beantwoord

Windows phone app

Waar blijft de windows phone app?
icon

Beste antwoord door Marjan NS 30 mei 2014, 14:10

Er gaat voorlopig nog geen Reisplanner Xtra-app ontwikkeld worden voor de Windows Phone. We volgen de bewegingen in de markt, Windows Phone heeft in Nederland slechts enkele procenten van de markt in handen. We hebben hierin de positie genomen dat een besturingssysteem minimaal 20 procent van de markt moet beslaan. Je kan wel gebruik maken van de mobiele website, m.ns.nl.

Ik heb vraag verplaatst naar 'Overige producten', omdat je vraag hieronder valt.

Bekijk origineel

20 reacties

Er gaat voorlopig nog geen Reisplanner Xtra-app ontwikkeld worden voor de Windows Phone. We volgen de bewegingen in de markt, Windows Phone heeft in Nederland slechts enkele procenten van de markt in handen. We hebben hierin de positie genomen dat een besturingssysteem minimaal 20 procent van de markt moet beslaan. Je kan wel gebruik maken van de mobiele website, m.ns.nl.

Ik heb vraag verplaatst naar 'Overige producten', omdat je vraag hieronder valt.

Gezien je een dienstverlenende organisatie bent en apps blijkbaar onderdeel zijn van je dienstverlening is het kortzichtig om een hele groep mensen die Windows Phone gebruiken (en die groep groeit hard) compleet buiten te sluiten onder het mom van "te laag gebruikspercentage"! Erg jammer...
Waar blijft de windows phone app?
Ondertussen heeft IOS een marktaandeel van minder dan 20 procent. Ik neem dus aan, gezien jullie beleid, dat de app voor IOS ook niet meer wordt doorontwikkeld?
Ik vind het echt heel vreemd dat de NS zo star vasthoudt aan die 20 procent. Gezien de massa mensen die de NS bedient is het niet meer dan normaal dat ook een Windows Phone app komt. Ook al is het marktaandeel 4%.
Even een aanvulling: Android en iOS hadden in kwartaal 3 van 2014 een marktaandeel van respectievelijk 83.1 en 12.7%.
"We hebben hierin de positie genomen dat een besturingssysteem minimaal 20 procent van de markt moet beslaan". Je kunt dit ook lezen als: het interesseert ons helemaal niets dat we mogelijk 20% van onze klanten benadelen door ze geen goede informatie aan te bieden. Het zoveelste bewijs dat marktwerking op het spoor volkomen mislukt is. De reiziger krijgt wel alle nadelen van de marktwerking, zoals het extra moeten in- en uitchecken bij overstap naar een andere vervoerder, maar niets van de mogelijke voordelen. Als marktwerking echt zou werken op het spoor, zou de NS het wel uit zijn hoofd laten om de instelling te hebben dat het voldoende is om maar 80% van de klanten tevreden te houden. Als zoiets zou gebeuren bij een bedrijf met echte concurrentie zou het al lang failliet zijn.

En serieus: waar hebben we het over? Zo'n app maken voor Windows Phone kost echt geen tonnen! Ik ben zelf Windows ontwikkelaar en ik maak hem voor 25,000 Euro. Wie biedt minder?
Als het om Windows 10 gaat, heeft het nog wat kinderziektes. Misschien medio december 2015 kan ik het aanschaffen. Als u ook lid bent van HCCNet en/of Seniorweb kunt u beste tips en weetjes daar vandaan halen! Momenteel moet ik het nog doen met Android app van Samsung. Een Windows app is voor nu nog te vroeg gejuicht.
Reputatie 5
Een Windows app is voor nu nog te vroeg gejuicht.
Zoals in een ander topic ook al gezegd ; er is al een aantal apps voor Windows Phone (8.1) die alle benodigde info geven omdat ze met de officiële NS API werken ...
In alle andere app missen twee belangrijke onderdelen:
1) druktemelder van NS
2) klassewissel

Ik heb trouwens zelfde vraag bij zilveren kruis neergelegd, die gaan er serieus over nadenken. Zij spraken over zo'n 13K kosten voor de app. Maw.
NS is al meer geld zowat kwijt aan antwoorden om de boel af te houden dan om een keer op een klantvriendelijk spoor te gaan.
Reputatie 5
Tsja, het is maar wat je mist.
Als ik kan zien of en hoe laat m'n trein rijdt en wat de samenstelling is (bijv. alleen SLT-4 of meer stellen) dan weet ik voldoende.
Overigens laat Treintijden wel 1, 2 of 3 poppetjes zien om drukte per station aan te geven (maar niet bij alle treinen valt me op).

En kun je klassewissel doen met de Reisplanner !? (niet dat ik dat nodig heb ...)
Een klassewissel via de app is niet mogelijk.
"Ons standpunt is dat een besturingssysteem minstens 20% van de markt moet beslaan". De NS vervoert dagelijks 1.000.000 mensen, windows mobile heeft idd maar 1 % van de markt in nederland, maar dat zijn alsnog 10.000 betalende klanten per dag die als antwoord "stik maar" krijgen. Sinds windows 10 is het nu mogelijk een app te programmeren voor pc en mobiel tegelijk, en aangezien de meeste mensen in nederland nog steeds windows op hun pc hebben draaien lijkt het me niet meer dan logisch om mensen vanuit huis ook een reis te kunnen laten plannen. Het zou ze sieren om aan klantvriendelijkheid te doen i.p.v. alleen maar aan pure winst te denken. Jammer dat ze geprivatiseerd zijn.
Voor de Windows 10 gebruikers is er een prima alternatief namelijk de Treinplanner. Deze app is te downloaden op https://www.microsoft.com/store/apps/9wzdncrdmbbm en werkt op alle Windows 10 devices (desktop, mobile, tablet, xbox, etc...)

De app gebruikt de officiële NS API en vult de informatie aan uit andere bronnen en heeft een zeer krachtig route bewaking systeem wat de reiziger d.m.v. notificaties op de hoogte houd van veranderingen binnen de route.

App is geheel gratis !
Die Windows App is in ieder geval een stuk stabieler en sneller dan die krakkemikkige NS app. Nadeel is dat je niet kan inloggen zodat je kan zien hoeveel er op je OV chipkaart staat en of je goed bent ingecheckt.

Als alternatief kan je natuurlijk ook een link op je scherm zetten naar ns.nl
NS komt makers van alternatieve trein-apps voor onder meer Windows phone tegemoet ... maar niet heus: https://ovmagazine.nl/2016/06/ns-stopt-doorgave-actuele-treinposities-1051/
Dat betreft enkel actuele GPS-posities van materieel, voor de rest is alle informatie gewoon beschikbaar. Ruim voldoende om een prachtige applicatie te kunnen ontwikkelen.
Bestaande apps waarin die GPS-posities werden gebruikt, functioneren nu niet goed meer. Beetje kinderachtig om ontwikkelaars van concurrerende apps te treiteren over de rug van de reizigers.
GPS-posities zijn nooit via officiele wegen openbaar geweest, want dan waren ze wel via NDOV te vinden 🙂
Microsoft heeft broncodes ter beschikking gesteld aan de ontwikkelaars van iOs apps. Het overzetten van iOS NS reisplanner naar Windows moet een fluitje van een cent zijn, en budgettair zeer interessant.
Reputatie 7
Badge +4
https://ovmagazine.nl/2016/08/ns-geeft-weer-actuele-treinposities-door-1247/
Reputatie 1
De brief die ik vandaag kreeg wees mij er nog weer een keer op dat voor informatie van NS (drukte indicatie van treinen) we afhankelijk zijn van een app op specifieke smartphone platforms. Als gebruiker van Windows Phone wordt ik ermee geconfronteerd dat die "reisplanner xtra" features biedt die standaard reisplanners moeilijk kunnen evenaren, maar helaas op mijn platform niet beschikbaar is.

De vraag die ik mijzelf stel is of NS niet beter energie kan steken in een adaptieve website die in staat is op een aanvaardbare wijze ook de verschillende mobiele platformen te ondersteunen dan dat ze specifieke apps voor die specifieke platformen moet blijven ontwikkelen. Zo kan ns bijvoorbeeld ook makkelijker buitenlandse bezoekers van informatie voorzien. Van toeristen kunnen we niet verwachten dat ze de app van het plaatselijke vervoersbedrijf gaan installeren voor de beperkte tijd die ze in Nederland doorbrengen.

Ik wil daarom de NS vragen om bij apps weg te draaien en in te zetten op een intelligente web omgeving die onafhankelijk van de cliënt haar werk kan doen. Zo raakt haar informatievoorziening beter ontsloten.

Reageer