beantwoord

Wijziging samenreiskorting

  • 6 February 2024
  • 55 reacties
  • 1799 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2

Las zojuist het persbericht over de wijziging hoe samenreiskorting werkt. Maar reizigers met een kaart op saldo mogen dus straks hun reis met samenreiskorting niet in de spits afmaken en reizigers met flex wel?

Immers staat er dat samenreiskorting uit de automaat verdwijnt, dus met een kaart op saldo moet je een e-ticket gaan kopen i.p.v. op je chipkaart te reizen. Of hoe ziet NS dat anders voor zich?

Juist reizigers die nog geen abonnement hebben zullen relatief vaker op saldo reizen, maar zijn ook de voornaamste doelgroep voor samenreiskorting. Wie Flex heeft zal immers al regelmatig reizen.

NS wil reizigers wel heel graag naar Flex dwingen blijkbaar...

icon

Beste antwoord door Erryt NS 6 February 2024, 09:01

Bekijk origineel

55 reacties

De nieuwe methode draagt bij aan de veiligheid van onze collega's en medereizigers. Met de nieuwe methode is er namelijk geen onduidelijkheid meer met wie wordt meegereisd. Met deze aanpassing verwachten wij dat er minder reizigers met een ongeldig vervoersbewijs reizen en er minder discussie en vervelende situaties ontstaan in de trein.

Reputatie 6

Zoals ook op X aangegeven betaal je met een E-Ticket hetzelfde. De zorg dat de reis wel begint voor de spits maar niet afgemaakt mag worden heb ik ook. Die vraag is uitgezet. Maar niemand dwingt reizigers naar Flex.

 

We hebben gewoon teveel gezeik op de trein erdoor. 60% van de reizigers die ik aantref met SRK hebben daar geen recht op. Laten we zeggen dat het per maand 1000 zijn. Als voorbeeld. Ik moet voor ongeveer de helft mijn collega's erbij halen omdat ik dan te maken krijg met agressie. Betekent dus dat 500 mensen per maand zorgen voor gezeik en vertraging alleen omdat ze geen 5,60 per maand willen betalen voor dal voordeel maar wel de korting willen. Dat is gewoon te veel en moet eens afgelopen zijn dus ik ben als HC erg blij hiermee. Zoals @Erryt NS al aangeeft: deze oplossing gaat bijdragen aan de sociale veiligheid 

Reputatie 7
Badge +3

De nieuwe methode draagt bij aan de veiligheid van onze collega's en medereizigers. Met de nieuwe methode is er namelijk geen onduidelijkheid meer met wie wordt meegereisd. Met deze aanpassing verwachten wij dat er minder reizigers met een ongeldig vervoersbewijs reizen en er minder discussie en vervelende situaties ontstaan in de trein.

En daarom is het voor op saldoreizigers niet meer mogelijk om samenreiskorting op de kaart te zetten? Begrijp dat die voor minder veiligheid zorgen

Dit is weer een nieuwe poging om mensen aan flex te krijgen.

Loopt die actie van €2,50 voor dal voordeel nog? 

De nieuwe methode draagt bij aan de veiligheid van onze collega's en medereizigers. Met de nieuwe methode is er namelijk geen onduidelijkheid meer met wie wordt meegereisd. Met deze aanpassing verwachten wij dat er minder reizigers met een ongeldig vervoersbewijs reizen en er minder discussie en vervelende situaties ontstaan in de trein.

En daarom is het voor op saldoreizigers niet meer mogelijk om samenreiskorting op de kaart te zetten?

Ja. Want anders kan zo iemand alsnog gewoon bij de automaat samenreiskorting laden zonder met iemand samen te reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

De nieuwe methode draagt bij aan de veiligheid van onze collega's en medereizigers. Met de nieuwe methode is er namelijk geen onduidelijkheid meer met wie wordt meegereisd. Met deze aanpassing verwachten wij dat er minder reizigers met een ongeldig vervoersbewijs reizen en er minder discussie en vervelende situaties ontstaan in de trein.

En daarom is het voor op saldoreizigers niet meer mogelijk om samenreiskorting op de kaart te zetten?

Ja. Want anders kan zo iemand alsnog gewoon bij de automaat samenreiskorting laden zonder met iemand samen te reizen. 

Dat is een kul argument, want je kunt ook met flex het schuifje omzetten of een e-ticket kopen. Ik zie het verschil niet. Behalve dat men bij flex een correctie op de kaart kan zetten als het niet klopt onder vermelding van ‘het is goed zo’.

De nieuwe methode draagt bij aan de veiligheid van onze collega's en medereizigers. Met de nieuwe methode is er namelijk geen onduidelijkheid meer met wie wordt meegereisd. Met deze aanpassing verwachten wij dat er minder reizigers met een ongeldig vervoersbewijs reizen en er minder discussie en vervelende situaties ontstaan in de trein.

En daarom is het voor op saldoreizigers niet meer mogelijk om samenreiskorting op de kaart te zetten?

Ja. Want anders kan zo iemand alsnog gewoon bij de automaat samenreiskorting laden zonder met iemand samen te reizen. 

Dat is een kul argument, want je kunt ook met flex het schuifje omzetten of een e-ticket kopen. Ik zie het verschil niet. Behalve dat men bij flex een correctie op de kaart kan zetten als het niet klopt onder vermelding van ‘het is goed zo’.

Nee, je kunt dan met Flex niet meer het schuifje omzetten, want je hebt een code nodig die je krijgt van de abonnementshouder. Die code kun je invullen op de website. Met een abonnement op saldo kun je op de website geen code invullen. Vandaar het verschil.

Qua toon zou ik het fijn vinden als je bewoordingen als '’kul argument [sic]’ achterwege laat.

Reputatie 7
Badge +1

Dit is niet alleen een poging om reizigers naar Flex te krijgen, maar ook een poging om de automaten verder uit te faseren. Immers, hoe moeilijk kan het zijn om op die automaten ook het verplicht invoeren van een code toe te voegen?

Een sterk argument voor het verwijderen van de SRK uit de automaat zie ik dus niet.

Ik vind het spijtig dat je de veiligheid van personeel en reizigers niet als (sterk) argument ziet. 

Reputatie 7
Badge +3

 

 

 

Nee, je kunt dan met Flex niet meer het schuifje omzetten, want je hebt een code nodig die je krijgt van de abonnementshouder. Die code kun je invullen op de website. Met een abonnement op saldo kun je op de website geen code invullen. Vandaar het verschil.

Qua toon zou ik het fijn vinden als je bewoordingen als '’kul argument [sic]’ achterwege laat.

Kul argument is een normaal woord.

Er wordt nergens in dit topic over een code gesproken, dus hoe kan ik weten dat dat de reden is waarom samenreiskorting niet meer via de automaat kan?

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het spijtig dat je de veiligheid van personeel en reizigers niet als (sterk) argument ziet. 

Die veiligheid is minder geworden vanaf het moment dat er niet tot nauwelijks meer gecontroleerd werd.

 

Dit is niet alleen een poging om reizigers naar Flex te krijgen, maar ook een poging om de automaten verder uit te faseren. Immers, hoe moeilijk kan het zijn om op die automaten ook het verplicht invoeren van een code toe te voegen?

Een sterk argument voor het verwijderen van de SRK uit de automaat zie ik dus niet.

De automaat moet dan ook de code kunnen checken en een foutmelding geven als een onjuiste code wordt ingevoerd. Anders vullen die fraudeurs gewoon een willekeurige code in. Of de automaten dat aankunnen, weet ik niet.

@MoDe in het persbericht van de NS waar Daniël naar verwijst wordt het keurig uitgelegd. Zo had je het kunnen weten.

Reputatie 7
Badge +3

 

De automaat moet dan ook de code kunnen checken en een foutmelding geven als een onjuiste code wordt ingevoerd. Anders vullen die fraudeurs gewoon een willekeurige code in. Of de automaten dat aankunnen, weet ik niet.

@MoDe in het persbericht van de NS waar Daniël naar verwijst wordt het keurig uitgelegd. Zo had je het kunnen weten.

En waar kan ik dat persbericht dan vinden??? Er staat geen link.

Hoeveel van die fraudeurs laden samenreiskorting via de automaat?

Dit is gewoon een actie waarbij niet nagedacht is wat het betekent voor op saldo reizigers of een bewuste poging om minder kortingreizigers in de spits te krijgen.

Afschaffen die frauduleuze samenkorting. Het was vanaf het begin (in de tijd van de papieren kaartjes) al aanhoudend ellende. Wie met korting wil reizen schaft maar DalVoordeel aan.

Reputatie 7
Badge +1

En waar kan ik dat persbericht dan vinden??? Er staat geen link.

ns.nl > Nieuws en je ziet:

https://nieuws.ns.nl/ns-past-aanschaf-samenreiskorting-aan/

Die link was natuurlijk nog handiger geweest.

Dit is gewoon een actie waarbij niet nagedacht is wat het betekent voor op saldo reizigers of een bewuste poging om minder kortingreizigers in de spits te krijgen.

Dat laatste zou zeker kunnen inderdaad.

Op het moment dat je geen E-tickets meer kunt kopen zonder code, gaan alle fraudeurs natuurlijk bij de automaat samenreiskorting laden. Ik snap dus wel dat deze mogelijkheid wordt dichtgezet. 

De gevolgen zijn ook vrij klein. Wie op saldo reist met een abonnement heeft niets aan samenreiskorting. Wie geen abonnement heeft, kan in principe NS Flex bestellen. Dat bespaart ook de kosten van een OV-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +2

Waarom allemaal zo moeilijk denken in aanpassen van de automaat. Immers volstaat het bestaande online proces om het product samenreiskorting met gebruik van een code te bestellen. Dat product haal je vervolgens op bij de automaat en klaar ben je!

Jaren geleden kon je al een toeslag 2-1 in de webshop kopen en dan op je chipkaart laden, dit komt op hetzelfde neer dus zou al moeten kunnen.

Reputatie 7
Badge +2

Wie geen abonnement heeft, kan in principe NS Flex bestellen. Dat bespaart ook de kosten van een OV-chipkaart.

Tenzij je dat niet mag omdat je bv. onder bewind staat, het kredietcheckbedrijf van NS je adres als onbetrouwbaar beoordeeld of je simpelweg niet achteraf met facturen geconfronteerd wilt worden omdat je het al niet breed hebt.

Maar dat bedoel ik dus met dwingen richting Flex van de klanten. Ik kreeg als saldo-reiziger in het begin van Flex ook constant mailings over het zogenaamde gemak...

Reputatie 7
Badge +3

Op het moment dat je geen E-tickets meer kunt kopen zonder code, gaan alle fraudeurs natuurlijk bij de automaat samenreiskorting laden. Ik snap dus wel dat deze mogelijkheid wordt dichtgezet. 

De gevolgen zijn ook vrij klein. Wie op saldo reist met een abonnement heeft niets aan samenreiskorting. Wie geen abonnement heeft, kan in principe NS Flex bestellen. Dat bespaart ook de kosten van een OV-chipkaart.

Er zijn mensen die uit principe geen flex willen bestellen, o.a. omdat er minder inzicht in en grip op kosten is.

Flex basis bestellen kost €10, dus hoezo bespaar je kosten van een ov-chipkaart als een anonieme kaart (handig voor buitenlandse bezoekers) of persoonlijke chipkaart €7,50 kost?

 

Op het moment dat je geen E-tickets meer kunt kopen zonder code, gaan alle fraudeurs natuurlijk bij de automaat samenreiskorting laden. Ik snap dus wel dat deze mogelijkheid wordt dichtgezet. 

De gevolgen zijn ook vrij klein. Wie op saldo reist met een abonnement heeft niets aan samenreiskorting. Wie geen abonnement heeft, kan in principe NS Flex bestellen. Dat bespaart ook de kosten van een OV-chipkaart.

Er zijn mensen die uit principe geen flex willen bestellen, o.a. omdat er minder inzicht in en grip op kosten is.

Flex basis bestellen kost €10, dus hoezo bespaar je kosten van een ov-chipkaart als een anonieme kaart (handig voor buitenlandse bezoekers) of persoonlijke chipkaart €7,50 kost?

 

Zucht. Met Dal Voordeel kost flex € 5,60 (of nu € 2,50) 

Reputatie 7
Badge +3

 

 

 

Zucht. Met Dal Voordeel kost flex € 5,60 (of nu € 2,50) 

Met Dal voordeel heb je zelf geen samenreiskorting nodig.

Over algemeen reizen mensen met samenreiskorting omdat ze geen abonnement hebben of willen.

Eigenlijk vind ik het wel een goed idee om iets aan die samenreiskorting te doen, maar het wordt wel erg omslachtig zo...

Kan me niet voorstellen dat dit een manier is om meer reizigers naar Flex te krijgen vanwege het niet kunnen afmaken van je reis in de spits met een e-ticket. Dan had het samenreis e-ticket ook gewoon afgeschaft kunnen worden natuurlijk, dat zou veel meer effect hebben. Komt op mij over alsof daar gewoon niet echt over na is gedacht 

Reputatie 6

Ik vind het spijtig dat je de veiligheid van personeel en reizigers niet als (sterk) argument ziet. 

Die veiligheid is minder geworden vanaf het moment dat er niet tot nauwelijks meer gecontroleerd werd.

 

Je praat echt alles maar goed he? Doe je op X ook al. Onze collega's zie je minder omdat iedereen veilig thuis wil komen. Door problemen aan te pakken aan de voorkant zijn er minder problemen

Reputatie 6

Waarom allemaal zo moeilijk denken in aanpassen van de automaat. Immers volstaat het bestaande online proces om het product samenreiskorting met gebruik van een code te bestellen. Dat product haal je vervolgens op bij de automaat en klaar ben je!

Jaren geleden kon je al een toeslag 2-1 in de webshop kopen en dan op je chipkaart laden, dit komt op hetzelfde neer dus zou al moeten kunnen.

De automaat is niet aanpasbaar. Heb je al uitgelegd (en niet ik alleen) op X waarom niet. 

Reputatie 6

Eigenlijk vind ik het wel een goed idee om iets aan die samenreiskorting te doen, maar het wordt wel erg omslachtig zo...

Kan me niet voorstellen dat dit een manier is om meer reizigers naar Flex te krijgen vanwege het niet kunnen afmaken van je reis in de spits met een e-ticket. Dan had het samenreis e-ticket ook gewoon afgeschaft kunnen worden natuurlijk, dat zou veel meer effect hebben. Komt op mij over alsof daar gewoon niet echt over na is gedacht 

Is het ookniet,maar ja ze willen het graag zo laten lijken.

 

De cijfers van agressie liegen er niet om. Niet alleen bij mij, maar ook niet bij mijn collega's. We hebben echt teveel ellende gehad met de Jongeren dagkaart en de Samenreiskorting. De jongeren dagkaart is nu bijna geen probleem meer, dus maatregelen nemen helpt. 

 

Het is niet leuk voor de mensen die het goed doen, maar we moeten nu wel iets doen en ik ben blij dat NS dat doet

 

Badge +3

Het is niet leuk voor de mensen die het goed doen, maar we moeten nu wel iets doen en ik ben blij dat NS dat doet

Ik zie het probleem ook niet zo om even een code aan te maken voor medereizigers, tenzij je van tevoren allerlei dingen moet invullen zoals hun naam, traject, etc. maar dat lijkt in het filmpje niet het geval.

Moet wel bekennen dat ik me met (heel) vroegere meereiskaartjes wel eens schuldig gemaakt heb aan ‘meereisbedelen’, of juist een volkomen onbekende ‘op sleeptouw’ genomen heb. Toen waren er nog geen apps en zo.

Of een Kruidvat/AH dagkaartje doorverkocht heb aan een toerist die stond te klooien bij een automaat. Tja als ik om 15.00 alweer terug ben in Eindhoven en iemand moet nog naar Den Haag en ‘s avonds naar een evenement in Amsterdam… Geef maar 10 euro, win-win en ik loop even met je mee naar het poortje om te garanderen dat het kaartje werkt.

Reageer