beantwoord

Wissel van 2 naar 1 klasse

• 8 september 2017
  • 31 reacties
  • 2611 Bekeken

Kan de klantenservice mij precies uitleggen hoe de tijdelijke wissel van 2e naar de 1e klas werkt. Ik had dit zelf gedaan en betaald maar werd op niet misverstaande manier door de conducteur naar de 2e klas teruggestuurd. Hij vertelde mij zelfs dat dit helemaal niet mocht gebruiken omdat nog 'oud' voordeelabonnement heb. Ik ben erg verbaasd.
icon

Beste antwoord door Arnold NS 25 september 2017, 13:01

Wat iMark aangeeft is juist, er zijn 3 verschillende klassewissels mogelijk. Dit kun je ook bekijken aan de hand van de kaartautomaatdemo. De 2-1 toeslagen zijn onderverdeeld in 4 opties:

€25,00 Toeslag 2-1 Dag:, Deze toeslag kiest u wanneer u met uw abonnement de hele dag recht heeft op "vrij reizen" in de 2e klasse, maar u de hele dag in de 1e klasse wilt reizen.
€6,00 Toeslag 2-1 Weekenddag: Deze toeslag kiest u wanneer u met uw abonnement in het weekend recht heeft op "vrij reizen" in de 2e klasse, maar u in een specifiek weekend toch 1e klasse wilt reizen.
€9,00 Toeslag 2-1 Daluren: Deze toeslag kiest u wanneer u met uw abonnement in de daluren recht heeft op "vrij reizen" in de 2e klasse, maar u in de daluren 1e klasse wilt reizen.
€6,00 Toeslag 2-1 Keuzedag: Alleen geldig met bijbehorende Keuzedag.

Geldig voor 1 dag reizen in de 1e klas en alleen geldig met bijbehorend NS vervoerbewijs. De reden waarom alleen het weekend vernoemd is, heeft te maken met het laatste stukje van de zin die niet in jouw quote staat: "In het weekend kunt u voor een vast bedrag een hele dag van klasse wisselen. Nu tijdelijk voor € 6." Hier lees je dat het om een actie gaat die uitgelicht wordt door vermelding. Wat echter verwarrend is, zijn de vermeldingen van Toeslag 2-1 Dag en Daluren. Deze zijn niet mogelijk in combinatie met een kortingsabonnement (Wel met corresponderende Vrij reizen abonnementen). De Toeslag 2-1 Weekend is momenteel echter wel verkrijgbaar bij een NS-kaartautomaat voor €6,00 bij zowel een Dal Voordeel abonnement als een Voordeelurenabonnement (en Altijd Voordeel abonnement).
Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt op het automaat een klassenwissel op uw VDU zetten. In uw geval van tweede klas naar eerste klas. Het paaltje herkent dat en geeft dan aan dat u eerste klas reist. Uiteraard reist u dan ook tegen het duurdere eerste klas tarief. Als u die melding kreeg bij het inchecken, - altijd controleren -, dan moet de conducteur dat ook kunnen zien. Een klassenwissel met een oud VDU is ook gewoon mogelijk.

Het blijft gissen, maar het lijkt dat er bij het opzetten van de klassenwissel iets mis is gegaan. Meestal is dat dat de kaart niet nog een keer voor de lezer is gehouden aan het eind.

Bedenk wel dat een klassenwissel per dag is en niet definitief. De volgende dag is hij niet meer geldig.
Dank je voor je reactie. Ik denk dat er iets mis gegaan is. Dit is nl de eerste keer dat ik er op aangesproken wordt. Maar de conducteur vertelde dat zij collega's het dus altijd door de vingers hadden gezien en hij zich aan de regels hield. Feit blijft dat ik mijn geld nu kwijt ben..
Hallo miky26.

Zoals Thom heeft aangegeven is het gewoon mogelijk om een klassewissel te doen met het Voordeelurenabonnement. Ik zou graag willen controleren of alles bij de automaat goed is doorgevoerd. Zou je mij een privebericht kunnen sturen met de onderstaande gegevens?
  • Voorletters & achternaam
  • Geboortedatum
  • Postcode & huisnummer
  • OV-chipkaartnummer
  • IBAN

Je kunt een privebericht sturen door op mijn naam te klikken. Ik zie jouw bericht graag tegemoet 🙂
Dank je Daniëlle, ik doe zsm.
Reputatie 7
Badge +3
Via de kaartautomaat kun je de klassenwissel activeren.

Wanneer je je OV-chipkaart met Voordeelurenabonnement voor de kaartlezer houdt, krijg je op het scherm een overzicht van wat er allemaal aan NS-gerelateerde zaken op de kaart staat.
In het vijfde blokje zal staan: Wijzig klasse: huidig: 2e. Er verschijnen dan de volgende mogelijkheden:
-Voortaan altijd 1e klas
-Vandaag 1e klas
-Toeslagen 2-1

In uw geval kiest u voor 'Vandaag 1e klas". Daarna houdt u uw kaart weer voor de kaartlezer om uw keuze te bevestigen. Ik vermoed dat Thom gelijk heeft dat het bij het bevestigen van de keuze is misgegaan.
Er is niets technisch misgegaan met het laden van een product.

U heeft gekozen voor 'Toeslag 2-1 weekenddag' of 'Toeslag 2-1 weekdag', zoiets in plaats van de eerste twee opties 'voortaan altijd 1e klas' en 'vandaag 1e klas' wat iMark aangeeft.
Heel raar natuurlijk dat de automaat een product aanbiedt wat niet geschikt is in combinatie met een voordeelurenabonnement.

Namelijk, 'Toeslag 2-1 weekenddag' is een bepaalde vaste prijs en dit is bedoeld om in combinatie te gebruiken met de 'nieuwe' abonnementen.
Met een voordeelurenabonnement 'wissel je de berekening van reiskosten', de computer schrijft dan bij uitchecken de ritprijs voor de reisroute reizen 1e klas op het traject van het saldo af.
Ten overvloede, dit is dus anders met de nieuwe abonnementen waar een vast bedrag betaald dient te worden. Wel heel vervelend dus dat het uberhaupt mogelijk is om dit product op een kaart te laden waar geen nieuw abonnement op staat.
Reputatie 7
Badge +3
Lees nog een keer het eerste bericht. Miky26 heeft het over "de tijdelijke wissel van 2e naar de 1e klas", niet over toeslagen. Dat betreft automatisch het reizen op saldo.
Volgens mij hebben we het over hetzelfde, en zeg ik hetzelfde in mijn bijdrage...
Reputatie 7
Badge +4
Er is niets technisch misgegaan met het laden van een product.

U heeft gekozen voor 'Toeslag 2-1 weekenddag' of 'Toeslag 2-1 weekdag', zoiets in plaats van de eerste twee opties 'voortaan altijd 1e klas' en 'vandaag 1e klas' wat iMark aangeeft.
Heel raar natuurlijk dat de automaat een product aanbiedt wat niet geschikt is in combinatie met een voordeelurenabonnement.

Namelijk, 'Toeslag 2-1 weekenddag' is een bepaalde vaste prijs en dit is bedoeld om in combinatie te gebruiken met de 'nieuwe' abonnementen.
Met een voordeelurenabonnement 'wissel je de berekening van reiskosten', de computer schrijft dan bij uitchecken de ritprijs voor de reisroute reizen 1e klas op het traject van het saldo af.
Ten overvloede, dit is dus anders met de nieuwe abonnementen waar een vast bedrag betaald dient te worden. Wel heel vervelend dus dat het uberhaupt mogelijk is om dit product op een kaart te laden waar geen nieuw abonnement op staat.

Ik vraag me af hoe u aan deze informatie komt. Het is ook niet helder wat u met een 'nieuw abonnement bedoelt. Het is onwaarschijnlijk dat Mikey26 daarvoor heeft gekozen. Met een VDU of een dalvoordeelabonnement wisselt ze inderdaad gewoon van klasse en reist u verder op saldo. Dit tarief wordt dan bepaald door de kosten wat met de klassenwissel is ingegeven.

Er is helemaal geen sprake van dat NS een product aanbiedt wat niet geschikt is in combinatie met een voordeelurenabonnement. Domweg omdat het niet kan en ik begrijp ook niet hoe u zo stellig kunt zijn in uw tweede alinea. Ze heeft er niet voor gekozen voor iets wat niet kan en wat ook wel zeer onwaarschijnlijk zou zijn.
Als u met grote stelligheid stelt dat er technisch niet iets mis is gegaan en ook nog op grond van iets dat onmogelijk is, dan lijkt het me toch goed wat voorzichtiger te zijn in uw uitspraken. Iedereen hier op het forum zit er wel eens naast en dat is ook niet zo erg. Meningen kunnen verschillen, maar feiten en gegeven informatie moeten wel zo goed mogelijk kloppen. Het is zeker denkbaar dat het in die zin technisch is misgegaan doordat de kaart niet even voor de lezer werd gehouden.

Ik denk dat uw definitie van een nieuw abonnement niet helder en duidelijk is.

Dalvoordeel is ook een nieuw abonnement net als Dalvrij een Weekendvrij, maar u reist met VDU of Dalvoordeel echt gewoon op saldo, . De vaste opslag geldt voor de zogenaamde 'Vrij'-abonnementen tweede klas. Denk aan Dalvrij, Weekendvrij op zaterdag en zondag, Altijd Vrij en Trajectvrij tweede klas.

Ik wilde dit toch even rechtzetten om verwarring te voorkomen.

Edit: Mijns inziens zegt u maar in één regel hetzelfde als iMark.
Pardon, ik dacht dat bij Dal Voordeel ook werd gewerkt met een vast bedrag om van klasse te wisselen. Dit blijkt niet juist.

Blijft nog steeds staan wat ik denk over het product 'Toeslag 2-1 ...dag' dat dit niet gecombineerd kan worden met het 'Voordeelurenabonnement' en dat het dus vreemd is dat de automaat deze mogelijkheid geeft.
Reputatie 7
Badge +4
Het automaat geeft die mogelijkheid niet, want het is geen 'Vrij- abonnement'.

Het hele toeslagverhaal gaat gewoon niet op.
Dat is toch wel degelijk zo, dit baseer ik op eigen ervaring. Ik heb met eigen ogen gezien dat bij het aanbieden van een ov-chipkaart met 'Voordeelurenabonnement' aan de automaat deze mogelijkheid wordt geboden. Ik zou dus zeer graag weten of dit product ('Toeslag 2-1 ...dag') gecombineerd kan worden met dit abonnement en indien niet waarom deze keuze wordt geboden.
Reputatie 7
Badge +3
De 2-1 toeslagen worden wel degelijk aangeboden op het scherm. Ik ben het met sz1enzetc eens dat het onlogisch om die mogelijkheden aan te bieden bij een Voordeelurenabonnement. Ik heb niet het idee dat de automaten zo slim zijn geprogrammeerd dat ze het aanbod van producten laten afhangen van welke producten er op de kaart staan.

Je loopt dus het risico een product te kopen waar je niets aan hebt.
Ik heb het idee dat miky26 de '2-1 toeslag ...dag' op haar kaart heeft geladen, wat ik ook bedoelde met mijn eerdere bijdrage die ook foutieve informatie bevat.

Dit bijna kopen van 'het foute product' heb ik zelf ondervonden met een vriendin die het op haar kaart wilde laden. Na contact met klantenservice bleek dat 'we' dit product 'niet moesten hebben', onbeantwoord bij het contact bleef waarom het ons dan werd aangeboden.

Wel naar dat mensen de mogelijkheid wordt geboden deze 'fout' te maken bij de automaat en dan de consequenties bij een conducteur kunnen ondervinden.
Badge +3
Het zou best kunnen dat die 2>1 toeslag wel beschikbaar is voor het geval je bijv. vrij reist met een keuzedag.
Oké, dat klinkt mij wel logisch.
Ok, ik ben onder de indruk wat ik blijkbaar heb losgemaakt met mijn post... alleen voor mij is de verwarring alleen maar groter geworden. Mijn eigen conclusie is dat het dus inderdaad niet kan met mijn abonnement, maar de automaat, dat logischer wijs niet kan herkennen. Waarom krijg ik dan wel een mail van de spoorwegwinkel waarin ik geattendeerd wordt om de toeslag te gebruiken ( kennismaking 1e klas), voor 5 euro in de maand september i.p.v. 6 euro. Gisteravond maar het zekere voor het onzekere genomen en een klassewissel voor 40% van de ritprijs genomen.
Reputatie 7
Badge
Ik begrijp hier zelf ook echt helemaal niks van. Dit is wel zo verwarrend.
Toevallig wou ik zelf trouwens ook een keer een klasse wissel doen naar de 1e klas. Ben nu achteraf blij dat ik dat toen toch maar niet gedaan heb (zeker nu ik dit hier allemaal lees).
Wat een gedoe allemaal zeg! En dan heb je betaalt voor de 1e klas, maar dan kan je (door technische fout) niet eens in de 1e klas zitten. Lekker zonde van het geld ook.
Mij overkwam hetzelfde. Na ontvangen reclame besloot ik met mijn weekend vrij abbo een 2-1 upgrade te kopen voor 5,- die dus bij incheck niet werkte. Hoe krijg ik mijn 5,- nu terug???
Badge +3
Het klopt dat bij inchecken na laden van een Toeslag 2-1 het paaltje of poortje nog zal laten zien dat er 2e klas gereisd wordt. De conducteur kan echter zien dat u een Toeslag 2-1 geladen hebt en u mag dus gewoon 1e klas reizen.

Als u na het laden van de Toeslag 2-1 toch 2e klas gereisd hebt omdat u dit verwarrend vond, dan raad ik u aan direct contact met de klantenservice op te nemen om uw situatie toe te lichten en te kijken of de klantenservice bereid is u hiervoor te compenseren. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Badge +3
Zojuist lees ik op deze pagina het volgende:

Klassewissel met kortingsabonnement
Reist u met een kortingsabonnement (Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Voordeelurenabonnement), dan betaalt u de aangepaste prijs voor de reis in de andere klasse. Bij het uitchecken wordt automatisch de prijs berekend voor uw reis in de andere klasse. In het weekend kunt u voor een vast bedrag een hele dag van klasse wisselen.

Het lijkt er dus op dat bij kortingsabonnementen niet alleen een klassewissel gedaan kan worden, waarna bij uitchecken de ritprijs eerste klas in rekening gebracht wordt, maar toch ook een Toeslag 2-1 geladen kan en mag worden om eerste klas te reizen. Kan een moderator aangeven in hoeverre dit juist is en ook waarom in de tekst deze mogelijkheid beperkt wordt tot het weekend?
Wat iMark aangeeft is juist, er zijn 3 verschillende klassewissels mogelijk. Dit kun je ook bekijken aan de hand van de kaartautomaatdemo. De 2-1 toeslagen zijn onderverdeeld in 4 opties:

€25,00 Toeslag 2-1 Dag:, Deze toeslag kiest u wanneer u met uw abonnement de hele dag recht heeft op "vrij reizen" in de 2e klasse, maar u de hele dag in de 1e klasse wilt reizen.
€6,00 Toeslag 2-1 Weekenddag: Deze toeslag kiest u wanneer u met uw abonnement in het weekend recht heeft op "vrij reizen" in de 2e klasse, maar u in een specifiek weekend toch 1e klasse wilt reizen.
€9,00 Toeslag 2-1 Daluren: Deze toeslag kiest u wanneer u met uw abonnement in de daluren recht heeft op "vrij reizen" in de 2e klasse, maar u in de daluren 1e klasse wilt reizen.
€6,00 Toeslag 2-1 Keuzedag: Alleen geldig met bijbehorende Keuzedag.

Geldig voor 1 dag reizen in de 1e klas en alleen geldig met bijbehorend NS vervoerbewijs. De reden waarom alleen het weekend vernoemd is, heeft te maken met het laatste stukje van de zin die niet in jouw quote staat: "In het weekend kunt u voor een vast bedrag een hele dag van klasse wisselen. Nu tijdelijk voor € 6." Hier lees je dat het om een actie gaat die uitgelicht wordt door vermelding. Wat echter verwarrend is, zijn de vermeldingen van Toeslag 2-1 Dag en Daluren. Deze zijn niet mogelijk in combinatie met een kortingsabonnement (Wel met corresponderende Vrij reizen abonnementen). De Toeslag 2-1 Weekend is momenteel echter wel verkrijgbaar bij een NS-kaartautomaat voor €6,00 bij zowel een Dal Voordeel abonnement als een Voordeelurenabonnement (en Altijd Voordeel abonnement).
Badge +3
Dat NS als actie abonnementhouders een product laat gebruiken dat zij buiten die actieperiode kennelijk niet mogen gebruiken, maar wel op hun kaart kunnen laden, vind ik een ongelukkige keuze. Dat NS bovendien onderscheid maakt tussen de Toeslag 2-1 Weekend en de overige Toeslagen 2-1 vind ik eveneens ongelukkig. Misschien zou je dit kunnen doorspelen naar de afdeling marketing, die naar ik vermoed hiertoe besloten heeft? Het is al niet iedereen duidelijke welke manier om van klasse te wisselen wanneer mag worden gebruikt en het wordt alleen maar onduidelijker zo.
Dat NS als actie abonnementhouders een product laat gebruiken dat zij buiten die actieperiode kennelijk niet mogen gebruiken, maar wel op hun kaart kunnen laden, vind ik een ongelukkige keuze. Ik snap dit gedeelte van je bericht even niet helemaal, Tochjo. Welk product bedoel je hier precies mee?

Het verschil tussen Toeslag 2-1 Weekend en de overige Toeslagen 2-1 vind ik zelf vrij logisch. Over het algemeen reizen er veel minder mensen in het weekend, dus proberen we op deze manier om mensen te stimuleren meer in het weekend te reizen. Je mag het daar natuurlijk niet mee eens zijn, en ik zal je feedback doorsturen, maar persoonlijk verwacht ik niet dat dit zal veranderen.
Badge +3
Dat NS als actie abonnementhouders een product laat gebruiken dat zij buiten die actieperiode kennelijk niet mogen gebruiken, maar wel op hun kaart kunnen laden, vind ik een ongelukkige keuze. Ik snap dit gedeelte van je bericht even niet helemaal, Tochjo. Welk product bedoel je hier precies mee?
Toeslag 2-1.

Houders van een abonnement dat geen recht geeft op vrij reizen, zoals Altijd Voordeel, Dal Voordeel en het Voordeelurenabonnement, moeten normaal gesproken een klassewissel laden om eerste klas te mogen reizen. Zij betalen dan bij het uitchecken de ritprijs 1e klas, eventueel met korting. De Toeslagen 2-1 zijn normaal gesproken bedoeld voor houders van een abonnement met afgekocht reisrecht.

Nu blijkt dat houders van een kortingsabonnement óók een Toeslag 2-1 mogen laden, maar niet eens alle Toeslagen 2-1, maar alleen die voor het weekend. En bovendien ook maar tijdelijk: als de actieperiode is afgelopen - waarvan overigens niet eens duidelijk is hoe lang deze duurt - mag het weer helemaal niet. Dat is verwarrend.

Reageer