Afschaffen OV Chip Plus: vragen | NS Community
beantwoord

Afschaffen OV Chip Plus: vragen

  • 16 December 2022
  • 42 reacties
  • 1137 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
  1. Ik heb een aantal vragen over het afschaffen van OV Chip Plus:


    1. Waarom kan ik tot maximaal drie keer per jaar een gemiste in- of uitcheck corrigeren bij een andere vervoerder? Ik moet regelmatig overstappen tussen twee treinvervoerders. Daar zit een krappe overstaptijd bij. Met OV Chip Plus hoefde ik nooit om te checken.
    2. Hoe werkt het met de ICD-toeslagzuil? Die dingen zijn niet aangelijnd. Online kan je alleen de spitstoeslag kopen.
    3. Hoe weet ik op een station met meerdere treinvervoerders bij welke vervoerder ik incheck? Tip: niet elke blinde kan braille.
    4. Wat gebeurt er wanneer ik OV Chip Plus niet van mijn kaart afhaal? De mail was daar onduidelijk over.
    5. Waarom is over het bovenstaande niet nagedacht…?


     
icon

Beste antwoord door Tomas NS 16 December 2022, 14:48

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Het spijt me, maar je zult het hier mee moeten doen, in ieder geval vanuit de Community. Nee is ook een antwoord.

Ik zou toch op zijn minst verwachten dat de feiten worden gecontroleerd. Zoals het aanlijnen van de toeslagzuilen. Als die inderdaad niet zijn aangelijnd, dan lijkt me minstens daar een actiepunt te liggen.

Jammer dat er eerst de verwachting wordt geschapen dat ik een inhoudelijke reactie zal krijgen, er een halfbakken reactie als beantwoord wordt gemarkeerd, er misschien een opening wordt geboden door Stijn voor wat suggesties om vervolgens geen poot uit te steken. Ik denk dat dit in het nieuwe jaar weer enkele nieuwe topics wordt.

Misschien kan er iemand een foto maken van een niet aangelijnde toeslagzuil en hier posten?

Oeps, ik denk dat dit topic last heeft van beantwoorderitis: topic als beantwoord gemarkeerd, probleem niet opgelost, maar staat wel mooi in de statistieken van opgeloste otpics. Zie ik wel vaker. Jammer dat Stijn de plank volledig heeft misgeslagen. 
 

Graag nog een inhoudelijke reactie over halve markeringen van poortjes...

Jeej. Afgelopen zondag overgestapt van een regionale vervoerder naar NS. Per abuis eerst ingecheckt bij NS, en vervolgens uit bij de regionale vervoerder (tja, die paaltjes stonden niet handig t.o.v. de geleidelijn). Dit kwam aan het licht tijdens controle door de NS-conducteur, die aangaf dat ik een correctietarief zou krijgen.

Nu heb ik dus 10 euro van NS als correctietarief, en 20 euro van de regionale vervoerder.

Waarom krijg ik allemaal correctietarieven terwijl ik een Weekend Vrij heb?
En waarom kan dit niet allemaal wat klantvriendelijker?


 

Ik snap dat je dat graag zo ziet. Zo was het met Reizen op Saldo-producten immers ook. Ik zal je feedback doorzetten.

Okay. Maar resulteert dat dan in iets? Of gaat die feedback dezelfde weg op als mijn feedback over geleidelijnenroutebeschrijvingen en gtbv bij OV Chip Plus? Je weet denk ik zelf ook dat als je er verder nooit meer navraag naar doet, er ook niks gaat gebeuren. Zo werkt toegankelijkheid bij NS eenmaal. 

Ik ben nu eenmaal niet de directie van NS hier. Ik kan de feedback doorzetten, maar soms blijft het daar voor mij ook bij. Ik kan niet al weten of NS hier wel of niet wat in ziet en wat de redenering hiervoor is. Die beslissing ligt daar en krijg ik zelf ook niet altijd feedback op terug. 

Reputatie 7
Badge

Okay. Maar resulteert dat dan in iets? Of gaat die feedback dezelfde weg op als mijn feedback over geleidelijnenroutebeschrijvingen en gtbv bij OV Chip Plus? Je weet denk ik zelf ook dat als je er verder nooit meer navraag naar doet, er ook niks gaat gebeuren. Zo werkt toegankelijkheid bij NS eenmaal. 

Voor resultaat in de zin van compensatie van dat correctietarief, vrees ik dat je echt weer eens contact sult moeten zoeken met de klantenservice, via chat, telefoon of social media.

Badge +3

De gemiste transactie van de andere vervoerder kan je zelf corrigeren via www.uitcheckgemist.nl zodra die erbij staat.

Overigens snap ik die 10 euro niet, want reizen zonder NS incheck zou 50 euro kosten, maar wellicht is dit bij Weekend Vrij weer anders.

In feite ben je gewoon overgestapt waarbij alleen je NS incheck wat eerder was dan de uitcheck bij de andere vervoerder.

Dat zou hooguit tot gevolg moeten hebben dat je reis opgesplitst wordt, tenzij het paaltje van de andere vervoerder een incheck heeft geregistreerd (één hoge piep) maar dan mis je ook nog een uitcheck voor de incheck op je vertrekstation. Misschien dat die later nog volgt.

Wellicht kan de Klantenservice alles in één klap corrigeren en er netjes één reis van maken.

Okay. Maar resulteert dat dan in iets? Of gaat die feedback dezelfde weg op als mijn feedback over geleidelijnenroutebeschrijvingen en gtbv bij OV Chip Plus? Je weet denk ik zelf ook dat als je er verder nooit meer navraag naar doet, er ook niks gaat gebeuren. Zo werkt toegankelijkheid bij NS eenmaal. 

Voor resultaat in de zin van compensatie van dat correctietarief, vrees ik dat je echt weer eens contact sult moeten zoeken met de klantenservice, via chat, telefoon of social media.


Klopt. Maar het gaat ook even om een stukje achterliggend beleid door de vervoerders, namelijk het afschaffen van OV Chip Plus en het niet goed toegankelijk maken van het omchecken.

 

Ik ben nu eenmaal niet de directie van NS hier. Ik kan de feedback doorzetten, maar soms blijft het daar voor mij ook bij. Ik kan niet al weten of NS hier wel of niet wat in ziet en wat de redenering hiervoor is. Die beslissing ligt daar en krijg ik zelf ook niet altijd feedback op terug. 


Dat snap ik. Maar kan je wel over ongeveer een maand doorgeven of je al dan niet iets hebt teruggehoord? De rest van dit topic is al op dezelfde manier afgegaan als geleidelijnentopics en OV Chip Plus-gtbv topics, dus hier is je kans!
 

De exacte reden ben ik je ook verschuldigd, maar wellicht heeft het te maken met het stukje fraude waar Stijn eerder in het topic het al over had. Desondanks ga ik ervan uit dat door een simpel belletje of contactmoment met onze klantenservice dat dit opgelost kan worden. Mocht het niet lukken via mijn collega's dan weet je mij altijd te vinden, VIRM. Ik los het dan graag voor je op.

Ik denk niet dat jij dat voor de regionale vervoerder kunt doen. ;)
Maar het probleem is dat ik nu door per ongeluk in de verkeerde volgorde om te checken met allerlei correctietarieven zat. Hier heb ik al eerder voor gewaarschuwd in dit topic, samen met andere knelpunten. Helaas is toen door een collega van je op een tamelijk botte manier op gereageerd en het topic de nek om gedraaid. 

Ik snap dat je dat graag zo ziet. Zo was het met Reizen op Saldo-producten immers ook. Ik zal je feedback doorzetten.



Het is bijna een maand verder. Is er al iets over te zeggen? Of kunnen we dit subforum beter omdopen tot 'Reizen ondanks een beperking’?

JOohoo?

Okay. Mag ik dan na zes maanden stilte concluderen dat NS doelbewust een product afschaft, wetende dat er nog problemen zijn met omchecken tussen treinvervoerders, maar het niet aandurft om met een goede reactie te komen? 
 

Het uitblijven van een reactie zegt genoeg…
 

Reageer