Beste Communityleden,
Als ergotherapeut ben ik momenteel bezig om een stukje participatie & onafhankelijkheid te bevorderen onder de doelgroep 'rolstoelgebruikers'. Hiervoor heb ik jullie hulp hard nodig!
In contact bleek dat er rondom het treinreizen erg veel fysieke onzekerheden zijn. Denk hierbij aan vragen als:
- Hoe groot is de afstand tussen het perron en de trein bij een sprinter?
- Kan ik over de randen heen komen tussen perron, plank en trein?
- Hoeveel hoogteverschil?
- Hoeveel ruimte is er in de trein om te kunnen draaien?
- Pas ik met mijn ELRO in het toilet en kan ik daar recht voorkomen?
- Kan ik bij de beugels komen om neer te klappen?
- Hoe kom ik het perron op?
Als regelmatige treinreiziger denk je dan al snel, 'ach, zo ingewikkeld is dat toch allemaal niet? gewoon eens proberen'. Toch zijn dit soort vragen voor mensen die niet even uit de rolstoel kunnen stappen echt essentieel om de eerste stap te durven zetten.
Met dit in het achterhoofd heb ik een Facebookpagina gemaakt die ik nu functioneel probeer te krijgen. Hiervoor heb ik hulp nodig uit heel NL! Als reiziger kom jij op plekken waar ik nog nooit ben geweest waardoor je kan bijdragen aan een goede beeldvorming.
Mijn vraag:
Zijn jullie bereid om op loze momentjes eens de telefoon te pakken en een foto te maken van de instap situatie, toilet in de trein, het perron, de incheckpoortjes etc.?
Deze foto's of filmpjes mag je per chat naar de Facebookpagina sturen inclusief locatie/ trein type.
https://www.facebook.com/groups/ovopwielen/ ⬅
Je mag ook lid worden van de pagina en het beeld materiaal direct in de daarvoor bestemde chat plaatsen. Er zijn pagina chats per treintype en per station.
Mist er iets?
Stel dan vooral een nieuwe chat voor en stuur het materiaal eerst nog even naar de algemene pagina chat. Ik hoop dat er snel veel beeldmateriaal op de pagina verschijnt zodat het een bron van beeldvorming wordt voor de doelgroep die nog onzeker is over het treinreizen.
Al vast bedankt voor jullie medewerking!
Groeten Annemarieke van der Ploeg
Ps. ik geef ook online lessen over het reizen met een beperking, mochten jullie mensen tegen komen of kennen die het nog lastig vinden, verwijs ze dan ook gerust naar deze facebook pagina. De lesmomenten worden daarop gedeeld.