beantwoord

Gereisd met Arriva, in- en uitgecheckt bij NS

  • 1 November 2022
  • 13 reacties
  • 803 Bekeken

Volkomen nieuw in het OV en mede door onwetendheid en een visuele beperking heb ik in mijn eerste maand 6 keer bij de verkeerde vervoerder in- en uitgecheckt. Ik heb een Flex Altijd Voordeel abo (op advies van NS), reis tot nu toe enkel een traject waar Arriva de vervoerder is, maar heb blijkbaar bij de NS in- en uitgecheckt. Iets met dezelfde kleur paal en tekentje dat ik op mijn OV-kaart heb staan. Totdat ik controle kreeg had ik geen idee dat ik iets fout deed. 

Nu probeer ik via de NS de juiste ritprijs berekend te krijgen (wat ze automatisch hebben gedaan twee andere keren dat ik niet uitgecheckt had, had ik ook niet door), maar krijg via Twitter te horen dat dat niet mogelijk is. 

Is er toch een manier om de ritprijs gecorrigeerd te krijgen? Het loopt behoorlijk in de euro's.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 1 November 2022, 14:57

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Zal amper moeten schelen-op de meeste trajecten waar beide rijden is het gelijk en anders is het verschil een paar cent-hangt af van de afstand, vooral in Limburg. TENzij je misschien BlauwNet bedoelt in Overijssel-zo zijn daar de palen benoemd, maar ARV is veelal de vervoerder, maar niet op alle lijnen. Ook die korting geldt bij alle vervoerders gelijk.

Zonder precies aan te geven over welk traject het nu echt gaat blijft het gissen. 

Goedemorgen Mylène en welkom bij de NS Community.

Onze Klantenservice mag inderdaad transacties gemaakt bij andere vervoerders niet corrigeren of compenseren. Als het gaat om een reis waarbij je een uitcheck hebt gemist, dan kun je via www.uitcheckgemist.nl de reis zelf corrigeren.

Is dat niet het geval, dan kun je nog contact op nemen met de betreffende vervoerder om te kijken of zij iets voor je kunnen betekenen.

Badge +3

Onze Klantenservice mag inderdaad transacties gemaakt bij andere vervoerders niet corrigeren of compenseren.

Het gaat hier om ten onrechte gemaakte transacties bij NS.

Oh excuses, ik heb het eerste bericht verkeerd gelezen inderdaad. Dan snap ik niet zo goed waarom er via Twitter wordt aangegeven dat het niet aangepast kan worden. Het is nog steeds correct dat wij transacties bij Arriva niet kunnen corrigeren, maar als je uiteindelijk met Arriva hebt gereisd, dan is een transactie bij de NS onterecht en zou die gecorrigeren moeten worden.

@Mylène Kun je iets meer toelichten wat je precies hebt gevraagd?

Ik heb zes maal het traject Roermond - Venlo gereden (of andersom). Omdat ik via de NS paal in-en uitgecheckt heb, heeft de NS het traject Roermond - Eindhoven - Venlo berekend. Dit ondanks dat dat onmogelijk is gezien de in- en uitchecktijden. Tweemaal daarbuiten heb ik op datzelfde traject ook ingecheckt via de NS, maar niet uitgecheckt. Daarvan heb ik een email bericht ontvangen dat het tarief gecorrigeerd is, en daarvoor is wel de juiste ritprijs doorbelast. Dus mijn vraag is, kan de NS voor die zes keer niet ook gewoon het juiste tarief in rekening brengen?  

Als duidelijk is dat je aan de hand van de reistijd niet via Eindhoven had kunnen reizen, maar met Arriva bent gegaan, is het juiste NS tarief heel simpel € 0. De transacties gemaakt bij de NS zijn dan duidelijk een vergissing, wat mij betreft zou dan alles wat door de NS is gefactureerd gecompenseerd kunnen worden.

Inmiddels heb ik gisteravond het bericht gehad dat men uit coulance de juiste ritprijzen in rekening brengt, na nog tweemaal nul op het rekest gekregen te hebben. Opgelucht, want mijn mobiliteit staat op dit moment behoorlijk op zijn kop, dit was me net teveel. Inmiddels heb ik op een van de stations goede tekst en uitleg gekregen, en weet in het donker nu mijn weg veel beter te vinden. Dank voor de opmerking van Tochjo, en mede door jullie ben ik vol blijven houden. Op naar mijn nieuwe avontuur  met het OV.      

Goedenavond, ik ben gisteren van Assen naar Maastricht getreind en vandaag weer terug. Mijn auto parkeerde ik op de P +R assen. De terugreis deed ik op een kaartje dat ik in Maastricht kocht. Zie bijlage. Op dit kaartje kreeg ik geen parkeergeld korting omdat er geen barcode of qr code op staat. Ik heb dus het volle pond betaald voor parkeren. Kan ik de korting alsnog krijgen?
Het is toch een geldig vervoerbewijs?
Bvd voor uw antwoord
Francine Pannebakker

 

 

Spijtig dat je geen korting kreeg, Findus. Je kan het beste even contact opnemen met Q-park. Die gaan hierover.

Nou Qpark zegt dat de NS hierover gaat. Zij kunnen alleen korting geven als er een qr code of streepjescode op het kaartje staat. Dus weet u dat zeker? 

Reputatie 7
Badge +2

Je krijgt ook korting met een chipkaart anders. Je had dan aannemelijk je eenmalige chipkaart in de lezer moeten steken waar ook normale chipkaarten in gaan voor de korting.

Het gaat er daarbij om dat er een recente check out op die kaart staat, dus dat je je eenmalige chipkaartje in een Arriva automaat gekocht hebt zou niet uit moeten maken: op de kleur opdruk na is het gewoon exact hetzelfde als wat uit een NS-automaat was gekomen.

Reputatie 7
Badge +3

Op een eenmalige chipkaart staat geen QR-code. Maar er zit wel een chip in die kan worden uitgelezen door de automaat van Q-Park. Zie de instructie:
https://www.q-park.nl/nl-nl/p-r/

Heeft @Findus wel in- en uitgecheckt met de eenmalige chipkaart? Ik vermoed dat het daar is misgegaan. De betaalautomaat van Q-Park moet natuurlijk wel een geldige in- en uitcheck kunnen lezen om de korting te kunnen verlenen.
Je kunt nog proberen om een restitutieverzoek in te dienen via het formulier: https://www.q-park.nl/nl-nl/klantenservice/restitutieformulier/

Tot slot nog een vraag aan een moderator. Zou het niet handiger zijn om van het eerste bericht van @Findus een topicstarter te maken? Het is een heel ander probleem dan de titel van dit topic.

Reageer