetje aan gewend. Handige zet van NS.

Reputatie 7
Badge +3

NS houdt dan de studenten voor een deel vast en omdat veel studenten zich wezenloos schrikken van de normale tarieven, raken ze daar dan ook een beetje aan gewend. Handige zet van NS.

Klopt, het probleem is dat de tarieven voor abonnementen voor forensen langzamerhand buiten alle redelijke proporties zijn gestegen omdat NS er op speculeert dat de meeste werkgevers dat toch wel betalen. Nu er meer mensen thuiswerken en reiskostenvergoedingen onder het vergrootglas liggen wordt dat een probleem omdat daardoor de kip met de gouden eieren wordt geslacht. Ik vrees dat de commerciële medewerkers van NS op dit moment niet te benijden zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Naast mijn VDU gebruikte ik voor mijn jarenlange 2-wekelijkse reizen graag actiekaartjes/spoordeeluitjes omdat deze dan goedkoper waren dan een enkeltje met korting. Ik reisde op wisselende dagen en er was nog geen Flex die ik kon aanpassen aan mijn reisgedrag.

Nu met Flex zijn er meer mogelijkheden om goedkoop te reizen. Toch zie ik regelmatig de vraag voorbij komen naar actiekaartjes. Flex kan hen blijkbaar niet verleiden om een abonnement nemen.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe 

Dat geeft dus aan dat er iets grondig mis is met die aktiekaartjes.

Badge +3

Door er dagretourtjes van te maken en (meestal) reizen tijdens de spits uit te sluiten zijn die al flink uitgekleed. Dan hou je de weekend reizigers nog over eigenlijk.

Maar ja, die kunnen voor €2 een maandje Flex Weekend Voordeel nemen en zijn dan alsnog goedkoper uit, hoe lang de (enkele) reis ook is, en bij heen op zaterdag en de terugreis op zondag verdien je ook nog 40% terug van de ritprijs.

Voor kris-kras een dag treinen (plus bus/tram/metro) hou je het Holland Travel Ticket dan over, €42 en gewoon te koop uit de automaat. Prima!

Voor jongeren onder de 19 dus dat ene ticket voor € 7,50... dat is discutabel inderdaad.

Reageer