beantwoord

Waarom staat er op de website dat een PDF tonen op je mobiel niet geldig is?

  • 20 October 2023
  • 36 reacties
  • 901 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb net een e-ticket gekocht en daar werd vermeld dat de e-ticket PDF getoond op een telefoon geen geldig vervoersbewijs zou zijn. Ook zou een screenshot geen geldig vervoersbewijs zijn. Alleen de NS app zou geldig zijn. Ik wil die app helemaal niet (en al helemaal niet op de telefoons van mijn kinderen).

Ten eerste: Waarom zou dit niet geldig zijn? Ik koop vaak tickets voor mijn kinderen en deel deze dan via een screenshot. Zeker handig aangezien je jongerendagkaarten om 1 of andere zotte reden alleen via de app kunt kopen. Ik snap niet waarom een afdruk iets geldig zou maken, terwijl het scherm dezelfde info toont en ook nog eens een printje bespaart.

Ten tweede, ik heb de vervoersvoorwaarden nagelezen en heb daar nergens kunnen vinden dat de NS-app een voorwaarde is om een ticket op mobiel te tonen. Sterker nog: Er staat dat een ticket gewoon in een app kan worden getoond en dat de gedownloade PDF geprint kan worden of op een mobiel kan worden getoond (1.2.iii). Dus waarom staat deze incorrecte info op de website?

Vooralsnog ga ik dus gewoon door met het doorsturen van tickets.

 

 

icon

Beste antwoord door Tamzin 20 October 2023, 20:41

Bekijk origineel

36 reacties

@MoDe Een jaartje of twee terug gingen er drie jongeren om mij heen zitten in de eerste klas, waarbij er eentje op de grond begon te spugen om mij te intimideren. Tja, dan mis je enige steun als je daar alleen zit. Nou ben ik niet echt onder de indruk van dit soort types, dus spreek ik ze zonder probleem aan. Dat er geen HC te zien is moet de directie van de NS zich aantrekken. Zij zijn verantwoordelijk voor het personeelsbeleid. Niet ik. Een koppeltje V&S‘ers heb ik zelden gezien in de trein. Volgens mij is reizigers vervoeren gewoon mensenwerk. Hetzelfde geld voor docenten die voor de klas staan. En als de kat van huis is dansen de muizen. Dus geen herkenbaar gezicht in de trein, dan wordt er misbruik gemaakt van de situatie. En als een docent niet voor de klas staat, dan wordt het ook een puinbak. Zo moeilijk is het allemaal niet. Het is een kwestie van prioriteiten stellen en stoppen met het bedenken van allemaal onzin producten. Zet in op V&S en maak ze zichtbaar in de trein. Je moet als directie toch wel ballen en weinig hersens hebben om een vrouwelijke HC 's avonds in haar eentje haar werk te laten doen. Begin met wat meer koppetjes V&S in de trein. Die kunnen prima kaartjes controleren en zijn ook nog BOA.  

Reputatie 7
Badge +1

Het invoeren van de regel dat pdf en screenshots niet meer geldig zijn, is gebeurd nadat er grootschalig misbruik werd ontdekt met jongerendagkaarten.

Volgens NS heeft het te maken met de invoering van OVpay:

https://locov.nl/nationaal+spoor/overige+adviezen/2337454.aspx?t=Adviesvraag-aanpassingen-ten-behoeve-van-OV-Pay

Zoals ik al schreef: om om de ontwerpfout van de poortjes heen te werken.

Badge +3

Volgens NS heeft het te maken met de invoering van OVpay:

https://locov.nl/nationaal+spoor/overige+adviezen/2337454.aspx?t=Adviesvraag-aanpassingen-ten-behoeve-van-OV-Pay

Zoals ik al schreef: om om de ontwerpfout van de poortjes heen te werken.

Juist, het nfc-probleem dat al veel langer bekend was maar niet echt belangrijk was voor TLS totdat het mogelijk werd om daadwerkelijk met een bankpas (OVpay) op je telefoon in te checken, met (onverwachte) kosten als gevolg.

Al enige tijd geleden signaleerde NS dat een digitale betaalpas in de wallet op de telefoon en een E-ticket als een pdf (of schermafbeelding) op de telefoon conflicteren bij poortpassage op stations met een door poortjes afgesloten binnengebied. Hierdoor is het vaak onmogelijk voor reizigers met een geldig E-ticket om het poortje met de barcode te openen. Doordat het gebruik van mobiele wallets gestaag toeneemt, wordt de groep reizigers die hier last van heeft steeds groter. Ondanks dat de betaalpas in de wallet naar voren kwam zodra de telefoon bij de kaartlezer gehouden werd, had dit tot op heden nooit financiële consequenties voor de reiziger omdat de betaalpas nog geen geldig vervoerbewijs was en er dus niet mee in- of uitgecheckt kon worden. De uitrol van reizen met je betaalpas/creditcard brengt daarin verandering.

Met fraude (tickets delen) heeft het echt niets te maken, maar ter bescherming van jezelf staan we geen screenshots meer toe!

Durf te wedden dat een HC met enige kennis van zaken een ‘losse’ qr-code die ik toon gewoon zal accepteren (sinds november 2018)… want alles staat daar in en hier heb je mijn id ter controle. 😅

De 'zichtkenmerken’ (op een pdf e-ticket) er omheen zijn niet nodig, maar wel handig. Bovendien is diezelfde pdf geprint op A4 wél geldig, dus dat gaat nergens over.

Badge +3

Off-topic: met OVpay is fraude nog veel makkelijker, want een ‘wegwerp’ creditcard werkt volgens anderen ook gewoon (en daar valt een dag later niets van te incasseren want die kaart bestaat dan niet meer...)

Er wordt volgens mij wel een ‘reservering’ gedaan (zoals bij tanken bij een onbemande pomp of laadpaal, ik meen € 150 tegenwoordig)… en daar doet OVpay veel te lang over.

Dus met OVpay (we rekenen morgen af) ben je dan al lang onderweg, en controle onderweg zal een geldig vervoersbewijs tonen!? (zie andere topics over OVpay, heb het ook niet verzonnen).

Daar is al aan gesleuteld door bijv. Revolut cards niet meer te accepteren. Twitter/X en streaming diensten hebben dat ook al een tijdje door, eenmalige creditcards zijn een no-go.

Kreeg van Revolut overigens gisteren een mail dat ik een NL IBAN krijg! Mwah, oke maar dan weet de Belastingdienst of de gemeente dus ook van mijn buitenlandse tegoeden (gaat niet om tonnen of miljoenen)… 😏

Badge +3

Zoals ik al schreef: om om de ontwerpfout van de poortjes heen te werken.

Dat een CiCo (poortje terwijl je eigenlijk een betaalde/geldige pdf code wilt laten zien) zich gedraagt als POS-terminal (waar iets te betalen valt) is op zich geen ontwerpfout, maar voor een treinreis natuurlijk redelijk onzinnig want waar je heen wilt (en wat dat zou kosten) is onbekend, dus dat wordt bepaald door een uitcheck (met dezelfde ‘kaart’).

Dat je telefoon (stronteigenwijs) steevast je wallet toont bij een CiCo i.p.v. je qr-code is een redelijk logisch gevolg van het hele principe. Probleem is alleen dat iPhone gebruikers dat hele nfc gedoe niet kunnen uitzetten.

Reputatie 7
Badge +1

Zoals ik al schreef: om om de ontwerpfout van de poortjes heen te werken.

Dat een CiCo (poortje terwijl je eigenlijk een betaalde/geldige pdf code wilt laten zien) zich gedraagt als POS-terminal (waar iets te betalen valt) is op zich geen ontwerpfout, maar voor een treinreis natuurlijk redelijk onzinnig want waar je heen wilt (en wat dat zou kosten) is onbekend, dus dat wordt bepaald door een uitcheck (met dezelfde ‘kaart’).

De ontwerpfout is dat de chipkaart/NFC-lezer op dezelfde plaats zit als de barcodescanner. In GB zitten die precies om deze reden op verschillende plaatsen.

Badge +3

Stop met alle reizigers als crimineel te beschouwen totdat het tegendeel bewezen is. 

Dat is wel het rechtsprincipe, maar onuitvoerbaar en ook niet nodig voor een conducteur. Hij kijkt of u over een geldig vervoersbewijs beschikt of niet.

Lang verhaal kort (en dit is een aanname maar wel eentje die ik meerdere malen als ‘bewezen’ heb gezien), met als bewijs een HC die gewoon een krantje zat te lezen (1e klas) ooit tegen me zei “ik pik ze er zo uit meneer..”

Het was een sprinter Woerden - Utrecht met vol overzicht voor de HC dus dat was een ‘makkie’ (uitspraak van de HC, hij legde zijn krantje/sudoku neer en stond zomaar op! 😮)

De HC signaleert/herkent een zwartrijder (soms op uiterlijk -dat mag niet- maar vaak ook op gedrag - en dat mag wel- ) dus controleert een willekeurige reiziger (vergelijk steekproef supermarkt bij de zelfscan, maakt niet uit hoe deftig of betrouwbaar je er uit ziet).

De beste (zwart)reiziger was ‘not amused / werd boos’ en begon met “waarom word ik (altijd) gecontroleerd en de rest nooit?” (racisme kaart, NS profileert!)

De HC gaat die discussie niet aan natuurlijk, zie het maar als steekproef zoals bij de zelfscan kassa soms (wie je bent maakt niet niemand iets uit) maar je bent ‘betrapt’.

Maar goed, als je wilt controleer ik de ‘beste reizigers’ rondom je ook wel hoor… Met als gevolg vier gastjes op Vleuten er uit en spugen naar de HC en trappen tegen de trein.

Genade wegens ‘vergeten in te checken’ was er niet (want jullie komen uit Woerden en daar zijn de oudste ov-chipkaart poortjes van Nederland) 🤣

Hier (Vleuten) eindigt jullie gratis reis, met klein applaus van de andere reizigers.

Zorg gewoon voor iets geldigs dus, en vergissen is menselijk dus neem gerust contact op met de Klantenservice in plaats van spugen of andere agressie tegen treinpersoneel of tegen wie dan ook.

Die kut conducteurs altijd.. OV moet gewoon graties worden (Luxemburg en zo)! 🤣

Reputatie 7
Badge +4

Een verstandige conducteur pikt ze er ook wel uit als hij alle reizigers controleert. Dat moet je ook altijd doen en er nooit mensen uitpikken, ook al is het vaak kristalhelder wie de spoordieven zijn.

Daarmee voorkom je ook het trekken van de racismekaart, wat in de praktijk gewoon een vorm van intimidatie is. Het trekken van de racismekaart is in mijn ogen zelfs gewoon een vorm van geweld en dient maar al te vaak om onder de boete uit te kunnen komen. De mensen die de racismekaart trekken discrimineren in de praktijk zelf maar al te vaak het meeste. 

 Iedereen hoort te betalen voor zijn reis. Daarom vind ik ook dat iedereen die geen geldig vervoersbewijs op een eerste verzoek kan tonen, altijd moet worden vervolgd. Het is voor het alles omkerende egopubliek de enige taal die ze verstaan.

Het recht van de conducteur om van het geven van een boete af te zien, discretionaire bevoegdheid, moet zeer spaarzaam worden gebruikt en alleen als de wijsheid dat verlangt. Dat recht moet uit het oogpunt van het menselijk tekort wel blijven bestaan, maar niet zoals nu  nagenoeg algemeen toegepast worden. Het is natuurlijk ook uit angst voor agressie en dat toont hoezeer het geweld inmiddels is geïntegreerd in de samenleving.

Wie een geldig kaartje heeft, heeft geen moeite met controle en de mensen die dat kaartje niet hebben zitten letterlijk en figuurlijk fout, met welke rotsmoes dan ook. Reiziges zijn zelf voor hun kaartje verantwoordelijk en moeten die verantwoordelijkheid van te voren nemen.

Zorg voor een geldig vervoersbewijs en je hebt nooit problemen. Ik weet dat al 55 jaar heel zeker.😀

Badge +3

Respect voor de HC's die je ‘laten lopen’ inderdaad.

Blij met NS medewerkers als @Loes @Slidestops en @Sander-VH ook, want een volgende keer heb je dus echt een probleem (we kennen je kop dus pikken je er moeiteloos uit, doe vooral geen moeite met een baard of muts of iets anders. Vergelijk een leraar op school die dat ook meteen ziet (dit ben jij).

https://www.imdb.com/title/tt0091042

Maar goed, dat is off-topic verder.

Volgens mij is een QR/AZTEC code geldig ongeacht of dat een pdf of homeprint of in-app ticket is (of zelfs een foto van de code!)

Voor één persoon (jij en niemand anders, super eenvoudig te controlen). @Henk_NL zeg het maar 😴

Reist u mee morgen? Zolang er geen controle is niets aan de hand, en de qr-code voor die reis krijg ik zometeen wel...!?

Waar blijft mijn e-ticket (met 40% korting) via https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/samenreisticket_enkele_reis_daluren

En nee, ik wil geen abonnement bestellen (Dal Voordeel of duurder heb ik al, en voor zaterdag of zondag volstaat Weekend Voordeel)

Dus wat doet die ‘abonnement’ knop daar (winkelwagentje)? 🤣

 

Volgens mij is een QR/AZTEC code geldig ongeacht of dat een pdf of homeprint of in-app ticket is (of zelfs een foto van de code!)

Voor één persoon (jij en niemand anders, super eenvoudig te controlen). @Henk_NL zeg het maar 😴

 

In het hele e-ticketingverhaal zijn er voor NS nog veel meer problemen dan enkel de technische. Na ieder (breed uitgemeten) incident volgen er weer allerhande maatregelen om de boel te sussen, vakbonden kalm te houden, et cetera. Dat moet je ook meewegen.

 

Ik doe sinds een paar maanden totaal ander werk overigens, dus ben lang niet meer mee in alles.

Reputatie 4

Ik was gisteren getuige van zo'n lulverhaal op een sprintertje. Zaten 5 jongelui, die natuurlijk heel erg lang naar hun kaartje moesten zoeken. Gaf er 1 z'n bankpas. Geen check in uiteraard en na wat gelulsmoes verder vraagt de HC naar ID. Antwoord is natuurlijk voorspelbaar, geen ID. Maar u heeft mijn bankpas nog steeds vast. Zegt HC, ja idd daar kan ik ook een UVBtje mee schrijven als je geen ID hebt hoor. Dat gezicht haha. Maar ik moet er hier uit. HC: Nou wat toevallig, ik ook. Gaan we even verder op het perron.

 

Vond het wel een strakke actie.

Reageer