beantwoord

Vrij reizen senioren dag

Ik wil van Ede-Wageningen naar Maastricht, door de weeks kan dit pas na 09.00 uur. Kan ik voor 09.00 uur naar Utrecht reizen zonder vrij reizen daar uitchecken, dan de vrij reizen dag op mijn kaart zetten en vanaf Utrecht na 09.00 uur verder reizen?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 16 april 2018, 10:48

Hallo peter bosch en welkom op het NS Forum,

Begin je je reis op een werkdag voor 9 uur, en wil je na 9 uur verder reizen met een Keuzedag, dan kun je de Keuzedag activeren op je vertrekstation, inchecken voor het gedeelte van je reis voor 9 uur, na 9 uur uitchecken als je trein stopt en weer inchecken om met de Keuzedag verder te reizen. Je kan de reis dus gewoon met je eigen persoonlijke OV-chipkaart maken zonder dat je er te veel voor moet betalen.

Bekijk origineel

15 reacties

Ik zou u wat anders adviseren. Ik zou voor het stuk Ede-Wageningen naar Utrecht gebruik maken van een e-ticket (dat kost evenveel als dat u uw OV chipkaart zou gebruiken) en kan dan in Utrecht Centraal uw Keuzedag inchecken. Ik durf nl even geen uitspraak te doen als u met 1 OV chipkaart zou reizen, of u last krijgt met de 35 minuten waarin alles als Overstap geldt ivm van Rit naar Reis principe.
Reputatie 7
Badge +2
Ik vermoed dat dat inderdaad alleen kan als je twee verschillende OV-chipkaarten gebruikt omdat het anders als een overstap geldt.
Hallo peter bosch en welkom op het NS Forum,

Begin je je reis op een werkdag voor 9 uur, en wil je na 9 uur verder reizen met een Keuzedag, dan kun je de Keuzedag activeren op je vertrekstation, inchecken voor het gedeelte van je reis voor 9 uur, na 9 uur uitchecken als je trein stopt en weer inchecken om met de Keuzedag verder te reizen. Je kan de reis dus gewoon met je eigen persoonlijke OV-chipkaart maken zonder dat je er te veel voor moet betalen.
Reputatie 7
Badge +4
Erryt, geldt de wachttijd dan niet? Dat zou handig zijn voor senioren.
Voor het reizen met een keuzedag is een uitzondering gemaakt. Je hoeft dus niet 35 minuten te wachten om verder te reizen met een keuzedag.
Reputatie 7
-edit Erryt was me voor

Voor zover ik weet geld die niet inderdaad
Reputatie 7
Badge
Als je via een knooppuntstation reist, met meerdere vervoerders, zou ik uit gemak de eticket gebruiken, en op dat knooppuntstation de keuzedag bij een perronpaaltje van willekeurige vervoerder activeren. Scheelt veel lopen.
Reputatie 7
Badge +2
Erryt NS schreef:

Is dat nieuw? Ik heb hier nog nooit van gehoord.
Ik weet niet hoe lang deze uitzondering al bestaat, Tamzin.
Reputatie 7
Badge
De ouderenbond heeft begrip gekregen voor al die VDU'ers die klagen over de 35 minuten?
Reputatie 7
Badge +4
Het is wel van belang voor een goed advies aan de senioren. Zonder in vooroordelen te blijven hangen, is het nu eenmaal zo gebleken dat de wat oudere reizigers, zeker de relatief oudere, wat eerder onzeker zijn.

Dit is best een mooie oplossing. Ik wist dit in ieder geval niet.

Thom schreef:

Dat jij dit als onbezoldigd NS supporter nog niet wist valt me wel een beetje tegen 😉

Waarom kan deze oplossing niet worden geïmplementeerd voor alle andere VDU /
Dal Voordeel abonnees die ná 9:00 u en/of 18:30u met 40% korting willen reizen?
Reputatie 7
Badge +4
Michiel. schreef:

Thom schreef:

Dat jij dit als onbezoldigd NS supporter nog niet wist valt me wel een beetje tegen 😉

Waarom kan deze oplossing niet worden geïmplementeerd voor alle andere VDU /
Dal Voordeel abonnees die ná 9:00 u en/of 18:30u met 40% korting willen reizen?

Nou, raad eens. 😉
Reputatie 7
Badge +4
Het is inderdaad mogelijk. Wie met een geactiveerde keuzedag gaat inchecken in de ochtendspits, kan inderdaad direct na 08.55 uitchecken en direct weer inchecken. Dan wordt de keuzedag geldig gemaakt, het is immers na 08.55. Senioren hebben geen middagspits en het aantal dat voor half zeven incheckt is niet zo groot. Ze hebben doorgaans niet veel aan het van rit- naar reisprincipe. De regel staat hieronder, je mag van negen uur echter 08.55 maken. Handig voor onze ouderen, al is de leeftijd van even snel even omchecken meestal voorbij. Belangrijk is wel dat de keuzedag al op de kaart staat, anders werkt het niet en geldt de wachttijd weer wel. Dat is natuurlijk met een e-ticket voor tijdens de spits goed op te vangen. Deze mogelijkheid is er dus alleen met een keuzedag. Goed en eerlijk gebaar naar onze senioren, die doorgaans niks aan het nieuwe principe hebben. Voor de meeste reizigers is het van rit naar reis natuurlijk wel een grote verbetering, en veel eerlijker.
Formeel is de regel: Begin je je reis op een werkdag voor 9 uur, en wil je na 9 uur verder reizen met een Keuzedag, dan kun je de Keuzedag activeren op je vertrekstation, inchecken voor het gedeelte van je reis voor 9 uur, na 9 uur uitchecken als je trein stopt en weer inchecken om met de Keuzedag verder te reizen.

Ik heb het vanmorgen even uitgezocht en ik hoefde niet te wachten om met de Keuzedag te reizen na het reizen met een incheck in de spits. Erryt had dus gelijk.
Bedankt voor het uitzoeken, Thom. Dit waardeer ik enorm!

Reageer