beantwoord

Waarom geen eerlijke en transparante tarieven?

  • 27 december 2018
  • 4 reacties
  • 260 Bekeken

NS heeft de tarieven voor 2019 bekend gemaakt voor het reizen op saldo. Alle afronding lijkt worden afgeschaft, met uitzondering van de tarieven waar alles op gebaseerd is: het vol tarief 2e klas.

Nou is het reizen op saldo in beginsel gebaseerd op een opstaptarief met een kilometerprijs per "tariefeenheid". Maar bij NS lijkt dat niet eerlijk te worden toegepast. Bij NS lijken de prijzen min of meer uit de lucht gegrepen.

Want welke kilometerprijs je ook bedenkt (bijvoorbeeld 18,05 cent per kilometer), er wordt altijd tenminste 20% oneerlijk afgerond. En dan heb ik alleen maar gekeken naar tariefeenheden 9 t/m 39, want daarboven beïnvloedt de langeafstandskorting de prijs en daaronder wordt zonder opgaaf van redenen afgeweken van bovenstaande formule.

  • Waarom rondt NS nog steeds de prijzen af?
  • Waarom berekent NS de prijzen niet exact volgens de formule afstand x kilometerprijs?
  • Waarom vertelt NS niet hoe de prijs exact berekend wordt? (met name vanaf de 40 kilometer en tot 9 kilometer)?
icon

Beste antwoord door Tamzin 28 december 2018, 07:36

Het tariefsysteem voor de trein is niet gebaseerd op een opstaptarief plus een vaste kilometerprijs en dat is het ook nooit geweest. Het verhaal van een opstaptarief plus een vast bedrag per kilometer geldt alleen voor bus, tram en metro waar het redelijk werkt omdat het daar doorgaans om (hele) korte afstanden gaat.

Kortere afstanden zijn per kilometer gerekend bij de trein duurder dan langere afstanden omdat de kosten voor het vervoeren van reizigers op de korte afstand voor NS ook hoger zijn.

Daarnaast spelen commerciële overwegingen mee bij het vaststellen van de treintarieven zoals de concurrentie met de auto. NS krijgt geen subsidie en moet dus commerciële tarieven hanteren.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het tariefsysteem voor de trein is niet gebaseerd op een opstaptarief plus een vaste kilometerprijs en dat is het ook nooit geweest. Het verhaal van een opstaptarief plus een vast bedrag per kilometer geldt alleen voor bus, tram en metro waar het redelijk werkt omdat het daar doorgaans om (hele) korte afstanden gaat.

Kortere afstanden zijn per kilometer gerekend bij de trein duurder dan langere afstanden omdat de kosten voor het vervoeren van reizigers op de korte afstand voor NS ook hoger zijn.

Daarnaast spelen commerciële overwegingen mee bij het vaststellen van de treintarieven zoals de concurrentie met de auto. NS krijgt geen subsidie en moet dus commerciële tarieven hanteren.
Reputatie 6
Badge +2
201812 28 9:56 tarieven2019
Van 9 t/m 40 TE is de volle prijs 2e klas €1,039 plus €0,178/TE, afgerond op een veelvoud van €0,10, behalve bij 13 en 31 TE (de prijs is €0,10 lager dan volgens deze berekening) en bij 18 en 19 TE (€0,10 hoger). Het lijkt lineair bedoeld, maar inderdaad een beetje slordig afgerond.
Reputatie 6
Badge +2
201901 2 12:32
De vraag of de prijzen min of meer uit de lucht gegrepen zijn of dat een bepaalde systematiek en bepaalde formules zijn toegepast is nog niet beantwoord. Ik doel hierbij op de volle prijs 2e klas, de rest is duidelijk: 1e klas 65% extra, kortingen van 20% en 40 % correct berekend.
Reputatie 7
Badge
De tarieven zijn nu ook nog eens duurder geworden. Dat is wel jammer. 😞

Reageer