beantwoord

ik heb 6,5 uur gereisd van schiphol naar Delfzijl

• 20 augustus 2021
  • 18 reacties
  • 497 Bekeken

Het was vr de 13 e nou zeg dat wel en ik ingecheckt bij schiphol met mijn kind , na zwollen staphorst was er ongeluk gebeurd de trein reed niet verder naar Groningen we gingen terug naar Zwolle  aankomst 23.04 .. daar een uur gewacht op bussen kwamen maar 2 uiteindelijk gelukt we arriveerden om 0.34 uur in Meppel aangekomen reden er geen treinen meer pas om 2.08 uur volgende trein toen was ik genoodzaakt om een taxi te nemen naar Delfzijl want de trein van af groningen was laatste 0.35 uur kosten 125 euro .. en trauma voor mij en mijn kind .. ik wil graag restitutie ontvangen vanaf meppel tot Delfzijl inchecken kon ik niet meer want er reden geen treinen meer . Met vriendelijke groet , Jacky van Klaveren

icon

Beste antwoord door Thom 20 augustus 2021, 20:09

U krijgt alleen restitutie als u van de conducteur van te voren toestemming heeft gekregen een taxi te nemen. NS vergoedt dan de kosten, de conducteur regelt alles vooraf en u betaalt niets.  Dat gebeurt bijvoorbeeld als u door problemen bij NS niet meer thuis kunt komen, dit naar het inzicht van de conducteur. Klantenservice bellen had ook gekund.

U heeft zelf een taxi genomen, dan betaalt u helaas ook zelf de kosten en u kunt die niet declareren. Ik vind het sneu voor u, maar dit geld krijgt u waarschijnlijk niet terug. Het eind is natuurlijk ook zoek als iedereen maar zonder overleg een taxi kan nemen op kosten van NS. Onderstaande doen is het enige wat kan. Wie weet is er coulance.

Neem wel kennis van de opmerking van @bahnrider over de kosten van de treinreis.

Ik vrees dat het niet lukt en wil geen valse hoop geven, maar u kunt het nog proberen door een brief schrijven naar:

NS Klantenservice

Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Voeg de taxibon erbij.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U krijgt alleen restitutie als u van de conducteur van te voren toestemming heeft gekregen een taxi te nemen. NS vergoedt dan de kosten, de conducteur regelt alles vooraf en u betaalt niets.  Dat gebeurt bijvoorbeeld als u door problemen bij NS niet meer thuis kunt komen, dit naar het inzicht van de conducteur. Klantenservice bellen had ook gekund.

U heeft zelf een taxi genomen, dan betaalt u helaas ook zelf de kosten en u kunt die niet declareren. Ik vind het sneu voor u, maar dit geld krijgt u waarschijnlijk niet terug. Het eind is natuurlijk ook zoek als iedereen maar zonder overleg een taxi kan nemen op kosten van NS. Onderstaande doen is het enige wat kan. Wie weet is er coulance.

Neem wel kennis van de opmerking van @bahnrider over de kosten van de treinreis.

Ik vrees dat het niet lukt en wil geen valse hoop geven, maar u kunt het nog proberen door een brief schrijven naar:

NS Klantenservice

Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Voeg de taxibon erbij.

Reputatie 6
Badge

U kunt uiteraard wel de volledige gemaakte kosten van de reis-per trein, terugkrijgen. Zoals thom al uitlegt-zelf bestelde taxiś vergoedt NS niet. En dat trauma? Het lijkt me dat daar toch echt heel wat meer voor nodig is.

Het is wel zo dat van de reizigers de nodige kennis wordt verondersteld en dat het personeel in dit soort situaties ook wel eens wat actiever voorlichting over waar U recht op heeft zou kunnen doen. Maar ja-daar zeggen we zomaar wat klantgerichts!

Reputatie 6

U kunt uiteraard wel de volledige gemaakte kosten van de reis-per trein, terugkrijgen. Zoals thom al uitlegt-zelf bestelde taxiś vergoedt NS niet. En dat trauma? Het lijkt me dat daar toch echt heel wat meer voor nodig is.

Het is wel zo dat van de reizigers de nodige kennis wordt verondersteld en dat het personeel in dit soort situaties ook wel eens wat actiever voorlichting over waar U recht op heeft zou kunnen doen. Maar ja-daar zeggen we zomaar wat klantgerichts!

Inderdaad als NS een bus vanuit Zwolle om over twaalf uur 's-nachts laat vertrekken is het vrij logisch dat sommige mensen hun bestemming niet gaan bereiken met de trein. NS had zeker in Meppel iets pro-actiefs kunnen optuigen. Het stranden was al om 11 uur 's-avonds gebeurd. Lijkt mij dat er hier toch meer kanten aan zitten.

Reputatie 7
Badge +3

En voor de zoveelste keer is weer eens niet duidelijk dat voor dit soort situaties ook ondersteuning kan worden gevraagd bij de informatiezuil op het station. De centrale had voor mevrouw en haar dochter een taxi kunnen regelen van Meppel naar Delfzijl.

Reputatie 3

Ik denk dat mevrouw wel in haar recht staat aangezien er geen enkele andere mogelijkheid was om thuis te komen dan met een taxi.

Mevrouw had dan zelf moeten overleggen met een conducteur? De conducteur/NS had zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen voor de gestrande reizigers

Een traumatische ervaring zou ik het niet willen noemen maar ik weet wel hoe ontzettend vervelend het is om uren te wachten tot je op plaats van bestemming bent. Laat staan helemal niet meer naar huis te kunnen.

Inderdaad; weer wordt hier het totale gebrek aan klantvriendelijkheid naar de reiziger duidelijk. 

Reputatie 7
Badge +4

De discussie is eerder op dit forum uitgebreid gevoerd en alle argumenten zijn daar wel naar voren gekomen. 

Reputatie 5

De discussie is eerder op dit forum uitgebreid gevoerd en alle argumenten zijn daar wel naar voren gekomen. 

Dat klopt! Jammer dat er vanuit de NS weinig actie ondernomen is en het beste antwoord waarschijnlijk vanuit Webhelp komt. Tja een brief schrijven… email is nauwelijks mogelijk. Bellen? Wie krijg je aan de lijn om 2 uur 's nachts?.. Maar waar was de HC? Ik neem aan dat deze persoon TS en kind heeft opgemerkt en begeleid in deze situatie. Al was het maar om ze te verwijzen naar de servicezuil.

@Maggy74 

Als u het niet eens bent met de handelswijze van de NS, dan kunt u contact opnemen met de https://www.ovombudsman.nl/ De HC is naast toezichthouder ook beëdigd BOA. Daarbij horen taken die verder gaan dan reizigers informeren. Mocht het verlenen van service, desnoods reizigers attenderen via de intercom in de trein, al een probleem zijn, dan lijkt coulance me geen slechte optie. Misschien is er nog een moderator die deze zaak oppakt. Succes!

Reputatie 6

Maar waar was de HC? Ik neem aan dat deze persoon TS en kind heeft opgemerkt en begeleid in deze situatie. Al was het maar om ze te verwijzen naar de servicezuil.

Er was geen HC want Zwolle-Meppel was ,met de bus vanaf Zwolle om 24.00 uur. Ze waren om 23.00 uur op Zwolle en hebben dus een uur gewacht op de vervangende bus. NS had in Meppel m.i. iets voor deze reizigers moeten regelen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat mevrouw wel in haar recht staat aangezien er geen enkele andere mogelijkheid was om thuis te komen dan met een taxi.

Mevrouw had dan zelf moeten overleggen met een conducteur? De conducteur/NS had zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen voor de gestrande reizigers

Een traumatische ervaring zou ik het niet willen noemen maar ik weet wel hoe ontzettend vervelend het is om uren te wachten tot je op plaats van bestemming bent. Laat staan helemal niet meer naar huis te kunnen.

Inderdaad; weer wordt hier het totale gebrek aan klantvriendelijkheid naar de reiziger duidelijk. 

Er was wel een mogelijkheid om thuis te komen, de volgende trein reed om 2.08 uur volgens TS en daar wilde TS niet op wachten. Het was dus eigen keuze om taxi te nemen. 

NS regelt alleen taxi's als er geen enkele mogelijkheid is om thuis te komen.

Reputatie 6

@MoDe: toch weer fijn dat je zo je medeleven met TS moet tonen. Vanaf 00.30 uur tot 02.01 uur is nog altijd 1,5 uur wachten. Aangezien vanaf 23.00 uur zo'n beetje alle treinen naar Groningen kwamen te vervallen is het natuurlijk de grote vraag of die om 02.01 uur wel rijdt. Ik kan mij heel goed voorstellen dat TS daar niet op ging wachten. NS had gewoon beter zijn best moeten doen om informatie te verstrekken.

Dat heeft het bedrijf hier dus niet gedaan. TS durfde m.i. volledig terecht de gok niet te wagen dat de trein van 02.01 uur wel zou rijden. 

Vraag is waarom er geen treinen vanaf 00.00 uur naar Groningen zijn vertrokken. (zal waarschijnlijk wegens geen materieel zijn geweest)

Punt blijft dat je bij calamiteiten niet op de NS kan rekenen. Informatieverstrekking op dat punt is gewoon zwaar onvoldoende. Reeds in Zwolle had de planning voor de rest van de reis aan de reizigers duidelijk moeten worden gemaakt NS heeft dit niet voor de eerste keer nagelaten.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe: toch weer fijn dat je zo je medeleven met TS moet tonen. Vanaf 00.30 uur tot 02.01 uur is nog altijd 1,5 uur wachten. Aangezien vanaf 23.00 uur zo'n beetje alle treinen naar Groningen kwamen te vervallen is het natuurlijk de grote vraag of die om 02.01 uur wel rijdt. Ik kan mij heel goed voorstellen dat TS daar niet op ging wachten. NS had gewoon beter zijn best moeten doen om informatie te verstrekken.

Dat heeft het bedrijf hier dus niet gedaan. TS durfde m.i. volledig terecht de gok niet te wagen dat de trein van 02.01 uur wel zou rijden. 

Vraag is waarom er geen treinen vanaf 00.00 uur naar Groningen zijn vertrokken. (zal waarschijnlijk wegens geen materieel zijn geweest)

Punt blijft dat je bij calamiteiten niet op de NS kan rekenen. Informatieverstrekking op dat punt is gewoon zwaar onvoldoende. Reeds in Zwolle had de planning voor de rest van de reis aan de reizigers duidelijk moeten worden gemaakt NS heeft dit niet voor de eerste keer nagelaten.

Nogmaals NS heeft thuisbrengplicht wanneer door verstoringen de laatste reis mogelijkheid maar het eind station vervalt. Er was nog een laatste reis mogelijkheid in geval van TS. Het is een eigen keuze geweest om een taxi te nemen zonder contact met NS klantenservice. NS vergoedt in de regel geen op eigen initiatief genomen alternatief vervoer.

Reputatie 6

Nogmaals NS had dat in Zwolle aan de reiziger duidelijk moeten maken. Misschien kan @Maggy74 nog even aangeven of ze enige informatie van NS zijde heeft ontvangen.

Reputatie 3

Ik heb het bericht zo gelezen dat die trein van 2.00 uur ook niet meer reed. Maar als die wel reed dan geef Ik @Mode gelijk. Dan zit er niet anders op dan op de eerstvolgende trein te wachten...

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het bericht zo gelezen dat die trein van 2.00 uur ook niet meer reed. Maar als die wel reed dan geef Ik @Mode gelijk. Dan zit er niet anders op dan op de eerstvolgende trein te wachten...

In ieder geval contact opnemen met de vraag of die trein nog gaat en zo niet hoe je dan thuiskomt.

Reputatie 5

Ik denk dat veel mensen niet helemaal goed hebben gelezen…. Eindbestemming van TS was Delfzijl…. 2 uur wachten op vervoer dat je niet naar je eindbestemming brengt. Dan sta je om 3 uur 's nachts in Groningen op een leeg station. En de laatste trein naar je bestemming ging 0m 0:30. Of er dan snel vervoer geregeld zou worden is ook maar de vraag….Misschien denkt de NS dan je hebt al 3 uur vertraging, vervoer regelen kost een uur… dan kan je ook wel tot de eerste trein naar Delfzijl wachten….want die gaat al om 6:18 

Reputatie 6

Die taxikosten waren overigens bijzonder laag met € 125,00 voor meer dan 100 km moet haast wel een uber geweest zijn.

Reputatie 3

Ik denk dat veel mensen niet helemaal goed hebben gelezen…. Eindbestemming van TS was Delfzijl…. 2 uur wachten op vervoer dat je niet naar je eindbestemming brengt. Dan sta je om 3 uur 's nachts in Groningen op een leeg station. En de laatste trein naar je bestemming ging 0m 0:30. Of er dan snel vervoer geregeld zou worden is ook maar de vraag….Misschien denkt de NS dan je hebt al 3 uur vertraging, vervoer regelen kost een uur… dan kan je ook wel tot de eerste trein naar Delfzijl wachten….want die gaat al om 6:18 

Maar ze stond niet in Groningen maar in Meppel op een leeg station..

Badge +3

De insteek van NS is dat je (ook al weet je dat je niet verder komt dan Groningen) toch probeert om zover mogelijk richting je bestemming (Delfzijl) te reizen. Op de reisdag zelf natuurlijk, en een NS dag is tot 04:00.

Als er om 2:00 dus nog gepland een trein zou rijden vanuit Meppel moet je die nemen… en dan onderweg of in Groningen een taxi naar Delfzijl regelen bij personeel, SOS/Infozuil of via de Klantenservice.

Dat je dan anderhalf uur op een leeg station Meppel staat (zonder enige zekerheid dat je nog naar Groningen kunt komen) is dan dikke pech, maar wél volgens de voorwaarden/thuisbrengplicht.

Kleine troost is natuurlijk dat je treinreis vergoed zal worden (Geld Terug bij Vertraging).

Reageer