Skip to main content

Hallo

Met mijn ADHD is trein reizen niet echt fijn.

Maar het in en uit checken door alle chaos en gedoe in mijn hoofd en erbuiten gaat vaak mis. ik heb al boetes gehad. en genoeg geld betaald voor vergeten uitchecks.

Nu mag ik van de NS maximaal 3 keer vergeten uit te checken. ik ga hier ver overheen ieder jaar.

en ik betaal al bijna een tiende van mijn inkomen aan het OV.. Ik voel me hier eerlijk gezegd best wel boos over omdat het zo onrechtvaardig voelt. ik kan hier niets aan doen. een abonnement kost 300 euro per maand en ik reis niet over een vast traject. dus er is geen alternatief..

Ik wil geen stress en woede meer voelen als ik een conducteur zie, die kan hier ook niks aan doen. ik ben nu mijn brommer rijbewijs aan het halen maar ik wil dat eigenlijk helemaal niet. Laat mij gewoon trein reizen… OV is best leuk.. zonder paaltjes.

is er iets wat ik kan doen om het OV minder frustrerend en deprimerend te maken?

Wens:

Het zou mij frustratie schelen, en de NS ook incidenten. (niet ok maar als ik een conducteur zie uitgescholden worden kan ik me ook best inleven in de woede van die mensen). als er een abonnement was voor mensen met bijvoorbeeld een autipas, in t doelgroepen register. etc. die niet 300 euro per maand is maar rond de 50. Zelfs 100 zal het waard zijn als ik nooit meer stress zou voelen als een conducteur de trein in stapt.

Ook omdat jongeren op speciaal of alternatief onderwijs niet in aanmerking komen voor studenten OV..

Plus, de NS kan wel wat goede PR gebruiken ;)

ik weet dat veel mensen geen begrip hiervoor zullen hebben. ik wens je evengoed het beste.

mvg,

W

Hallo wubbel en welkom bij de NS Community,

Wat spijtig dat je dit zo vaak overkomt. Wellicht is het een idee om met e-tickets te reizen. Met een e-ticket hoef je namelijk niet in- en uit te checken. 

Ik heb zelf ook een onnodig lange lijst aan beperkingen.

Is het vervelend, ja. Maar 'eisen' dat de maatschappij zich moet aanpassen zodat mijn leven wat draagbaarder wordt vind ik (persoonlijk) onnodig en het zal ook helemaal niet gebeuren.

Het beste wat wij kunnen doen is ons (zo ver mogelijk) aanpassen aan de maatschappij.

Ik ken dat stressgevoel van "Oh shit, heb ik wel ingecheckt?" heel goed. Zelfs als de conducteur 5 minuten na het inchecken komt, krijg ik dat gevoel nog steeds en heb ook al een aantal keer wat gemist omdat m'n hoofd vol zat met andere dingen. Maar dat is gewoon iets in ons hoofd dat niet goed gaat, en daar helpt een speciaal abonnement helaas niet bij.

Ik denk dat je je energie beter kan richten op de vraag waarom het inchecken zovaak foutgaat. Wat gebeurt er precies als je moet inchecken en hoe kan je ervoor zorgen dat dat proces beter verloopt. Misschien is het mogelijk om het te oefenen onder begeleiding? 

Wat voor mij werkt, hoeft niet per se voor jou te werken, maar ik heb er een soort routine van gemaakt.

Wanneer ik op station Middelburg aankom op perron 1, ga ik de trap af en kom ik in de tunnel. Zodra ik bij de zigzag (die fietsers moet blokkeren) kom, pak ik mijn portemonnee om mijn OV-chipkaart tevoorschijn te halen en uit te checken. Als ik dat niet doe, is de kans groot dat ik het vergeet (of volledig uit mijn doen raak).

Een specifieke plek associëren met iets dat ik moet doen, helpt mij enorm om dingen niet te vergeten.

Wat West dus ook zegt, probeer iets te vinden waardoor jij niet vergeet om in- of uit te checken. Dat kan best even duren of moeilijk zijn, maar het helpt echt. :)

Ik snap niet waarom het oude systeem dat je reis gedrag gebruikt om het gemiste in of uitcheck te corrigeren is nu gestopt. 

Deze week heeft dit mij 60 euro gekost met mijn zoon van 16 met ADHD. 

Dit noemen wij ADHD belasting. Zonder barriers is er altijd een kans dat zijn hooft ergens anders is. 

Ik wil graag een oplossing vinden, dit wordt echt te duur. 

Hi ChristineJones! Wat vervelend dat je door het vergeten in- en uit te checken correctietarieven ontvangen lijkt te hebben. 

Het hebben van ADHD kan uiteraard een factor zijn bij het vergeten in- en uit checken. Echter, ook met ADHD kun je leren in- en uit te checken. Wellicht kun je samen met jouw zoon het in- en uitchecken gaan oefenen of een ander plan bedenken om ervoor te zorgen dat het hem lukt om dit niet te vergeten. Zoals Gorott aangeeft: probeer er een routine van te maken. Misschien helpt het plaatsen van een melding in zijn telefoon hem met het herinneren.

@ChristineJones your other topics were deleted but for four days a week, have a look at https://www.ns.nl/en/season-tickets (specifically Traject Vrij). It can be paused during vacation periods.

When ordering, select I’m ordering for a child and follow the steps (your child's information first, then yours).

Ik snap niet waarom het oude systeem dat je reis gedrag gebruikt om het gemiste in of uitcheck te corrigeren is nu gestopt. 

Dit noemen wij ADHD belasting. Zonder barriers is er altijd een kans dat zijn hooft ergens anders is. 

Vervelend dat jouw zoon de dupe is van dat er nog maar 3x per jaar gecorrigeerd mag worden. Er werd blijkbaar nogal misbruik gemaakt van de mogelijkheid om te corrigeren, waardoor dit nu beperkt is.

Ik weet niet waar het fout gaat, maar als het bij een station in de buurt is, dan zou je daar alsnog kunnen uitchecken.

In de app kun je bij het plannen van een reis meldi gen inschakelen. Ik reis op saldo en krijg dan bij in-en uitchecken een melding dat ik dat gedaan heb.

Er zijn apps waar je een reminder kan krijgen wanneer je op een specifieke plek aankomt of verlaat.

Zo zou je bijvoorbeeld bij aankomst op een station een reminder kunnen geven om in of uit te checken en bij het verlaten van een station een reminder om in of uit te checken.

Een reminder om in te checken bij het verlaten van een station (dus vertrekken met de trein) lijkt misschien nutteloos, maar mocht er een paaltje in de buurt zijn bij het eerst volgende station dan kan uw zoon alsnog in checken.

Volgens mij kan dit met bijvoorbeeld https://www.any.do/.

Misschien dat dit uw zoon ook kan helpen ​@ChristineJones?

De oude regeling zal verdwenen zijn omdat er teveel misbruik van werd gemaakt. Dus het heeft niets zoals u in een ander topic beschreef te doen met 'enshittification' maar met een poging om frauduleus gebruik te beperken. De goeden lijden onder de slechten zullen we maar zeggen. 

U zou eens kunnen proberen om een agendamelding op de telefoon van uw kind te zetten, welke afgaat op de tijd dat de trein op het eindstation arriveert. En dan met als taak 'uitchecken niet vergeten', als stok achter de deur. 

Als ADHD'er herken ik dit probleem volledig. Het systeem met de poortjes is dan ook uniek slecht, en zorgt voor veel meer ellende dan in België, Duitsland of andere landen waar reizen met de trein gewoon toegankelijk is. Daar reist men vaak ook met pasjes. Maar bij de ingang van het station loopt iedereen onbelemmerd door, en is de doorstroom dus ook stukken beter. Je kunt gewoon in de trein gaan zitten en de pas is sowiezo geldig. In plaats van een ijzeren verdedigingsmuur rondom elke stationshal staan er simpelweg een paar BOA's.

ADHD hebben is vaak reteduur, en we kunnen er niets maar dan ook niets aan doen! Dus het is zuur als we daarvoor soms compensatie vragen en het (wellicht onterecht) niet krijgen. In een geval als deze kun je je altijd op je rechten beroepen, want als ADHD'er heb je in feite een beperking. Je mag dan ook niet anders of ongelijk behandeld worden. Als jij door je ADHD vaak met dit probleem geconfronteerd word - wat ik sterk kan beamen - dan moet NS je daar wel in tegemoet komen. Zelf denk ik die max. 3x per jaar ook niet te kunnen halen, misschien 6 of 7 keer hoogstens. Gelukkig is het mijn abbonnement geen zorg, en voor de ene keer dat NS wellicht echt dwars gaat liggen zijn er genoeg drukmiddelen bekend om alsnog een terugbetaling af te dwingen. 

Je mag dan ook niet anders of ongelijk behandeld worden. 

Je wordt ook niet anders of ongelijk behandeld, je wordt precies hetzelfde behandeld als iedere andere.

Wat jij bedoelt zijn gelijke kansen.

Je wordt ook niet anders of ongelijk behandeld, je wordt precies hetzelfde behandeld als iedere andere.

Niet correct. Ik moet 1-2x per jaar onverwacht extra betalen bij normaal reisgedrag, waar een ander waarschijnlijk niet met zulk soort onkosten of boetes te maken krijgt. We handelen voor zover wij weten allebei exact hetzelfde, echter is mijn vermogen om elke handeling die ik op een dag verricht goed te onthouden minder dan die van de ander. Als ik daardoor anders behandeld word, is het ongelijke behandeling en dus discriminatie. Dat staat zelfs in onze Grondwet. Ik heb hier al eerder beklag over moeten doen bij diverse instanties en vooralsnog altijd geld terug gekregen, dus vraag het vooral als je iets wil weten!

Daarin verschillen we dan qua mening, want ik voel me niet ongelijk behandeld omdat ik minder goed erbij ben en daardoor vergeet uit te checken.

Ik vergeet uit te checken, niet de NS en ook niet mijn beperking.

Het is nog altijd mijn eigen schuld, en niet die van een ander of mijn beperking.

Hulpmiddelen, zowel door jou als door de NS, kunnen helpen bij de dingen die jouw beperking beïnvloeden.

Met gelijke kansen kan de kans op een fout worden verminderd. Bijvoorbeeld, iemand met autisme of ADHD zou een speciaal abonnement kunnen nemen waarbij niet in- of uitgecheckt hoeft te worden, maar waarbij wel een vast bedrag wordt afgetrokken op vooraf gekozen dagen.

Dit creëert wel ongelijke behandeling, maar ook gelijke kansen in mijn optiek.

@EUreiziger24 ik geef ​@Gorott gelijk. Jij kunt als ieder ander 3x per jaar correctie krijgen. Ongelijke behandeling is als jij 6x per jaar correctie kunt krijgen en andere reizigers niet. ADHD uit zich niet bij iedereen hetzelfde, niet iedereen met ADHD zal vaak vergeten om in/uit te checken. Er zijn hulpmiddelen om medicatie niet te vergeten, misschien kun je die inzetten? Of kijk of het werkt met meldingen aanzetten bij een geplande reis in de reisplanner.

Ik moet 1-2x per jaar onverwacht extra betalen bij normaal reisgedrag, waar een ander waarschijnlijk niet met zulk soort onkosten of boetes te maken krijgt. We handelen voor zover wij weten allebei exact hetzelfde, echter is mijn vermogen om elke handeling die ik op een dag verricht goed te onthouden minder dan die van de ander. Als ik daardoor anders behandeld word, is het ongelijke behandeling en dus discriminatie. Dat staat zelfs in onze Grondwet.

De grondwet is niet zo specifiek. Die stelt wat dit betreft alleen: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen (...) handicap is niet toegestaan." (Artikel 1)

Wat jij bedoelt zijn gelijke kansen.

Wetten waarin artikel 1 van de Grondwet wel wordt uitgewerkt hanteren allemaal de terminologie "gelijke behandeling" hoewel inderdaad eigenlijk iets als 'gelijkwaardige behandeling' of 'behandeling die zorgt voor gelijke kansen' wordt bedoeld.

Artikel 1 van de "Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte" stelt bijvoorbeeld (beter aansluitend bij waar ​@EUreiziger24 op doelde): "Ieder mens moet in staat worden gesteld aansluitend bij zijn eigen mogelijkheden autonoom te zijn." Dat gaat dus inderdaad níet over gelijke behandeling in letterlijke zin maar is wél de wet.

Artikel 8 van die wet stelt dat specifieke eisen kunnen worden gesteld m.b.t. het openbaar vervoer. Dat is gedaan in het Besluit toegankelijkheid openbaar vervoer. Dat richt zich helaas alleen op fysieke beperkingen, dus wat concreet verwacht mag worden m.b.t. aandoeningen als ADHD, is aan de rechter.

ADHD en autisme zijn natuurlijk complexer, omdat deze beperkingen niet te generaliseren zijn. Voor ieder individu zou je een andere aanpak moeten kiezen om ervoor te zorgen dat niemand in dit geval zijn in- of uitcheck vergeet.

Het is natuurlijk wel een recht om een station binnen te komen met een geldig vervoersbewijs, ook voor iemand in een rolstoel.

Maar Is het een recht om niet je uitcheck te vergeten? Ik vind van niet. Er zit een verschil tussen niet kunnen uitchecken en vergeten uit te checken. Iedereen moet kunnen uitchecken, maar iedereen kan het vergeten. Alleen mensen met ADHD of autisme vergeten dit wellicht vaker.

Alleen tools kunnen het vergeten van uitchecken voorkomen, NS kan wat meer coulance tonen bij mensen met autisme of ADHD, maar we weten allemaal hoe dat zou eindigen.

Het kan inderdaad allemaal wat toegankelijker, maar er moet ook ergens een streep getroken worden.

Reageer