beantwoord

hoe wordt electrische rolstoel of scootmobiel evalueren van gestrande trein naar de vervangende trein

  • 17 februari 2020
  • 18 reacties
  • 349 Bekeken

Ik komt op deze vraag na dat zelf gisteren vertraging had tussen Woerden en Utrecht cs ik zat zelf in gewoon duwrolstoel kan gewoon lopen maar vroeg het af het men doe als iemand volledige gebonden is aan zijn of haar hulpmiddelen

icon

Beste antwoord door Jeroen 17 februari 2020, 20:06

Bij een gestrande trein komen in Nederland incidenten bestrijders van Prorail bij de trein en deze zijn verantwoordelijk voor de evacuatie van de trein als dit niet urgent is zoals bij brand. Deze bekijken ook ter plaatse wat er nodig is en hebben ook het een en ander aan materialen bij zich in hun voertuigen. 

Hoe dit verder gaat met een elektrische rolstoel of iemand die helemaal niet mobiel is zonder hulpmiddelen zal van de situatie afhangen en de mogelijkheden die er ter plekke zijn.

Meestal gaat de evacuatie door middel van een andere trein welke naast de defecte trein komt te staan zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan door het lopen langs het spoor.  Meestal wordt er dan gebruik gemaakt van een evacuatiebrug tussen de treinen waar de reizigers onder begeleiding over heen kunnen lopen naar de andere trein. En een andere optie is nog om gebruik te maken van evacuatietrappen.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 3

Ik denk genoeg spierkracht.

Veel handen maken het licht werk he.

Reputatie 7
Badge +3

Een kennis van mij in een electrische volledig aan hem aangepaste rolstoel waarmee hij ook op straat kan werd vorig jaar in Duitsland door de brandweer geëvacueerd uit een gestrande trein.

Ik kan mij daarom voorstellen dat als iemand bij een evacuatie uit een trein deze niet zelfstandig kan verlaten daar hulpdiensten voor op geroepen worden.

 

Badge

Bij een gestrande trein komen in Nederland incidenten bestrijders van Prorail bij de trein en deze zijn verantwoordelijk voor de evacuatie van de trein als dit niet urgent is zoals bij brand. Deze bekijken ook ter plaatse wat er nodig is en hebben ook het een en ander aan materialen bij zich in hun voertuigen. 

Hoe dit verder gaat met een elektrische rolstoel of iemand die helemaal niet mobiel is zonder hulpmiddelen zal van de situatie afhangen en de mogelijkheden die er ter plekke zijn.

Meestal gaat de evacuatie door middel van een andere trein welke naast de defecte trein komt te staan zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan door het lopen langs het spoor.  Meestal wordt er dan gebruik gemaakt van een evacuatiebrug tussen de treinen waar de reizigers onder begeleiding over heen kunnen lopen naar de andere trein. En een andere optie is nog om gebruik te maken van evacuatietrappen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de evacuatie gister werden noodtrappetjes gebruikt en werden er eerst een rolstoelgebruiker en een kinderwagen geëvacueerd. Er stonden zo te zien wat sterke mannen van ProRail bij om te helpen.

https://twitter.com/mauritswever/status/1229025366603452417

Ik gebruik een scootmobiel en vraag me af wat er gebeurt mochten de treinen door problemen niet kunnen rijden ? ik kan met de scootmobiel namelijk niet in een vervangende bus 🙁

Reputatie 3

Ik gebruik een scootmobiel en vraag me af wat er gebeurt mochten de treinen door problemen niet kunnen rijden ? ik kan met de scootmobiel namelijk niet in een vervangende bus 🙁

Volgens mij wordt dan voor u een taxi rolstoelbus geregelt.

Bij de evacuatie gister werden noodtrappetjes gebruikt en werden er eerst een rolstoelgebruiker en een kinderwagen geëvacueerd. Er stonden zo te zien wat sterke mannen van ProRail bij om te helpen.

https://twitter.com/mauritswever/status/1229025366603452417


Dat weet ik daar was ik zelf bij en ik was de rolstoelgebruiker gisteren geëvacueerd was

daarom ik deze vraag

Bij een gestrande trein komen in Nederland incidenten bestrijders van Prorail bij de trein en deze zijn verantwoordelijk voor de evacuatie van de trein als dit niet urgent is zoals bij brand. Deze bekijken ook ter plaatse wat er nodig is en hebben ook het een en ander aan materialen bij zich in hun voertuigen. 

Hoe dit verder gaat met een elektrische rolstoel of iemand die helemaal niet mobiel is zonder hulpmiddelen zal van de situatie afhangen en de mogelijkheden die er ter plekke zijn.

Meestal gaat de evacuatie door middel van een andere trein welke naast de defecte trein komt te staan zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan door het lopen langs het spoor.  Meestal wordt er dan gebruik gemaakt van een evacuatiebrug tussen de treinen waar de reizigers onder begeleiding over heen kunnen lopen naar de andere trein. En een andere optie is nog om gebruik te maken van evacuatietrappen.


Stel dat deze persoon echt niet kan getild kan wordt en aan de beademingapparatuur zit

Reputatie 3

Meer mensen er bij en ambulance broeder er bij dan 

Badge

Bij een gestrande trein komen in Nederland incidenten bestrijders van Prorail bij de trein en deze zijn verantwoordelijk voor de evacuatie van de trein als dit niet urgent is zoals bij brand. Deze bekijken ook ter plaatse wat er nodig is en hebben ook het een en ander aan materialen bij zich in hun voertuigen. 

Hoe dit verder gaat met een elektrische rolstoel of iemand die helemaal niet mobiel is zonder hulpmiddelen zal van de situatie afhangen en de mogelijkheden die er ter plekke zijn.

Meestal gaat de evacuatie door middel van een andere trein welke naast de defecte trein komt te staan zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan door het lopen langs het spoor.  Meestal wordt er dan gebruik gemaakt van een evacuatiebrug tussen de treinen waar de reizigers onder begeleiding over heen kunnen lopen naar de andere trein. En een andere optie is nog om gebruik te maken van evacuatietrappen.


Stel dat deze persoon echt niet kan getild kan wordt en aan de beademingapparatuur zit


Dan worden de mogelijke opties afgewogen en in het ergste geval moet de persoon wachten tot de trein afgesleept kan worden en langs een perron kan komen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij de evacuatie gister werden noodtrappetjes gebruikt en werden er eerst een rolstoelgebruiker en een kinderwagen geëvacueerd. Er stonden zo te zien wat sterke mannen van ProRail bij om te helpen.

https://twitter.com/mauritswever/status/1229025366603452417


Dat weet ik daar was ik zelf bij en ik was de rolstoelgebruiker gisteren geëvacueerd was

daarom ik deze vraag

Ik vroeg me al af of jij het was, hoewel het best zo had kunnen zijn dat er 2 reizigers in een rolstoel in die trein zaten. Het was ook meer omdat Jeroen aangaf dat er meestal gebruik gemaakt wordt van een evacuatiebrug tussen 2 treinen, het kunnen dus ook noodtrappen zijn zoals je zelf gemerkt heb.

Bij de evacuatie gister werden noodtrappetjes gebruikt en werden er eerst een rolstoelgebruiker en een kinderwagen geëvacueerd. Er stonden zo te zien wat sterke mannen van ProRail bij om te helpen.

https://twitter.com/mauritswever/status/1229025366603452417


Dat weet ik daar was ik zelf bij en ik was de rolstoelgebruiker gisteren geëvacueerd was

daarom ik deze vraag

Ik vroeg me al af of jij het was, hoewel het best zo had kunnen zijn dat er 2 reizigers in een rolstoel in die trein zaten. Het was ook meer omdat Jeroen aangaf dat er meestal gebruik gemaakt wordt van een evacuatiebrug tussen 2 treinen, het kunnen dus ook noodtrappen zijn zoals je zelf gemerkt heb.


dat ik inderdaad gemerkt daarom was deze vraag omdat niet iedereen zelfstandige naar buiten kant en als dan gebonden worden lastige om de transferen maken van een naar de trein  en Jeroen zei ook dat persoon dan moet binnen dat het perron bereikt heeft

 

Bij een gestrande trein komen in Nederland incidenten bestrijders van Prorail bij de trein en deze zijn verantwoordelijk voor de evacuatie van de trein als dit niet urgent is zoals bij brand. Deze bekijken ook ter plaatse wat er nodig is en hebben ook het een en ander aan materialen bij zich in hun voertuigen. 

Hoe dit verder gaat met een elektrische rolstoel of iemand die helemaal niet mobiel is zonder hulpmiddelen zal van de situatie afhangen en de mogelijkheden die er ter plekke zijn.

Meestal gaat de evacuatie door middel van een andere trein welke naast de defecte trein komt te staan zodat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan door het lopen langs het spoor.  Meestal wordt er dan gebruik gemaakt van een evacuatiebrug tussen de treinen waar de reizigers onder begeleiding over heen kunnen lopen naar de andere trein. En een andere optie is nog om gebruik te maken van evacuatietrappen.


Stel dat deze persoon echt niet kan getild kan wordt en aan de beademingapparatuur zit


Dan worden de mogelijke opties afgewogen en in het ergste geval moet de persoon wachten tot de trein afgesleept kan worden en langs een perron kan komen.

 

Maar inmiddels begint het wel steeds meer op een ziekenhuis patiënt te lijken i.p.v. een treinreiziger :rofl:


nee maar je heb reiziger die wel aan de adembeademingapparatuur kan niet aan doen dat soms gevallen is

Reputatie 7
Badge +3

De incidentenbestrijders van ProRail zijn ook eigenlijk meestal of altijd bij zo'n evacuatie aanwezig en zij zullen in dat soort gevallen bekijken wat de beste manier is om iedereen te evacueren. Een aantal jaar geleden zag ik een artikel dat iemand in een rolstoel door de brandweer met een hoogwerker uit een trein was gehaald. Dan moet het natuurlijk wel mogelijk dat zo’n wagen direct naast de trein kan komen.  

Misschien zou je ook aan ProRail kunnen vragen hoe zij hier mee omgaan.

De incidentenbestrijders van ProRail zijn ook eigenlijk meestal of altijd bij zo'n evacuatie aanwezig en zij zullen in dat soort gevallen bekijken wat de beste manier is om iedereen te evacueren. Een aantal jaar geleden zag ik een artikel dat iemand in een rolstoel door de brandweer met een hoogwerker uit een trein was gehaald. Dan moet het natuurlijk wel mogelijk dat zo’n wagen direct naast de trein kan komen.  

Misschien zou je ook aan ProRail kunnen vragen hoe zij hier mee omgaan.

De incidentenbestrijders van ProRail zijn ook eigenlijk meestal of altijd bij zo'n evacuatie aanwezig en zij zullen in dat soort gevallen bekijken wat de beste manier is om iedereen te evacueren. Een aantal jaar geleden zag ik een artikel dat iemand in een rolstoel door de brandweer met een hoogwerker uit een trein was gehaald. Dan moet het natuurlijk wel mogelijk dat zo’n wagen direct naast de trein kan komen.  

Misschien zou je ook aan ProRail kunnen vragen hoe zij hier mee omgaan.


ik zal het zeker proberen om bij ProRail neerleggen 

Badge


Dan worden de mogelijke opties afgewogen en in het ergste geval moet de persoon wachten tot de trein afgesleept kan worden en langs een perron kan komen.

 

Maar inmiddels begint het wel steeds meer op een ziekenhuis patiënt te lijken i.p.v. een treinreiziger :rofl:


nee maar je heb reiziger die wel aan de adembeademingapparatuur kan niet aan doen dat soms gevallen is

Ik bedoelde het ook verder niet negatief, had het ook al aangepast omdat het verkeerd opgevat kon worden.  Maar er zal in alle gevallen gekeken worden wat voor de reiziger het beste is en wat er mogelijk is.  Uiteindelijk neem Prorail de beslissing zodra deze aanwezig zijn voor de evacuatie.


Dan worden de mogelijke opties afgewogen en in het ergste geval moet de persoon wachten tot de trein afgesleept kan worden en langs een perron kan komen.

 

Maar inmiddels begint het wel steeds meer op een ziekenhuis patiënt te lijken i.p.v. een treinreiziger :rofl:


nee maar je heb reiziger die wel aan de adembeademingapparatuur kan niet aan doen dat soms gevallen is

Ik bedoelde het ook verder niet negatief, had het ook al aangepast omdat het verkeerd opgevat kon worden.  Maar er zal in alle gevallen gekeken worden wat voor de reiziger het beste is en wat er mogelijk is.  Uiteindelijk neem Prorail de beslissing zodra deze aanwezig zijn voor de evacuatie.


dat had op gisteren zeker gemerkt ja

Ik heb met ProRail conact gezocht en hebben mij antwoord geven en ze had daar ook filmpjes erbij

ingeval bedankt voor mee denkt en mee praten

Reageer