waarom??

  • 9 October 2021
  • 4 reacties
  • 183 Bekeken

Goedemorgen, 

waarom moet je de samenreiskorting dagelijks opnieuw aanzetten? Is dit zodat we het vergeten en de dus het volle bedrag moeten betalen? Volgens mij kan het ook gewoon aan blijven staan …..

en waarom kun je pas 24 uur nadat je trein vertraging heeft gehad het geld terugvragen? En nu niet komen met het moet eerst verwerkt worden….. dat is echt onzin!!


4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Waarom moet je de samenreiskorting dagelijks opnieuw aanzetten? Is dit zodat we het vergeten en de dus het volle bedrag moeten betalen? Volgens mij kan het ook gewoon aan blijven staan …..

De meeste mensen maken slechts incidenteel gebruik van samenreiskorting. De kans is daarom groot dat iemand het vergeet af te zetten als het aan blijft staan. Dus de huidige keuze lijkt me verstandig.

Reputatie 6
Badge +1

Wat jij dus zo onzin vindt is dus echt waar. Want niet enkel NS ,maar alle 20+ vervoerbedrijven in NL leveren hun data aan OV-chip en kunnen dus mogelijk op jouw rekening terecht komen. Veelal gebeurt dat in de loop van de nacht als bvb al die CICO apparaten uit bussen worden uitgelezen-soms zelfs pas na enkele dagen. Roepen dat het vast beter kan volgens jou al daar niks aan veranderen.

Voor treinvertraging idem dito-die data komen spoms ook met flinke vertraging-ach wie had zoiets nou verwacht van NS-aan om verder verwerkt te worden.

Samenreizen permanent aanzetten is natuurlijk vragen om fraude. Je kan dat heel handig oplossen door zelf een ABO te nemen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community @Valentijn G 

Samenreiskorting werkt als volgt (met een ov-chipkaart):

  • Je zet het aan (bij NS Flex via Mijn NS of de NS app) of laadt het op je kaart bij een automaat
  • Die dag (tot 04:00 de volgende dag) kan je vervolgens inchecken met korting (incheck buiten de spits)
  • 35 minuten na een uitcheck vervalt het automatisch. Samenreiskorting is dus niet een hele dag geldig

Wil je later op de dag opnieuw met Samenkorting reizen, dan moet je het opnieuw aan zetten/laden op je kaart (of 2x geladen hebben bij een automaat).

En soms vervalt het ook spontaan bij een overstap tussen vervoerders, dus kan je het (bij een automaat) het beste voor 2x laden. Reis je niet samen terug, dan verwijder je de 2e keer gewoon bij een automaat.

en waarom kun je pas 24 uur nadat je trein vertraging heeft gehad het geld terugvragen? En nu niet komen met het moet eerst verwerkt worden….. dat is echt onzin!!

Dat is het ook, een claim zou je meteen moeten kunnen indienen en dat zoekt het systeem het later (als alles verwerkt is) wel uit. Dat kan nu ook gewoon via het forumulier (met als resultaat een afwijzing waar je op kunt reageren met uitleg).

Reputatie 7
Badge +3

Je moet samenreiskorting per reis aanzetten, omdat het de bedoeling van die korting is om samen te reizen. Staat deze permanent op de kaart dan zou je ook korting krijgen als je alleen reist en dat is niet de bedoeling. De kaart kan niet weten dat je alleen reist en net zoals je soms vergeet het aan te zetten, kan het ook zo zijn dat je als deze permanent aan staat je vergeet deze uit te zetten. Vind je het lastig om samenreiskorting elke keer te moeten aan te zetten dan kun je het beste een abonnement nemen.

Reageer