vrij reizen en avondklok

• 11 March 2021
  • 8 reacties
  • 235 Bekeken

Hoe kom ik met mijn vrij reizen kaart op een werkdag vanuit Vlissingen na 18.30 thuis voor de avondklok? Is het een idee om 18.30 uur tijdelijk te vervroegen naar bijv. 17.45 uur?

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat zal niet gebeuren want dat verhoogt de druk op de spits. Er zijn drie alternatieven als u 21.00 uur niet kunt halen: uiterlijk16.00 uur vertrekken, in de spits reizen (en vol betalen) of de volgende ochtend reizen. 

Hoi Hanstransvaal,

Welkom op dit forum.

Het is een idee, maar NS heeft in eerdere topics met dezelfde vraag al aangegeven dat deze tijden niet gaan wijzigen. 

Zie bijvoorbeeld dit topic

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt een werkgeversverklaring vragen als u  niet thuis kunt werken en door de werktijden niet voor 21.00 uur thuis kunt zijn.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt het beste een normaal kaartje kopen, een e-ticket tot de bestemming waar de trein om 18.30 is en dan verder de keuzedag gebruiken. Formeel moet u dan inchecken, maar als de Keuzedag al geldig is gemaakt, vormt dat doorgaans geen probleem als u dat dan om half zeven niet nog eens heeft gedaan. Ik ga er dan even van uit dat u eerder op de dag bent ingecheckt tijdens de daluren.

De middagspits zal in geen geval worden aangepast., zoals @Pingpong en @Tamzin eerder al aangaven. Het gebeurt sowieso niet, maar het zou een dure grap worden voor NS. Men kan bij de spoorwegen wel wat inkomsten gebruiken momenteel. Het is de normale regel tijdens de spits. Het lijkt me ook een weinig realistische gedachte dat NS de spitstijden gaat aanpassen omdat een enkel individu daar voordeel bij zou hebben. Er zit nog twee en een half uur tussen het einde van de spits en het begin van de avondklok.

Ik moet maandag naar Friesland en neem de trein van 18.15, dat is spits en voor het eerste stuk van Leeuwarden naar Heerenveen is dan een e-ticket nodig. De rest kan met de keuzedag, dan is het nog een koopje naar het Groene Hart. Het moet wel, want ik kom om 20.36 aan, dan kan ik nog voor negen uur thuis zijn.

U zult zich aan moeten passen aan de werkelijkheid. Het gebeurt echt niet andersom als dat in uw voordeel zou zijn.

Reputatie 7
Badge

Je kunt een werkgeversverklaring vragen als u  niet thuis kunt werken en door de werktijden niet voor 21.00 uur thuis kunt zijn.

Precies. Dit is echt de enige oplossing. Zo simpel kan het zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Van het verhaal van topicstarter was mijn interpretatie dat het niet gaat om reizen van/naar het werk maar om een prive-reis na afloop van het werk. Dus iemand die bijv. op vrijdagavond na het werk nog naar zijn ouders of vriendin elders in het land wil gaan. 

Of gewoon betalen voor je spitskaartje. Net als ieder ander.

Reputatie 7
Badge

Als @hanstransvaal inderdaad niet voor werk reist dan is dat een optie. Of buiten de spitsperiode reizen.

Reageer