beantwoord

weghalen fietsen met abonnement

• 24 juni 2021
  • 8 reacties
  • 173 Bekeken

Vandaag kwam ik er achter dat mijn fiets in de stalling bij station Arnhem was verplaatst naar een plek met fietsen die genomineerd waren voor afvoer naar de gemeente. Ik heb een jaarabonnement t/m juli 2021, dus ik stel er absoluut geen prijs op dat iemand aan mijn eigendom zit gedurende deze tijd. Ik neem aan dat dit een actie is geweest van een overijverige medewerker!? Zo nee, dan wil ik graag weten wat de waarde van een jaarabonnement is bij de NS! Dank!

icon

Beste antwoord door Maxime NS 24 juni 2021, 21:46

Goedenavond Harmster, welkom op de NS Community. 

Jammer om te lezen dat je fiets onverwacht is verwijderd. De waarde van het abonnement is dat het financieel voordeliger is als je je fiets vaak stalt. Dat betekent alleen niet dat de fiets er onbeperkt kan staan binnen de duur van het contractjaar. Volgens de voorwaarden is de maximale termijn per keer 28 dagen.

Bekijk origineel

8 reacties

Goedenavond Harmster, welkom op de NS Community. 

Jammer om te lezen dat je fiets onverwacht is verwijderd. De waarde van het abonnement is dat het financieel voordeliger is als je je fiets vaak stalt. Dat betekent alleen niet dat de fiets er onbeperkt kan staan binnen de duur van het contractjaar. Volgens de voorwaarden is de maximale termijn per keer 28 dagen.

Het is vooral jammer dat het bewuste artikel bepaalt dat binnen 28 dagen uitgecheckt moet zijn, logisch, terwijl bij een jaarabonnement niet uitgecheckt hoeft te worden. Dus m.I. Ziet het artikel niet op jaarabonnementen.

Badge +3

@Maxime NS zie je zelf niet in dat het voor @Harmster nogal suf is als/dat…

Er iemand ‘even' naar Arnhem moet reizen om die fiets even uit en weer in te checken?

Het gaat om een stallingsabonnement, en waarschijnlijk/hopelijk een bijbehorende sticker op de fiets die aangeeft dat die daar altijd mag staan (t/m juli 2021 in dit geval).

Reputatie 7
Badge +3

Er iemand ‘even' naar Arnhem moet reizen om die fiets even uit en weer in te checken?

Het gaat om een stallingsabonnement, en waarschijnlijk/hopelijk een bijbehorende sticker op de fiets die aangeeft dat die daar altijd mag staan (t/m juli 2021 in dit geval).

Ook voor fietsen met jaarabonnement geldt een maximale stallingsperiode.

Reputatie 6

Hi Robert B: 

Lijkt mij inderdaad weer een paarse krokodil bij de NS. Indien je een jaarabonnement hebt tot 31 juli 2021, dien je er gewoon van uit te kunnen gaan dat je fiets daar veilig staat t/m 31 juli 2021. Er zijn nog heel veel sectoren die gewoon nog volledig thuiswerken. NS dient daar m.b.t. de stalling gewoon rekening mee te houden. Het abonnement is geldig tot 31 juli, die 28 dagen regeling is bij jaarabonnementen sowieso onzinnig.

Reputatie 6

Hi Robert B: 

Lijkt mij inderdaad weer een paarse krokodil bij de NS. Indien je een jaarabonnement hebt tot 31 juli 2021, dien je er gewoon van uit te kunnen gaan dat je fiets daar veilig staat t/m 31 juli 2021. Er zijn nog heel veel sectoren die gewoon nog volledig thuiswerken. NS dient daar m.b.t. de stalling gewoon rekening mee te houden. Het abonnement is geldig tot 31 juli, die 28 dagen regeling is bij jaarabonnementen sowieso onzinnig.

Het is natuurlijk wel heel uitzonderlijk dat vele sectoren al zolang thuiswerken. Dus "gewoon" rekening houden vind ik in deze context wat lastig want het is niet gewoon dat vele sectoren fulltime thuiswerken. Heb zelf ook het probleem gehad met fiets in een NS stalling maar die heb ik uiteindelijk eruit gehaald en bij mijn werkgever neer gezet toen ik in september weer drie keer naar kantoor mocht voordat alles weer op slot ging. Dacht dan is het een probleem van mijn werkgever dat de fiets in de weg staat ;) Ik heb trouwens wel mail gehad van NS dat ze voornemens waren te gaan handhaven op de 28 dagen, ook al heb ik geen abonnement meer.

Indien de regel van 28 dagen ook betrekking heeft op een jaarabonnement, volgt dit niet uit de tekst van de algemene voorwaarden: 28 dagen bij in- en uitchecken. En dat hoeft nu eenmaal logischerwijs niet bij een jaarabonnement. Maast het formeel juridische vind ik het knap onbehoorlijk dat de fiets gewoon wordt afgevoerd binnen de termijn dat ik een jaarabonnement heb. Ik heb recht op stalling 24/7. Na de termijn van mijn abo kunnen ze wat mij betreft de 28 dagenregel toepassen, geen dag eerder! 

Reputatie 6

@Harmster Ik bedenk me net dat bij een heleboel stations er inmiddels ‘zelfservicestallingen zijn’ waar je alleen binnenkomt als je je OV chipkaart gebruikt. Dus voor dat soort stallingen geldt het wel...

Reageer