beantwoord

vraag over boete

• 11 maart 2020
  • 14 reacties
  • 241 Bekeken

Een hele goede avond,

ik had een kaartje van Rotterdam centraal gekocht naar Breda centraal (enkele reis) maar toen ik van breda naar rotterdam ben gegaan werd ik aan gehouden door een conducteur. Ze vroeg aan mij waar mijn kaartje is en die had ik haar gegeven maar ik wist niet dat ik daarmee niet kon reizen terwijl het inchecken wel lukte dus ik heb een boete gekregen maar ik begreep niet dat het kaartje dat ik had ik niet kon gebruiken voor heen en terug. Ik had ook een vraag over de boete hoeveel het zou kosten en of ik het zelf kan betalen/overmaken. Ik ben 15 jaar

Met Vriendelijke groet,

Yassineel12

icon

Beste antwoord door Robert B 12 maart 2020, 20:09

Ja hoor, aan de brief die je krijgt/hebt hangt gewoon een acceptgiro met betalingskenmerk (16 cijfers) en daarmee kan iedereen het betalen.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De boete is € 50 + de prijs van de reis, in dit geval € 10,10. Je krijgt de boete per post thuisgestuurd, en kunt 't dan zelf overmaken.

Oke duidelijk en de betalingstijd is dat vanaf vandaag 14 dagen of wanneer de brief in mijn post is gestuurd?

Reputatie 7
Badge +3

Binnen 14 dagen na de datum die op de boete staat. Normaal gesproken is die datum rond de dag dat je de boete per post binnenkrijgt en heb je daarna dus nog twee weken. Maar dat wordt allemaal duidelijk vermeld in de brief die erbij zit. Zorg wel dat je ook binnen die termijn betaalt, anders wordt het bedrag direct verhoogd.

Dus als ik het goed begrijp gaat de 14 dagen in wanneer ik de brief thuis heb gekregen.

Staat er ook in de brief zelf wanneer de brief is opgestuurd en de datum wanneer die betaald moet zijn, want het kan zo zijn dat de brief bijvoorbeeld morgen is gestuurd maar dat ik hem pas vrijdag een kijkje neem in mijn brievenbus.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, die datums worden allemaal duidelijk vermeld in de brief. 

Badge +3

Zodra je de brief thuis hebt gekregen (binnen enkele dagen, zijn ze supersnel mee) dan neem contact op met de Klantenservice over wat te doen om die €50 boete eventueel kwijtgescholden te krijgen.

Houd het L×××××× (6 cijfers) kenmerk bij de hand, dat staat ook op het gele papiertje dat je in de trein gekregen hebt.

Soms moet je eerst betalen en daarna de ‘boete’ terug en soms krijg je gewoon een nieuwe factuur voor alleen het reisbedrag. Dit kan één keer per jaar, en op voorwaarde dat er bij controle geen aantekening is gemaakt wegens bijv. agressie of weigeren van je ID tonen op eerste verzoek. Dat laatste lijkt me niet aan de orde, want zo te lezen heb je gewooon meegewerkt.

Hallo Yasineel12, welkom op de NS Community. 

Met een enkele reis kan je inderdaad geen retour reis maken. De termijn begint niet vanaf wanneer jij in je brievenbus kijkt. Het zal duidelijk in de brief staan. 

Ik zal zeker morgen contact opnemen dank u wel voor de info wens ik jullie nog een gezegende avond.

Nog een laatste vraag kan een vriend van mij de boete voor mij betalen??

Badge +3

Ja hoor, aan de brief die je krijgt/hebt hangt gewoon een acceptgiro met betalingskenmerk (16 cijfers) en daarmee kan iedereen het betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat is geen probleem. Het geld moet voor een bepaalde datum overgemaakt worden onder vermelding van een bepaald kenmerk. Dit staat allemaal in de brief. Wie het overmaakt, maakt niet uit.

Oké maar hoe kunnen jullie weten als mijn vriend het heeft betaald dat ik het ben?

Badge +3

Er is gewoon een rekening die betaald moet worden.

Aan het betalingskenmerk (die 16 cijfers) kunnen ze zien dat het om jouw factuur/boete gaat.

De NS hebben hun geld en daarmee is het afgehandeld. Wie het betaald heeft maakt niet uit.

Reputatie 7
Badge +3

Door dat 16-cijferige betalingskenmerk. Die is gekoppeld aan jouw boete. Als er dus geld binnenkomt met dat nummer erbij, dan kunnen ze zien bij welke boete dat hoort.

Reageer