Beeldvorming toegankelijkheid op wielen

  • 5 August 2023
  • 5 reacties
  • 187 Bekeken

Beste Communityleden,

Als ergotherapeut ben ik momenteel bezig om een stukje participatie & onafhankelijkheid te bevorderen onder de doelgroep 'rolstoelgebruikers'. Hiervoor heb ik jullie hulp hard nodig!

 

In contact bleek dat er rondom het treinreizen erg veel fysieke onzekerheden zijn. Denk hierbij aan vragen als:

  • Hoe groot is de afstand tussen het perron en de trein bij een sprinter?
  • Kan ik over de randen heen komen tussen perron, plank en trein?
  • Hoeveel hoogteverschil?
  • Hoeveel ruimte is er in de trein om te kunnen draaien?
  • Pas ik met mijn ELRO in het toilet en kan ik daar recht voorkomen?
  • Kan ik bij de beugels komen om neer te klappen?
  • Hoe kom ik het perron op?

 

Als regelmatige treinreiziger denk je dan al snel, 'ach, zo ingewikkeld is dat toch allemaal niet? gewoon eens proberen'.  Toch zijn dit soort vragen voor mensen die niet even uit de rolstoel kunnen stappen echt essentieel om de eerste stap te durven zetten.

 

Met dit in het achterhoofd heb ik een Facebookpagina gemaakt die ik nu functioneel probeer te krijgen. Hiervoor heb ik hulp nodig uit heel NL! Als reiziger kom jij op plekken waar ik nog nooit ben geweest waardoor je kan bijdragen aan een goede beeldvorming.  

 

Mijn vraag:

Zijn jullie bereid om op loze momentjes eens de telefoon te pakken en een foto te maken van de instap situatie, toilet in de trein, het perron, de incheckpoortjes etc.?

 

Deze foto's of filmpjes mag je per chat naar de Facebookpagina sturen inclusief locatie/ trein type.

➡ https://www.facebook.com/groups/ovopwielen/ ⬅

 

Je mag ook lid worden van de pagina en het beeld materiaal direct in de daarvoor bestemde chat plaatsen. Er zijn pagina chats per treintype en per station.

 

Mist er iets?

Stel dan vooral een nieuwe chat voor en stuur het materiaal eerst nog even naar de algemene pagina chat. Ik hoop dat er snel veel beeldmateriaal op de pagina verschijnt zodat het een bron van beeldvorming wordt voor de doelgroep die nog onzeker is over het treinreizen.

 

Al vast bedankt voor jullie medewerking!

 

Groeten Annemarieke van der Ploeg

 

Ps. ik geef ook online lessen over het reizen met een beperking, mochten jullie mensen tegen komen of kennen die het nog lastig vinden, verwijs ze dan ook gerust naar deze facebook pagina. De lesmomenten worden daarop gedeeld.


5 reacties

Reputatie 3

Goed initiatief en ik hoop dat het iets opbrengt. Is er een alternatief voor iemand (zoals mij) die geen Facebook heeft om toch foto's in te sturen?

Goede vraag! 

In deze topic mag het uiteraard ook geplaatst worden. Ik zet het dan over naar de facebook pagina, maar tegelijk komt het e.e.a. ook hier in beeld. Als je mail makkelijker vindt mag dat ook:

ovopwielen@outlook.com

Het jammere is wel dan je dan niet gebruik kan maken van de informatie op facebook. Gezien het grote bereik en lage drempel blijf ik wel overtuigt van een platform als Facebook, maar misschien kan de NS hierin t.z.t. nog een mooi verlengstuk maken in deze community. 

We gaan het zien. Voor nu kom ik nog niet in contact met het platform toegankelijkheid van de NS omdat ik nog geen ‘overkoepelende organisatie’ ben. Dan willen ze niet in gesprek. Ik kan nu alleen via via een mail sturen en via via weer een reactie krijgen. Dat werkt niet in het kader van platform ontwikkeling. Als ik straks mijn onderneming op poten heb en samenwerk met stichtingen dan hoop ik meer te kunnen bereiken. Ik start met het voorwerk om daarmee ook de urgentie en behoefte in beeld te krijgen. De rest komt later ;-).

 

Aan NS:

kunnen jullie AUB COMMUNICEREN dat de informatie in de app over liften enkel aangepast wordt met updates en niet realtime is?

 

Mensen vertrouwen hierop en komen daardoor na een laatste trein uit te rollen vast te staan op het perron. 
 

start een campagne: ‘check je rit!’

en dat checken doe je telefonisch! Ook als het een toegankelijke sprinter is. Mensen weten dit gewoon niet!

 

 

Badge +3

Inderdaad, zie https://twitter.com/AnnemarieKol/status/1693039172859183323

Leuk avondje uit in Utrecht, en dan terug naar huis (Houten)... Twee liften kapot. Op Utrecht centraal net gered, nu sta ik vast op het perron, treinen rijden niet meer, de takketrut van de spoedkamer zegt doodleuk "ik kan niet toveren" en verbreekt de verbinding.

Politie Houten heeft 1.5 uur gebeld met de NS, uiteindelijk brandweer gebeld, die zijn gekomen en hebben mij met rolstoel naar beneden getild. Alle lof voor de politie en brandweer, de storingsdienst van de #NS is waarschijnlijk nog steeds onderweg.

Ja die was midnight al online geplaatst in de rollers groep. daar kwam dit ook vandaan. Ik merk gewoon dat kennis van het proces mist onder de doelgroep. Ik heb nu al een cursus, maar velen denken dat niet nodig te hebben, en anderen zijn zo bang dat het mis gaat dat ze het niet aandurven.

Reageer