beantwoord

Wat voor soort afval is een papieren kaartje met ingebakken chip??

Ik heb dezelfde vraag ook gesteld aan de klantenservice en ik wacht op dit moment op antwoord.

Ik heb hier een gebruikte papieren dagkaart met ingebakken chip voor me. Een chip valt als zodanig onder chemisch afval. Ze verdwijnen met honderdduizenden in het restafval maar ik heb het vermoeden dat dat niet juist is.

Het is me via de media namelijk duidelijk geworden dat 'duurzaamheid' en 'respect voor de leefomgeving' de kernwaarden voor de komende eeuwen zullen zijn. Dat heb ik onmiddellijk ter harte genomen dus nu stel ik me dagelijks bij elke consumptieve stap die ik zet de meest kritische vragen.

En dit is er ook één:

Waar gooi ik dit kaartje weg als ik de schade voor het milieu tot een minimum wil beperken?
icon

Beste antwoord door Tochjo 23 mei 2017, 18:07

Eenmalige OV-chipkaarten moeten bij het restafval. Ik citeer uit het gelinkte krantenartikel:

Eind vorig jaar zegden de Spoorwegen op aandringen van D66 en GroenLinks toe om een recyclesysteem voor de kaarten in het leven te roepen, omdat het weggooien ervan milieuonvriendelijk zou zijn. Dat systeem komt er toch niet."Na aanvullend onderzoek zijn we ervan overtuigd dat de kosten van het recyclen en de energie die daarmee gemoeid is, vele malen hoger zijn dan wanneer we de kaarten gewoon in de papierbak laten gooien", zegt NS-woordvoerder Eric Trinthamer. Dat zou te maken hebben met de 'verlijming van de materialen'. "Er zit geen koper in de kaarten, alleen aluminium."
Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3
Vanwege de chip en antenne-lussen in het kaartje is dit restafval, in tegenstelling tot bijv. vensterenveloppen die wél bij het oud papier mogen.

Mocht je echt het maximale aan milieuvriendelijkheid willen behalen, lever het dan in bij de milieustraat net als andere afgedankte elektronica.

Of het echt telt als KCA (zoals spaarlampen en lege potjes nagellak) betwijfel ik. De chip is gemaakt van silicium (zand) en er zit wat metaal in, that's all. Vergelijk het gerust met de kroonkurk van een bierflesje.
Badge +3
Eenmalige OV-chipkaarten moeten bij het restafval. Ik citeer uit het gelinkte krantenartikel:

Eind vorig jaar zegden de Spoorwegen op aandringen van D66 en GroenLinks toe om een recyclesysteem voor de kaarten in het leven te roepen, omdat het weggooien ervan milieuonvriendelijk zou zijn. Dat systeem komt er toch niet."Na aanvullend onderzoek zijn we ervan overtuigd dat de kosten van het recyclen en de energie die daarmee gemoeid is, vele malen hoger zijn dan wanneer we de kaarten gewoon in de papierbak laten gooien", zegt NS-woordvoerder Eric Trinthamer. Dat zou te maken hebben met de 'verlijming van de materialen'. "Er zit geen koper in de kaarten, alleen aluminium."
Oké, dat lijkt me duidelijk. Bedankt!
Badge +3
Wel zonde van het aluminium natuurlijk.
Reputatie 1
Wel zonde van het aluminium natuurlijk.

Het is überhaupt zonde om een stukje elektronica te maken (kaart met chip en antenne) en die na één keer gebruiken weg te gooien.
Het zou denk ik beter zijn om de losse kaartjes uit de automaat niet meer als chipkaart uit te voeren, maar weer als gewoon papieren kaartje. Het afdrukken van een QR-code (naast de bestemming en geldigheid van het kaartje) is dan voldoende om door de poortjes te komen (net als bij e-tickets).
Geheel mee eens
Reputatie 7
Daarom zij ze een euro duurder. Het verwijderwn van de chip zorgt ervoor dat ze niet meer uitgelezen kunnen worden. Onhandig, want we gebruiken geen kniptang meer en dus kunnen we dan niet zien hoevaak ie gebruikt is.
Badge +3
Daarom zij ze een euro duurder. Het verwijderwn van de chip zorgt ervoor dat ze niet meer uitgelezen kunnen worden. Onhandig, want we gebruiken geen kniptang meer en dus kunnen we dan niet zien hoevaak ie gebruikt is.
En dat is dus belachelijk duur, die euro extra voor een chipkaart. Een blanco chipkaart gemaakt van plastic zoals een bankpasje (ook vaak gebruikt in hotels e.d.) met aanzienlijk meer geheugen koop je in bulk voor 1 cent. http://j.mp/2qVcsnK

Ik neem aan dat papieren chipkaartjes nog goedkoper zijn. Doe er een cent bij voor het bedrukken, nog een cent voor de hologram-strip en nog een cent voor het programmeren en je bent voor minder dan 5 cent helemaal klaar.

Het nummer van de chip is uniek en transacties worden op de kaart zelf opgeslagen dus een (online of offline) systeem zoals RailPocket kan altijd checken waar en wanneer hij gebruikt is om in/uit te checken. Deze apparaten kunnen zowel een chip uitlezen als een QR code scannen. Het laatste zal een seconde langer duren misschien, maar is nog altijd sneller dan het handmatig lezen van een uitgeprint e-ticket (of de reisdatum en geboortedatum van de reiziger wel klopt).
NS zei in het verleden dat ook de kosten van automaten en loket personeel daarbij zitten, terwijl die kosten er al altijd waren uiteraard.
Badge +3
Het is in dit verband misschien interessant om eens na te denken over de altijd geroemde milieuvriendelijkheid van het openbaar vervoer. Aan de ene kant zet een bedrijf als NS in op energiebesparing en het rijden op groene stroom. Aan de andere kant is het energieverbruik van de stations enorm toegenomen sinds de installatie van de poortjes. Daar kan dan nog alle gebruikte energie om alle poorten, paaltjes en dergelijke te produceren bij worden opgeteld.

Mijn conclusie: de OV-chipkaart is veel minder milieuvriendelijk dan het papieren kaartje en stempeltangen voor de Hc's.
Badge +3
Je kunt zo ver gaan als je wilt. Zonder verder een discussie te willen uitlokken wil ik dit kwijt (op persoonlijke titel, ik werk niet voor NS):

- De kosten voor een wegwerp chipkaartje zijn dus een paar cent, het is geen chemisch afval want er zit alleen wat silicium (zand, glas) en dus aluminium in (maar veel minder dan het kroonkurkje van een bierflesje). Verder wat gallium (een element uit de boor-groep dat ook essentieel is voor planten om celwanden te maken). Er zit niets giftigs of kostbaars (edelmetalen) in of iets dat ook maar enige invloed heeft op de biologische omgeving. Het feit dat het 'iets elektronisch doet' is voor het milieu totaal niet van belang.

- Een poortje gebruikt hooguit een paar Watt aan stroom (voor display en RFID scanner). Het slot in de portiek van mijn flat draait meerdere jaren op één knoopcel-batterij, om mijn sleutel te scannen én om het slot te openen. Eén enkel TL lampje van 30 cm in een toilet of andere ruimte verbruikt vele honderden malen meer (18 Watt meestal) en is dus al helemaal verwaarloosbaar in vergelijking met bijvoorbeeld een roltrap.

- In bijv. Eindhoven zonnepanelen (zie http://www.prorail.nl/nieuws/station-eindhoven-krijgt-1900-zonnepanelen) die genoeg opwekken voor poortjes, en de rest...

- Ter vergelijking met een poortje, een beetje intercity die optrekt verbruikt al gauw 3000 ampere bij 1500 volt en dat is dus viereneneenhalf megawatt (tegenwoordig groene stroom dus). Eén trein minder en je hebt meteen het verbruik van al die stroomslurpende poortjes voor een jaar meteen dik terug verdiend :D

I rest my case..
Je kunt zo ver gaan als je wilt. Zonder verder een discussie te willen uitlokken wil ik dit kwijt (op persoonlijke titel, ik werk niet voor NS):

- De kosten voor een wegwerp chipkaartje zijn dus een paar cent, het is geen chemisch afval want er zit alleen wat silicium (zand, glas) en dus aluminium in (maar veel minder dan het kroonkurkje van een bierflesje). Verder wat gallium (een element uit de boor-groep dat ook essentieel is voor planten om celwanden te maken). Er zit niets giftigs of kostbaars (edelmetalen) in of iets dat ook maar enige invloed heeft op de biologische omgeving. Het feit dat het 'iets elektronisch doet' is voor het milieu totaal niet van belang.

- Een poortje gebruikt hooguit een paar Watt aan stroom (voor display en RFID scanner). Het slot in de portiek van mijn flat draait meerdere jaren op één knoopcel-batterij, om mijn sleutel te scannen én om het slot te openen. Eén enkel TL lampje van 30 cm in een toilet of andere ruimte verbruikt vele honderden malen meer (18 Watt meestal) en is dus al helemaal verwaarloosbaar in vergelijking met bijvoorbeeld een roltrap.

- In bijv. Eindhoven zonnepanelen (zie http://www.prorail.nl/nieuws/station-eindhoven-krijgt-1900-zonnepanelen) die genoeg opwekken voor poortjes, en de rest...

- Ter vergelijking met een poortje, een beetje intercity die optrekt verbruikt al gauw 3000 ampere bij 1500 volt en dat is dus viereneneenhalf megawatt (tegenwoordig groene stroom dus). Eén trein minder en je hebt meteen het verbruik van al die stroomslurpende poortjes voor een jaar meteen dik terug verdiend :D

I rest my case..

Inderdaad. Twee stapjes vooruit en één achteruit is gelukkig beter dan één vooruit en twee achteruit.

Het is natuurlijk de meest complexe uitdaging waarvoor de mensheid ooit heeft gestaan, dus voor dat je een consequent en gelijkgeschakeld beeld krijgt, zijn we zeker 50 jaar verder.

Volgens dit krantenartikel moeten gebruikte kaartjes in de papierbak, niet bij het restafval...
Badge +3
Scherp opgemerkt; het woord papierbak in de geciteerde alinea had ik verkeerd gelezen als prullenbak. Dit vanwege de titel van het artikel, "Ov-chipkaart in de prullenbak", en een andere alinea in het artikel waaruit blijkt dat ooit op een site van NS gestaan heeft dat de eenmalige chipkaart in de prullenbak dient te worden geworpen.

Ik denk dat ze toch bij het restafval moeten vanwege het alumimium erin.

Reageer