beantwoord

Waarom weten de conducteurs niet wat een euregioticket is?

• 29 september 2014
  • 83 reacties
  • 2985 Bekeken

Het is nu al de derde keer dat een conducteur op de lijn Maastricht Sittard niet weet wat een euregioticket is! Heel vervelend!
We werden behandeld alsof we fraudeerden en zonder naar t foldertje te kijken wat we bij ons hadden werd er gezegd, ken ik niet, dus niet geldig! In belgie weet elke conducteur en buschauffeur wat t is maar alleen t kleine traject Maastricht bunde zijn er altijd problemen!
icon

Beste antwoord door Loes 29 september 2014, 12:41

Het is nu al de derde keer dat een conducteur op de lijn Maastricht Sittard niet weet wat een euregioticket is! Heel vervelend!
We werden behandeld alsof we fraudeerden en zonder naar t foldertje te kijken wat we bij ons hadden werd er gezegd, ken ik niet, dus niet geldig! In belgie weet elke conducteur en buschauffeur wat t is maar alleen t kleine traject Maastricht bunde zijn er altijd problemen!

Hoi mamroussi,

Ik herken dat probleem wel. Ik ben op die lijn ook het Euregioticket tegengekomen en in de eerste instantie stond ik er ook even van te kijken. Ik kijk dan wel naar alle info die een reiziger bij zich heeft, maar dit ticket is niet geheel bekend bij ons. Hij staat wel in mijn railpocket, dus mijn collega had de moeite kunnen nemen het even na te kijken of anders even navraag te doen door te bellen.

Verder zitten er veel verschillende collega's op die lijn, die vanuit het hele land komen en ook dan is er vaak sprake van het feit als je een bepaald vervoersbewijs bijna nooit tegenkomt, dat je denkt dat het niet geldig is.

Hoe dan ook siert het mijn collega niet om direct zo te reageren, maar het is een erg onbekend vervoersbewijs voor ons.

Hoe dan ook wil ik het niet goed praten en ik hoop dat de collega's op de hoogte worden gebracht van dit probleem.
Bekijk origineel

83 reacties

Hoi mamroussi,

Ik herken dat probleem wel. Ik ben op die lijn ook het Euregioticket tegengekomen en in de eerste instantie stond ik er ook even van te kijken. Ik kijk dan wel naar alle info die een reiziger bij zich heeft, maar dit ticket is niet geheel bekend bij ons. Hij staat wel in mijn railpocket, dus mijn collega had de moeite kunnen nemen het even na te kijken of anders even navraag te doen door te bellen.

Verder zitten er veel verschillende collega's op die lijn, die vanuit het hele land komen en ook dan is er vaak sprake van het feit als je een bepaald vervoersbewijs bijna nooit tegenkomt, dat je denkt dat het niet geldig is.

Hoe dan ook siert het mijn collega niet om direct zo te reageren, maar het is een erg onbekend vervoersbewijs voor ons.

Hoe dan ook wil ik het niet goed praten en ik hoop dat de collega's op de hoogte worden gebracht van dit probleem.
Ik begrijp dat er collega s uit t hele land in de trein zitten, maar de reactie was onvriendelijk en wantrouwend. Omdat dit al n paar keer gebeurd was hadden we t foldertje bij ons, maar ze wilde t niet eens bekijken. Toen we in bunde uitstapten zei ze goede avond en veel plezier dames, alsof wij vlug de trein uitstapten omdat we zgn geen geldig kaartje hadden. We weten vaak al van te voren dat we er problemen mee krijgen en alleen in Nederland!

Hoi mamroussi,

Hoe dan ook wil ik het niet goed praten en ik hoop dat de collega's op de hoogte worden gebracht van dit probleem.[/quote]
Dan hoop ik dat een moderator er een bericht naar ons wil laten uitgaan om ook dit vervoersbewijs extra onder onze aandacht te brengen. Als u zich verder onheus bejegend hebt gevoeld, dan kan u daar nog een melding van maken om dit in ieder geval bij deze betreffende conducteur onder de aandacht te brengen.
Dan kan een conducteur toch even de moeite nemen om dit op te zoeken desnoods via internet ?

Er is toch Wifi in de treinen.
Dan moet die HC wel in bezit zijn van een smartphone en die heeft nog niet iedereen. Opzoeken op de railpocket is iets wat inderdaad gewoon gedaan kan worden.
Gisteren en al verschillende malen eerder meegemaakt dat ik in NS-treinen oncomfortabel plaats neem, met de gedachte dat er waarschijnlijk een conducteur langs komt die het Euregioticket niet kent! Het zijn (helaas) vaak de "Hollandse" conducteurs die dan direct een houding aannemen van: ik ken het niet, dus is het niet geldig! Ik vind dit zelfs een arrogante houding!!!

Ik ben elke keer weer bang, welke discussie het nu weer oplevert. Over het algemeen zijn de Limburgse conducteurs beter op de hoogte.

De NS-servicepunten verwijzen mij geregeld door naar de klantenservice, maar daar weten ze er helemaal niks vanaf. Men begint dat over in- en uitchecken, terwijl juist de meeste Euregiotickets geen chip hebben! Er zijn veel verschillende verschijningsvormen van dit kaartje, maar dat betekent nog niet dat deze niet geldig...

Gisteren kreeg ik in Heerlen bij het loket de tip om het hier te plaatsen, bij deze! Hoe nu verder??
Reputatie 7
Badge +4
Loes, ik weet niet of er afbeeldingen in de railpocket kunnen staan maar die tickets zijn per land verschillend. Ze zijn in principe geldig tot/vanaf Roermond en verder zuidelijk en in heel Zuid-Limburg. De regio wordt grofweg begrensd door Roermond, Hasselt, Luik, Monschau, Heimbach, Duren en Erkelenz. Het is zaak dat niet alleen het Nederlandse Euregioticket te zien is, dan kunnen je collega's er nog niks mee in de situatie dat Belgen en Duitsers er mee reizen. Het Nederlandse Euregioticket van NS is bij mijn weten inmiddels een papieren kaartje met een chip, waar je dus mee kunt in- en uitchecken.

De Hollandse conducteurs, niet te verwarren met de Nederlandse-, zijn inderdaad vaak slecht op de hoogte maar hebben wel regelmatig met fraudeurs te maken, in de eigen regio wat vaker dan daarbuiten.. In Nederland zijn de omgangsvormen maar al te vaak anders dan in België en Duitsland, helaas wat mij betreft.

Het neemt niet weg dat dit tot hun basiskennis zou moeten behoren.
Veolia Transport verkoopt zelfs 2 soorten Euregiotickets zonder chip!!! Het gaat zich erom dat niet alleen NS zulke kaartjes verkoopt en dat ik niet direct voor zwartrijder of koekwaus wordt aangezien als ik met zo'n ticket reis. Er zijn meer dan 10 verschillende uitvoeringen van dit ticket (bestaat al sinds 1998!) waar allemaal geen chip in zit.

Dat met die fraudeurs begrijp ik ff niet.
Ik zit geregeld in Limburg en kom ze nog steeds weinig tegen. De keren dat ik ze zie moet ik altijd ff kijken. In de Railpocket zet men eigenlijk zelden afbeeldingen. Ik zou meer heil zien in een app met alle mogelijke vervoersbewijzen en de manier om echtheid te controleren. Als je er dan eentje tegenkomt dat je dan ook direct kan zien of het een geldige is.
Zeker de collega's die maximaal 2 keer per jaar een keer op die lijn zitten, hebben dit niet paraat.
Zo ben ik ook fout gegaan in de regio Amsterdam, toen de metro eruit lag en men trajecten met de trein mochten reizen met een geldig vervoersbewijs van het gvb.
Verder kan ik je verhaal alleen maar bevestigen Thom.
Er heeft destijds een overzicht op het internet gestaan, maar dat bleek incompleet te zijn en inmiddels zo verouderd dat de meeste huidige kaartjes er niet opstaan:

https://drive.google.com/file/d/0B7l4Wig3Ue-3UVIyOFJVUWZaYmc/view?pli=1

Het zou inderdaad een geweldig idee zijn dat er een nieuw overzicht komt, al dan niet beschikbaar via een railpocket of website.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar een inhoudelijke reactie (reactie 6) van een moderator..
Ik ben elke keer weer bang, welke discussie het nu weer oplevert.

Misschien helpt het voor uw gemoedsrust als u zich voorneemt het één keer rustig uit te leggen, eventueel met behulp van een foldertje of een uitdraai van een website die u meeneemt en als de conducteur volhardt gewoon een UVB (boete) uit te laten schrijven. Er kan geen twijfel over bestaan dat die boete achteraf wordt kwijtgescholden als u bezwaar maakt en misschien helpt dat signaal NS om iets te doen aan de bekendheid van dit vervoerbewijs onder het personeel.

Als u nerveus reageert, sterkt dat de conducteur in zijn veronderstelling dat hij beet heeft.
Moet ik me aanpassen, omdat conducteurs niet weten wat er geldig is op hun diensten? Ik heb vaak al folders in de tas mee (terwijl ik dit niet verplicht ben om conducteurs voorlichting te geven over wat er in hun eigen trein geldig is). Ik kan uitleggen wat ik wil, maar na heel vaak rustig te zijn geweest... Hopelijk kunt u zich dan voorstellen dat ik nerveus en zelfs geïrriteerd ervan wordt.

Als ik een geldig vervoersbewijs heb, dan hoef ik geen boete te krijgen. En natuurlijk reageer ik nerveus als er een conducteur voor me staat die bij hoog en laag beweert dat het NIET geldig is.

Dit is een product wat al sinds 1998 bestaat, er wordt langzaam tijd!!!
Ik praat niets goed, maar we hebben me daar veel verschillende kaartsoorten pffff. Helaas blijven er altijd collega's die het niet willen weten. Als ik me goed herinner staat het toch ook op het euregioticket zelf, waar deze geldig is?
Zo loopt hier ook nog steeds een topic over Business Card houders die via internet een klassewissel van 2 naar 1 hebben geboekt en er een aantal HC's is dat niet weten hoe te registreren.
Misschien helpt het voor uw gemoedsrust als u zich voorneemt het één keer rustig uit te leggen, eventueel met behulp van een foldertje of een uitdraai van een website die u meeneemt en als de conducteur volhardt gewoon een UVB (boete) uit te laten schrijven. Er kan geen twijfel over bestaan dat die boete achteraf wordt kwijtgescholden als u bezwaar maakt en misschien helpt dat signaal NS om iets te doen aan de bekendheid van dit vervoerbewijs onder het personeel.

Ik vrees dat dat verzoek tot kwijtschelding niet verder zou komen dan de klantenservice die constateert dat Tom niet eerder een boete heeft gekregen en "uit coulance" het boetebedrag terugbetaalt.
Het enige gevolg is dan dat als Tom in de toekomst daadwerkelijk een keer om coulance vraagt dit zal worden afgewezen omdat die eerder al is verleend.
Daarom moet je inderdaad nooit genoegen nemen met coulance als je in je recht staat, ook al wil de klantenservice van NS graag dat je coulance als een oplossing beschouwt.
Ik praat niets goed, maar we hebben me daar veel verschillende kaartsoorten pffff.

Als conducteurs van mening zijn dat er te veel kaartsoorten zijn, kunnen ze daarover klagen bij hun werkgever.
Uitgangspunt zou mijns inziens moeten zijn dat je alleen een boete oplegt als je er zeker van bent dat de reiziger niet over een geldig vervoersbewijs beschikt en niet dat er bij de geringste twijfel uit voorzorg maar vast een uitstel van betaling wordt uitgeschreven.
Ook zouden conducteurs die er niets voor voelen om naast het woud aan verschillende reisproducten dat de marketingafdeling van de NS heeft bedacht ook nog geconfronteerd te worden met diverse streekgebonden producten bij hun werkgever en/of vakbond kunnen aandringen op het heroverwegen van het zogenaamde rondje om de kerk.
Reputatie 6
En wellicht is het ook een idee om melding te maken bij www.ovloket.nl .
Ik praat niets goed, maar we hebben me daar veel verschillende kaartsoorten pffff.

Als conducteurs van mening zijn dat er te veel kaartsoorten zijn, kunnen ze daarover klagen bij hun werkgever.

"Hoi werknemer, welkom bij de afdeling klachten. Wat vervelend dat jij vindt dat er te veel vervoerbewijzen zijn. Ik heb jouw signaal doorgezet en jouw topic verplaatst naar "in de trein" om de vindbaarheid te vergroten."

:8
@Pe_pe

Zoiets ja, is al vaak intern aangegeven.
Dan hoop ik dat een moderator er een bericht naar ons wil laten uitgaan om ook dit vervoersbewijs extra onder onze aandacht te brengen.

Is eigenlijk gevolg gegeven aan dit verzoek van ruim een jaar geleden?
Kan me het niet snel voor de geest halen meer, maar ik krijg zoveel berichten dat ik het niet met zekerheid durf te zeggen.
Reputatie 1
Badge
Er is NOG een ander aspect van dit biljet dat velen onbekend zal zijn: OP za/zo en ELKE Feestdag in ELK van die 3 landen (dus ook bvb 1/5) mag je met 2 personen op 1 ticket reizen! Dito bvb in DE op 27/4 (de nieuwe Koningsdag) op de BE-wapenstilstandsdag. Daarom alleen al is een chip zinloos.
Mede om die redenen heeft NS een tijdlang afgehaakt bij de acceptatie (was toen in NL enkel geldig bij Veolia) en is daar weer toe overgegaan-zoals gebruikelijk zonder de HCs hier erg uitgebreid over te informeren. Of is er bij de het niet zo nodig vindende HCs zich steeds weer te informeren, blijven hangen dat NS ze niet wil/neemt. Het kan inderdaad net zo goed als een BE-magneetstreepkaartje van deLIJN-bussen worden uitgegeven.
Toch merkwaardig dat in de veelvoud van soorten kaartjes e.d. die in Duitsland op 1 traject kunnen gelden (vaak tenminste zowel Land, Verkehrsverbund als DB) de controleurs daar wel vrijwel altijd goed op de hoogte blijken te kunnen zijn.
NS accepteerde het Euregioticket van 1998 t/m 2006 ook al op de Heuvellandlijn, die toen nog in handen van NS was.

En idd. de buitenlandse conducteurs hebben veel meer te maken met een oerwoud aan geldige kaartjes, misschien zijn de conducteurs in Nederland een beetje verwend op dit gebied?
Reputatie 7
Badge +4
In Maastricht haal je het kaartje gewoon uit het NS-automaat.

Reageer