beantwoord

Waarom is reserveren etc. voor fietsen nodig?

Ik snap er helemaal niets van dat we nu plots een plek voor de fiets in de trein moeten reserveren. Waar slaat dat op? Plots kan je alleen nog maar online een fietskaartje kopen (7,50 ook veel duurder dan voorheen 5 euro; zo snel gaat de inflatie echt niet hoor. Tot 15 september wel 25% korting, dat dan weer wel). Daarvoor moet je een app installeren en een account aanmaken en inloggen, kun je helemaal gaan internetbankieren, via een email je ticket downloaden op je app.

Dat was nog tot daarentoe. Maar nou moet je weer van tevoren weten welke trein je precies heen en precies terug pakt en blijkbaar mag je soms van tevoren al niet mee (bijv. in spitsuren of als er '0 plaatsen' zijn).

Waarom kan je niet gewoon bij de automaat een papieren kaartje halen en met de fiets de trein in wanneer je wil? Sterker nog, waarom kun je niet net zo makkelijk je fiets als jezelf met één bliepje over een aanmeldpaal inchecken met je OV-chipkaart, ongeacht tijdstip?

Wat is hier toch aan de hand? Ik heb deze bureaucratische onzin nog nooit meegemaakt. Dit systeem kan nooit werken, alle flexibiliteit is eruit. Zo jaag je alle decennialange trouwe en dankbare reizigers met fietsen de trein uit. Terwijl ik vrijwel nooit meemaak dat er geen plaats in de trein is voor een extra fiets. Waarom is dit systeem überhaupt ingevoerd (en waarom heffen jullie het 15 september alweer op - is dit eoa experiment)? Ik hou van de NS, maar dit snap ik echt niet.

icon

Beste antwoord door Tamzin 30 juli 2021, 07:33

In de zomer zorgen de vele fietsen in de trein voor veel ergernis en overlast. Er zijn daarom regels ingesteld om te voorkomen dat er in die periode te veel fietsen tegelijk komen. Na 15 september zijn de vakanties voorbij en daarmee is dan ook de ergste overlast voorbij.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In de zomer zorgen de vele fietsen in de trein voor veel ergernis en overlast. Er zijn daarom regels ingesteld om te voorkomen dat er in die periode te veel fietsen tegelijk komen. Na 15 september zijn de vakanties voorbij en daarmee is dan ook de ergste overlast voorbij.

Reputatie 7
Badge +3

Als jij de laatste keer €5 betaalde voor een fietskaartje, dan ben je geen trouwe reiziger met fiets. Het kaartje kost al jaren geen €5 meer.

Vanwege de toenemende overlast door teveel en/of verkeerd geplaatste fietsen is dit pilot er gekomen. Zo probeert NS het aantal fietsen per trein te reguleren.

Het fietskaartje is sinds kort weer in de automaat te verkrijgen. Ook daarbij blijft reserveren verplicht.

Kost het kaartje uit de automaat ook € 5,60?

Reputatie 6

Kost het kaartje uit de automaat ook € 5,60?

Ja. En om even op TS terug te komen. Tot op heden wordt er door de conducteurs m/v niet gecontroleerd op de reserveringen. Sowieso is de controle natuurlijk al een dingetje maar dan zijn andere topics over. NS heeft wat mij betreft zich met dit experiment alleen maar in de eigen vingers gesneden.

In andere topics is ook al naar voren gekomen dat reizigers meerdere fietsplekken reserveren in aansluitende treinen zodat bij een vertraging van een half uur toch doorgereisd kan worden.

(NS heeft dit proberen te voorkomen door het in het systeem onmogelijk te maken, maar een reiziger met meerdere emailadressen (en die zijn er veel) kan dit gemakkelijk omzeilen.

Arriva heeft zoals ik gisteren achter kwam jaarlijks een actie met in bepaalde delen van het land gratis fietsvervoer. Ook dit zal zorgen voor meer fietsen in de trein bij NS.

Reputatie 7

Het zou het beste zijn om standaard een apart deel voor fietsen te hebben in de trein, waar je als er geen vraag is naar fietsvervoer, gewoon kan gaan zitten. Maar daar wil NS niet aan. Teveel kosten, minder zitplaatsen,  leeg rondrijden en meer van die redenen. Waar is de creativiteit? Men tuigt liever allerlei onhandige online systemen op dan simpelweg wat ruimte maken in de trein. Plezierig treinreizen vraagt echtereenvoud.

Reputatie 6

NS heeft de afgelopen jaren in fietsonvriendelijk materieel geïnvesteerd (Flirt) en op de fietsplekken van de SNG een toilet ingebouwd hierdoor zijn veel fietsplekken verloren gegaan. Vooral de Flirt vind ik echt een kwaliteitsarme trein. Het ziet er leuk uit van buiten maar het geluid, de stoelen, het ontbreken van prullenbakken bij de stoelen sorry ik vind het helemaal niets.  En dan de fietsplek in de Flirt, die al te klein is om één normale fiets te stallen.

De laatste tijd wegens Dalvrij ook behoorlijk vaak in de treinen van Arriva en R-net gezeten en ik vind dat materieel echt veel prettiger dan waar NS de stoptreinen mee rijdt. Snap eerlijk gezegd niet waarom NS altijd weer een volledig eigen ontwerp wil en niet zo'n trein besteld. .

Reputatie 7
Badge +3

Het zou het beste zijn om standaard een apart deel voor fietsen te hebben in de trein, waar je als er geen vraag is naar fietsvervoer, gewoon kan gaan zitten. Maar daar wil NS niet aan. Teveel kosten, minder zitplaatsen,  leeg rondrijden en meer van die redenen. Waar is de creativiteit? Men tuigt liever allerlei onhandige online systemen op dan simpelweg wat ruimte maken in de trein. Plezierig treinreizen vraagt echtereenvoud.

Fietsenvervoer dient zich mijns inziens financieel zelf te bedruipen, het is dwaasheid als dat door gewone reizigers gesubsidieerd moet worden. Ruimte maken in de trein voor fietsen kost klauwen met geld en als je dat wil moet de prijs van het fietskaartje maar drastisch omhoog om die kosten te dekken. Het kan niet zo zijn dat de reizigers moeten wijken voor fietsen. 

Reputatie 7
Badge +3

De laatste tijd wegens Dalvrij ook behoorlijk vaak in de treinen van Arriva en R-net gezeten en ik vind dat materieel echt veel prettiger dan waar NS de stoptreinen mee rijdt. Snap eerlijk gezegd niet waarom NS altijd weer een volledig eigen ontwerp wil en niet zo'n trein besteld. .

De Flirt is de meest geproduceerde standaardtrein in Europa, dus je commentaar begrijp ik niet zo goed. R-NET en Arriva rijden met Spurts (voorloper van de Flirt die niet meer geproduceerd wordt) en verderben ook met Flirts. 

Reputatie 6

@Tamzin Ok dan is mijn conclusie dus dat we er met het nieuwere type op achteruit zijn gegaan ipv er op vooruit.

Gebeurd wel vaker hoor en dat jij tegen het meenemen van fietsen in de trein bent, is inmiddels ook wel duidelijk. 

Reputatie 7

Onlangs was ik Duitsland in Baden-Württemberg en daar bleek Abellio (NS) te rijden onder de overkoepelende naam "bwegt" in het deelstaat-treinverkeer. In de moderne, nieuwe Sprinterachtige treinen heb je "Mehrzweckabteile" met veel plaats voor fietsen. En fietsen meenemen is altijd helemaal gratis (na 9.00 uur) ! Heb nog een foto van die trein gemaakt. In de IC' s van DB is in elke trein een half rijtuig met fietshaken en klapstoelen. (fiets mee tegen kleine betaling en met gegarandeerde reservering, ook snel om te boeken eventueel). Ze hebben zelfs digitale (en papieren!) folders m.b.t "Bahn und Bike". Tips voor leuke fietstochten van bijv. station naar station. "bwegt" wil aantrekkelijke forens- en vrijetijdsdiensten aanbieden.

Nou zoiets is nu precies wat Nederland mist!

Ik begrijp wel dat Nederlanders die zoiets in het buitenland zien zich afvragen waarom dit in hemelsnaam niet in Nederland kan op die manier.

Reputatie 6

Bij Arriva kan het gelukkig dan nog wel. Woon je echter aan het hoofdrailnet dan heb je in dit geval pech gehad. Overigens NS reageert op dit forum op geen enkel topic over fietsreserveringen. Ook niet op dat twitterbericht waar een reiziger met reservatie niet mee mocht en de reizigers zonder reservatie gewoon met fiets konden doorreizen.

Reageer