beantwoord

Vrije keuzedag staat niet klaar, wat nu?

• 29 augustus 2014
  • 11 reacties
  • 1085 Bekeken

Ik heb een voordeelurenabonnement en heb het afgelopen jaar de 6 keuzedagen die 2 maanden geldig zijn verbruikt.
Heb het overzicht bekeken of dit ook in de juiste periode is gedaan, dus ik heb één reis gemaakt in de daarvoor geldige 2-maands periode en NIET per ongeluk twee.
Nu wou ik het keuzedag die 1 jaar geldig is gebruiken maar bij de poging deze op het station op te halen , kreeg ik de melding dat er geen keuzedagen meer waren. Ik heb de geplande reis toch gemaakt alleen nu wel ten koste van het saldo op de kaart.
Ik neem aan dat de NS mijn gegevens kan checken en dan de kosten van mijn laatste reis weer terugboeken op mijn OC-chip kaart of zou dat te veel moeite zijn ?
icon

Beste antwoord door Hertog 29 augustus 2014, 18:26

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de keuzedagen wel eens opgehaald kunnen zijn bij een automaat in de supermarkt of welke andere winkel dan ook.

Bij de eerste keer ophalen is dan de "jaardag" ook meteen ongemerkt op de OV-chipkaart gezet en dus inmiddels (na gebruik van de eerste keuzedag) gebruikt voor een "gewone" treinrit.

Dit was - zeker in het begin, een jaar geleden - een heel veel voorkomend probleem.

Sindsdien is er - ook op dit forum - regelmatig op gehamerd de keuzedage op te halen bij de NS kaartautomaat, omdat dat veel overzichtelijker met een afzonderlijke knop voor het ophalen van zo'n dag.

Ik wil beslist niet zeggen dat het op deze manier is gebeurd - ik kan het immers niet controleren - maar gezien de ervaringen en de vele klachten van vele gebruikers van keuzedagen, zou het mij niets verbazen dat dat de oorzaak is dat de 7e keuzedag al is opgebreikt.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Kreeg u op het NS-kaartautomaat bij 'Ophalen keuzedag' niet de extra reisdag die een jaar geldig is? Dat moet automatisch gaan. U geeft aan de zes normale keuzedagen verbruikt te hebben, als u de keuzedag niet (eventueel per ongeluk) heeft verbruikt, moet hij er gewoon nog staan.
Als u in het verleden van kaartautomaten van Albert Heijn gebruik heeft gemaakt dan kan het daarmee helaas makkelijk fout gaan en worden er twee keuzedagen op gezet. Dit komt helaas vaak voor.

Zo niet dan kunt u het inderdaad beter even door NS laten uitzoeken
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de keuzedagen wel eens opgehaald kunnen zijn bij een automaat in de supermarkt of welke andere winkel dan ook.
Bij de eerste keer ophalen is dan de "jaardag" ook meteen ongemerkt op de OV-chipkaart gezet en dus inmiddels (na gebruik van de eerste keuzedag) gebruikt voor een "gewone" treinrit.
Dit was - zeker in het begin, een jaar geleden - een heel veel voorkomend probleem.
Sindsdien is er - ook op dit forum - regelmatig op gehamerd de keuzedage op te halen bij de NS kaartautomaat, omdat dat veel overzichtelijker met een afzonderlijke knop voor het ophalen van zo'n dag.

Ik wil beslist niet zeggen dat het op deze manier is gebeurd - ik kan het immers niet controleren - maar gezien de ervaringen en de vele klachten van vele gebruikers van keuzedagen, zou het mij niets verbazen dat dat de oorzaak is dat de 7e keuzedag al is opgebreikt.
Welkom op het forum Vraagal!

Bij een ophaalpunt in een supermarkt, tabakszaak of de Primera worden alle bestellingen die voor je klaarstaan inderdaad in één keer opgehaald. Je kunt dus - in tegenstelling tot bij de NS-kaartautomaat - geen selectie maken. Als de vrije keuzedag ontbreekt, is het activeren van een keuzedag bij zo'n ophaalpunt daar vaak de oorzaak van. Ik kijk dit graag even voor je na. Kan je mij in een privébericht je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum en kaartnummer doorgeven?

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Inderdaad heb ik in januari bij Albert Heijn een product opgehaald.(Kon geld van connexxion boeken op OV-chipkaart omdat ik vergeten was uit te checken na een busritje)

Inderdaad heb ik in januari bij Albert Heijn een product opgehaald.(Kon geld van connexxion boeken op OV-chipkaart omdat ik vergeten was uit te checken na een busritje)

Dan zou daar best wel eens de oorzaak kunnen liggen.
Zoals moderator Inge ook al aangeeft wordt alles wat op dat moment klaar staat ook meteen op de OV-chipkaart gezet (zonder keuzemogelijkheid).

Snel maar op de vraag van Inge ingaan door haar een privé berichtje te sturen met de door haar gevraagde gegevens.

P.S. Dat doet u door links van haar bericht op haar naam te klikken; u krijgt dan haar profiel te zien met daarin een blauwe knop " stuur bericht". In het venster dat zich dan opent kunt u uw verhaal kwijt en daarna rechtsonder even op "verzenden" klikken.
Ik heb inmiddels contact gezocht met Inge.
Waar ik nu wel benieuwd naar ben, kun je nu (augustus 2014) wel bij de supermarkten met je OV-chipkaart handelingen verrichten zonder dat er dingen gebeuren waar je niet om gevraagd hebt?
Het lijkt me voor een beetje ICTer niet zo moeilijk om die ophaalpunten zodanig te programmeren dat je alleen
krijgt waar je om vraagt met mogelijk nog een tussenstap als b.v. "Weet u zeker dat u dit wilt ? zo nee , ga naar herstel !
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat het belangrijker is dat de wil daartoe bij AH en aanverwant aanwezig is. Het is een leuke service maar doe het dan ook goed. Het treft bovendien een groep die vaak nog wat minder handig is met dit soort dingen. NS heeft dat met 'Ophalen keuzedag' wel netjes opgelost. Maak daar gebruik van dan gaat het zoals u kunt verwachten.
Ik denk dat het belangrijker is dat de wil daartoe bij AH en aanverwant aanwezig is.

Ik kan me niet voorstellen dat de AH (en andere locaties waar TLS de ophaalautomaten plaats) enige zeggenschap heeft over de software op deze automaten. NS kan hier als (mede)eigenaar van TLS natuurlijk wel invloed op uitoefenen, maar ondanks dat dit probleem inmiddels al sinds mensenheugenis bekend is en nog steeds met grote regelmaat reizigers treft lijkt de wil om hier iets aan te doen bij hen ver te zoeken.
Ik heb zojuist (30-8-2014) op de website gekeken welke service de ophaalautomaat van AH biedt.
Dat zijn de onderstaande:

Op deze locatie kunt u:Het actuele saldo van uw OV-chipkaart controleren;
Saldo opladen - betaal met PIN-pas;
Bestellingen uit de webwinkel van de OV-chipkaart ophalen;
Automatisch opladen op kaart zetten (niet samen met kaart aangevraagd);
Studentenreisproduct: ophalen of stopzetten;
Saldo deblokkeren;
Reizen op Saldo (NS) activeren.
Keuzedagen 60+ (NS) ophalen.

Dit is dus actuele informatie van de website van de OV-chipkaart.
Als je voor het eerst iets wil doen met je kaart bij de AH, lijkt het me niet zo gek om hier te kijken.
In mijn geval had ik gekozen voor het ophalen van een bestelling maar kreeg er ongevraagd de keuzedag bij.
Als ik het goed begrijp kan dit nog steeds gebeuren omdat het kennelijk te veel moeite is de zelfde software even te kopieren zoals die op de stations wordt gebruikt.

De
Dezelfde software kopiëren zal sowieso niet gaan. Daarvoor verschillen die apparaten te veel van een kaartautomaat. Denk alleen al aan het beeldscherm.
Dezelfde software kopiëren zal sowieso niet gaan. Daarvoor verschillen die apparaten te veel van een kaartautomaat. Denk alleen al aan het beeldscherm.
Is dit weten of veronderstellen ?
Goed ik weet niet hoe de onderliggende hardware er uit ziet en als e.e.a. niet gekopieerd kan worden zonder allerlei moeilijke vertaalslagen, pas dan in ieder geval de programmatuur aan van de niet altijd correct werkende automaten, een beetje programmeur moet dat toch kunnen!

Reageer