beantwoord

Waarom is een E-ticket persoonsgebonden?

• 17 maart 2014
  • 20 reacties
  • 2996 Bekeken

Hoi,

Waarom moet je bij een eTicket een identiteiskaart hebben? Een eTicket is toch in feite niks anders dan een normaal ticket uit de automaat van a naar b? En bij een kaartje uit de automaat heb je ook geen identiteiskaart nodig.

Nou ben ik zelf wel voorstander van wat strengere controle. Bijvoorbeeld van mensen die in de 1e klasse gaan zitten zonder geldig vervoersbewijs. Maar te streng kan mijn inziens ook. Afgelopen week in de trein 2 buitenlandse meisjes die hun eTicket niet hadden uitgeprint maar alleen op de telefoon konden laten zien. En natuurlijk dat is niet zoals het hoort. Maar hoe het vervolgens ging was ook niet helemaal juist. De conductrice communiceerde vrij lomp dat ze een nieuw kaartje + boete kregen en deze direct cash moesten betalen ( geloof iets van 70 euro) maar wie heeft er nou nog 70 euro in de portomonee. Zij in ieder geval niet. Vervolgens een hoop miscommunicatie en (op vervelende manier) dreigen met het er bij halen van de politie. Uiteindelijk werd het allemaal wel opgelost maar zeker de toon waarop de conductrice communiceerde schoot mij en andere reizigers in het verkeerde keelgat. Ze had gewoon op vriendelijke toon kunnen blijven communiceren. En wat mij betreft zelfs nog wat coulance kunnen tonen gezien ze wel gewoon geldige tickets hadden.

Maar ze was volgens mij sowieso op oorlogspad want ook wij werden afgeblaft dat we in de verkeerde klasse zaten zonder dat ze alle kaartjes had gecontroleerd. We hadden namelijk gewoon netjes 2-1 kaartjes maar die had ze nog niet gezien voordat ze begon met mopperen.
icon

Beste antwoord door Herman NS 17 maart 2014, 14:54

Hallo Pascal,

Goed dat je dit aangeeft. Zoals Hans aangeeft heeft een conducteur verschillende opties die hij/zij de reizigers aan kunnen bieden. Het is jammer dat jij met de betreffende conducteur een negatieve ervaring hebt gehad.

Bij NS is het tonen van een e-ticket op een smartphone inderdaad niet geldig.
Verder geeft Annemiek een uitstekend antwoord. Indien je een e-ticket zonder naam zou kunnen kopen, is het mogelijk om deze onbeperkt uit te printen en te gebruiken.

De titel van je topic heb ik aangepast en het topic zelf heb ik naar het forum 'overige producten' verplaatst.

Vriendelijke groet,

Herman NS
Bekijk origineel

20 reacties

Beste Pascal,

Laat ik voorop stellen dat ik over het gedrag van de conducteur geen mening kan geven. Ik was er zelf niet bij en het "verhaal van de andere kant" vind ik hier ook niet.
En een verhaal kent nou eenmaal altijd 2 kanten.
Ik neem aan dat je daar begrip voor kunt opbrengen.

Ik krijg de indruk dat jullie in die trein een conducteur getroffen hebben die zich strikt aan de regels hield.
In de voorwaarden van een E-ticket (en op het e-ticket zelf) staat dat het alleen geldig is in combinatie met een geldig legitimatiebewijs. Dat heeft mede te maken met het feit dat een e-ticket op naam staat.

Bij de aanschaf van een e-ticket staat duidelijk vermeld dat je dat moet uitprinten op A4 formaat in zwart/wit of in kleur.
Zodra de bestelling rond is krijg je al een link naar het e-ticket, zodat je dat meteen kunt uitprinten. Enkele minuten later krijg je normaliter nog een mailtje met het e-ticket in PDF formaat als bijlage.
Ook daar staat weer dat het alleen geldig is als het uitgeprint is.

In Nederland kennen we nog niet het fenomeen dat een in een smartphone opgeslagen PDF-je als een geldig vervoersbewijs wordt gezien.
Kortom, die beide dames die dus niet de moeite hadden genomen om hun e-ticket uit te printen, maar het bestand wel naar hun smartphone hadden gestuurd, beschikten strikt genomen niet over een geldig vervoersbewijs.
Een conducteur heeft dan 2 mogelijkheden: Aanbieden van een Uitstel van Betaling, waarbij een vervoersbewijs wordt uitgeschreven en waarbij de wettelijke(!) verhoging van €35 in rekening wordt gebracht. Een conducteur kan daar niets aan veranderen, staat zelfs voorgedrukt op het formulier.
Als buitenlanders in Nederland een overtreding begaan is het gebruikelijk dat zij de daaraan verbonden kosten meteen cash betalen. Dat geldt dus ook voor deze meisjes.

De conducteur had nog een tweede mogelijkheid, n.l. de beide dames verzoeken op het eerstvolgende station de trein te verlaten, zodat ze daar alsnog een geldig vervoersbewijs konden aanschaffen.

Zoals gezegd, ik ken de lezing van de conducteur niet, maar neem van mij aan dat er pas met politie wordt gedreigd als iemand zich niet kan of wil legitimeren.

Als ik met een 2-1 kaartje eerste klas reis geef ik de "papierwinkel" altijd in één keer. Ziet de conducteur meteen al dat ik meerdere kaartjes heb en dan maakt het niet uit welke hij/zij het eerst ziet.

Jammer dat jij en jouw medepassagiers dit als minder prettig hebben ervaren.
Je hebt in principe altijd de gelegenheid om een klacht in te dienen als je vindt dat je onheus bejegend bent door medewerk(st)ers van NS.
Je moet in dat geval natuurlijk wel weten met wie je van doen hebt.
Namen mogen ze niet geven, maar wel dienstnummer, standplaats en functie.
Gewapend met die gegevens - eventueel aangevuld met gegevens van je reis - zou je e.e.a. kunnen aankaarten.
Ik vrees dat die mogelijkheid inmiddels tot het verleden behoort.
Weet je het in ieder geval voor de toekomst.,

Ook al geef ik geen mening (ook al heb ik die wel, hoor), ik hoop toch wat achtergronden omtrent het e-ticket te hebben kunnen verduidelijken.

M.vr.gr.
Hans
Hans,

Ze zal ongetwijfeld in haar recht hebben gestaan om zo te handelen. Daar twijfel ik niet aan. Haar toon was echter wel erg onvriendelijk. Overigens niet alleen richting de 2 meisjes ook richting andere passagiers.

Ook met betrekking tot de eTickets stond ze ongetwijfeld in haar recht want deze moeten inderdaad uitgeprint te worden. Of de meisjes dit bewust niet hebben gedaan zou ik niet weten, wellicht was het een oprechte vergissing. In dit geval zou de sympathiekere oplossing zijn geweest laten uitstappen en nieuwe kaartjes laten kopen gezien ze in principe niet zonder kaartje reisden. Ik gok dat het overigens buitenlandse studentes waren dus wel met een tijdelijk adres hier in Nederland.

Maar goed gelukkig kom ik zulk onvriendelijk personeel vrijwel nooit verder tegen. Of ze zijn normaal gehumeurd of hebben er echt zin in die dag.

Ik gaf overigens ook alle kaartjes in een keer. Dus ze had kunnen voelen dat er meer was en niet direct gaan mopperen. Nu had ze haar oordeel al klaar na 1 railrunner en het zien van een dagkaart. Maar goed, het was geen prettige ervaring. Maar daar staan andere prettigere ervaringen tegenover. Ik ben ook een keer gematst toen het inchecken niet goed was gegaan. Vriendelijke instructies om even in te checken bij de paal op het perron en gelukkig kon ik met dezelfde trein weer verder.

Maar goed de vraag is denk ik meer waarom staat een eTicket op naam. Wat is er zo bijzonder aan een eTicket versus een gewoon kaartje. Op beiden staan vertrek station, bestemmings station en datum. Dus mijn inziens onnodig om het te personaliseren. Maar gelukkig vraagt het NS personeel vaker niet dan wel om de bijbehorende id kaart.

Vragen om dienstnummer en standplaats had ik al gelezen inderdaad. Maar wat zou je moeten doen als diegene weigert deze te geven. Gezien haar humeur zou het me niet eens verbazen als ze die niet had willen geven. Maar zeker weten doe ik dat niet natuurlijk :-)

Als een e-ticket niet op naam zou staan, zou je het meerdere keren kunnen uitprinten en zouden meerdere mensen met hetzelfde ticket kunnen reizen.
Hi Pascal,

Nogmaals, jij was er getuige van en hebt jouw mening - die ik uiteraard respecteer; ik was er niet bij, dus kan en mag ik niet oordelen.
Treinpersoneel is altijd verplicht desgevraagd dienstnummer, standplaats en functie te verstrekken.
Als ik jouw verhaal zou lees, zou deze dame dat in eerste instantie wellicht hebben willen weigeren.
Via treinstelnummer, tijdstip, plaats e.d. van het voorval kan doorgaans ook worden nagegaan wie die gezellige medewerk(st)er was.
En wat zou er op tegen zijn om de politie te bellen; vooral als zij daar zelf ook al mee dreigt. Krijgt ze gewoon een koekje van eigen deeg.

Uiteindelijk zal ze dan heus wel inbinden en haar gegevens verstrekken.

Ik prijs me gelukkig dat ik nog nooit een conductrice in zo'n bui ben tegen gekomen.

En het hoe en waarom over die e-tickets is er inmiddels al een antwoord geplaatst.
Niet dat dat waterdicht is hoor.
Een kennis van me moest op een dag 3x van haar woonplaats naar Rotterdam.
Kocht 1 E-ticket en nadat ze een keer was gecontroleerd (dus stempel erop) printte ze gewoon weer een nieuw exemplaar.

Over een tijdje (wellicht eind dit jaar) kan dat ook niet meer. Maar dat is nog een "publiek geheim"

vr.gr
Hans
Hallo Pascal,

Goed dat je dit aangeeft. Zoals Hans aangeeft heeft een conducteur verschillende opties die hij/zij de reizigers aan kunnen bieden. Het is jammer dat jij met de betreffende conducteur een negatieve ervaring hebt gehad.

Bij NS is het tonen van een e-ticket op een smartphone inderdaad niet geldig.
Verder geeft Annemiek een uitstekend antwoord. Indien je een e-ticket zonder naam zou kunnen kopen, is het mogelijk om deze onbeperkt uit te printen en te gebruiken.

De titel van je topic heb ik aangepast en het topic zelf heb ik naar het forum 'overige producten' verplaatst.

Vriendelijke groet,

Herman NS
Ik snap niet helemaal waarom een eticket op naam moet. Ja, je kan het meerdere keren uitprinten, maar je kan het toch maar 1x scannen? Dus kan je nooit met een hele groep op 1 ticket reizen.
Het maakt het anoniem reizen alleen maar nog moeilijker bij de NS
Ik snap niet helemaal waarom een eticket op naam moet. Ja, je kan het meerdere keren uitprinten, maar je kan het toch maar 1x scannen? Dus kan je nooit met een hele groep op 1 ticket reizen.

Hoezo nog moeilijker?
Abonnementen werden vroeger altijd op papier en op naam geleverd.
Stap voor stap is hierbij overgeschakeld op persoonlijke OV-chipkaart (dus op naam).
In feite weinig of niets in veranderd.

Losse kaartjes kunnen zowel uit de automaat als bij servicedesks worden aangeschaft.
Daarmee kan anoniem worden gereist, tenminste als de reiziger wel al het "speelgoed" (GSM, smartphone, tablet, etc.) thuis laat, anders is hij/zij tot op ca. 1 meter nauwkeurig te volgen.

Die losse kaartjes gaan vervangen worden door een los kaartje met daarin een chip om het mogelijk te maken om poortjes te kunnen openen. Ook die kaartjes zijn geheel anoniem.
Ook hier geldt de opmerking over het "speelgoed".

Bij de invoering van de OV-chipkaart is ook de mogelijkheid gecreëerd om op een anonieme OV-chipcard te reizen. Ook daarin wijzigt niets en ook hier weer dat "speelgoed".

En ten behoeve van acties en ook omdat steeds meer reizigers dat graag wilden is enkele jaren geleden ook het E-ticket geïntroduceerd. Om allerlei redenen is dat vervoerbewijs op naam gesteld.
Belangrijkste reden is dat uitsluitend diegene die het ticket heeft er mee kan reizen.
En het bijv. ook nog niet eens voor de buurvrouw kan uitprinten.
Natuurlijk kun je niet met een hele groep op 1 ticket reizen, dat is met geen enkel gewoon kaartje mogelijk.
Maar iemand kan (nog) wel meerdere keren per dag op hetzelfde ticket reizen.
Mijn zwager moest ooit op één dag op 3 verschillende tijdstippen naar de polikliniek. 10 minuten met de trein was voor hem het mooiste. En 's avonds moest hij nog naar een grotere stad, enkel stations verderop.
Hij kocht toen een e-ticket van zijn woonplaats naar de grotere stad.
Reisde daar keurig de hele dag mee op en neer. En als hij gecontroleerd was en zijn A4-tje voorzien was van een controlekenmerk, printte hij dat ticket thuis gewoon opnieuw uit.
Dus hoezo 1x scannen? Die mogelijk hebben veel conducteurs nog niet.
Dat zit er wel aan te komen, als de e-tickets - ook ten behoeve de poortjes - voorzien gaan worden van een barcode, die ook door de appartuur van de conducteur gelezen kan gaan worden.

Kortom, Sofia, dat e-ticket is een uitbreiding van het reeds bestaande assortiment aan vervoerbewijzen.
Daarmee wordt het voor diegene die beslist anoniem wil reizen (met thuis lating van het "speelgoed") beslist niet moeilijker gemaakt.
Het is in feite een extra mogelijkheid voor die reizigers die gewend zijn "met open vizier" te reizen.

Hoezo nog moeilijker?
Abonnementen werden vroeger altijd op papier en op naam geleverd.
Stap voor stap is hierbij overgeschakeld op persoonlijke OV-chipkaart (dus op naam).
In feite weinig of niets in veranderd.

Losse kaartjes kunnen zowel uit de automaat als bij servicedesks worden aangeschaft.
Daarmee kan anoniem worden gereist, tenminste als de reiziger wel al het "speelgoed" (GSM, smartphone, tablet, etc.) thuis laat, anders is hij/zij tot op ca. 1 meter nauwkeurig te volgen.

Die losse kaartjes gaan vervangen worden door een los kaartje met daarin een chip om het mogelijk te maken om poortjes te kunnen openen. Ook die kaartjes zijn geheel anoniem.
Ook hier geldt de opmerking over het "speelgoed".

Bij de invoering van de OV-chipkaart is ook de mogelijkheid gecreëerd om op een anonieme OV-chipcard te reizen. Ook daarin wijzigt niets en ook hier weer dat "speelgoed".

En ten behoeve van acties en ook omdat steeds meer reizigers dat graag wilden is enkele jaren geleden ook het E-ticket geïntroduceerd. Om allerlei redenen is dat vervoerbewijs op naam gesteld.
Belangrijkste reden is dat uitsluitend diegene die het ticket heeft er mee kan reizen.
En het bijv. ook nog niet eens voor de buurvrouw kan uitprinten.
Natuurlijk kun je niet met een hele groep op 1 ticket reizen, dat is met geen enkel gewoon kaartje mogelijk.
Maar iemand kan (nog) wel meerdere keren per dag op hetzelfde ticket reizen.
Mijn zwager moest ooit op één dag op 3 verschillende tijdstippen naar de polikliniek. 10 minuten met de trein was voor hem het mooiste. En 's avonds moest hij nog naar een grotere stad, enkel stations verderop.
Hij kocht toen een e-ticket van zijn woonplaats naar de grotere stad.
Reisde daar keurig de hele dag mee op en neer. En als hij gecontroleerd was en zijn A4-tje voorzien was van een controlekenmerk, printte hij dat ticket thuis gewoon opnieuw uit.
Dus hoezo 1x scannen? Die mogelijk hebben veel conducteurs nog niet.
Dat zit er wel aan te komen, als de e-tickets - ook ten behoeve de poortjes - voorzien gaan worden van een barcode, die ook door de appartuur van de conducteur gelezen kan gaan worden.

Kortom, Sofia, dat e-ticket is een uitbreiding van het reeds bestaande assortiment aan vervoerbewijzen.
Daarmee wordt het voor diegene die beslist anoniem wil reizen (met thuis lating van het "speelgoed") beslist niet moeilijker gemaakt.
Het is in feite een extra mogelijkheid voor die reizigers die gewend zijn "met open vizier" te reizen.

Ik vind het jammer dat je zo op mijn vraag reageert. Ik vind privacy een groot goed, en iets wat waard is om te beschermen. Met 'met open vizier' reizen (of leven) is wat anders dan iedereen al jouw gegevens te laten zien.
Gelukkig heb ik het nog niet meegemaakt dat iemand vervelende dingen met mijn gegevens heeft gedaan, maar het zal je maar overkomen. Ik weet echt wel dat ik genoeg sporen achterlaat, maar ik probeer het wel tot het minimum te beperken. Ik heb een abonnement, dus er is genoeg van mij bekend bij de NS, maar als het even niet hoeft, probeer ik het geven van extra informatie (aan wie dan ook) te vermijden.

Dan de producten die aangeboden worden.
Nu wordt overal vermeldt dat de papieren kaartjes per 1 juli gaan verdwijnen. Ik hoor nu van jou voor het eerst dat er nieuwe papieren kaartjes komen. Wordt daar weinig ruchtbaarheid aan gegeven? Want volgens mij is dat dan straks de enige manier om anoniem te reizen.

De anonieme chipkaart is bij aanschaf anoniem ja, maar beperkt geldig, en als de geldigheid afloopt en er staat nog geld op je chipkaart, dan is de enige manier om dat geld terug te krijgen... Oh ja, je gegevens even doorgeven aan de NS.

En nogmaals, het feit dat de naam op de e-ticket staat, heeft jouw zwager er niet van weerhouden het ticket meermalen uit te printen/te gebruiken. Ik zie daarom nog steeds niet de toegevoegde waarde van het koppelen van een naam aan het ticket, en zeker niet als het straks wèl gescand wordt.
Het E-ticket kan niet alleen meerdere malen gebruikt worden, maar ook door meerdere reizigers. Het ticket wordt wel gescand door de conducteur, maar zodra jij een overstap maakt en er een andere conducteur langs komt kan ditzelfde ticket ook nogmaals gescand worden. Het is een fraude gevoelig product, waardoor naam en geboortedatum van de reiziger wel echt op het E-ticket moeten staan.

Om het geld van je anonieme ov-chipkaart terug te krijgen dien je inderdaad gegevens door te geven. Daarentegen kan deze vorm van ov-chipkaart wel door verschillende personen gebruikt worden. Zo zou jij de ene dag een reisje met deze anonieme kaart kunnen maken en bijvoorbeeld je buurman de volgende dag als jij de kaart niet nodig hebt.
Reputatie 3
Badge
Ik heb het ook al een paar keer eerder geschreven, maar dan nog maar eens: het is echt totale nonsens dat e-tickets op naam zouden moeten staan om eindeloos kopiëren te voorkomen. Dat heeft alleen maar te maken met een ongelukkige keuze van technologie.

De complicatie dat je meerdere malen gecontroleerd kunt worden met hetzelfde ticket is ook softwarematig op te lossen: zodra het ticket gescand wordt, sla je het treinnummer op, en als hetzelfde ticket nogmaals gescand wordt, ziet de HC dat treinnummer. De HC kan dan beoordelen of er rechtmatig van het ticket gebruik gemaakt wordt. Zo werkt het immers ook met de stempeltangen: als er een tweede controle plaatsvindt, kan de HC aan het stempel zien op welk traject je de eerste keer gecontroleerd bent, en dus ook of je nog legaal in de trein zit.

Bij musea, concerten, festivals en dergelijke staat er wel vaak een naam op, maar dat is meer een knullige maatregel om de suggestie te wekken dat zwarte handel wordt tegengegaan. Om legitimatie wordt nooit gevraagd (behalve als je er jong uitziet en alcohol wilt kopen 😉 ), zodat niemand daaruit kan afleiden of degene wiens naam op die kaart staat, ook werkelijk bij het evenement aanwezig is geweest. En je kunt ook rustig meerdere kaartjes op dezelfde naam bestellen.

Eerlijk gezegd geloof ik ook niet dat het iets te maken heeft met het willen volgen van ieders reisgedrag. Voor NS is volgens mij van belang:
  • het koopgedrag, om te weten wie ze welke aanbiedingen moeten doen. En de aankoop moet op naam gebeuren, dus daarvoor is legitimatie tijdens de reis niet nodig
  • de treinbezetting, maar daarvoor hoeven ze alleen maar te weten hoeveel mensen er in de trein zitten (en met welke vervoersbewijzen, kennelijk); daar hebben ze geen personalia voor nodig

Dus je persoonsgegevens zijn voor NS alleen interessant op het moment dat je het kaartje koopt (want dan geef je het geld uit), en niet op het moment dat je in de trein zit (want het maakt NS niet uit WIE er in hun trein zit, maar HOEVEEL mensen erin zitten).

Mijn conclusie is vooralsnog dat NS, op het moment dat ze de e-tickets invoerden, om de een of andere reden niet voor deze flexibele technologie gekozen heeft.
Wat is in hemelsnaam de reden dat het laten zien van het gekochte kaartje op de smartphone ongeldig is? Stel: je gaat naar het buitenland maar je weet nog niet zeker op welke datum je terugreist. (in tegenstelling tot vroeger als een retour bijvoorbeeld een maand geldig was had je hier geen last van!!!!). Je beschikt niet over een printer, maar je hebt wel ergens gratis Wifi. Je zou dan prima via je smartphone of tablet een E-ticket kunnen kopen. (voorbeeld, wil je in België in het station een internationaal ticket kopen, kan het niet via een automaat, moet je naar de balie, en betaal je maar liefst €7,5 toeslag!!). Zolang de code op de smartphone scanbaar is geeft het uitprinten GEEN ENKELE extra veiligheid (aangezien het toch op persoon staat en dit in de code is verwerkt!), alleen maar gedoe voor de reiziger. Er zijn tegenwoordig al zoveel voorbeelden dat het geen enkel probleem is om een bewijs het niet uit te printen maar gewoon via je smartphone te laten zien/scannen, maar natuurlijk, de NS moet weer moeilijk doen.
Het E-ticket is volgens onze voorwaarden niet geldig op de smartphone. Daarnaast zijn er vanaf 9 juli alleen nog maar E-tickets voor jaartrajectabonnementhouders en andere reizigers reizen met hun persoonlijke/anonieme OV-chipkaart of éénmalige OV-chipkaart. Als je vanuit het buitenland op een andere manier een veroerbewijs wil aanschaffen kan NS Hispeed je hier meer over vertellen. Zij gaan namelijk over de reizen in en naar het buitenland.
Het E-ticket is volgens onze voorwaarden niet geldig op de smartphone. Daarnaast zijn er vanaf 9 juli alleen nog maar E-tickets voor jaartrajectabonnementhouders en andere reizigers reizen met hun persoonlijke/anonieme OV-chipkaart of éénmalige OV-chipkaart. Als je vanuit het buitenland op een andere manier een veroerbewijs wil aanschaffen kan NS Hispeed je hier meer over vertellen. Zij gaan namelijk over de reizen in en naar het buitenland.

Die voorwaarden kan je natuurlijk aanpassen aan 2014, met de OV chipkaart hebben jullie dat immers ook gedaan.

Dan zal wel eerst onze controle apparatuur erop moeten werken en dat zit nu momenteel in een testfase. Wij kunnen nog geen barcodes van de nationale E-tickets uitlezen, wel van de internationale E-tickets.
@Laura Dat het in de voorwaarden staat snap ik, daarom juist vraag ik het. WAAROM staat het in de voorwaarden. Het antwoord van Loes verklaard dit echter. Maar voor mezelf zou ik het graag gebruiken vanuit het buitenland, wat dan weer aangeeft dat het geen enkele reden heeft dat het zo in de voorwaarden staat. Bij NS Hispeed is het trouwens al helemaal een ramp om aan informatie te komen.

@Loes Mijn situatie bedoelde ik ook vanuit het buitenland. De code kan dus gelezen worden (internationaal E-ticket). Er is dus geen enkele reden om voor een internationaal E-ticket de code op de smartphone niet toe te staan.

@Loes Mijn situatie bedoelde ik ook vanuit het buitenland. De code kan dus gelezen worden (internationaal E-ticket). Er is dus geen enkele reden om voor een internationaal E-ticket de code op de smartphone niet toe te staan.

Ah ok, daar had ik even overheen gelezen. Ik heb daar verder inderdaad geen idee over, van de nationale E-tickets is het logisch, maar van de internationale zou het inderdaad niet meer nodig zijn. Ik snap je punt.
Reputatie 7
Badge +4
Het rare is dat je wel met een Duits Handy-ticket naar Nederland kan. Handy is Duits voor smartphone in dit geval) Het uitlezen van de QR-code op de smartphone kan hier nog niet maar het is in Nederland wel te zien waarvoor de reis geldt.

Zelf zet ik hem meestal voor het Duitse traject op de smartphone. Het werkt in Duitsland werkelijk uitstekend. Ook 40 procent korting in Nederland kun je verrekenen, helaas de 100 procent (bij abo of keuzedag) nog niet. De Duitse Bahncard wordt ook verrekend.

De NS heeft nu een megaproject met de chipkaart en andere dingen aan het hoofd maar loopt toch wat achter op dit punt. Reizen met de smartphone en het openen met de smartphone van poortjes is technisch haalbaar en mogelijk. Barcodes op een e-ticket kunnen ook worden uitgelezen.
Reputatie 7
Badge +4

Dat is wel zo Laura, maar een Nederlandse conducteur kan ook te maken krijgen met een Handyticket want die kun je naar Nederland kopen en zullen dan toch geldig zijn. Let wel, ik bedoel dus geen e-ticket als geopende mail op de telefoon, dat is niet aan de orde.

E tickets blijven toch gewoon voor iedereen beschikbaar ?

Kijk zo ontstaat nu altijd verwarring bij reizigers, ze krijgen elke keer verschillende en soms gewoon foute informatie van NS.

En dit is nu al de tweede keer dat NS zegt dat alle E-tickets gaan verdwijnen.

https://forum.ns.nl/overige-producten-6/verdwijnen-de-e-tickets-na-9-juli-2412
Wat is in hemelsnaam de reden dat het laten zien van het gekochte kaartje op de smartphone ongeldig is? Stel: je gaat naar het buitenland maar je weet nog niet zeker op welke datum je terugreist. (in tegenstelling tot vroeger als een retour bijvoorbeeld een maand geldig was had je hier geen last van!!!!). Je beschikt niet over een printer, maar je hebt wel ergens gratis Wifi. Je zou dan prima via je smartphone of tablet een E-ticket kunnen kopen. (voorbeeld, wil je in België in het station een internationaal ticket kopen, kan het niet via een automaat, moet je naar de balie, en betaal je maar liefst €7,5 toeslag!!). Zolang de code op de smartphone scanbaar is geeft het uitprinten GEEN ENKELE extra veiligheid (aangezien het toch op persoon staat en dit in de code is verwerkt!), alleen maar gedoe voor de reiziger. Er zijn tegenwoordig al zoveel voorbeelden dat het geen enkel probleem is om een bewijs het niet uit te printen maar gewoon via je smartphone te laten zien/scannen, maar natuurlijk, de NS moet weer moeilijk doen..

Het is waardeloos product, ik heb geen printer thuis, op mijn tablet laat zien is niet toegestaan !!!!!
Waar is de naam E-ticket voor ?????digital en je MOET het uitprinten op PAPIER!!!!!

Reageer