beantwoord

Wijzigen datum e-ticket

  • 13 november 2019
  • 19 reacties
  • 433 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hallo,

Ik heb een e-ticket voor komende zondag reeds op datum op de e-ticket in mijn NS app gezet.

 

Echter door veranderende vluchttijden wil ik deze aanpassen naar komende zaterdag. 

 

Is dit mogelijk? 

icon

Beste antwoord door Thom 13 november 2019, 11:45

Wijzigen is helaas niet meer mogelijk. U heeft het meeste rendement door toch op de dag van geldigheid te reizen. Het is niet na te gaan of uw kaartje is gebruikt, en dan zou u twee kaartjes hebben voor de prijs van één. Kortom: achteraf wijzigen is te fraudegevoelig.

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Wijzigen is helaas niet meer mogelijk. U heeft het meeste rendement door toch op de dag van geldigheid te reizen. Het is niet na te gaan of uw kaartje is gebruikt, en dan zou u twee kaartjes hebben voor de prijs van één. Kortom: achteraf wijzigen is te fraudegevoelig.

Reputatie 5

en lesje voor later: koop dat ticket pas zo laat mogelijk, juist om dit te vermijden.

OF: ik herhaal nog maar eens: met die chipkaart heb je die problems niet en het kost even duur, behalve dan met al die actietickets.

Bij vergissing verkeerde datum op ticket. Kan dus niet gewijzigd worden blijkbaar. En nu? 

Reputatie 7
Badge

Inderdaad, na openen ticket is wijzigen niet mogelijk @Guido Brink Zie ook de voorwaarden.

En nu ? Het ticket alsnog gebruiken waar het geldig voor is, of een nieuwe kopen met de juiste datum.

Eigenlijk best wel ongelofelijk dat de NS daar geen rekening mee kan houden. Dit is slechts een technisch probleem dat men blijkbaar niet wenst op te lossen. Hoe moeilijk kan het zijn? Wel beetje schamen hoor NS! 

Reputatie 7
Badge

Het was ongelofelijk @Guido Brink hoeveel klanten van NS het nodig vonden om fraude te plegen met dit soort kaartjes, met grote financiële gevolgen. Dat een bedrijf dan strenge maatregelen neemt door andere beperkende voorwaarden te hanteren lijkt me niet meer dan logisch. Niet de schuld of onwil van NS, maar 100 procent te danken aan uw mede reiziger, welke zich moet schamen.

Reputatie 7
Badge +3

Eigenlijk best wel ongelofelijk dat de NS daar geen rekening mee kan houden. Dit is slechts een technisch probleem dat men blijkbaar niet wenst op te lossen. Hoe moeilijk kan het zijn? Wel beetje schamen hoor NS! 


Het probleem is dat het verkeerd ingevulde kaartje na openen niet meer ongeldig gemaakt kan worden en u dus als u wel zou mogen wijzigen 2 kaartjes heeft voor de prijs van 1. Er staat in de voorwaarden die u had kunnen aanklikken voir het betalen dat wijzigen en restitutie niet mogelijk zijn. Beetje schamen Guido dat je zelf een verkeerde datum invult en verwacht dat NS het oplost.

 

Reputatie 5

Eigenlijk best wel ongelofelijk dat de NS daar geen rekening mee kan houden. Dit is slechts een technisch probleem dat men blijkbaar niet wenst op te lossen. Hoe moeilijk kan het zijn? Wel beetje schamen hoor NS! 

 

Geef u volkomen gelijk. Zeker in het geval u een regulier e-ticket bij NS (dus niet een actiekaartje via een andere verkoper) heeft aangeschaft, bent u niet adequaat geinformeerd m.b.t. de beperkingen van dat ticket. Een klacht indienen bij de OV ombudsman zou in dat geval zinvoller zijn dan hier te klagen. Dit kan eenvoudig en kosteloos via https://www.ovombudsman.nl/.U kunt daarbij ook verwijzen naar de onhebbelijke wijze waarop u hier op een servicekanaal van NS, tegen beter weten in, bent bejegend.

Wow! Ik weet niet met wie ik chat maar uit gemak het dan maar bij de klant neerleggen… duidelijk geen klantgerichte benadering. Fouten/vergissingen worden gemaakt en dat weet de NS ook. Online kan alles hoor…

Fraude oplossen alleen voor eigen toko...geen software aanpassingen waarin wijzingen kunnen worden aangebracht...heeel ouderwets. 
Maar goed beetje klagen helpt blijkbaar niet en krijg je ook nog eens een keer te horen dat je jezelf moet schamen..?? Boohoohooo.

Reputatie 7
Badge +3

Eigenlijk best wel ongelofelijk dat de NS daar geen rekening mee kan houden. Dit is slechts een technisch probleem dat men blijkbaar niet wenst op te lossen. Hoe moeilijk kan het zijn? Wel beetje schamen hoor NS! 

 

Geef u volkomen gelijk. Zeker in het geval u een regulier e-ticket bij NS (dus niet een actiekaartje via een andere verkoper) heeft aangeschaft, bent u niet adequaat geinformeerd m.b.t. de beperkingen van dat ticket. Een klacht indienen bij de OV ombudsman zou in dat geval zinvoller zijn dan hier te klagen. Dit kan eenvoudig en kosteloos via https://www.ovombudsman.nl/.U kunt daarbij ook verwijzen naar de onhebbelijke wijze waarop u hier op een servicekanaal van NS, tegen beter weten in, bent bejegend.


Nou nou @BrunoEst  Zo onhebbelijk zijn de reacties niet. TS heeft een fout gemaakt, wil die rechtzetten en wordt er op gewezen dat het niet kan. En die voorwaarden kun je gewoon aanklikken ook bij reguliere tickets voor je een e-ticket koopt. Heb je het ticket niet geopend/gedownload/geprint/indeappgezet dan zijn er via de klantenservice eventueel nog wat mogelijkheden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Eigenlijk best wel ongelofelijk dat de NS daar geen rekening mee kan houden. Dit is slechts een technisch probleem dat men blijkbaar niet wenst op te lossen. Hoe moeilijk kan het zijn? Wel beetje schamen hoor NS! 

Het staat toch heel duidelijk in de voorwaarden vermeld maar veel mensen nemen niet de moeite die te lezen.

Badge +3

De software aanpassingen komen er echt wel (zijn al tijden geleden beloofd) maar op dit moment zijn poortjes nogal dom (grotendeels offline) en zien alleen maar een geldige (Aztec)code voor de gekozen datum en gaan open.

Er wordt dus helemaal niets geregistreerd zoals een in/uitcheck dus, in tegenstelling tot wat je zou verwachten. Bovendien hebben de meeste stations geen poortjes en (dus) ook geen mogelijkheid om e-tickets te scannen.

Bij controle in de trein is er al wél meer mogelijk (mits de code goed leesbaar is), dus een backend-check doen of de code (ordernummer) van het e-ticket misschien geblokkeerd is, maar dat gebeurt op dit moment niet standaard.

Met kleinschaliger zaken zoals concertkaartjes e.d. is het allemaal veel makkelijker, want daar is alle controleapparatuur ‘live’ verbonden met het centrale boekings/reserverings-systeem.

Als het gaat om een e-ticket van/naar Schiphol en geannuleerde vluchten (waarvan je bewijs zult moeten tonen), of een ticket dat je om 23:00 voor vandaag bestelt (terwijl dat overduidelijk morgen moet zijn) wil de klantenservice nog wel eens coulant zijn en je een nieuwe code sturen om een ticket op de juiste datum te verzilveren.

Reden genoeg om een gekocht e-ticket (actie)kaartje pas op het laatste moment te verzilveren op naam/datum, dus pas als je zeker weet dat je er op die dag mee gaat reizen. Als je bij aankoop (dus nog voordat je betaalt) al meteen een naam en datum moet invullen dan wacht daar ook zo lang mogelijk mee.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wow! Ik weet niet met wie ik chat maar uit gemak het dan maar bij de klant neerleggen… duidelijk geen klantgerichte benadering. Fouten/vergissingen worden gemaakt en dat weet de NS ook. Online kan alles hoor…

Fraude oplossen alleen voor eigen toko...geen software aanpassingen waarin wijzingen kunnen worden aangebracht...heeel ouderwets. 
Maar goed beetje klagen helpt blijkbaar niet en krijg je ook nog eens een keer te horen dat je jezelf moet schamen..?? Boohoohooo.

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity geen chatbox, daarvoor moet u een andere link/button aanklikken. Dan krijgt u een NS medewerker die vertelt dat bij een geopend ticket er niets meer mogelijk is.

Op een afstand is niet te zien of er een fout/vergissing is gemaakt. NS is door schade en schande wijs geworden. Niet leuk voor de goeden onder ons, maar de regels zijn duidelijk. Strikt genomen hoeft NS niet eens een ongeopend e-ticket te vergoeden/wijzigen volgend de voorwaarden waarbij u met de koop akkoord gegaan bent.

Als u het niet eens met met de hier gegeven antwoorden neem dan telefonisch, via Facebook Twitter of chat contact op met NS klantenservice. Het zou fijn zijn dat u dan verwijst naar dit topic en als u de uitkomst van u contact met de klantenservice terugkoppelt. Leren wij ook van.

Voor de volgende keer: koop voor 1 euro extra een kaartje uit de automaat (dan krijg je wel geld terug voor ongebruikte kaartjes) of schaf een OV chipkaart aan.

 

 

Reputatie 5

Eigenlijk best wel ongelofelijk dat de NS daar geen rekening mee kan houden. Dit is slechts een technisch probleem dat men blijkbaar niet wenst op te lossen. Hoe moeilijk kan het zijn? Wel beetje schamen hoor NS! 

Het staat toch heel duidelijk in de voorwaarden vermeld maar veel mensen nemen niet de moeite die te lezen.

 

Uit 2e kwartaalrapportage 2019 OV Ombudsman:

De OV ombudsman vindt het goed dat NS nadenkt over een manier om gedownloade e-tickets met bijvoorbeeld een verkeerde datum te annuleren. Omdat het niet bekend is hoe lang deze annuleringsmogelijkheid nog op zich laat wachten, stelt de OV ombudsman om:

- in het bestelprogramma altijd naast de datum van de reis ook de dag (maandag, dinsdag etc) te vermelden. Dat is een extra check voor reizigers om na te gaan of ze de goede datum selecteren;

- informeer reizigers nadrukkelijk dat een eenmaal ingevulde datum niet meer gewijzigd kan worden.

Geef ze daarom het advies om indien mogelijk zo laat mogelijk het ticket te activeren of te downloaden.

NS laat weten dat op de meest relevante verkoopkanalen naast de datum inmiddels ook de dag vermeld wordt. Tevens krijgen reizigers op die kanalen tijdens het bestelproces een waarschuwing dat tickets niet meer gewijzigd kunnen worden. NS is bezig om deze extra vermeldingen ook op andere kanalen te vermelden.”

 

Dit is slechts ten dele of niet gebeurd. Slechte zaak. Helaas !

 

Reputatie 5


Nou nou @BrunoEst  Zo onhebbelijk zijn de reacties niet. 

 

Onhebbelijk tegen beter weten in. Uit de berichten, zoals door sommigen op dit forum worden geplaatst, spreekt van alles maar niet de ambitie om klanten op een prettige wijze te willen helpen. Meer dan eens te genant voor woorden.

Indien de moderatie niet meer tot handhaving in staat is, kan dit forum maar beter, net als de 1 ste klas, zsm worden opgedoekt. Dit gaat van kwaad tot erger en de klant noch NS is daarbij gebaat.

Goedemiddag, 

Allereerst nog van harte welkom op de NS Community, Guido Brink. Het spijt me dat je een e-ticket hebt gekocht met een verkeerde datum. Zoals is aangegeven kan dat niet worden aangepast achteraf. Dat heeft inderdaad met het huidige systeem te maken en daarom wordt wanneer je een ticket koopt of een code verzilvert, aangegeven dat de datum na het bestellen niet veranderd kan worden. Als het ticket via de planner wordt gekocht dan staat dit niet aangegeven, maar kan je wel duidelijk zien voor welke dag je een ticket koopt. Ik wil geen aannames doen over hoe het ticket is gekocht en of je hier wel of geen melding hebt gekregen, maar ik begrijp dat het ontzettend frustrerend is dat je niet geholpen kan worden met het wijzigen van de datum nadat je deze verkeerd hebt ingevuld. 

Ik ben het met BrunoEst eens betreft de toon waarop er is gereageerd. Het is nergens voor nodig om tegen iemand te zeggen dat diegene zich moet schamen voor het maken van een fout, want dat is inderdaad menselijk. Ik hoop dat iedereen elkaar meer in zijn waarde wil laten en dat wanneer je weer eens iets hebt om te delen op dit klant-helpt-klant kanaal, je je wel welkom voelt, Guido.

Reputatie 5

Wat zou dit forum er toch van opknappen als men eens ruiterlijk zijn excuses zou aanbieden na uit de bocht te zijn gevlogen. Of kan dat fatsoen en voorbeeldig gedrag nu juist niet van fatsoensrakkers verwacht worden ?

Reputatie 7
Badge +3

Wat zou dit forum er toch van opknappen als men eens ruiterlijk zijn excuses zou aanbieden na uit de bocht te zijn gevlogen. Of kan dat fatsoen en voorbeeldig gedrag nu juist niet van fatsoensrakkers verwacht worden ?


Het forum zou ook opknappen als reacties die niets met de vraag te maken hebben niet gepost worden.

 

 

Reputatie 5

Wat zou dit forum er toch van opknappen als men eens ruiterlijk zijn excuses zou aanbieden na uit de bocht te zijn gevlogen. Of kan dat fatsoen en voorbeeldig gedrag nu juist niet van fatsoensrakkers verwacht worden ?


Het forum zou ook opknappen als reacties die niets met de vraag te maken hebben niet gepost worden.

 

 

Het heeft alles met deze vraag te maken en niet alleen met deze vraag (indien gewenst wil ik je wel een aantal voorbeelden geven)

Reageer