beantwoord

Voorwaarden hond meenemen in de trein

• 11 maart 2014
  • 15 reacties
  • 70018 Bekeken

Ik ga regelmatig het weekend naar Hoogeveen en neem mijn hond mee.
Het is een schoothond maar word regelmatig aangesproken of ik geen kaartje voor hem heb.
Of ik doe hem in een tas of hij zit op schoot.
Heb al gevraagd of ze geen abbonement voor de hond wilden maken toen met het ontwerp van de nieuwe abbonementen maar heb daar nooit geen reactie op gehad.
Een kaartje voor je hond is duurder dan een railrunner voor je kind , dat vind ik nog het ergste.
Als je een jaarabonnement heb mag je wel gratis je hond meenemen maar met een ander abonnement mag die thuis blijven.
icon

Beste antwoord door 11 maart 2014, 17:56

Hallo serienummer 100435 :)

Mijn broer heeft een herdershond die regelmatig (half) bij hem op schoot ligt. En nog durft mijn broer te beweren dat het daarom een schoothondje is.

Maar even alle gekheid op een stokje.
De regels zijn - naar mijn mening althans - duidelijk:

"Dagkaart hond

- Een klein huisdier mag gratis met u mee in de trein. Voorwaarde is dat het dier in een tas, mand of op schoot gehouden wordt.
- Voor aangelijnde huisdieren koopt u, ongeacht uw bestemming , een Dagkaart hond voor € 3.
- Alleen als u een NS- of OV-Jaarabonnement heeft, mag u één hond gratis meenemen.
- Goed om te weten: Een Dagkaart hond is ook verkrijgbaar voor de OV-chipkaart; u laadt deze voor vertrek op uw eigen OV-chipkaart."

Je kunt deze tekst vinden op deze pagina van de website van NS.
Misschien een idee om die pagina uit te printen en aan de eerstvolgende conducteur te laten lezen die van mening is dat je toch een dagkaart voor jouw hond had moeten kopen.
(Hij/zij kan het ook zonder meer nakijken in zijn/haar railpocket (handcomupter).

En waarom NS €3,00 voor een dagkaart hond vraagt en voor een kind (railrunner) slechts €2,50 heb ik helaas niet kunnen achterhalen.
Als ik een hond zou hebben zou ik er desnoods wel meer voor over hebben om die grote vriend bij me te hebben.

Dat je als regelmatige reiziger wel voor een kind, maar niet voor een hond een bijabonnement o.i.d. kunt kopen is inderdaad vreemd.
Door met jouw hond op schoot of in een tas te reizen, heb jij dat probleem gelukkig niet, maar wel het plezier van je hond.

Misschien een idee voor de moderators van dit forum om die "abonnementen discriminatie"intern eens aan te kaarten.

Vr. gr.
Een dierenvriend
Bekijk origineel

15 reacties

Hallo serienummer 100435 :)

Mijn broer heeft een herdershond die regelmatig (half) bij hem op schoot ligt. En nog durft mijn broer te beweren dat het daarom een schoothondje is.

Maar even alle gekheid op een stokje.
De regels zijn - naar mijn mening althans - duidelijk:

"Dagkaart hond

- Een klein huisdier mag gratis met u mee in de trein. Voorwaarde is dat het dier in een tas, mand of op schoot gehouden wordt.
- Voor aangelijnde huisdieren koopt u, ongeacht uw bestemming , een Dagkaart hond voor € 3.
- Alleen als u een NS- of OV-Jaarabonnement heeft, mag u één hond gratis meenemen.
- Goed om te weten: Een Dagkaart hond is ook verkrijgbaar voor de OV-chipkaart; u laadt deze voor vertrek op uw eigen OV-chipkaart."

Je kunt deze tekst vinden op deze pagina van de website van NS.
Misschien een idee om die pagina uit te printen en aan de eerstvolgende conducteur te laten lezen die van mening is dat je toch een dagkaart voor jouw hond had moeten kopen.
(Hij/zij kan het ook zonder meer nakijken in zijn/haar railpocket (handcomupter).

En waarom NS €3,00 voor een dagkaart hond vraagt en voor een kind (railrunner) slechts €2,50 heb ik helaas niet kunnen achterhalen.
Als ik een hond zou hebben zou ik er desnoods wel meer voor over hebben om die grote vriend bij me te hebben.

Dat je als regelmatige reiziger wel voor een kind, maar niet voor een hond een bijabonnement o.i.d. kunt kopen is inderdaad vreemd.
Door met jouw hond op schoot of in een tas te reizen, heb jij dat probleem gelukkig niet, maar wel het plezier van je hond.

Misschien een idee voor de moderators van dit forum om die "abonnementen discriminatie"intern eens aan te kaarten.

Vr. gr.
Een dierenvriend
Welkom op het forum 100435!

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Zoals Hans ook al aangeeft, mag je een klein hondje gratis meenemen als deze gedurende de reis op je schoot zit. Grotere honden mogen met je meereizen op de Dagkaart Hond voor €3,-.

Ik hoop dit voor wat opheldering zorgt. :)

Vriendelijke groet,
Inge
Ik heb een dalurenvrij abonnement, mag de hond dan gratis mee? Het is een jaarabonnement.
Reputatie 7
Badge +4
Nee helaas Annabella, dat mag niet, u heeft bij Dalvrij een dagkaart hond nodig als uw trouwe viervoeter niet in een draagmand of tas mee kan.

Vroeger kon dat met een jaarkaart voor de trein of voor het hele ov maar dat is niet meer zo.
Beetje een topic kick... Maar met een weekend vrij abonnement mag je ook een hond gratis meenemen? Of zijn deze regels alweer aangepast?
Badge +3
Met Weekend Vrij heeft het nooit gemogen. Alleen met een OV-jaarkaart (vrij reizen in bus, tram, metro en trein), een NS-jaarabonnement (vrij reizen in trein) en met een NS-jaartrajectabonnement (vrij reizen op een afgekocht traject) was een grote hond gratis mee te nemen. Bij de nieuwe abonnementen die NS sinds augustus 2011 introduceerde, waaronder ook OV Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij, mag het niet.
Kleine hond is gratis . Grote hond niet ? Als ik 3 euro voor mijn hond betaal wat meer is als voor me dochter heeft mijn hond dus ook gewoon recht op een zit plaats op de stoel ,want hij heeft er voor betaald. Of het zou discriminatie zijn want een klein kind is ook gratis omdat je die opschoot kan houden .
Reputatie 6
Beste @Cathjuh

Deze discussie loopt "toevallig" al in een ander topic, misschien kun je daar je even inlezen over de verschillende standpunten of een hond nu wel of niet recht heeft op ren zitplaats, en eventueel daar reageren.
Anders moeten "we" die discussie alhier weer overdoen in dit tamelijk oude topic.
Reputatie 3
Nee, helemaal verkeerd. RECHT op een zitplaats heeft niemand never nooit niet. OOk niet al die tassen en andere bagage die dat vaak zelf denken te geloven. Je hebt betaald voor verplaatsing, en dat ook nog naar de luimen van NS of ProRail zonder garantie van spoorboekjes e.d.
En inderdaad-kleine kids tot 4 reizen gratis met begeleiding en moeten bij drukte op schoot worden genomen (wat een jarenoude regeling is die moderne ouders ook meestal of niet kennen of weigeren te aanvaarden).
Reputatie 6
Nee, helemaal verkeerd. RECHT op een zitplaats heeft niemand never nooit niet. OOk niet al die tassen en andere bagage die dat vaak zelf denken te geloven. Je hebt betaald voor verplaatsing, en dat ook nog naar de luimen van NS of ProRail zonder garantie van spoorboekjes e.d.
En inderdaad-kleine kids tot 4 reizen gratis met begeleiding en moeten bij drukte op schoot worden genomen (wat een jarenoude regeling is die moderne ouders ook meestal of niet kennen of weigeren te aanvaarden).

Nou nou @bahnrider , toch niet met het verkeerde been uit bed gestapt, zoveel negativiteit in één bericht.
Je hebt betaald voor verplaatsing, en dat ook nog naar de luimen van NS of ProRail zonder garantie van spoorboekjes e.d.

NS heeft je gewoon naar je bestemming te loodsen, dat is niet zo vrijblijvend als je hier schetst.

Ontopic:

Ik wil even inzoomen hierop:

• Alleen geldig i.c.m. een vervoerbewijs. Per vervoerbewijs mag maximaal 1 Dagkaart Hond gebruikt worden
Te lezen op: https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/dagkaart-hond

Ik interpreteer dit als zijnde dat ik één dagkaart hond gekocht mag worden per persoon. Je hebt immers nooit meer als één vervoersbewijs.
Hoe zit dat met twee honden. Reizen die op diezelfde dagkaart hond?
Badge +3
Nee, per persoon mag maar 1 dagkaart hond worden gekocht. De andere hond moet met iemand anders mee of thuisblijven.
Nee, per persoon mag maar 1 dagkaart hond worden gekocht. De andere hond moet met iemand anders mee of thuisblijven.

Vind ik dan weer raar. Je mag wel je nek breken over koffers maar als je twee nét te grote honden hebt valt de gehele trein dus gewoon weer af als serieus te nemen vervoersmiddel.
Immers als je opvang moet zoeken voor je hond kan je net zo goed gewoon gaan rijden met een auto.
Badge +3
Waarbij ik moet aantekenen dat ik nog nooit heb gehoord of gelezen dat een conducteur moeilijk doet wanneer hij/zij iemand met twee honden en twee hondenkaartjes in de trein tegenkomt.
Waarbij ik moet aantekenen dat ik nog nooit heb gehoord of gelezen dat een conducteur moeilijk doet wanneer hij/zij iemand met twee honden en twee hondenkaartjes in de trein tegenkomt.

Verbaast me niets. Zo'n limiet lijkt me ook niet zo zinvol.
Honden komen vaak in paren want dat is voor die beesten mooi, en als ik voor de bühne iemand mee moet nemen wordt die trein daar ook niet leger van, en dit veranderd daarbij niets aan het feit dat ik dan dus gewoon met twee honden in de trein zit.

Ik schik me reeds door reismomenten te kiezen dat de trein rustiger is en extra te betalen voor de eerste klas puur om mensen niet te confronteren met mijn dieren maar ik zou het treurig vinden als zo'n arbitraire maatregel überhaupt (solo) treingebruik zou weren.

Reageer