wat verstaan jullie over het toeslagvrij van Intercity Direct en ICE International?

Voor mensen die een Dal Voordeel abonnement, Weekend Vrij abonnemen hebben, vind ik naar mijn gevoel een oplichting als je een toeslagvrij aan zou koppelen voor de Intercity Direct (voorheen de Fyra) en eventueel ook de ICE International . Voor de ICE weet ik niet meer zeker of je nog toeslag moet betalen als je tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem reist. Vroeger was je wel toeslag verschuldigd.

Voor de Intercity Direct, zijn de toeslagvrij voor sommige te duur. Zeker als je vooral het Dal Voordeel abonnement zou nemen. Ik denk dat de kans nihil is wil iemand met de Dal Voordeel abonnement koppelen met de toeslagvrij van de intercity Direct. Je betaald voor in de 2e klasse wel 50 € per maand en voor de 1e klasse 65 € per maand voor de toeslagvrij abonnement die je kan aankoppelen met je Dal Voordeel abonnement. Ik heb het gevoel dat ik als ik de dal voordeel abonnement zou nemen en de toeslagvrij van Intercity Direct zou koppelen dat de NS de reizigers op grote kosten jagen. Terwijl de Dal Voordeel abonnement meer bedoelt is als je minstens 1x per week zal gaan reizen tussen Schiphol en Rotterdam je idd niet eruit haalt.

Nu heeft de NS de rode toeslagpaaltjes neergezet op de stations Amsterdam CS, Schiphol, Rotterdam, en Breda. Maar de toeslag geldt alleen voor dat stuk Schiphol-Rotterdam, waarvan Amsterdam-Schiphol en Rotterdam-Breda juist geen toeslag hoef te betalen. Als ik elke dag met de trein zou gaan reizen en ik zou dagelijks ermee reizen, dan haal ik het er wel uit. Maar voor mensen die een Dal Voordeel abonnement hebben en de toeslagvrij van de Intercity Direct zou koppelen komen financieel bedrogen uit. Ook voor mensen die een Weekend Vrij abonnement zou nemen kunnen ook bedrogen uitkomen. Ik heb best wel kritisch punt en ik heb uitgerekend, gezien mijn reisgedrag zou het financieel niet veel beter erop worden als ik mijn weekend vrij heb gekoppeld met de toeslagvrij van Intercity Direct. En het woord "Toeslagvrij" klopt ook geen snars van, want je betaalt evengoed blauw aan. Per keer dat je gebruik maakt van de intercity Direct betaal je2e klasse 2 € (dus heen en terug ben je 4 € kwijt) 1e klasse betaal je per keer 3 € (dus heen en terug ben je 6 €) kwijt aan toeslag. Was vadertje Drees er nog maar, die wist wel hoe hij de rovers moest aanpakken. Dus je haalt je ov chipkaart voor de lezer van zo'n rode toeslag paal en er wordt dus een paar euro per keer dat je gebruikt van maakt, afgeschreven van je saldo tegoed op je ov chipkaart.

5 reacties

Hoi rhido,

Over de ICE durf ik even niets te zeggen, weet ik echt te weinig van af, maar bij een Intercity Direct ALtijd Vrij toeslag betaal je het abonnement en hoef je in die maand geen exra toeslagen te kopen, dat heb je met dat abonnement namelijk afgekocht in combinatie met een ander abonnement. Je moet de rode OV-palen niet meer gebruiken dan, je mag dan naar mijn weten direct met je geldige vervoerbewijs de IC direct in, op de kaart staat dan vermeldt dat je een ICd Altijd Toeslagvrij hebt, zo heb ik hem namelijk ook. Dus als je toeslagen extra betaald, zou ik daar mee gaan ophouden, want dan betaal je echt dubbel joh.
Als je voor je werk dagelijks heen en weer reist tussen bijv. Rotterdam en Schiphol en je moet dagelijks €4,00 betalen voor toeslag voor de heen- en terugreis, dan betaal je op maandbasis zo'n €84-88.
Dan is een abonnement van €50 zo gek nog niet. Houd je toch ruim €30 in de knip.
En dat er zowel op Breda en Amsterdam ook toeslagzuiltjes staan is gewoon gedaan voor die reizigers die vanuit Breda naar Schiphol of Amsterdam reizen. Zo hoeven ze in Rotterdam niet uit te stappen om alsnog een toeslag op hun OV chipkaart te zetten.
Om diezelfde reden staan ook op Amsterdam Centraal toeslagzuiltjes.

Een toeslag betekent dat je en bedrag betaalt bovenop een ander bedrag.
Toeslagvrij betekent dus dat je bovenop dat standaard bedrag niets extra's hoeft te betalen.

En ach om de tijd van "vadertje" Drees te vergelijken met de huidige tijd? Ik denk dat er - ook en vooral voor jou - veel ten gunste is veranderd.
50 jaar geleden kende men zoiets als een begeleiderskaart bijv. nog niet. Jij hebt er nu wel een, zodat er iemand "toeslagvrij" met jou mee kan reizen.
In de tijd van Drees liepen slechthorenden met een grote "toeter"aan het oor om nog wat geluiden op te vangen. Tegenwoordig zijn er hoorapparaten ter grootte van een erwt, waarvan zelfs het volume en de toonhoogte nog instelbaar zijn, afgestemd op het spectrum waar de drager nog het beste en meeste kan horen.

Ach, en is het niet altijd zo geweest dat als je slagroom op je ijsje wilde, je daar extra voor moest betalen.
Wil je nu gebruik maken van de luxe van de ICE of de kortere reistijd van de ICD, mag je dan voor die "slagroom" ook iets extra's betalen?

Kortom, de huidige tijd kan en mag je niet vergelijken met een halve eeuw geleden.
Badge
Voor de Intercity Direct betaal je een toeslag omdat je reist op de hogesnelheidslijn. Mocht je regelmatig gebruik willen maken van deze trein dan kun je - zoals Loes en Geus ook al opmerken - gebruikmaken van een abonnement voor de Intercity Direct. Meer informatie over dit abonnement vind je hier. Ik heb je topic verplaatst naar 'Overige producten'.
Reputatie 7
Badge +4
Voor de ICE betaal je op een binnenlandse reis geen toeslag als je een abonnement hebt, mits geldig bij NS en het is sneller en aangenamer reizen. Dat kan ook al met een dalvoordeelurenabonnement, bijvoorbeeld. Reis je met een internationaal kaartje dan is de ICE eveneens toeslagvrij. Anders ben je 2 euro kwijt voor een binnenlandse reis als je die toeslag vooraf op je chipkaart zet. Het is niet onredelijk, lijkt me. Amsterdam-Arnhem is echt aangenamer zo.
Reputatie 6
Badge +2
Voor mensen die een Dal Voordeel abonnement (..) abonnemen hebben, vind ik naar mijn gevoel een oplichting als je een toeslagvrij aan zou koppelen voor de Intercity Direct (..)

Voor de Intercity Direct, zijn de toeslagvrij voor sommige te duur. Zeker als je vooral het Dal Voordeel abonnement zou nemen. Ik denk dat de kans nihil is wil iemand met de Dal Voordeel abonnement koppelen met de toeslagvrij van de intercity Direct. Je betaald voor in de 2e klasse wel 50 € per maand en voor de 1e klasse 65 € per maand voor de toeslagvrij abonnement die je kan aankoppelen met je Dal Voordeel abonnement. Ik heb het gevoel dat ik als ik de dal voordeel abonnement zou nemen en de toeslagvrij van Intercity Direct zou koppelen dat de NS de reizigers op grote kosten jagen. Terwijl de Dal Voordeel abonnement meer bedoelt is als je minstens 1x per week zal gaan reizen tussen Schiphol en Rotterdam je idd niet eruit haalt.

(..) Als ik elke dag met de trein zou gaan reizen en ik zou dagelijks ermee reizen, dan haal ik het er wel uit. Maar voor mensen die een Dal Voordeel abonnement hebben en de toeslagvrij van de Intercity Direct zou koppelen komen financieel bedrogen uit.

Inderdaad. Je moet minstens 22 keer per maand (enkele reis) ICd nemen om het eruit te halen, maar dan is (minstens) Altijd Voordeel of Dal Vrij beter dan Dal Voordeel. Het is dus een combinatie die altijd moet worden afgeraden.

Reageer