beantwoord

Met je Rolstoel in de Sprinter op station Tilburg

• 12 November 2020
  • 13 reacties
  • 506 Bekeken

In de App wordt bij de trein info keurig vermeld of je zelfstandig in de trein kunt komen met je rolstoel.

De sprinter (Flirt 3) kan je ook in Tilburg CS zelfstandig in en uit rijden met de rolstoel. In de App staat vermeld dat je perse assistentie nodig hebt. Dit klopt niet.

Eigenlijk moet hier dezelfde info vermeld worden zoals bij Eindhoven CS in combinatie met de sprinter (Flirt 3).

Ik woon in Tilburg, dus ik weet dat ik ook hier niet altijd assistentie nodig heb. Maar mensen met een rolstoel, die bijvoorbeeld naar Tilburg komen, weten niet dat ze zelfstandig uit een sprinter (Flirt 3) kunnen komen en dus geen assistentie nodig hebben.

Kan dit aangepast worden? 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 12 November 2020, 17:21

Ik heb er een melding van gemaakt zodat er naar gekeken gaat worden. Nogmaals bedankt voor het delen van deze informatie, ShortyXL!

Bekijk origineel

13 reacties

Hallo ShortXL en welkom bij de NS community,

Wat fijn dat je dit komt melden. Mag ik vragen om welke treinreis dit precies gaat?

Dit gaat niet zozeer over een treinreis, maar over de toegankelijkheid info Station vs Trein. (zie afbeelding)

Ik heb er een melding van gemaakt zodat er naar gekeken gaat worden. Nogmaals bedankt voor het delen van deze informatie, ShortyXL!

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik zo zou kunnen bedenken is dat de perrons van Tilburg nog niet op hoogte zijn gebracht door ProRail.  Dat is een project waar ze nu mee bezig zijn en tot aan 2030 brengt ProRail alle perrons op een hoogte van 76 cm. Daarmee zijn ze op gelijke hoogte met de gelijkvloerse sprinters die er nu rijden en straks ook de nieuwe ICNG. Bij stations waar de perron nog niet op hoogte zijn gebracht kan er een hoogte verschil zijn tussen trein en perron. Bij het ene station kan dat verschil meer zijn dan bij andere stations en soms zo weinig dat je wel gewoon met een rolstoel de trein in en uit kan. Dat wel of niet op hoogte gebracht zijn zal dan staan in een database waar de reisplanner de informatie vandaan haalt. 

De pagina (https://stations.nl/voorzieningen/toegankelijkheid-van-station/informatie-over-perronhoogte) waar informatie over perronhoogte staat was tot vorig jaar openbaar toegankelijk maar vraagt nu om een login. Wellicht dat een NS medewerker kan checken of station Tilburg aangepast is door ProRail. 

Ik heb de link van dit topic meegestuurd. Ze zullen hier naar kijken, Momo.

Beste @Erryt NS en @Momo,

Mijn bericht aan de NS gaat niet over het feit of het perron aangepast moet worden. Dit is namelijk al gebeurd. Sinds 2016 hebben we in Tilburg een splinternieuw station in gebruik. De elektronische instaptrede sluit keurig aan met de perrons. Dus zelfstandig met de rolstoel in een nieuwe sprinter rijden is geen enkel probleem.

Wat ik alleen aangeef in mijn eerste bericht is dat de info die in de app wordt vermeldt over het station Tilburg, niet geheel klopt. Je hoeft namelijk geen assistentie aan te vragen als je wilt reizen met de nieuwe sprinter (genaamd de Flirt 3). In de app staat dat dit wel moet, zie de afbeelding die ik heb toegevoegd.

@Momo Ik ben op de hoogte van het Implementatie plan van de NS en Pro Rail. Ik houd de ontwikkelingen zelf ook erg goed bij, omdat ik zelf voorstander ben als rolstoelgebruiker om zo goed mogelijk het normale OV te gebruiken en gewoon deel te nemen en de reguliere dingen in de samenleving. Het klopt dat het Implementatie Plan is uitgesmeerd tot 2030. In Tilburg hebben we ook nog 1 station die wacht op aanpassingen, namelijk Tilburg Reeshof.

Dus laat ook de ICNG maar komen in Tilburg CS. Tilburg CS is er al klaar voor. Maar daar moeten we nog even op wachten.

@Erryt NS Het gehele Implementatie Plan waarin o.a. beschreven staat waar een station/perron aan moet voldoen heb ik reeds al in mijn bezit. Voor mij hoeft u op zich niet de moeite te doen om deze openbaar te zetten.

Maar nu was de vraag alleen omtrent de info in de App en niet zozeer over het Implementatie Plan. (om verwarring van mijn topic te voorkomen).

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben zelf niet bekend op station Tilburg en de pagina (en kaartje) wanneer welke station aangepast zij of worden is niet meer openbaar dus wist ik niet of de perrons van Tilburg al aangepast zijn. Het was ook al alleen maar iets wat zou kunnen verklaren dat de informatie niet juist in de reisplanner staat. Maar mogelijk staat de info dat de perrons al aangepast zijn niet juist in een database waardoor deze melding in de reisplanner komt.

Aha ik begrijp het.

Het klopt inderdaad dat nog niet elk station is aangepast. Maar Tilburg CS en Tilburg Universiteit  gelukkig wel. 😃

Tilburg Reeshof moet nog aangepast worden, het perron is te hoog.

Reputatie 7
Badge +3

ProRail is inderdaad nog steeds bezig met dit project. Zelf woon ik in Leiden en weet dat de perrons van Leiden Centraal zijn aangepast tijdens de grote werkzaamheden vorig jaar en De Vink was al iets eerder aan de beurt. 

In Leiden zag het er toen zo uit:

Ik ben zelf niet bekend op station Tilburg en de pagina (en kaartje) wanneer welke station aangepast zij of worden is niet meer openbaar dus wist ik niet of de perrons van Tilburg al aangepast zijn. Het was ook al alleen maar iets wat zou kunnen verklaren dat de informatie niet juist in de reisplanner staat. Maar mogelijk staat de info dat de perrons al aangepast zijn niet juist in een database waardoor deze melding in de reisplanner komt.

Waarschijnlijk is dat kaartje niet meer beschikbaar omdat het nu via de app zichtbaar moet zijn welk station al aangepast is. Maar dan moet de info wel juist zijn. :wink:

Goed dat je dit aan ons vraagt @ShortyXL. Blij om te lezen dat jij op station Tilburg zelfstandig in- en uit kunt stappen. ProRail en NS hebben samen een norm bepaald hoe groot de afstand tussen het perron en de trein mag zijn om met je hulpmiddel zelfstandig in- en uit te kunnen stappen. De perrons op station Tilburg liggen nog niet allemaal binnen deze norm. Daarom staat er bij dit station nog vermeld dat er NS Reisassistentie nodig is.

Goed dat je dit aan ons vraagt @ShortyXL. Blij om te lezen dat jij op station Tilburg zelfstandig in- en uit kunt stappen. ProRail en NS hebben samen een norm bepaald hoe groot de afstand tussen het perron en de trein mag zijn om met je hulpmiddel zelfstandig in- en uit te kunnen stappen. De perrons op station Tilburg liggen nog niet allemaal binnen deze norm. Daarom staat er bij dit station nog vermeld dat er NS Reisassistentie nodig is.

Oke op die manier.

Ja ik weet dat er inderdaad bepaalde technische eisen zijn aan het aanpassen van de perrons vs de trein.

Ik dacht dat ieder perron al klaar was. Bij Spoor 1 en 2 heb ik in ieder geval geen problemen ondervonden, maar ik durf dan niet te zeggen of het gehele perron al is aangepast is of wellicht dat het gaat over Spoor 3, hier ben ik nog niet geweest.

Bedankt voor deze extra informatie. :grinning:

Ik snapte je punt, ShortyXL. Ik heb ook kenbaar gemaakt om te kijken of het nog nodig is om deze informatie te tonen of dat je nu zelfstandig kan in- en uitstappen. Ik durf niet te zeggen of hier al naar gekeken is.

Reageer