Skip to main content

Gisteren in samenspraak met https://stationsliftstoringen.nl een rondje gemaakt in Noord Holland om zodoende de voortgang mbt de defecte liften te meten. 

 

Krommenie-Assendelft Spoor 1: Lift al defect sinds 27 augustus 2023.

Purmerend Spoor 1: Lift al defect sinds 23 mei 2023

Purmerend Weidevenne Spoor 1; Lift al defect sinds 7 september 2023

Hoorn Achterzijde Museum (NS-lift???); Lift defect sinds 26 september 2023

 

In Zaandam leken alle liften weer in werking, wel is één van de roltrappen defect

In Purmerend Weidevenne is de lift op spoor 2 inmiddels dus wel weer in bedrijf; vreemd dat de andere lift die op dezelfde dag is aangemeld niet gelijktijdig is gerepareerd.

In Hoorn stond de lift bij spoor 1 ook op defect die is ook weer in bedrijf.

 

Verontrustend vind ik de lange doorlooptijd van deze defecten. De lift in Purmerend is nu bijvoorbeeld al ruim 7 maanden defect. De meest recente van bovenstaande Hoorn is ook al bijna 4 maanden defect.

Aan de achterzijde van Hoorn ligt ook het streekziekenhuis dat op deze manier voor ouderen en gehandicapten per OV vrijwel onbereikbaar is.

 

Tot slot las vandaag ook weer een verhaal in het AD waar een gehandicapte in een rolstoel voor de 2ed keer een horror-reis heeft gemaakt. Verwijzing naar reisassistentie vind ik dus ook wel dubieus op het moment.

 

Wanneer gaat NS in combinatie met Prorail deze zaken nu eens actief oppakken? 

  

Volgens mij hebben we meermaals laten weten dat we hier actief mee bezig zijn, maar dat bestelde onderdelen zo laat worden geleverd. Eerder kunnen de liften niet gemaakt worden. Natuurlijk zien we dat zelf ook graag sneller.


Volgens mij hebben we meermaals laten weten dat we hier actief mee bezig zijn, maar dat bestelde onderdelen zo laat worden geleverd. Eerder kunnen de liften niet gemaakt worden. Natuurlijk zien we dat zelf ook graag sneller.

Sorry Laura een doorlooptijd van ruim 7 maanden ligt echt niet aan de bestelling van onderdelen. Waarom weer zo'n gemakkelijke reactie. Op sommige liften ontbreekt ook de melding defect. Ik heb absoluut niet de indruk dat jullie actief hier mee bezig zijn. 


Tot slot las vandaag ook weer een verhaal in het AD waar een gehandicapte in een rolstoel voor de 2ed keer een horror-reis heeft gemaakt.

Voor de 'liefhebbers':

Reis 1: https://www.ad.nl/helmond/fijn-met-de-trein-naar-de-musical-in-utrecht-loopt-voor-monique-en-vriendin-uit-op-rampdag~a874b39e

Reis 2: https://www.ad.nl/helmond/monique-durft-niet-meer-met-de-trein-na-twee-horror-reizen-ik-ben-mijn-vertrouwen-kwijt-br~a8482862/

 


Tot slot las vandaag ook weer een verhaal in het AD waar een gehandicapte in een rolstoel voor de 2ed keer een horror-reis heeft gemaakt.

Voor de 'liefhebbers':

Reis 1: https://www.ad.nl/helmond/fijn-met-de-trein-naar-de-musical-in-utrecht-loopt-voor-monique-en-vriendin-uit-op-rampdag~a874b39e

Reis 2: https://www.ad.nl/helmond/monique-durft-niet-meer-met-de-trein-na-twee-horror-reizen-ik-ben-mijn-vertrouwen-kwijt-br~a8482862/

 

Arinkelen zijn alleen te lezen door abonnementhouders.


Arinkelen zijn alleen te lezen door abonnementhouders.

Je mag er een paar per maand gratis lezen. Als ze op zijn, is archive.ph een handige site 😉


Beste Henk en mede-initiatiefnemers,

 

Wat een waardevol initiatief wat jullie op vrijwillige(?!) basis gedaan hebben en mee bezig zijn om dit inzichtelijk te maken! Dit is iets waar volgens mij al jaren om gevraagd wordt, maar waar nu een concrete actie achter weg is gekomen. Compliment!

Aangezien dit niet gekoppeld is aan NS/ProRail-systemen en/of beheer maar volledig afhankelijk is van vrijwillige input van gebruikers voor het aan- en afmelden, is het natuurlijk nog niet volledig consistent en betrouwbaar, maar zeker een hele mooie start.

 

Hopelijk ziet NS/ProRail dit initiatief en de potentie om hieraan mee te werken. Het advies wat ik aan NS mee zou willen geven is om hier naar te kijken en de samenwerking te zoeken om te kijken naar mogelijkheden. Naast dat dit de reiziger informeert en alle andere voordelen zal dit een zeer positieve marketingitem kunnen zijn voor een transparante NS/ProRail. Subtiele hint voor de pr- en communicatieadviseurs…

 

Uiteraard is het bizar en jammer dat dit nodig is en zou je liever willen dat liften het "gewoon" consistent doen en betrouwbaar zijn, maar dat is een ander verhaal wat in de eerste post van dit topic ook al goed is belicht. 

 

Groet,

Joas


Gisteren spontaan naar Amsterdam Outlet aangekomen op spoor 2  Halfweg-Zwanenburg blijkt lift stuk of buiten dienst te zijn, tweede lift over de vaart naar parkeerplaatsen ook buiten dienst! Heb eerst volgende stoptrein naar Haarlem genomen, Daar met stoptrein terug willen reizen maar daar blijkt perron een ernstig stuk lager te zijn dan de Rolstoelplank van de SLT (sprinter)..maar ik constateerde dat een bepaald stuk perron hoger lag, en overlegde met conducteur of de Meester de trein een stukje wilde doortrekken tot dat verhoogde stuk zodat ik met mijn rolstoel kon instappen/inrijden.

Complimenten voor de Machinist en Conducteur


Tja, volgende keer met de bus gaan…

Maar... Verschillende hoogtes perron haarlem? Dat heb ik nog nooit gezien. Of was dat station Halfweg? Maar, de liften moeten wel gerepareerd worden. Anders krijg je dit soort gevallen. Misschien een topic waar iedereen kan zeggen dat een lift kapot is? Dan krijgen andere reizigers in ieder geval een inzicht...


Tja, volgende keer met de bus gaan…

Maar... Verschillende hoogtes perron haarlem? Dat heb ik nog nooit gezien. Of was dat station Halfweg? Maar, de liften moeten wel gerepareerd worden. Anders krijg je dit soort gevallen. Misschien een topic waar iedereen kan zeggen dat een lift kapot is? Dan krijgen andere reizigers in ieder geval een inzicht...

Dat is er dus al zie

https://stationsliftstoringen.nl/

 

Een topic waarin steeds defecte liften worden gemeld, gaat niet werken omdat de status van zo'n defecte lift niet wordt bijgehouden.


Storingen van liften moeten gewoon in de reisplanner te zien zijn. En daar is ProRail ook mee bezig. 

https://www.prorail.nl/nieuws/actuele-beschikbaarheidsinformatie-van-liften-een-stap-dichterbij


Storingen van liften moeten gewoon in de reisplanner te zien zijn. En daar is ProRail ook mee bezig. 

https://www.prorail.nl/nieuws/actuele-beschikbaarheidsinformatie-van-liften-een-stap-dichterbij

Daar zijn ze al lange tijd mee bezig en het heeft volgens mij ook een tijdje in de app gestaan. Probleem bij al dit soort Apps is om het actueel te houden. Stationsliftstoringen.nl heeft nu een oproep gedaan om je te melden als vrijwilliger en één of meerdere stations onder je hoede te nemen. Ik heb inmiddels 2 stations geadopteerd. 

https://stationsliftstoringen.nl/adopteer-een-station/


Tja, volgende keer met de bus gaan…

Maar... Verschillende hoogtes perron haarlem? Dat heb ik nog nooit gezien. Of was dat station Halfweg? Maar, de liften moeten wel gerepareerd worden. Anders krijg je dit soort gevallen. Misschien een topic waar iedereen kan zeggen dat een lift kapot is? Dan krijgen andere reizigers in ieder geval een inzicht...

Ja helaas zijn er nog vele perrons die het maximale hoogte verschil van meer dan 5 cm overschrijden, waardoor je met een Electrische Rolstoel niet veilig in of uit kunt rijden..Spoor 8 heeft een bijne met rolstoel uitschuifplank gelijke hoogte spoor 3 heeft ter hoogte van oude wachtruimte bijna 12 tot 15 cm verschil..

Gouda heeft ook diverse verschillen, Amsterdam Holendrecht een hoger deel gelijk met en twee verzakte delen wanneer Rolstoeldeur met plank verkeerd uitkomt..

 


Beste Henk en mede-initiatiefnemers,

 

Wat een waardevol initiatief wat jullie op vrijwillige(?!) basis gedaan hebben en mee bezig zijn om dit inzichtelijk te maken! Dit is iets waar volgens mij al jaren om gevraagd wordt, maar waar nu een concrete actie achter weg is gekomen. Compliment!

Aangezien dit niet gekoppeld is aan NS/ProRail-systemen en/of beheer maar volledig afhankelijk is van vrijwillige input van gebruikers voor het aan- en afmelden, is het natuurlijk nog niet volledig consistent en betrouwbaar, maar zeker een hele mooie start.

 

Hopelijk ziet NS/ProRail dit initiatief en de potentie om hieraan mee te werken. Het advies wat ik aan NS mee zou willen geven is om hier naar te kijken en de samenwerking te zoeken om te kijken naar mogelijkheden. Naast dat dit de reiziger informeert en alle andere voordelen zal dit een zeer positieve marketingitem kunnen zijn voor een transparante NS/ProRail. Subtiele hint voor de pr- en communicatieadviseurs…

 

Uiteraard is het bizar en jammer dat dit nodig is en zou je liever willen dat liften het "gewoon" consistent doen en betrouwbaar zijn, maar dat is een ander verhaal wat in de eerste post van dit topic ook al goed is belicht. 

 

Groet,

Joas

Heeft NS hier überhaupt nog iets mee gedaan en hoe is de situatie thans in de App.


Heeft NS hier überhaupt nog iets mee gedaan

Natuurlijk, dagelijks worden er liften gerepareerd, maar helaas gaan er ook vele (meestal door vandalisme) defect. Daardoor is de situatie per dag verschillend op alle stations.


Dweilen met de kraan open.


Reageer