beantwoord

Klacht over toegankelijkheid station Woerden voor mindervaliden

• 27 januari 2020
  • 22 reacties
  • 321 Bekeken

Goedemorgen,

Ik ben mindervalide en hierdoor geheel afhankelijk van het gebruik van de lift. Hierbij wil ik een klacht indienen over de toegankelijkheid van Station Woerden voor mindervaliden.

Om het station te betreden of te verlaten moet je met een trap of een lift omhoog of omlaag. Dit kan aan de voorkant of aan de achterkant van het station. Vanaf 4 dagen geleden (maar misschien al langer) is de lift aan de voorkant van het station defect. Dat betekent dat je als mindervalide via een fietstunnel onder alle sporen door naar de achterkant moet om daar de  lift te pakken. (Het is een wonder als het je lukt om hierdoor je geplande trein niet te missen). Gisteren kwam ik thuis van een treinreis uit Arnhem. Ik moest naar de uitgang en omdat ik wist dat de lift aan de voorkant kapot was ging ik direct naar de lift aan de achterkant. Toen bleek die ook defect! Met andere woorden: ik stond op de 1e verdieping, met alleen maar trappen en er was geen mogelijkheid om met de lift naar beneden te komen! Twee defecte liften, waarvan één al meerdere dagen.

De liften in station Woerden zijn zeer regelmatig defect. Je bent er nooit zeker van dat je de trein bereikt of dat je na aankomst ongehinderd thuiskomt. Ik heb dit al een aantal malen gemeld, maar er verandert NIETS aan de situatie. 

NS: doe hier iets aan! Sluit een contract af met de liftfabrikant waarbij een lift DIRECT gerepareerd wordt! 

Ik zal deze klacht (nogmaals) doorgeven aan de gemeente Woerden. Ik weet dat het hun verantwoordelijkheid niet is, maar ik voel me behoorlijk machteloos met de situatie en wellicht kunnen zij meer gewicht in de schaal leggen om de toegankelijkheid van NS-station Woerden voor mindervaliden te verbeteren.

icon

Beste antwoord door Laura NS 30 januari 2020, 12:56

Bedankt voor je samenvatting Margreet2. Ik zal even wat feedback doorzetten met de inhoud van dit gehele topic. Het is natuurlijk altijd goed om te blijven verbeteren en met het ontleden van deze specifieke situatie kan dat nog beter. 

Bekijk origineel

22 reacties

Goedemiddag Margreet2. Welkom bij de NS Community.

Allereerst mij excuses voor de langdurige verstoring op Woerden. Een situatie als deze is nooit goed te praten. De laatste update omtrent de verstoring van de lift is geregistreerd op 24.01.2020. Er wordt gewacht op onderdelen en het is helaas niet bekend hoe lang dit nog zal duren.

Dank voor uw reactie.

Het is zeer zorgelijk dat er nog niet bekend is wanneer de storing verholpen gaat worden. De vorige keer heeft het ook lang geduurd voordat de lift gerepareerd wordt. 

Mijn gedachten gaan uit naar alle passagiers die iedere dag vastlopen: mensen met kleine kinderen, buggies, zware koffers, rolstoelen, rollatoren, krukken, maar ook mensen waaraan je het niet ziet dat ze een beperking hebben, en waarvoor traplopen een grote opgave is.

Is het mogelijk dat een medewerker van de NS ingezet wordt die alle mensen die stranden een handje kunnen helpen? Dat zou een mooi gebaar zijn.

Meer inzet van personeel heeft vaak geen nut. Het is vaak wachten op onderdelen als het om defecten gaat bij een lift of roltrap.

Badge +3

Volgens mij heeft extra personeel wel degelijk nut want op Woerden heb ik nog nooit iemand gezien.

Met andere woorden, wie gaat jou het station in/uit helpen als je in een rolstoel zit en niet weet dat de liften kapot zijn?

En hoe is Margreet uiteindelijk buiten gekomen? Iemand die met wat ondersteuning nog kan traplopen is daar geweldig mee geholpen (“Gaat u op uw gemak de trap af dan zorgen wij voor uw bagage of rollator”).

Excuses ik doelde op het repareren van de lift. Extra personeel heeft dan wel zin. Hier hebben wij ook assistentieverlening voor die voor de reis kan worden aangevraagd.

Badge +3

Dat klopt maar iemand die normaal gesproken geen assistentie nodig heeft en van/naar Woerden gaat is natuurlijk te laat voor assistentie als diegene voor een defecte lift staat.

En zet ook in ieder geval op beide liften dat de andere ook defect is, dus dat zo’n 300m omlopen/rijden via de fietstunnel ook geen zin heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Bij iedere lift moet sinds enige tijd een sticker zitten met een telefoonnummer wat reizigers kunnen gebruiken om melding te maken dat een lift defect is en indien nodig assistentie aanvragen om de reis te vervolgen.

https://www.prorail.nl/nieuws/assistentienummer-op-stationsliften

Maar iemand die al weer een tijdje geleden bij een defecte lift dit nummer belde werd verwezen naar de klantenservice en daar kwam die persoon er niet door omdat het nummer steeds bezet was.

Denise was hier toen achteraan gegaan en het bleek dat de stickers door een andere partij geplaatst zijn (ik neem aan ProRail zoals in het boven vermelde artikel te lezen is) zonder medeweten van de collega's achter het telefoonnummer. Is het intussen beter geregeld en wel bekend bij de mensen achter dit telefoonnummer en wordt er dan ook actie ondernomen zodat reizigers geholpen worden?

Ik snap je punt. Ik zie dat er eergister nog een melding van is gemaakt en dat hij in behandeling is. 

edit: Bedankt voor je bericht, Momo. Ik zal proberen te achterhalen welke actie er wordt ondernomen indien een reiziger dit telefoonnummer belt.

Dit telefoonnummer is niet om assistentie aan te vragen. Via dit nummer kan je de lift defect melden. Ik zet de suggestie door om een medewerker op het station aanwezig te laten zijn of een disclaimer te plaatsen via de Reisplanner dat de lift het niet doet op dit station. Ik kan helaas geen garantie geven dat dit ook zal gebeuren.

Badge +3

Een 030 751 xxxx nummer is gewoon een doorkiesnummer van NS lijkt mij, of zit ProRail in hetzelfde gebouw/achter dezelfde telefooncentrale?

In het andere topic trouwens:

Met hulp van enkele sterke mannen ben ik toch op het perron gekomen. 

Dat dus… Hou ze maar paraat zolang de liften het niet doen. Misschien dat ProRail Incidentenbestrijding tijdelijk als backup kan dienen?

Reputatie 7
Badge +3

Het artikel op de ProRail site spreekt wel over indien nodig assistentie aanvragen om de reis te vervolgen. En eerlijk gezegd, als ik de tekst op de sticker zie, zou ik ook denken dat ik geholpen zou worden na het bellen van het nummer.  Als het alleen is om een defecte lift te melden dan zou er iets moeten als staan als “Is deze lift defect, bel dit nummer om dit te melden”.  Alleen kunnen melden is niet genoeg als je op een station bent uitgestapt en vervolgens niet van het perron af kan. Wat moet een reiziger dan doen wanneer er niet zoals in dat andere topic een paar sterke mannen kunnen helpen?

Badge +3

Dan heb je in Woerden nog de ‘luxe’ dat je wel naar de andere perrons kunt komen, om bijv. terug te reizen naar Vleuten of Goverwelle en daar een taxi(busje) kunt laten klaar staan, mocht je in een rolstoel zitten.

Dit nummer is echt om een defect door te geven. Ik zal jullie signaal doorspelen dat dit onduidelijk staat vermeld.

Reputatie 7
Badge +3

En wellicht proRail even aanspreken voor het geven van onjuiste informatie.

Reputatie 6
Badge

Meer inzet van personeel heeft vaak geen nut. Het is vaak wachten op onderdelen als het om defecten gaat bij een lift of roltrap.

Maar in dit geval wordt erg duidelijk dat dit niet voldoende is.

Waarom liggen die onderdelen dan niet op voorraad? Een kennis van mij die ook minder mobiel is, kan nu ook op eigen initiatief nu ook geen gebruik maken van de treinen op station Woerden, tenzij ze om assistentie belt. 

Badge +3

En hoe doen de mensen van assistentie het dan?

Zijn dat (gecertificeerde) ‘Jerommekes’ die je met rolstoel en al de trappen op of af dragen om het station binnen te komen of te verlaten? 

Een personeels/goederenlift (zoals vroeger in Eindhoven, bereikbaar via een aparte tunnel) is er niet.

Als wij de melding doorgegeven krijgen dat een lift buiten dienst is, blokkeren we het betreffende perron direct voor Reisassistentie, dan kan er niet geboekt worden op dat perron. Dan gaan we proactief op zoek naar reizigers die al wel geboekt hebben op dit perron. Deze benaderen we dan voor een alternatieve oplossing.

Gezien dit draadje gaat dat ook wel eens fout.

Badge +3

De liften naar de perrons werken prima, maar die naar in/uit het station (de traverse) dus niet.

Effectief is heel Woerden dus niet toegankelijk, en inderdaad uit dat ‘draadje’

...door een conducteur, machinist en bijstander van een trap worden GEDRAGEN om een station te kunnen verlaten.

Moeten die dus wel aanwezig zijn, én durven/willen meewerken. In andere topics hier zeggen HC’s dus gewoon keihard NEE (handje helpen, rijplaten e.d.) want dat mogen ze niet wegens aansprakelijkheid.

Wat op hetzelfde neer komt en betekent dat reisassistentie niet te boeken zal (moeten) zijn op Woerden. TS maakt echter geen gebruik van reisassistentie zo te lezen, waardoor ze aan het eigen lot wordt overgelaten. 

Iedereen hartelijke dank voor de input. Volgens mij kan samenvattend gesteld worden:

• Veel mensen reizigers zijn afhankelijk van de lift maar boeken hun reis niet via de assistentieverlening
  • Het is niet goed geregeld als een lift kapot gaat op station Woerden
  • Passagiers stranden hierdoor en hebben overlast
  • Het station Woerden is door dit alles een onbetrouwbaar station geworden om op te reizen voor mensen die afhankelijk zijn van de lift
  • Enkele suggesties ter verbetering:
    • NS-personeel op het station inzetten om de mensen te helpen bij een defecte lift
    • Een disclaimer in de Reisplanner
    • Zorgen dat lift-onderdelen op voorraad zijn zodat een lift direct gerepareerd kan worden 

Ik hoop dat de NS hiermee aan de slag gaat.

P.S. Ik wil niet al te negatief zijn: ik maak regelmatig gebruik van de assistentieverlening en ik vind dat de NS hiermee een prima service bied, alle lof daarvoor. Maar bij de sprinters heb ik geen assistentie nodig en dan baal ik enorm als ik vanwege een defecte lift in de problemen raak :-( 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt in je post Woerden vervangen door veel andere stations die normaal drempelvrij zijn en waar gelijkvloerse treinen rijden. Ik woon zelf dicht bij station De Vink, als hier de lift defect is is het probleem er net zo. Ik kan me 1 keer herinneren dat de lift naar spoor 1-2 defect was, toen ik 's morgens naar werk ging stond er jonge moeder met een kind in een buggy die niet met de lift naar het perron kon. Samen hebben we die buggy omhoog getild, zo zwaar was die niet. Die lift was na een dag 2-3 gelukkig weer gerepareerd.

NS en ProRail zetten samen in dat stations en treinen voor iedereen toegankelijk zijn. Zo komen er steeds meer treinen die met een rolstoel zelfstandig te betreden zijn (gelijkvoers en voorzien van uitschuiftrede tot aan perron), maar daar heb je niet zo veel aan als je vervolgens het perron niet op of af kan omdat de lift defect is en het lang duurt omdat er onderdelen uit weet-ik-veel-hoe-ver-weg moeten komen.

Bedankt voor je samenvatting Margreet2. Ik zal even wat feedback doorzetten met de inhoud van dit gehele topic. Het is natuurlijk altijd goed om te blijven verbeteren en met het ontleden van deze specifieke situatie kan dat nog beter. 

Reageer