Waarom is de UVB termijn zo kort

• 18 december 2018
  • 7 reacties
  • 299 Bekeken

Hallo, volgens mij ten onrechte (maar dat moet blijken) een UVB gekregen. Nu vraag ik mij af waarom.de termijn van 14 dagen wordt gehanteerd, dat is bij bijvoorbeeld het cjib veel langer. Ik krijg maar eens per maand salaris, en ik kan het bedrag niet missen voor mijn salaris gestort is. Waarom kan de boeteinning niet gepauzeerd worden tot het geschil beslecht is. Waarom is de termijn na de eerste herinnering de helft langer (14 tov 21 dagen).

De NS is ontzettend agressief bij het innen van een UVB, dreigen met deurwaarders en verhogingen etc.

Ik wou dat men die doortastendheid bedrijfsbreed aan de dag kon leggen.

7 reacties

Reputatie 7
Als je in de trein zit en er wordt geconstateerd dat je geen geldig vervoersbewijs hebt, dien je direct bij de controleur de ritprijs + wettelijke verhoging te voldoen. Als dit niet kan, wordt er voor een uitstel van betaling gekozen. Dit is nog géén proces-verbaal (i.t.t. een boete van het CJIB). Betaal je niet binnen 14 dagen, dan wordt er met 15 euro verhoogd (administratiekosten) en krijg je 21 dagen. Betaal je dan niet, dan wordt het uit handen gegeven aan een incassobureau (en nog eens €25,- erbij). Als er dan nog niet betaald wordt, dan wordt het omgezet naar een proces-verbaal en dan kom je in de molen bij het CJIB. Dit is allemaal wettelijk geregeld met het ministerie.

Je kunt vanaf dat je de brief van je uitstel van betaling, met acceptgiro, thuis hebt gekregen, direct in bezwaar gaan. Bureau nabetalingen beslist dan of er sprake is van een ongeldige boete, of eventueel coulance kan worden toegepast, of dat er gewoon betaald moet worden. Ben je het hier nog niet mee eens, dan kun je de zaak eventueel voor laten komen, maar dat levert vaak veel minder op dan dat het kost.

Misschien kun je de situatie omtrent de UVB toelichten, zodat we even mee kunnen denken, maar het is begrijpelijk als je dit liever niet openbaar doet.
Ik licht helemaal niets toe, het gaat namelijk niet over of het UVB terecht is. Het gaat mij om de duur van de termijnen, je kunt me de regels wel opdreunen, maar ik lees geen verklaring voor de duur van de termijnen en het feit dat men in de knoei kan komen met zijn of haar financiën.

Ik gok dat u een conducteur bent, aan uw empatisch vermogen te beoordelen. Ook spreken we volgens mij van het UVB ipv de UVB.... 🤣
Reputatie 7
Ik ben geen conducteur zoals je simpel in mijn naam/titel kunt zien. Er zijn afspraken gemaakt met de ministeries en daar houdt de NS zich aan. Verder gaat er denk ik geen antwoord meer komen waar je tevreden mee bent, dus ik ga het hier verder ook bij laten.
Goedemorgen TriesteReiziger, en welkom op de Community.

Ik wil je allereerst vragen om respectvol te blijven naar de andere leden hier. Los van het feit dat ik het onnodig vind zo over mijn collega's te spreken, heeft Slidestops alleen geprobeerd de situatie uit te leggen en je meer informatie te geven. Dank daarvoor, overigens.

Ik kan me voorstellen dat je het jammer vindt niet meer tijd voor de betaling van de UvB te krijgen. Zoals al aangegeven is het zo dat het vervoerbewijs eigenlijk in de trein al voldaan had moeten zijn. Dit is niet gebeurd, en dus krijg je uitstel van die betaling. Even los van het feit of jouw UvB terecht is (ik neem aan dat dit wordt uitgezocht?) is de Uitstel van Betaling uitgeschreven omdat je niet beschikte over een geldig vervoerbewijs. Wij hanteren dan vervolgens de incassoprocedure die daaraan gekoppeld is. Mocht je niet uitkomen met je salaris en de betaling van het UvB, dan zou je het geld tijdelijk kunnen lenen of kunnen wachten op de verhoging (al is dat natuurlijk vervelend). Hopelijk wordt je bezwaar alsnog toegewezen en krijg je de kosten weer terug.

Het CJIB is meer het incassobureau van justitie en zijn dus al een aantal stappen verder in het proces dan de UvB.
Reputatie 7
Nette uitleg van Slidestops en de NS-moderators.

"Ik ga nu niet betalen, want ik heb geen geld. En ik ga over 14 dagen ook niet betalen, want dan is mijn salaris er nog niet."

In Nederland krijg je dan een UVB. En een acceptgiro. En 14 volle dagen uitstel. En dan nog meer uitstel.

Ten zuiden van Roosendaal eindigt het al vrij snel zo.

(Brussel - afgelopen zondag. Bron: gva.be)
Reputatie 6
Beetje bizar. Je mag dus alleen boetes uitschrijven als het goed uitkomt met het tijdstip waarop je salaris binnenkomt? Of anders de boete later uitschrijven?
Reputatie 7
Badge +4
Het is allemaal veel makkelijker. Een geldig kaartje kopen voorkomt alles. Dat had u niet, daar zit de moeilijkheid en verder bij niemand.

Het lukt mij al vijftig jaar en heb nog nooit een probleem gehad met de empathie van conducteurs.

Verder bestaat er ook nog zoiets als de kaders van de burgerlijke beleefdheid.

Reageer