beantwoord

Waarom moet ik bij een vrij reizen trip persé inchecken bij NS ?

• 21 februari 2014
  • 3 reacties
  • 867 Bekeken

Ik heb een abb. met vrije reizen, wij wonen in een Veolia gebied. Dus ik haal mijn reis op bij oplaadpunt Bruna en check in bij een Veolia punt, bij gebrek aan iets anders.
Na mijn reis zie ik tot mijn verbazing dat ik 0,87 moet belaten, volgens Veolia is dit het opstaptarief omdat er geen incheck mogelijkheid van ns is op dit station.
icon

Beste antwoord door Loes 21 februari 2014, 15:44

Ik weet wel dat het uiteindelijk wel de bedoeling moet worden dat dat omchecken van vervoerder naar vervoerder niet meer hoeft. Tijdens de introductie van de OV-chipkaart is dat een belofte geweest, alleen het is allemaal nog niet zover, wat Hans al aangeeft. De paaltjes van alle vervoerders zijn anderen de tarieven die worden gehanteerd zijn anders.

Het verhaal van Veolia vind ik net als Hans kul. Als je met hun reist, moet je daar bij hun inchecken, daar heeft NS niets mee te maken. Dat instaptarief wordt ook op station berekend door Veolia als er NS incheckpalen zijn.

De reden dat je moet inchecken met je vrije reisdag is eigenlijk heel simpel. Hans gaf het aan, maar probeer het nog extra te verduidelijken. Met de oude papieren keuzedagen, die stempelde je af op de dag dat je ging reizen, je maakte de keuzedag "geldig". Ditzelfde doe je eigenlijk met de keuzedag op de OV-chipkaart. Je laat de keuzedag op de kaart voor je wilt gaan reizen en om hem geldig te maken check je in. Een keuzedag zou anders twee maanden lang geldig blijven en als je reist zonder geldige check-in, zou je er nog vaker mee kunnen reizen in die twee maanden en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Tijdens controle kijken we of er soprake is van een geldige check-in en als dat niet het geval is, wordt er een nieuw vervoersbewijs geschreven inclusief de wettelijke verhoging.
Later is het ook belangrijk als je op een station komt met gesloten poortjes, dan heb je een geldige check-in nodig om naar buiten te komen.

Ik hoop dat ik nog wat meer info aan Hans heb kunnen toevoegen.
Bekijk origineel

3 reacties

Ik heb een abb. met vrije reizen, wij wonen in een Veolia gebied. Dus ik haal mijn reis op bij oplaadpunt Bruna en check in bij een Veolia punt, bij gebrek aan iets anders.
Na mijn reis zie ik tot mijn verbazing dat ik 0,87 moet belaten, volgens Veolia is dit het opstaptarief omdat er geen incheck mogelijkheid van ns is op dit station.

Hallo Liesbeth,

Jij hebt het over een abonnement met vrije reizen. Over welk abonnement heb jij het dan (Voordeelurenabonnement, Dal Voordeel, Altijd Voordeel).
Omdat je het over "ophalen van jouw reis" hebt, gok ik erop dat je met "vrije reizen" de keuzedagen bedoelt die je bij genoemde abonnementen kunt aanschaffen.
Als dat inderdaad keuzedagen zijn, dan hoef je die niet per sé bij Bruna op te halen. Die zou je ook bij de kaartautomaat van Veolia op het station moeten kunnen ophalen.

Ik ga er nog even van uit dat het inderdaad keuzedagen betreft.
Tot vorig jaar werden de keuzedagen verstrekt in de vorm van een papieren kaartje.
Om dat kaartje te kunnen gebruiken moest je dat geldig maken door het voor aanvang van de reis af te stempelen in een stempelautomaat.
Sinds vorig jaar worden de keuzedagen op de OV-chipkaart geladen.
En bij het inchecken wordt allereerst gekeken of er bijv. sprake is van een abonnement, recht op korting, en bijv. een keuzedag. Is daar sprake van, dan wordt die keuzedag aangesproken, waardoor je OV-chipkaart voorzien is van een geldig vervoersbewijs.

Dat je bij elke vervoerder afzonderlijk moet in- en uitchecken heeft te maken met het feit dat jij jouw reis bijv. start bij Veolia. Je checkt daar ook in.
Maar je moet jouw reis bij Veolia ook weer afsluiten en dus bij Veolia uitchecken.
Ga je dan met NS verder, moet je weer bij NS inchecken. Je reis met Veolia was immers afgesloten?
Omdat je op een keuzedag reist, heeft dat verder geen consequenties.

Die €0,87 is het landelijke opstaptarief wat geldt voor reizen met bus, tram en metro. Zodra je incheckt in een bus, tram of metro wordt dat tarief in rekening gebracht. Vergelijk dat maar met die extra strip die je vroeger moest meetellen bij het aantal zones.
Die €0,87 geldt overigens als je tegen vol tarief reist. Voor kinderen t/m 11 jaar en 65=plusser is dat opstaptarief €0,57.

Regionale spoorvervoerders, zoals bijv. Veolia, hanteren andere tarieven dan NS. Veolia hanteert bij haar treinen hetzelfde tarief als bij de bussen, n.l. dat genoemde instaptarief, verhoogd met een bedrag per gereisde kilometer.

Waarom zij wel instaptarief rekenen en geen kilometers als jij met een keuzedag reist is mij niet duidelijk.
Hun opmerking dat dat te maken zou hebben met het feit dat je op het station niet zou kunnen inchecken bij NS vind ik een mooi kletsverhaal.
Het lijkt er eerder op dat de software van hun in- en uitcheckpaaltjes de keuzedagen van NS niet herkent.

Als Veolia consequent zou zijn geweest hadden nstaptarief + kilometers in rekening gebracht.
Want je was niet bij NS ingecheckt (logisch, want je checkt in bij de vervoerder met wie je op dat moment reist). Dan hadden zij ook de kilometers moeten berekenen.

Kortom, halfslachtig gedoe, waarbij zij zich met een mooi kletsverhaal van af proberen te maken.

Ik mag aannemen dat een iemand van NS (een moderator) jouw klacht een dezer dagen ook zal lezen en daar ook nog op terug zal komen.

Ik weet wel dat het uiteindelijk wel de bedoeling moet worden dat dat omchecken van vervoerder naar vervoerder niet meer hoeft. Tijdens de introductie van de OV-chipkaart is dat een belofte geweest, alleen het is allemaal nog niet zover, wat Hans al aangeeft. De paaltjes van alle vervoerders zijn anderen de tarieven die worden gehanteerd zijn anders.

Het verhaal van Veolia vind ik net als Hans kul. Als je met hun reist, moet je daar bij hun inchecken, daar heeft NS niets mee te maken. Dat instaptarief wordt ook op station berekend door Veolia als er NS incheckpalen zijn.

De reden dat je moet inchecken met je vrije reisdag is eigenlijk heel simpel. Hans gaf het aan, maar probeer het nog extra te verduidelijken. Met de oude papieren keuzedagen, die stempelde je af op de dag dat je ging reizen, je maakte de keuzedag "geldig". Ditzelfde doe je eigenlijk met de keuzedag op de OV-chipkaart. Je laat de keuzedag op de kaart voor je wilt gaan reizen en om hem geldig te maken check je in. Een keuzedag zou anders twee maanden lang geldig blijven en als je reist zonder geldige check-in, zou je er nog vaker mee kunnen reizen in die twee maanden en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Tijdens controle kijken we of er soprake is van een geldige check-in en als dat niet het geval is, wordt er een nieuw vervoersbewijs geschreven inclusief de wettelijke verhoging.
Later is het ook belangrijk als je op een station komt met gesloten poortjes, dan heb je een geldige check-in nodig om naar buiten te komen.

Ik hoop dat ik nog wat meer info aan Hans heb kunnen toevoegen.
Beste Liesbeth,

Ik heb je vraag verplaatst naar het topic "abonnementen". Daar is het beter vindbaar.
Ik zie dat Hans en Loes je vraag al ruimschoots hebben beantwoord, bedankt!

Vriendelijke groet, Robby

Reageer