beantwoord

waarom geen dagkaart €7,50 voor 65+

  • 27 februari 2020
  • 7 reacties
  • 219 Bekeken

Waarom geen dagkaart voor 65+ die mensen blijven achter de geraniums zitten omdat ze het niet kunnen betalen om met de trein te gaan 

icon

Beste antwoord door Sascha NS 27 februari 2020, 13:04

Goedemiddag J L W M. Welkom bij de NS Community.

Voor de doelgroep 65+ zijn er reeds bestaande scherp geprijsde alternatieven, waaronder de Keuzedagen die Thom noemt.

Voor de doelgroep 12 t/m 18 waren die er nog niet. Voor kleintjes van 0 tot 4 jaar oud hoeft er geen vervoersbewijs aangeschaft te worden. Voor kinderen van 4 tot 12 jaar is er de railrunner voor € 2,50 of het Kids Vrij abonnement. Voor 12 tot 18 jaar oude kinderen was het of vol-tarief betalen, of een abonnement aanschaffen voor het volle pond. Vanaf 18 jaar genieten de meeste jongeren het Studentenreisproduct. Gezien de kinderen van 12 tot 18 hierdoor flink buiten de boot vielen is hiervoor gekozen.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Een keuzedag kost omgerekend nog geen vier euro. (€ 3,71).Met een Dalvoordeelabonnement heeft u zeven dagkaarten in de vorm van Keuzedagen voor omgerekend € 11,71 per stuk. Dit in het geval dat u een jaar lang geen gebruik maakt van de 40 procent korting bij inchecken in de daluren. Daar heeft u recht op met een Dalvoordeelabonnement. Een Dalvoordeelabonnement kost 56 euro per jaar. U komt samen met de keuzedagen op 82 euro.

 

In bus, tram en metro heeft u een derde korting. Ik ben ook 65 plus maar zit niet achter de geraniums.

 

Klik hierop voor meer informatie.

Is geen antwoord op mijn vraag een abonnement zit je aan vast en kost je nog veel geld en met een kaartje van €7,50  kun je gaan wanneer je wilt 

Reputatie 7
Badge +4

Het kan geen antwoord op uw vraag zijn, maar het is wel een mogelijkheid. Met een keuzedag kunt ook u ook gaan wanneer u wilt en u mag nu nog in de middagspits inchecken. De voorwaarden verslechteren volgend jaar wel.

 

Keuzedagen verjagen bij veel senioren de geraniums.

 

Edit: zie verder de bijdrage van @Sascha NS  hieronder.

Goedemiddag J L W M. Welkom bij de NS Community.

Voor de doelgroep 65+ zijn er reeds bestaande scherp geprijsde alternatieven, waaronder de Keuzedagen die Thom noemt.

Voor de doelgroep 12 t/m 18 waren die er nog niet. Voor kleintjes van 0 tot 4 jaar oud hoeft er geen vervoersbewijs aangeschaft te worden. Voor kinderen van 4 tot 12 jaar is er de railrunner voor € 2,50 of het Kids Vrij abonnement. Voor 12 tot 18 jaar oude kinderen was het of vol-tarief betalen, of een abonnement aanschaffen voor het volle pond. Vanaf 18 jaar genieten de meeste jongeren het Studentenreisproduct. Gezien de kinderen van 12 tot 18 hierdoor flink buiten de boot vielen is hiervoor gekozen.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom geen dagkaart voor 65+ die mensen blijven achter de geraniums zitten omdat ze het niet kunnen betalen om met de trein te gaan 

Ouderen behoren volgens het CBS nou niet bepaald  tot de lagere inkomens dus die wens lijkt me misplaatst.

Alleen de kleine groep die en geen pensioen heeft opgebouwd en zelf ook nooit iets heeft gespaard zit echt krap maar die mensen moeten zich ook maar eens afvragen wat ze verkeerd hebben gedaan.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom geen dagkaart voor 65+ die mensen blijven achter de geraniums zitten omdat ze het niet kunnen betalen om met de trein te gaan 

Ouderen behoren volgens het CBS nou niet bepaald  tot de lagere inkomens dus die wens lijkt me misplaatst.

Alleen de kleine groep die en geen pensioen heeft opgebouwd en zelf ook nooit iets heeft gespaard zit echt krap maar die mensen moeten zich ook maar eens afvragen wat ze verkeerd hebben gedaan.


Nou nou. Ik begrijp dat jij altijd heb kunnen werken tegen een riant salaris? Voor schoolverlaters in de jaren'80 was er geen werk. Deze groep is nu tussen 55 en 65. Een deel van deze werklozen heeft langere tijd zonder werk gezeten en vaak geen carrière kunnen maken. Wat deze groep verkeerd heeft gedaan? Niets, zij hadden pech dat zij tijdens de grote werkeloosheid hun opleiding afrondde.

Daarnaast zijn de 65plussers degenen die het land na de oorlog weer opgebouwd hebben. Zij hebben perioden gekend met minder welvaart en zijn gaan sparen voor het geval dat. In tegenstelling tot de twintigers, dertigers en de veertigers die relatief hogere inkomens hebben dan de 55plussers toen hadden, maar nauwelijks sparen. Regelmatig uit eten en dure vakanties was er niet bij voor de 55plusser.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Begin jaren 80 was de arbeidsmarkt enkele jaren matig maar daarna niet meer. Iedere generatie maakt nu eenmaal in zijn loopbaan periodes van hoogconjunctuur en recessies mee. Wie in de jaren 80 op de arbeidsmarkt is gekomen en normaal heeft gewerkt heeft ook gewoon pensioen opgebouwd. We moeten nou niet gaan doen alsof deze mensen op een houtje zitten te bijten, tenzij ze langdurig niet gewerkt hebben of als freelancer/zzp'er nooit aan later hebben gedacht. De cijfers van het CBS laten ook zien dat de gemiddelde gepensioneerde financieel echt niet slecht af is.

De groep die Nederland na de oorlog heeft opgebouwd is inmiddels overleden of is zo hoogbejaard (90+) dat ze niet meer met de trein reizen.

Reageer