beantwoord

Waarom kan ik datum van E-ticket niet wijzigen

• 14 January 2018
  • 19 reacties
  • 1529 Bekeken

Waarom kan ik datum van E-ticket niet wijzigen?
Fraudeverhaal vind ik niet op gaan.
Er staat toch een qr-code op, maak die dan ongeldig als je ticket wijzigt.
In dit digitale tijdperk nog niet mogelijk bij NS.
icon

Beste antwoord door Thom 14 January 2018, 22:03

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Omdat u dat vindt, kun je fraude nog niet laten bestaan omdat het wellicht op te lossen zo zijn. zodra oplichting niet meer kan, is het goed. Er staat overigens geen QR-code op, met die code kan iedereen wat schrijven.. Dat is met Aztec zo eenvoudig nog niet. De techniek moet zover zijn dat het bij controle direct en voor honderd procent duidelijk is.
En wie betaalt het waterdichte controlesysteem?
Zolang het zover nog niet is, is het zaak de gegevens even te controleren bij de bestelling. Het is op dit moment nog niet waterdicht. Piet Parasiet grijpt elke mogelijkheid tot oplichting aan en vindt dat 'slim'. Op het forum is daar genoeg over te lezen. Geen moraal en dubbel zo brutaal. Niet iedereen doet dat maar er zijn er veel te veel van.

U gelooft het misschien niet maar er zijn mensen die op beide data gaan reizen als het e-ticket vervangen wordt, dan heb je 'slim' een meerdaags retour geregeld.
Vrij simpel, of je biedt een goed product aan of niet.

We zijn ondertussen 15 jaar onderweg met de OV Chipkaart, je zou toch denken dat iemand bij NS daar eens over heeft nagedacht.

Maar men bedenkt zelf nog meer aan te bieden via het e-ticket.
Reputatie 7
Badge
Vrij simpel. Mensen moeten goed opletten als ze een E-ticket bestellen.
Dat blijkt wel. Systeem is niet ingericht op invoerfouten.
Badge
Vrij simpel. Als je erop uit wilt met de trein, leg je de datum van je e-ticket pas de avond van tevoren (of in ieder geval zo laat mogelijk) vast. En niet twee maanden van tevoren, zoals zovelen schijnen te doen. Want stel dat er eens iets tussenkomt en de reis wordt uitgesteld, of niet doorgaat.

NS geeft duidelijk aan dat een ingevoerde datum niet meer gewijzigd kan worden. Vanaf dat moment is het de verantwoordelijkheid van de klant om twee keer na te denken alvorens te verzilveren, en niet steen en been te gaan klagen omdat de NS later "weigert" de datum nog aan te passen. De voorwaarde stond van tevoren duidelijk aangegeven, en wie zich brandt moet op de blaren zitten. Dit is geen pampermaatschappij.

NS geeft duidelijk aan dat een ingevoerde datum niet meer gewijzigd kan worden. Vanaf dat moment is het de verantwoordelijkheid van de klant om twee keer na te denken alvorens te verzilveren, en niet steen en been te gaan klagen omdat de NS later "weigert" de datum nog aan te passen. De voorwaarde stond van tevoren duidelijk aangegeven, en wie zich brandt moet op de blaren zitten.

Het vastleggen van een datum en naam van de reiziger is in de vliegwereld heel normaal.
Dus waarom zou dat niet kunnen bij de E-ticket dat voordeliger wordt aangeschaft?
Idd. Ik snap wel dat ikzelf moet opletten maar een foutje is gauw gemaakt. Zou gewoon mooi zijn dat systeem wat klantvriendelijker gemaakt wordt én fraudebestendig.
De Aztec-code an sich biedt geen extra beveiliging, het is hooguit een wat minder bekend formaat, maar iedereen kan Aztec-codes genereren. De inhoud van de barcode is versleuteld en daar zit de beveiliging, ongeacht het soort barcode dat gebruikt wordt :)

Maar je hebt absoluut gelijk Matster79, je verwachtingen lijken me zeker niet onredelijk. Hier op het forum is het ook al langer onderwerp van discussie, er zijn immers technisch genoeg mogelijkheden, maar helaas zijn er momenteel andere belangen om te werken zoals het nu werkt 😞
Reputatie 7
Badge
Het vastleggen van een datum en naam van de reiziger is in de vliegwereld heel normaal.
Dus waarom zou dat niet kunnen bij de E-ticket dat voordeliger wordt aangeschaft?

kom bij Ryanair niet aan om de datum of naam te wijzigen: dat is duurder dan een nieuwe ticket.
Badge +3
In de Aztec code staat van alles, maar poortjes kunnen/doen er niks mee behalve controleren of de reisdatum klopt (en vervolgens openen).

Je kunt er dus niet mee in- of uitchecken want er zijn er ook nog genoeg stations zonder poortjes. Vandaar uitprinten (op de juiste naam en datum) en later niet meer te wijzigen.

Wijzigen kan overigens wel uit coulance, maar dat is dus alleen als bijvoorbeeld Schiphol plat ligt of bepaalde landen een negatief reisadvies hebben en mensen hun vakantie (met bewijsmateriaal) geannuleerd hebben en dus ook niet met de trein gaan.
Ook poortjes kunnen meer dan enkel de datum controleren. Sterker nog, dat is al deels geimplementeerd, want om bij keycards/uvb's na 8 keer gebruik te blokkeren, is registratie in de backend nodig. Het zijn keuzes die gemaakt worden binnen de organisaties...
Badge +3
Ook poortjes kunnen meer dan enkel de datum controleren. Sterker nog, dat is al deels geimplementeerd, want om bij keycards/uvb's na 8 keer gebruik te blokkeren, is registratie in de backend nodig. Het zijn keuzes die gemaakt worden binnen de organisaties...
Okee, maar dan hebben alle poortjes dus een continue verbinding met de backend? Da's in bus/tram etc. vaak anders.

Genereert dat niet enorm veel data, en zou het niet vertragend werken als alles ter plekke gecontroleerd moet worden (of een code ingetrokken is bijvoorbeeld)?

Momentje.. uw gegevens worden gecontroleerd.. JA u mag door...
Ook BTM heeft verbinding aan boord, praktisch alle bussen sturen om de x seconden actuele data door. Zo ontstaat een aanzienlijk deel actuele reisinformatie in die keten. Ook daar is het een keuze om de OV-chipkaartapparatuur niet permanent verbonden te laten zijn.

Even een call naar de backoffice gooien hoeft ook niet lang te duren natuurlijk, maar als dat wel het geval is in de huidige opzet, dan zou je de poortjes een lokale cache kunnen geven van ticketID's die ingetrokken zijn op reisdatum x=vandaag en dat om de paar minuten updaten. Dat kan nooit om vele MB's geheugen gaan en in het ergste geval zou je een ticket tot een paar minuten na intrekken nog kunnen misbruiken. Dan val je bij controle alsnog door de mand en vereist wel hele goede timing.
Badge +3
Duidelijk! Maar dan moet TLS niet aankomen met het verhaal dat je voor bijvoorbeeld www.uitcheckgemist.nl soms wel enkele weken moet wachten omdat "info over busreizen lang kan duren omdat die apparaten in de remise uitgelezen worden" :?

Dat ze die info dus pas weken later aangeleverd krijgen is een ander verhaal natuurlijk... en staaat los van e-tickets.
Nouja, er zijn wel allerlei technische redenen te bedenken, maar die zou ik toch wel zwak willen noemen. Lastige is dat er voor TLS veel te weinig trigger is om te gaan innoveren, dat kost geld en zolang de vervoerders dat niet eisen en toch wel blijven betalen, want monopoliepositie.
Badge +3
Tja, en ondertussen zadelen ze de klanten(service) van die vervoerders wel op met vragen zoals "ik zou graag een gemiste uitcheck willen corrigeren maar zie heel die reis nergens staan"?

24 uur zou genoeg moeten zijn..
Ik ben d'r ook niet zo kapot van, maar we hebben veel meer nodig om verandering voor elkaar te krijgen 🙂
Badge +3
Off topic maar ondertussen... over de traagheid van de poortjes (een update geweest om groepstickets in de spits te weren?) https://t.co/xvyqM6LEW7 ineens veel reacties daar!

Ben geen complotdenker maar wel erg toevallig 🙂
Ik verbaas me rondom de OVCP nergens meer over, maar ik kan me haast niet voorstellen dat er een link is tussen beiden. Sterker nog, de implementatie zou er al moeten zijn, want bij de test met het daluren e-ticket verkondigde NS al dat er een wijziging was doorgevoerd. Dit zou dan enkel het toevoegen van product aan tabelletje moeten zijn.

Reageer