beantwoord

Wel of niet een fietskaart dal binnenland?

• 28 september 2020
  • 7 reacties
  • 199 Bekeken

Ik reisde dal binnenland (Voordeelurenabonnement) met fiets en BOB-Yak fietskar. De fietskar is niet demontabel of opvouwbaar en past niet in een tas. Ik heb daarom zowel voor mijn fiets als voor mijn fietskar een Fietskaart gekocht a 7,50 euro = 15,00 euro. Bij controle zei de controleur dat een kaartje voor mijn fietskar niet nodig was. Kan ik geld terugvragen van de NS? Ik heb de losse fietskaartjes nog ter info. Reis was Enschede - Amsterdam Zuid. De fietskar is +/- 1,10 m lang en 44 cm breed

icon

Beste antwoord door Stijn NS 28 september 2020, 17:33

Goedemiddag Wieweet en welkom bij de NS Community!

Ik verbaas me een beetje over het feit dat de conducteur niets heeft gezegd over de fietskar op zich, gezien fietsaanhangwagens officieel geheel niet toegestaan zijn in de trein, ook al koop je er een extra ticket voor. Deze conducteur zal dan ontzettend coulant zijn geweest, wellicht was het een erg lege trein.

Voor een eventuele restitutie van het dubbele fietsticket kun je in ieder geval contact op nemen met onze Klantenservice om te kijken wat er mogelijk is. We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').

Bekijk origineel

7 reacties

Goedemiddag Wieweet en welkom bij de NS Community!

Ik verbaas me een beetje over het feit dat de conducteur niets heeft gezegd over de fietskar op zich, gezien fietsaanhangwagens officieel geheel niet toegestaan zijn in de trein, ook al koop je er een extra ticket voor. Deze conducteur zal dan ontzettend coulant zijn geweest, wellicht was het een erg lege trein.

Voor een eventuele restitutie van het dubbele fietsticket kun je in ieder geval contact op nemen met onze Klantenservice om te kijken wat er mogelijk is. We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').

Reputatie 7
Badge +3

Het verbaast mij ook dat de fietskar mee mocht. Al is betreffende fietskar niet breed, hij valt zelfs buiten de maximale afmetingen van bagage.

Aha, bedankt. Het was inderdaad een bijna lege trein, tussen 10:00 en 12:30 uur ik reisde op een “Keuzedag” kaart 1e klas De hoogte was 28 cm. Maar een concertbas is nog groter, heeft een bassist dan een probleem?

Het wiel is demontabel en de voorvork omklapbaar (scharnier)

Een contrabas zou ook voor problemen kunnen zorgen inderdaad. Als bagage niet behoort tot dingen waar een apart ticket voor aangeschaft kan worden, zoals een fiets, gelden daar de voorwaarden voor handbagage voor, waarbij het voorwerp niet groter mag zijn dan 85 cm breed, diep of hoog. In sommige gevallen wanneer het bijvoorbeeld erg dun en lang is (denk aan ski-latten) kan daar een uitzondering in gemaakt worden als ze wel gewoon in het bagagerek geplaatst kunnen worden, maar een contrabas zal dan officieel gezien te groot zijn om mee te nemen in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Het wiel is demontabel en de voorvork omklapbaar (scharnier)

Maar je had hem als geheel mee en dan is hij niet toegestaan. Met wiel eraf en voorvork omgeklapt ziet het er uit als gewone bagage en dan zou een vriendelijke conducteur het kunnen accepteren.

Reageer